Side 1 Program for kvelden – Geir Berge Nordtveit, styreleder Telemark idrettskrets – Frivilligheten – idrettens viktigste element?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Alkohol | SVØMMING.
Advertisements

Klubbutvikling NBBF Torunn Ytrehus 2012.
FRA PROSJEKT TIL FERDIG KUNSTGRESSBANE
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Musikkens studieforbund Fredag 29. oktober 2010 Anja Rynning Veum, Utviklingssjef NIF.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
NY ORGANISASJON Vedtatt på årsmøtet 16. febr
Pause INFORMASJON FRA ADMINISTRASJONEN Rica Hotel Hamar 17. sept 2011.
Hokksund Idrettslag Barn og unge Aktivitet tilpasset hver treningsgruppes ambisjonsnivå Ungdom / voksen Sportslig satsing, eventuelt i samarbeid.
Fotball for ungdommen Høyreklikk for “full screen”. Bruk entertasten for å komme videre.
ØKOKRIM Styrets arbeid med økonomisk rapportering, hvordan kan styret oppdage uregelmessigheter før de ender i store tap Førstestatsadvokat Morten Eriksen.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
STRATEGIPLAN 2012– 2015 Skreia IL - aktivitet i sentrum
IL Holeværingen - Idrettsglede for alle - Årsmøte ILH Idrettsskolen 2012 Herredshuset, 13 feb 2012.
VALGKOMITEENS ARBEID i KLUBB - KRETS
Endringer i NIFs lov og regelverk som har betydning for klubbene Arne Mathisen ass. gen.sekr.
Idrettsarrangement som næringsutvikling
Endringer i NIFs lovnorm for klubber Fallskjermseksjonen/NLFs ledermøte 25. februar 2012 Arne Mathisen.
Styret – hjertet i foreningen
Juniororganisering 2007/2008. Agenda Velkommen og bakgrunn for møtet Arbeidsgruppen Juniororganisering 2007/2008 Junioropplegget for sesongen 2007/08.
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
Hokksund Idrettslag
CSK allianse Formål og mandat versjon pr. juni 2014.
ORGANISASJONSPLAN Vedtatt på årsmøtet 14. febr
ORGANISASJONSPLAN Vedtatt på årsmøtet 14. febr
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Idrettens lovverk og styrets ansvar
Langhus håndball Leder Nestleder Økonomi KassererDugnader/loddUllmax Informasjon Sekretær WEB-ansvarlig Event/arrangement JulecupArrangementEvent SPTKMarkedInnkjøp’matrialforvalter.
Kva er vår oppgåve i Bømlo?
Styreseminar.
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Klubbens styrearbeid i praksis
FORSLAG OMORGANISERING. Forslaget Hovedpoeng: Sagene IF omorganiseres til kun å ha et styre.
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Økonomi som barriere Idrettsglede for alle! - eller dem som har råd?
Frittstående kurs Vi gjennomfører årsmøtet Robert Olsvik.
Lokale Aktivitetsmidler Sak til årsmøte i Sola Idrettsråd 17.februar 2011 Revidert etter vedtak i årsmøte SOLA IDRETTSRÅD
Årsmøte Nesøya Idrettslag Onsdag 16. mars 2016 Kl Årsmøte i Nesøya IL Fotball, Nesøya IL Tennis, Nesøya IL Friidrett, Nesøya IL Håndball, Nesøya.
Fellesmøte i Nilsbyen. Praktisk Styremøter etter dette møte Rydding.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Informasjonsmøte 19. mars 2014 Pressemelding. 2© Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité NIF 19. mars 2014 En søknad om Olympiske- og.
FLØY IL Fløy IL Struktur og Ansvarsforhold. FLØY IL Fløy trenger retningslinjer som beskriver ansvarsforholdene til de enkelte styrer  Mange mennesker,
Ekstraordinært årsmøte 2016 Onsdag 6. April. Agenda 1.Godkjenne de stemmeberettigete. 2.Godkjenne innkallingen, saklisten og forretningsorden. 3.Velge.
Molde Rotaryklubb Distrikt 2305 Visjon, målsetting og handlingsplan for klubbaktivitetene Vedtatt Revidert
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
ÅRSRAPPORT SILFOT 2015 Årsmøte mandag Klokken 1800 på klubbhuset.
Strategi Fortsatt fokus på utvikling av Voldsløkka
Strategi Utkast.
Bli samarbeidspartner med Charlottenlund sportsklubb Junior
Hvordan står det til med…
Klubben for alle.
Klubbutvikling 3. SAMLING (KVINNEPROSJEKTET).
ÅRSREGNSKAP 2016.
”Idrettsbyen Harstad”
Organisasjonsplan Rauma Golfklubb
Klubbens styrearbeid i praksis
DagsSAMLING FOR DAGLIG LEDERE I KLUBB
LANGHUS IL FOTBALL Trenerforum 26. oktober 2017
Sportsklubben Njård Antidopingpolicy
Saksliste årsmøte USS
10 kjennetegn på en veldrevet klubb
ÅRSREGNSKAP 2017.
Arven etter ungdoms-OL
Spørrebibliotek Hvordan står det til med…
«Yrkesnettverk» Et rekrutteringsprosjekt i regi av Oslo Vest Rotaryklubb Prosjektgruppe: Agnes Beathe, Cecilie, Per Gustav, Håkon og Nils.
Strategi Vedtatt av årsmøtet 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Side 1 Program for kvelden – Geir Berge Nordtveit, styreleder Telemark idrettskrets – Frivilligheten – idrettens viktigste element? – Håkon Riddervold, IF Storm – Hvordan målrettet klubbstyring øker viljen til å bidra i klubben! – Frode Kyvåg – Hvordan skape varig frivillighet i idretten og ditt idrettslag? En spennende og inspirerende kveld! Klarer vi å redde frivilligheten i idretten?

