HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell ’Forskningsbasert undervisning’, kvalitet og kvalitetssikring - et systemperspektiv Offisielle utredninger.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Kvalitetssikring av høyere utdanning i Norge – Historikk, Praksis og Effekter Bjørn Stensaker.
Fou-utfordringer og strategier i seksjonen Seksjonsmøte trening og coaching,
Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
Forventninger og videre arbeid…...
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Forskningsbasert?. StLs definisjoner »Forelesere –Med aktivt forhold til FoU –Som kjenner vitenskapelig metode –Som er oppdatert på sitt fagfelt –Som.
GFU Holmsbu 2.-3.februar 2012 HH Strategiplan HiOA - fra GFU.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Der fagmiljøene møtes og kompetansen foredles Fagskolekonferanse Radisson Royal Garden Trondheim 16-17/9 Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Lærerrollen og lærerutdanning Statssekretær Jens Revold Statens råd for likestilling av funksjonshemmede Thon Hotel Opera 17.6.
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
FAFO: 3. delrapport i evaluering av Kompetanseutviklingsstrategien
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
1 Forskning møter praksis i skolen Praksisrettet FoU i Rogaland Tema: Forskning i grunnopplæringen Dialogseminar 4. desember 2009.
HiAk - RFF Intensjonsavtalen mellom RFF og HiAk har materialisert flere handlinger. Det skal arbeides med flere prosjekter innenfor: PPU – planlegge oppstart.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Forksningsbasert undervisning
Anne M Jervell Strategiske veivalg? Anne M Jervell STYREMØTE Tema:Strategi.
Anne M Jervell Evaluering av SIFO Anne M Jervell STYREMØTE
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: 16. mars 2007.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Fagdag LU - UTVIKLINGSARBEID OG FORMIDLING
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Kvalitetsreformen -svaret på dagens utfordringer i høyere utdanning? Av Sonni Olsen Rektor, Høgskolen i Finnmark.
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Hva er utdanningskvalitet?
Møte i NFE-HS Tor Rynning Torp
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
Signaler fra Kunnskapsdeparte mentet  Universiteter og høgskoler må utvikle en faglig og strategisk profil  Regjeringen vil slå sammen en rekke institusjoner.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
AITeL – Avdeling for informatikk og e-læring Presentasjon for høgskolestyret 17.september 2007.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
FoU-basert undervisning ved ASP Studiekvalitetsdagen på HiST 2007 Høgskolelektor Berit Nicolaysen.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Overordnet strategi SV-fakultetet
Paneldebatt.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell ’Forskningsbasert undervisning’, kvalitet og kvalitetssikring - et systemperspektiv Offisielle utredninger (NOU’er) Offisielle utredninger (NOU’er) Stortingsmeld. Stortingsprop. (St.prop. nr. 1) Stortingsmeld. Stortingsprop. (St.prop. nr. 1) Lover forskrifter Lover forskrifter Kontroll Evalueringer Rapportering Kontroll Evalueringer Rapportering ? ”Den offentlige samtalen” ? Policy- dokumenter (Forskningsråd o.l) Policy- dokumenter (Forskningsråd o.l) Gjennomgående vinkling og referanse her og nå: PROFESJONSUTDANNINGENE SOM (FRAM TIL 2006) VAR KNYTTET TIL KATEGORIEN ’HØGSKOLE’ Gjennomgående vinkling og referanse her og nå: PROFESJONSUTDANNINGENE SOM (FRAM TIL 2006) VAR KNYTTET TIL KATEGORIEN ’HØGSKOLE’

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell Hovedspørsmålene vil være: HVA SIER VÅRT POLITISKE SYSTEM: Om de norske lærestedene og ’forskningsbasert undervisning’ (’FU’)? Om begrepet ’FU’? Om innholdet i den FoU-virksomheten som høgskolene og profesjonsutdanningene skal drive? Om hvordan kvalitetssikring (=systemkontrollen) av ’FU’ utøves? Om kongerikets ferske tilstandsrapport om ’FU’ og profesjonsutdanninger (Stjernøutvalget)

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell Skal alle norske høyere læresteder drive ’FU’? Svar: JA, både universiteter og høgskoler er pålagt til å gjøre det. – Hvorfor? Fordi Stortinget har bestemt det, i felles lov for universiteter og høgskoler (1995): alle læresteder skal… … tilby høyere utdanning som er basert på det fremste innen forskning, faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid og erfaringskunnskap.

