Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foto: Jo Michael YRKESOPPLÆRINGSNEMDA I OPPLAND Tron Strand, Y-nemndsrepresentant for NHO.
Advertisements

Nasjonal konferanse Overgangsprosjektet Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 7. september 2011.
Læring på arbeidsplassen
Oppfølgingstjenesten
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
Møte med Norrbottens len Siri Halsan, KS Utdanning
Når bekymringen melder seg, muligheter i videregående opplæring
Fagdager ungdom april 2011 Parallell sesjon – Oppland fylkeskommune Klaus Eriksen prosjektleder NY GIV.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
MetARR Metodeutvikling – arbeidsrettet rehabilitering Jostein Stensrud Køhn Utvikling av faglig og metodisk tilnærming i arbeidsrettede rehabiliteringsløp.
Skoleringssamlinger Knut Alfarnæs, avdelingsdirektør prosjektleder
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Samling for Oppfølgingstjenesten med ledere 6. desember 2010.
Samarbeid OT/NAV/skole
Gjennomføring I Videregående opplæring Randi Kristin SvarvaGunvor Thomassen OvergangsprosjektetOppfølgingsprosjektet.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Rådgivernettverk fylkesnivå Fauske, 18 – 19. mars 2013 Foto: Peter Hamlin.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Regionale rådgivernettverk Utg.pkt: Kartlegging – drøftinger møte rådgivernettverk 2012 Utkast felles føringer –Mandat/oppgaver –Deltakelse –Organisering.
” Når jeg hører vidregående skole, tneker jeg på at jeg gleder meg SYNSYKT til å holde på med noe som intriserer meg, å være sammen med folk som også liker.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
OPPFØLGINGSTJENESTEN (OT) Målgruppe: Ungdom med rett til vgs
Overgangsprosjektet – NY GIV
Akershus Fylkeskommune Oppfølgingsprosjektet 2014
Hva sier tallene oss?.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Regionsamling KS-prosjekt ”Helhetlig utdanningsløp- bedre gjennomføring i videregående opplæring” Orkanger 17. november 2008.
Hvordan lykkes med yrkesfag
FUG-konferanse for tillitsvalgte
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Fokus på tidlig innsats og tettere oppfølging i hele opplæringsløpet En tett og god oppfølging av den enkelte elev. Avviker noen barn/elever fra en forventet.
Rådgiverkoordinatorforum i Bodø 27.januar 2015
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
APO-tilbudet Oslo.
Ungdom «utenfor» skole og arbeid i Nord-Trøndelag
Overgang Oppfølging Telling Anne Gerd Strand
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Vurdering av og for læring Ida Large Regional konferanse Tønsberg
Om forsøk med praksisbrevet - et toårig tilbud for «skolesvake» ved seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skoler» Etableringsmøte i Nord-Trøndelag Åse Tea Bachke, Arbeids- og velferdsdirektoratet Baard Johannessen,
Østlandssamarbeidet: Kontaktutvalget 6.des 2007 Gjennomføringsprosjektet Vestfold fylkeskommune.
Maritim lærerkonferanse Gardermoen, april 2015.
Utdanningssektoren Østlandssamarbeidet
Avdelingsdirektør Gry Høeg Ulverud 27. oktober 2010 ”Voksnes læring - utfordringer”
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Forsterket innsats mot frafall i videregående skole Avdelingsdirektør Sidsel Sparre og Lise Vivienne Løseth.
Privatskolesamling 26. mai 2010 Gardermoen Mål Enklere rapportering Sikrere data – mer pålitelig statistikk Bruk av data og tilbakeføring til skolene.
SAMARBEID/ DIALOG Hvorfor og hvordan? Dato Foto: Peter Hamlin.
Regional plan for et helhetlig opplæringsløp Østlandssamarbeidet
Prosjekt til fordypning Østlandssamarbeidet 11. februar 1Prosjekt til fordypning.
«Forsøk med NAV-veileder i videregående skole» er et samarbeidsprosjekt mellom Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet. Forsøket finansieres.
Foto: Thor-Wiggo Skille Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid. Knut M. Nikolaisen 6. November 2015.
Utdanningslinja Minister for forskning og høyere utdanning, Tora Aasland Kommunalkonferansen 2009.
God stim! Sammen for økt gjennomføring
Dokument 3:9 ( ) Riksrevisjonens undersøkelse av oppfølging av ungdom utenfor opplæring og arbeid 28. april 2016.
Fagforbundet Vest-Agder
Nord-Trøndelag fylkeskommune – hva har vi gjort siden sist?
Oppfølgingsprosjektet
– ESSENSEN AV LIER VIDEREGÅENDE skole
Kjetil Digre Oslo, 7. sept 2011 Gjennomføringsbarometeret sept ’11
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

