Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
for norsklærere på ungdomstrinnet
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
En artikkel er en saktekst.
Om å skrive om litterære tekster
Læreplanen sier at eleven skal kunne
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Analyser en sakprosatekst
Kunsten å skrive pressemeldinger og pressenotat
Strategier og kompetanse
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
En artikkel er en saktekst.
Essay er en skriftlig sjanger.
Elevforsk: saktekster, argumentasjon
Resonnerende tekst.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
Argumenterende tekster
som eksamensbesvarelse
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Fortelling Skrivetips til stil Fortellingens tre hoveddeler
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Argumenterende tekster
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon. Mål Kjenne til og bruke prinsipper og begreper fra retorikken i arbeidet med å planlegge og utforme muntlige.
Fagdag engelsk Hamar 1. november 2016 v/ Helle Kristin Gulestøl, engelsknemnda.
Lærebokteksten 9. April Lærebokanalyse i mappeoppgaven – mange relevante spørsmål:  Hva kjennetegner framstillingsformen? Er teksten informerende,
Fagdag norsk, Fylkesmannen i Hedmark Hvorfor skal DU melde deg som sensor? Kompetanseheving Lærende nettverk Erfaringsdeling Du vet hvor elevene.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Leserinnlegg Saktekst/Sakprosa Hvordan bygger man opp et leserinnlegg?
Artikkel.
Hvordan knytte refleksjon til faglitteratur?
Hvordan bygge opp en fagtekst?
Estetiske virkemidler
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kapittel 1 Retorikk og muntlig kommunikasjon.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjere greie for hovudsyn og argumentasjon
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Sitering, referering og plagiering
Kapittel 5 Argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Saktekster Skriving i norskfaget

Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne virkemidlene humor, ironi, kontraster og sammenligninger, symboler og språklige bilder og bruke noen av dem i egne tekster planlegge, utforme og bearbeide egne tekster manuelt og digitalt, og vurdere dem underveis i prosessen ved hjelp av kunnskap om språk og tekst uttrykke seg med et variert ordforråd og mestre formverk, ortografi og tekstbinding skrive kreative, informative, reflekterende og argumenterende tekster på hovedmål og sidemål med begrunnede synspunkter og tilpasset mottaker, formål og medium integrere, referere og sitere relevante kilder på en etterprøvbar måte der det er hensiktsmessig I praksis er alle kompetansemålene i læreplanen i norsk relevante i forbindelse med skriving i faget, da man kan bli bedt om å skrive tekster knyttet til ulike norskfaglige emner.

Hva er en saktekst? «Saktekster er tekster med et saklig innhold. Teksten er ikke oppdiktet.» Kilde: Lesedato http://

Eksempler på ulike saktekstsjangre Funksjonelle saktekster Bruksanvisning Branninstruks Matoppskrift Ordensreglement Litterære saktekster Avisartikler Leserinnlegg og debattartikkel Leksikonartikkel Drøftende artikkel Biografier Kåseri

Hensikten med en saktekst kan variere Argumentere, overbevise, påvirke Drøfte, diskutere Informere, gjøre rede for, fortelle om, formidle Reflektere Sammenligne Analysere Underholde (særlig i forbindelse med sjangeren kåseri) Disse ordene dukker ofte opp i oppgavebestillingen når man skal skrive en saktekst.

Å bygge opp en god saktekst Tittelen/overskriften Innledningen Hoveddelen Avslutningen Å ha en plan for teksten man skal skrive kan være en fordel. Finles oppgaven og finn ut hva oppgaven ber om. Ha en idemyldring og ordne de ulike punktene i en logisk rekkefølge. På eksamen i norsk i 2016 måtte elevene besvare tre tekster på fem timer. Det vil si at man i praksis ikke har så god tid.

Tittelen/overskriften Forteller hva teksten handler om Skal gjøre leseren nysgjerrig Ofte er det lurt å vente med overskriften til slutt, men ikke glem den! De aller fleste oppgaver dere får i norskfaget ber om en bestemt overskrift eller at dere skal lage en passende overskrift.

Innledningen Skal forberede leseren på hva teksten handler om Skal vekke nysgjerrighet hos leseren

Hoveddelen Skal svare på oppgaven Består av flere avsnitt hvor man utdyper og begrunner påstander og argumenter, gjerne med eksempler. Man kan bygge opp et avsnitt med en temasetning, en påstand, og kommentarsetninger, som utdyper og begrunner den første setningen i avsnittet.

Avslutningen Oppsummerer innholdet i hoveddelen Ofte kan man komme med en konklusjon Skal runde av teksten Med en sirkelkomposisjon, hvor man vender tilbake til noe man skrev i innledningen i avslutningen, kan man skape en god oppbygging av teksten.

Å skrive saktekster Oppgi kildene man har brukt og refere/sitere korrekt Holde seg til saken Utdype og begrunne påstander Vise til flere sider av saken Bruke tekstbindingsord (f.eks. derimot, på den ene siden, på den andre siden, derfor, tvert i mot, antakelig, hvis, i så fall osv.) Bruk av «man» som personlig pronomen Kan bruke anekdoter, små fortellinger, som illustrer saken eller bygger opp under argumentene Bruke litterære virkemidler Ikke komme med sterke påstander, men moderere seg Eks. på sterk påstand: Alle vet at Oslo er hovedstaden i Norge.

Litterære virkemidler Retoriske spørsmål Språklige bilder Kontrast (motsetning) Ironi (men pass på at ironien er tydelig for leseren) Ordvalg: plussord og minusord

Hva blir vurdert? Språk: rettskriving, grammatikk, tegnsetting, setningsbygging, variasjon i ordvalg og setningsbygging, indre og ytre tekstbinding og at språket passer sjangeren oppgaven (indirekte) ber om. Bruk av virkemidler. Innhold, inkludert bruk av kilder og grad av selvstendighet Oppbygging/struktur Helhetsinntrykk Å skrive i norskfaget handler om mottakerbevissthet. Det du skriver skal kommunisere tydelig til mottakeren.

Oppgaver Se på teksten du har skrevet til i dag. Tenk deg at du skulle skrive et andreutkast som skulle leveres inn for at læreren skulle lese og vurdere teksten. Hva er bra? Hva kunne vært bedre? Lag en liste ved hjelp av pluss/delta. Lag forslag til overskrifter som skaper nysgjerrighet hos leseren.