IF STORM

Hvem er IF Storm Startet i 1902 En klubb for alle år, fler idrettslag – Fotball fra 5-70 år – Turn 5-70 år – Idrettskolen for barn og voksne – Skigruppe – Idrettsmerke – Herre/dametrim – Storm kjeller’n – Banelag/huskomite/kioskkomite/Sponsorgruppe – Old Stars club(senior gruppa)

Hvordan beholde de frivillige klubben? Hvordan skape engasjement? Hvordan skape klubbfølelse? Hvordan skape entusiasme? Er foreldrene mere interessert i å betale seg ut?

Hvordan har vi tenkt i IF Storm for å beholde de frivillige? «Hos oss skal alle ha en god opplevelse, slik at vi gleder oss til vi møtes neste gang». Bedre at alle bidrar litt en at noe drar hele «lasset» Det er rom for alle å bidra Prosjektgrupper, konkrete prosjekter skaper gjennomførings evne og engasjement Tydelige oppgaver for hver rolle, rolle beskrivelse Felles økonomi, felles styring av klubben,et Idrettslag De frivillige må få tilhørigheten/samholdet tilbake via sosiale tilstelninger el. Bygge merkevaren IF Storm, felles profilering, alle som er frivillige skal bruke samme/likt tøy

Prosjektgruppe: Nye Bratsberg idrettsplass Egen prosjektgruppe, med representanter fra alle undergrupper – Tilknyttet faglig/kompetent personell for prosjekt gjennomføring Mandat/årsmøtevedtak på at gruppen hadde fullmakt til å gjennomføre iht til budsjettrammer vedtatt på årsmøte Regnskap/budsjett, regnskapsmessig og søknads messig delt opp i forskjellige anlegg(anlegg 1,2,3 osv). God økonomisk regnskapsoversikt pr anlegg Ekstern prosjektering av anlegget, med innspill fra alle i IF Tilbudsforespørsel med grunnentrepenør og andre leverandører – Unntatt fra regelverk offentlig anskaffelse, men kommunen krever minst tre tilbydere Prosjekt møter hver 14 dag i gjennomføringsfase Innleid byggeleder, sammen med vår prosjektledelse, hyppige byggemøter med grunnentrepenør Daglig tilstedeværelse fra oss som byggherre, og kvalitetskontroll – Vi avdekket feil som kunne gitt oss store utfordringer ifm defekt isolasjon i bakken. God dialog med revisorer Eget regnskap ført fortløpende av prosjektet, legges som eget prosjektregnskap under IF for 2016 Sammenhengende gjennomføring gjorde at alle medlemmer la merke til at det skjedde noe hele tiden, noe som ga ekstra dugnadsinnsats, Egen innkallinger til dugnad fra prosjektet. Dugnadene har vært preget av mye sosialt, kaffepauser, kaker/middag mm Samling før oppstart av hvert dugnadslag, hvor alle blir takket for at de møter opp