Inspirasjonssamling for oppfølgingstjenesten i Østlandssamarbeidet Statssekretær Lisbeth Rugtvedt

2 Kunnskapsdepartementet 1. Orientering om gjennomføringsprosjektet ”Ny Giv” 2. Orientering om departementets arbeid med å utvikle OT og samarbeidet med NAV Agenda

3 Kunnskapsdepartementet Gjennomføring - et komplekst bilde

4 Kunnskapsdepartementet Store sosiale forskjeller i gjennomføring

5 Kunnskapsdepartementet NY GIV i hele opplæringsløpet Tidlig innsats Oppfølging av nasjonale prøver Arbeidslivsfag Utdanningsvalg Mer fleksibel opplæring Fravær fra grunnskole føres på vitnemål Obligatoriske kartleggingsprøver

6 Kunnskapsdepartementet NY GIV i videregående opplæring Tettere oppfølging Bedre rådgiving Mer relevant og praksisnær fag- og yrkesopplæring Utrede rett til læreplass Økt tilskudd til lærebedrifter Flere læreplasser

7 Kunnskapsdepartementet Prosjekt ”bedre gjennomføring” Samarbeidsprosjekt Måltall Mer koordinert og forsterket innsats Erfaringsutveksling

8 Kunnskapsdepartementet Mange veier bort fra målet… …og tilbake igjen Start VG1 Start VG2 Slutter i løpet av året Dukker ikke opp etter ferien Går videre, men uten bestått i alle fag Velger på nytt Tar VG1 om igjen

9 Kunnskapsdepartementet Tema for NY GIV i 2011 Overgangen ungdomstrinn og VGO OT og NAV

10 Kunnskapsdepartementet Framtidas kompetansebehov Kilde: SSB, Framskrivinger Sysselsetting etter utdanningslengde, , andel av total sysselsetting

11 Kunnskapsdepartementet Fylkeskommunen skal gjennom oppfølgingstenesta sørgje for å ha oversikt over målgruppa som er definert i § 13-2 b, at det blir teke kontakt med kvar enkelt ungdom i målgruppa. Formålet med oppfølgingstjenesten er å ”sørgje for at all ungdom som høyrer til målgruppa, jf. § 13-2, får tilbod om opplæring, arbeid eller anna sysselsetjing.”. Opplæringslovens forskrift §13, Oppfølgingstenesta i vidaregåande opplæring. Oppfølgingstjenestens hovedoppgave

12 Kunnskapsdepartementet Oppnå kontakt med de ungdommene som verken returnerer til videregående opplæring eller melder seg hos NAV eller OT Tilby målgruppen tiltak som er meningsfylte og motiverende, og som samtidig kvalifiserer for videre tilknytning til arbeidsliv og/eller videregående opplæring OT disponerer ikke egne tiltak som alternative opplæringsplasser eller praksisplasser (NAV) Oppfølgingstjenestens Hovedutfordring

