Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hvorfor – Hvem – Hvordan?

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hvorfor – Hvem – Hvordan?"— Utskrift av presentasjonen:

1 Hvorfor – Hvem – Hvordan?
VELFERDSTEKNOLOGI Åfjord kommune Hvorfor – Hvem – Hvordan? Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

2 Historien: Åfjord kommune 1980-taller kommunehelsetjenesteloven innføres og ansvaret for primærhelsetjenesten overføres fra fylkeskommunen til kommunen Etter hver blir ansvaret for sykehjemmene overført til kommunene 1991 HVPU- reformen overført til kommunen. Trygghetsalarmen ble tatt i bruk – i iveren etter å ta i bruk stadig nye teknologiske løsninger bør vi i første rekke bygge videre på prinsippene knyttet til trygghetsalarmen DPS –legges ned – psykisk helsetjnester overføres til kommunene. Vi har i dag samme situasjon som på 1990-tallet , samhandlingsreformen pålegger nå kommunen nye oppgaver og ansvar for nye brukergrupper samtidig med at vi blir flere eldre. . 1980-taller kommunehelsetjenesteloven innføres og ansvaret for primærhelsetjenesten .Overføres fra fylkeskommunen til kommunen Etter hver blir ansvaret for sykehjemmene overfør til kommunen 1991 HVPU- reformen overført til kommunen. Dette utfordret kommunen til å finne løsninger for å trygge disse nye brukergruppene. Trygghetsalarmen ble tatt i bruk – i iveren etter å ta i bruk stadig nye teknologiske løsninger bør vi i første rekke bygge videre på prinsippene knyttet til trygghetsalarmen Vi har i dag samme situasjon som på 1990-tallet , samhandlingsreformen pålegger nå kommunen nye oppgaver og ansvar for nye brukergrupper samtidig med at vi blir flere eldre. Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

3 Velferdsteknologi i Helse og omsorg
Åfjord kommune Fremtidens alderdom og ny teknologi Befolkningen eldes Mangel på tilgjengelig arbeidskraft Teknologi gir muligheter Anbefaling Velferdsteknologi bør tilbys alle brukere av omsorgstjenester "Alle hjemmeboende omsorgsmottakere bør få tilbud om smarthusløsninger som en del av omsorgstilbudet. I tillegg må det åpnes opp for økt bruk av sporingsløsninger for demente. Behandling og omsorg for kronisk syke bør i større grad tilrettelegges hjemmefra med teknologisk overvåkning av sykdomsutvikling." Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

4 Innovasjon i omsorg Åfjord kommune
Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

5 Åfjord kommune Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

6 Hva er velferdsteknologi
Åfjord kommune «Med velferdsteknologi menes først og fremst teknologisk assistanse som bidrar til økt trygghet, sikkerhet, sosial deltakelse, mobilitet og fysisk og kulturell aktivitet, og styrker den enkeltes evne til å klare seg selv i hverdagen til tross for sykdom og sosial, psykisk eller fysisk nedsatt funksjonsevne. Velferdsteknologi kan også fungere som teknologisk støtte til pårørende og ellers bidra til å forbedre tilgjengelighet, ressursutnyttelse og kvalitet på tjenestetilbudet. Velferdsteknologiske løsninger kan i mange tilfeller forebygge behov for tjenester eller innleggelse i institusjon » NOU 2011:11 ”Innovasjon i omsorg” Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

7 Velferdsteknologi: Åfjord kommune Er ett av virkemidlene for å løse fremtidens omsorgsutfordringer. Erfaringer fra Danmark er at innføring av velferdsteknologi ofte må virke sammen med en faglig omstilling fra passiv hjelp til mer aktiv hjelp av brukerne i hverdagen Kartlegging av behov er avgjørende for å sikre at teknologien dekker de behov den er ment å dekke, og er i tråd med det som er praktisk og organisatorisk mulig i kommunen Vi må stille krav til leverandørene 1980-taller kommunehelsetjenesteloven innføres og ansvaret for primærhelsetjenesten .Overføres fra fylkeskommunen til kommunen Etter hver blir ansvaret for sykehjemmene overfør til kommunen 1991 HVPU- reformen overført til kommunen. Dette utfordret kommunen til å finne løsninger for å trygge disse nye brukergruppene. Trygghetsalarmen ble tatt i bruk – i iveren etter å ta i bruk stadig nye teknologiske løsninger bør vi i første rekke bygge videre på prinsippene knyttet til trygghetsalarmen Vi har i dag samme situasjon som på 1990-tallet , samhandlingsreformen pålegger nå kommunen nye oppgaver og ansvar for nye brukergrupper samtidig med at vi blir flere eldre. Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