Prosjektgruppe: åpning av Nye Bratsberg idrettsplass Egen prosjektgruppe med 4-5 pers Eget budsjett økonomi, godkjent av IF Storm styre, gjennomføres som et prosjekt regnskap Egen dugnadsinnkalling Rask gjennomføring 8 ukers intensiv planleggning

Prosjektgruppe: Ny webside og nytt medlemsregister Egen prosjektgruppe 6-9 personer, alle undergrupper er representert Faglige kompetente personer, med interesse for dette En felles løsning som kan fungere for hele klubben Kartlegging av behovet i klubben Kvalitetskontroll av behovet Tilbudsforespørsler Beslutning på valg leverandør Testfase Kort gjennomføringsfase av prosjektet 3-4 mnd motivere frivillige til å bidra

Drift/organisering av klubben, «Profesjonalisering» Sterk økonomistyring – 1 regnskapsfører for hele klubben, alle levere bilag til regnskapsfører 2 g pr mnd(Betalt tjeneste fra leverandør) Avdelings regnskap for undergrupper/prosjekter Resultat for klubben på hvert styremøte – Innkjøpsfullmakt/delegert fullmakter, tydelige rammer på hvem som har mulighet til å forplikte klubben, IF står ansvarlig for alle transaksjoner. – Felles maler skjema/utleggskjema. To signaturer på alle bilag. – Økonomiforum fast for alle kassere 2-3 g pr år, hovedkasserer drar i disse trådene.

Drift/organisering av klubben forsetter En klubb, alle må dra i samme retning, alle undergrupper skal føle se inkludert og hørt. Ufarliggjøring av det at vi er en klubb. Tydelig lederskap, med forankring i styrevedtak. Tydelige roller/ansvar, rollebeskrivelser for de fleste oppgaver. IF står for drift av klubben, anlegg mm, økonomi. – Undergruppene står for aktivitetene/sportslige Tydelige retningslinjer for profilering Tydelige retningslinjer for sponsorer og retningslinjer for dette. Alt skal godkjennes av sponsorgruppa Prosjektgrupper for å få rask gjennomføring av små el store prosjekter Flere små komiteer utvalg i tillegg til undergruppene, slik at man får spredt belastningen på flere personer.(mindre oppgaver), – Sponsor – Økonomi – Baneutvalg/ute område – Hus komite – Kiosk – mfl

Planer for 2017 for IF Storm Kvalitesklubb, NFF Organisasjonsplan NIF Klubbutvikling/virksomhetsplan NGTF Kvalitet, «ISO» sertifisering/struktur i klubben. – Integrasjon med særforbundenes kvalitetskrav – Felles standardisering – Felles lagring/databank Felles systematisering av klubben, vi skal samme vei

Klarer vi å beholde de frivillige i klubben? Klarer vi å skape skape engasjement? – JA, ved å bruke prosjektorganisering ved større oppgaver for klubben. Klarer vi å skape klubbfølelse? – JA, ved hjelp av at alle føler en tilhørighet til klubben og føler seg velkommen Klarer vi å skape entusiasme? – JA, når de frivillige også får noe igjen sosialt, skaper vi entusiasme Det å ha frivillige i arbeid er ikke som å lede i en bedrift, men rammene rundt drift av klubben kan allikevel være profesjonelt

Side 13 Ønsker ditt idrettslag å arbeide mer målrettet? Bestill en klubbutviklingsprosess gjennom din særkrets eller idrettskretsen! Kontakt: Takk for i kveld!