13 Kunnskapsdepartementet Halvårlige rapporteringer viser at OT ikke oppnår kontakt med om lag 30 pst av målgruppen - eller om lag av vel ungdommer Ungdom under 19 år har begrensede tilganger på kvalifiserende tiltak i NAV Felles utfordringer

14 Kunnskapsdepartementet Rundt ungdommer mellom år utgjør OT målgruppen Rundt av disse kommer ikke fylkene i kontakt med Mellom ungdommer under 20 år er i kontakt med NAV årlig Omtrent halvparten av disse er reg. i ordinære arbeidspraksistiltak SSB tall (AKU) viser at det er hele ledige åringer Bildet tilsier at mange i målgruppen ikke registrerer seg hos NAV Grunnlagstall

15 Kunnskapsdepartementet Arbeidsgruppe bestående av representanter fra Kunnskapsdepartementet (KD) Arbeidsdepartementet (AD), Arbeids- og velferdsdirektoratet og Utdanningsdirektoratet Tiltak

16 Kunnskapsdepartementet Mer forpliktende oppfølging av målgruppen fra OT og NAV Mer effektive og treffsikre virkemidler i OT og NAV rettet mot målgruppen Bedre rapporteringssystem som sikrer et relevant statistikkgrunnlag for OT nasjonalt Anvendbare indikatorer for måloppnåelse i OT og NAV Mål

17 Kunnskapsdepartementet vurdere bruken av- og eventuelt foreslå endringer i virkemidler vurdere bruken av arbeidsrettede tiltak innenfor rammene av ungdomsgarantien (16-19 år) vurdere og foreslå kriterier for måloppnåelse i NAV og OT vurdere og foreslå forbedringer til rapporteringsrutiner og statistikkgrunnlaget til OT vurdere OT forskrifter, peke på utfordringer og eventuelt foreslå endringer Mandat

18 Kunnskapsdepartementet Fylkenes OT-statusrapportering og bemanningssituasjon kan tyde på at fylkene tolker og prioriterer OT forskriften ulikt Flere i OT etterlyser en nasjonal standard og sterkere nasjonal styring, men ikke på bekostning av lokal organisasjonsfrihet Departementsintern rapport om OT og NAV Resultat

19 Kunnskapsdepartementet Kunnskapsdepartementet samarbeider nå tett med Arbeidsdepartementet for å få på plass rammer for en tettere og mer forpliktende oppfølging av OT-ungdom Resultat

20 Kunnskapsdepartementet Vi vil gjøre forskriften mer forpliktende. Vi vil revidere og utvikle statuskodeverket Vi vil ha på plass et indikatorsystem som kan gi mer info om aktivitet i OT som grunnlag for oppfølging av fylkene Resultat

21 Kunnskapsdepartementet Statlig støtte til fylkeskommunale samarbeidsprosjekter med fylkesnivået i NAV Samarbeidsmodeller mellom OT og NAV og det kommunale hjelpeapparatet Oppfølging

22 Kunnskapsdepartementet OT/NAV – prosjektet i ”Ny GIV” Målgruppe: ­ ungdom mellom 16 og 19 som står utenfor både utdanning og arbeid Mål: –Prioritet 1: Målgruppen skal motiveres for deltakelse i formelle utdanningsløp mot praksisbrev, lærerkandidat eller fagbrev –Prioritet 2: ungdom som ikke ønsker dette må da hjelpes til å stå i ordinært arbeid Systemene må være bærekraftige nok til å oppsøke, veilede, tilby tiltak og følge opp ungdom utenfor opplæring og arbeid

23 Kunnskapsdepartementet OT/NAV, forts Forpliktende samarbeid mellom OT, NAV og kommunenes hjelpetjenester Samarbeid om konkrete tiltak som avklaring, oppfølging og praksisplass Arbeidspraksis og praksisplass bør, der det er mulig, inneha opplæringselementer fra læreplanmål i vgo Eventuelle endringer i ansvarsforholdene mht virkemidler vil vurderes i lys av prosjekterfaringer