8 Det Midtnorske velferdsteknologi - prosjektet
Åfjord kommune Et samarbeid mellom KS og fylkesmennene i Nord Trøndelag, Sør Trøndelag og Møre og Romsdal Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

9 Hva skjer på Fosen Vandrealarmer i sykehjem Memoplaner
Åfjord kommune I samarbeid med Sintef i prosjektet ” Trygge spor” GPS-sporingsteknolog Det Midt- Norske velferdsteknologiprosjektet Vandrealarmer i sykehjem Memoplaner Smarthusteknologi Spillteknologi Trygghetspakken Sensorteknologi Medisinhåndtering FaceTime M.m Samarbeider med: Fou miljø i regionen Ntnu Sintef Høgskolene Trøndelag forskning og utvikling Trondheim helseklynge SEVEL (senter for velferdsteknologi) KS Andre kommuner Smarte løsninger integrert i nybygg eller ved renovering I kombinasjon med velferdsteknologi Egge på Steinkjer Velferdsteknologisk laboratorium i rehabiliteringsarbeid Kan bruken av memoplaner bidra til en opplevelse av økt mestring og kontroll over eget liv? - Vi vil skaffe oss kunnskap om memoplanner vil hjelpe flere å huske avtaler og føle at hverdagen blir lettere å strukturere. - Vi vil skaffe oss kunnskap om det vil fungere at ansatte i helsevesenet kan kommunisere med brukeren via memoplanner. - Vi vil finne ut om den som bruker memoplanner og pårørende synes han /hun får en enklere hverdag-. - Utprøvingen skal bidra til økt innsikt og bruk av velferdsteknologi i helse- og omsorgssektoren i Åfjord Kan bruken av memoplaner bidra til en opplevelse av økt mestring og kontroll over eget liv? - Vi vil skaffe oss kunnskap om memoplanner vil hjelpe flere å huske avtaler og føle at hverdagen blir lettere å strukturere.  Kan bruken av memoplaner bidra til en opplevelse av økt mestring og kontroll over eget liv? Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

10 Trygge spor" – et prosjekt om utvikling av GPS- løsning for sporing av personer med demens/ kognitiv svikt Åfjord kommune Et samarbeid mellom kommunene Drammen, Bærum, Trondheim kommune, Bjugn og Åfjord og SINTEF med Kompetansesenter for aldring og helse og Universitetet i Agder som støttespillere. Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

11 Målsetting med "Trygge spor"
Åfjord kommune Utvikle GPS løsninger (systemer for sporing) med tilhørende sensorer og støttesystemer, som kan bidra til å gi personer med demens en tryggere og mer aktiv hverdag. Prosjektet retter seg mot personer i ulike faser av demenssykdommen, deres pårørende, ansatte i hjemmesykepleie og på sykehjem. Prosjektet skal resultere i ulike modeller for implementering av sporing av personer med demens som en del av helsetjenesten i de deltakende kommuner. Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

12 Trygge spor - utfordringer
Støtte-system for kommunal tjeneste Effektstudie ("nytteverdi") Konsept-utvikling GPS-enhet Åfjord kommune Utvikling av kunnskapsgrunnlag: Hvordan utvikle en robust GPS? Hvordan sikre at GPS-enheten er med på tur? Hvordan sikre at den er ladet? Hvor skal alarmen gå? Hvem skal lete? Hvordan vite hvem man skal lete etter? Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

13 Prosjektene viser at: Åfjord kommune GPS- teknologi (sporingsteknologi) dekker et reelt behov hos en rekke personer. Behovene er varierte: type kognitiv svikt grad av kognitiv svikt livssituasjon støtteapparat rundt brukeren. Organisering av tjenestene i kommunen og støttesystemer for dette er minst like viktig som GPS- enheten hos brukeren. Teknologien må tilpasses ulike brukergrupper. God tilrettelegging er en forutsetning for vellykket bruk av sporingsteknologi for personer med kognitiv svikt. Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

14 GPS- sporingsteknologi
Åfjord kommune Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

15 Velferdsteknologi Trygghets- og sikkerhetsteknologi
Åfjord kommune Trygghets- og sikkerhetsteknologi trygghetsalarmer er den mest brukte løsningen i denne gruppe utvides med varslings- og lokaliseringsteknologi og ulike former for sensorer Kompensasjons- og velværeteknologi Hjelpemidler som kompenserer for sviktende hukommelse eller ved fysisk funksjonssvikt omfatter også teknologi som gjør hverdagslivet enklere, som f.eks. styring av lys og varme Teknologi for sosial kontakt bistår mennesker med å komme i kontakt med andre, som f.eks. videokommunikasjonsteknologi Teknologi for behandling og pleie Automatisk måling av blodsukker, blodtrykk mv. er eksempler på slike tekniske hjelpemidler Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

