1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Advertisements

N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Helse- og omsorgskonferansen 2011 High-tech for de få eller nyvinning for de mange? Adm. direktør Gunnar Bovim, Helse Midt-Norge RHF 7. november 2011.
Hvordan leverer helse-Oslo varer og tjenester til en flerkulturell by? v/leder Akhenaton Oddvar de Leon, Innvandrerrådet i Oslo
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Morsm å lsundervisning Noen refleksjoner om dens betydning for spr å kl æ ring, fagl æ ring og verdensl æ ring - og sammenhengen med organisering av den.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Prosjekt Felles innhold
Yrkeskompetanse: -Fagkunnskap -Ferdigheter -Holdninger -Verdier som helhet (Hiim og Hippe (2001), s. 43)
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Regionalt brukerutvalg opplæringsdag Januar 2016 Stig A. Slørdahl.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
SAMHANDLINGSREFORMEN Kort om utfordringer og mål De mest aktuelle virkemidler.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Legeutdanning og forskning i primærhelsetjenesten – to sider av samme sak? Guri Rørtveit Instituttleder, professor dr. med.
Samling for AER Norge  Arbeid i komité 2 – folkehelse og sosialpolitikk Aase B. Rennesund1.
1 1 Kartlegging av bemannede boliger innen pleie og omsorg Borgny Vold SSB
V ELKOMMEN TIL FORELDREMØTE D AMSGÅRD SKOLE. P ROGRAM Orientering ved avdelingsleder Informasjon fra lærere på trinnet.
Helse- og omsorgsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 2 Helse- og omsorgsdepartementet Oppfølging av HelseOmsorg21 med fokus på kunnskaps- og.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Nasjonal samarbeidsgruppe for medisinsk og helsefaglig forskning (NSG) v/adm. dir. Bente Mikkelsen Dato:
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
HVA SKJER I HELSE-NORGE (OG SOM ANGÅR OSS ALLE)? STENER KVINNSLAND.
Kommunikasjonsstrategi
Helse og utdanning FSTL Høstmøte Trondheim, 17. oktober 2016 Hilde Grimstad Prodekan, professor Det medisinske fakultet NTNU.
Effektiv undervisning
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Samarbeid om kunnskapsoverføring, forskning og fagutvikling
SAMHANDLINGSREFORMEN Rett behandling - til rett tid - på rett sted
Økonomisk ramme for medisinutdanning nord i Trøndelag
KS Nord-Trøndelag – Strategikonferansen 2005
Forskning og innovasjon
Fagråd digital samhandling Sør-Trøndelag
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
Valgfag innsats for andre
Utfordringer i fremtid- kompetansebehov og kommunereform
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Samhandlingsreformens betydning for St. Olavs Hospital;
– verdier og prinsipper for grunnopplæringen
Refleksjoner rundt bruk av alternative behandlingsmetoder
Hvorfor – Hvem – Hvordan?
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
Kan helseundersøkelsene bidra til kunnskapsløftet i kommunene
Velkommen!.
Formål og vurdering i høyere utdanning
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Presentasjon av vårt nye undervisnings-materiell
Seksjon for primærhelsetjenesten
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Læringsreiser Mandat Veien fremover Organisering
Kandidatundersøkelsen 2018
Om førstelektorprogrammet
”Hverdagspedagogikk” (Bruner 1997)
Regional utviklingsplan 2019 – med et perspektiv fram mot 2035
Montessori og teknologi
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Modul 4 – Representasjoner
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Bra for legen – bra for pasienten
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Tverrfaglige tema.
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Utskrift av presentasjonen:

1 Framtidige kompetanse- og utdanningsbehov i samfunnet generelt og i helsesektoren spesielt. Hvordan skal NTNU møte dette? Hvilken betydning vil nytt TSO innen helse, velferd og teknologi få? Stig Slørdahl, Det medisinske fakultet, NTNU

2 Befolkningsvekst Lever lengre - sammensatte sykdomsbilder Høyere forventninger til helsetjenesten? Høyere andel eldre per yrkesaktiv Fremtiden Antall personer i yrkesaktiv alder (16–66 år) per antall eldre i gruppen 67 år og mer (Koeffisienten for aldersbæreevne) 2000–2050 Kilde: Statistisk sentralbyrå 2012

3 Helseutfordringen Kristian Midthjell Jostein Holmen Steinar Krokstad 2010 HUNT NTNU Obesity (BMI >30), Males (30-69 år) in Nord-Trøndelag HUNT HUNT HUNT

4 Helserelaterte utdanninger

5 Velferdsteknologi Teknologi som gjør at personer med funksjonsnedsettelse og hjelpebehov kan klare seg bedre selv og bidrar til økt livskvalitet – Sensorteknologi Overvåking Varsling Utføre handlinger – Robotteknologi Husholdningsroboter Robotproteser-funksjonsstøtte Humanoide roboter?

6 Bedre helse og velferd – et spørsmål om kompetanse

7 Kompetansebehovet hos fremtidens leger Kommunikasjon, samarbeid og ledelse – Forståelse for egen og andres kompetanse og rolle – Tverrprofesjonelt samarbeid – Etisk refleksjon og oppøving av veilederkompetanse Systemforståelse- og kunnskap – Kunnskap om lovverk, pasientrettigheter, og andre tjenester i helsevesenet – Forståelse og bruk av IKT Kunnskapshåndtering og kvalitetsforbedring – Kunnskapsbasert yrkesutøvelse – Pasientsikkerhet Folkehelsearbeid – Forebyggende helsearbeid – Kunnskap om sammenhengen mellom helse og sosiale forhold

8 Fremtiden for helseutdanningene Større fokus og trening på samarbeid, teamarbeid og kommunikasjonsferdigheter Mer vekt på å bygge opp vitenskapelige kompetanse Større fokus på allmennmedisin. Mer bruk av primærhelsetjenesten som læringsarena Kvalitetssikring av praksisstudiene Endret turnustjeneste: Større vekt på kvalitetssikret ferdighetstrening Nye læringsformer som stimulerer til mer studentaktivitet og -selvstendighet

9 Kommunal sektor som lærings- og forskningsarena I forslaget til HelseOmsorg21 foreslås – En lovendring for kommunene med plikt til forskning og deltakelse i undervisning (praksisplasser) – Etablere forskningsnettverk mellom utdanningsinstitusjonene og kommunene – Innrette utdanningene mot primærhelsetjenesten – Opprette regionale samarbeidsorgan for kommunehelsetjenesten og utdanningssektoren Prosjekt på NTNU for å dreie medisinstudiet mer i retning av primærhelsetjenesten

10 Hvordan sikre et godt tilbud innen etter- og videreutdanning Endringsdyktighet ved lærestedene Samarbeid mellom lærestedene om nye programmer Vurdere eksisterende tilbud og behovet for nye utdanninger i vår region

11

12 Hva tenker dere?