16 FORMÅL Forbedre brukernes mulighet til å mestre egen hverdag
Åfjord kommune Forbedre brukernes mulighet til å mestre egen hverdag At flere kan bo lenger i eget hjem til tross for nedsatt funksjonsevne Forebygge eller utsette institusjonsinnleggelse Øke brukernes og pårørendes trygghet, og avlaste pårørende for bekymring Øke brukernes og pårørendes deltakelse i brukernettverk og mulighet til å holde løpende kontakt med hverandre og med hjelpeapparat Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

17 Hovedpunkter som det er satt fokus på
Åfjord kommune Hvordan kan dagens teknologi bidra til å understøtte effektmålet for Helse og omsorg? • Hvordan kan bruk av teknologi forenkle og effektivisere arbeidsprosesser, samt bidra til bedre samhandling? • Hvilke hindringer ser vi som vi må overvinne/ha fokus på? • Hvordan skal vi implementere den nye teknologien? Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

18 Problemstillinger Åfjord kommune
Hvilke teknologiske løsninger er smartest å starte med? Hvordan utforme ev trygghetspakker? Hvordan organisere mottak av meldinger, og hva gjør vi med dagens trygghetsalarmer? Aktuelt med int.kom. samarbeid? Hvilke målgrupper bør prioriteres i første omgang? Hvilken teknologi er robust nok til å ta i bruk / prøve ut? I hvilket omfang skal vi starte opp? Hvordan forankre prosessen/satsningen i toppen og ute blant ansatte? Hvordan regne ut gevinst og kost- nytte-effekten? Hva er erfaringene fra andre kommuner som har prøvd ut ulike former for velferdsteknologi? Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

19 Anbefalinger Åfjord kommune
Beskrivelse av anbefalinger og konklusjoner Vurdere å etablere egen demoleilighet Bytte ut dagens trygghetsalarmer med ny generasjon trygghetsalarmer Aktuelle sensorer/hjelpemidler vurderes Vurdere GPS for nye brukere Målgruppe: Brukere som ønsker økt trygghet for å kunne bo i egen bolig De som kan nyttiggjøre seg velferdsteknologi for bedre å mestre eget liv og helse I hjem der teknologien gir mulighet til å spille en rolle i helsefremmende og forebyggende arbeid Vurdere samarbeid med et høgskolemiljø for å få hjelp til å evaluere uttestingen Vurdere mulig samarbeid med Telenor som har samarbeid med Visma Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

20 Konsekvenser av forslagene
Åfjord kommune Mål for tjenesteområdet Vil bidra til mer robuste og fleksible tjenesteløsninger som kan møte en fremtidig økning i tjenesteetterspørselen Brukere Vil øke tryggheten og sikkerheten, også for pårørende Vil gi økt mestringsevne i hverdagen (økt selvstendighet) Vil kunne bidra til at brukerne kan bo lenger i egen bolig og dermed utsette behovet for heldøgns omsorg ? Ansatte Mobil omsorg (som vi starter med nå) vil bedre og effektivisere dokumentasjonen, samt informasjonsinnhenting – vil frigjøre tid Mindre Lettere å rekruttere personell på bakgrunn av bra teknologi? Behov for å øke ansattes kompetanse på området Økonomi – kort og lang sikt Krever investering Vil trolig kunne gi effekter tidlig gjennom mindre press på sykehjemmene og færre tilsyn/besøk for tjenesten? Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

21 Implementering Åfjord kommune Hvordan skal vi lykkes med å implementere de forslagene som vi foreslår Innovasjonsvilje og evne og ledelse Viss vilje til risiko Ressurser!!!!!!!!! Penger – tid og folk Dette lar seg IKKE gjennomføre ved siden av alt annet Involvere brukere og ansatte, slik at vi treffer med tiltakene Forankre satsningen hos politikerne Sikre at velferdsteknologien kommuniserer med fagsystemet (Profil) Gjøre oss erfaringer med teknologien i et lite utvalg, før vi ruller ut i større målestokk Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

22 Hvordan fungerer det? Internett / GSM Shepherd Åfjord kommune
Alarmsentralen Drift Pasientjournalen Mobil omsorgs- løsning Pårørende Shepherd Internett / GSM Gatway Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

23 Åjord kommune Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

24 Åfjord kommune GPS Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

25 Spørsmålet er ikke om vi skal ta i bruk velferdsteknologi
Åfjord kommune Spørsmålet er ikke om vi skal ta i bruk velferdsteknologi eller ikke, men hvordan vi skal gjøre det! Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune

26 GRATULERE MED DAGEN TAKK FOR MEG. Åfjord kommune
Leder Hjemmetjenesten Åfjord kommune


Laste ned ppt "Hvorfor – Hvem – Hvordan?"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google