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell Lovmakernes forståelse av ’FU’ i relasjon til høgskolene -1 … Stortinget bestemte dette i felles UH-lov 1995: Høgskolene skal tilby forskningsbasert undervisning, det er ikke et spørsmål om vi skal. Viktig: Norge valgte altså sidestilling og ingen arbeidsdeling mellom kategoriene universiteter/vitenskapelige høgskoler og statlige høgskoler i FU-spørsmålet (andre land hadde valgt annerledes; Tyskland m.fl., nå i det siste utvikling i UK). Dermed legalt stadfestet: høgskolene skal drive med forskning, fordi de skal tilby ’FU’.

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell Lovmakernes forståelse av ’FU’ i relasjon til høgskolene -2 Resonnementet var slik i 1995 (da 4 universiteter): Urealistisk å tro at alle tilsatte i høgskolene vil ha forskningskompetanse i nær framtid. Kravet om forskningsbasert undervisning må derfor knyttes til institusjonen, ikke til den enkelte lærer. Ergo: ’FU’ innebærer ikke et krav om at en skal bli undervist av aktive forskere innen deres egen (eller andres) forskning, men: at studentene blir undervist på en institusjon der det forskes. Det norske politiske system har dermed gitt sin forståelse av kriterier på ’FU’. 13 år etter: Hvor står høgskolene/profesjonsutdanningene? (Stjernø!)

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell (Høgskolenes) profesjonsutdanninger – hvilken type FoU? - 1 Norsk, etablert FoU-politikk - høgskolenes mål for FOU: utvikling/innovasjon i regionalt næringsliv og off. forvaltning styrke praksisfeltet og profesjonsutdann. bedre undervisning og utdanning generelt Norsk, etablert FoU-politikk - høgskolenes mål for FOU: utvikling/innovasjon i regionalt næringsliv og off. forvaltning styrke praksisfeltet og profesjonsutdann. bedre undervisning og utdanning generelt …. = styrke profesjonsutdanningenes forskningsbaserte undervisning og deres praksisinnretning, dvs: Gjenspeiler den dobbelte faglige utfordringen: Vitenskaps-/disiplinfaget, og profesjonsfaget. …. = styrke profesjonsutdanningenes forskningsbaserte undervisning og deres praksisinnretning, dvs: Gjenspeiler den dobbelte faglige utfordringen: Vitenskaps-/disiplinfaget, og profesjonsfaget.

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell (Høgskolenes) profesjonsutdanninger – hvilken type FoU? – spisset policy

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell NFRs politikk - satsingsområde styrking av profesjonsforskning Høgskolene [/profesjonsutdanningene] skal bidra til: forbedret praksis gjennom styrking både av det vitenskapelige grunnlaget for forskning innenfor profesjonsutdanningene for lærer, førskolelærer, barnevern og sosial- og helsefag, og forskning om profesjonene og profesjonsutøvelse. Forskningsrådet vil vektlegge: Nærhet til praksis og samtidig fastholde forankring i teoretiske perspektiver [ > vitenskapsfaget versus profesjonsinnretning] Brukermedvirkning fra omsøkte forskningsfelter … og nettopp disse spørsmålene stilles i NOKUTs nasjonale evalueringer av profesjonsutdanningene… … og nettopp disse spørsmålene stilles i NOKUTs nasjonale evalueringer av profesjonsutdanningene…

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell Kvalitetssikring - NOKUT NOKUT er departementets systemkontrollør på kvalitet i UH-sektoren. NOKUTs viktigste arbeidsredskap er: Forskrift om standarder og kriterier for akkreditering av studier og kriterier for akkreditering av institusjoner i norsk høyere utdanning. Blant annet teller NOKUT – teller type stillinger, som én viktig indikator på ’FU’ og at institusjonen forsker og produserer ny kunnskap.

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell ’FU’ – hvordan NOKUT teller Krav Bachelorstudier: Min. 20% av fagmiljøet førstestillinger Krav Bachelorstudier: Min. 20% av fagmiljøet førstestillinger Krav Masterstudier: Min. 50% av fagmiljøet førstestillinger Min. 25% professor [/dosent..] Krav Masterstudier: Min. 50% av fagmiljøet førstestillinger Min. 25% professor [/dosent..] Mange andre krav: Stabilt fagmiljø… Min 50% av fagmiljøet ansatt i hovedstilling For studier med praksis: fagmiljøet ha praksiserfar. Mange andre krav: Stabilt fagmiljø… Min 50% av fagmiljøet ansatt i hovedstilling For studier med praksis: fagmiljøet ha praksiserfar. Mange andre krav: Stabilt fagmiljø Tilsatte innen fagkjernen Resultater i forskning Aktiv deltaking i nettverk… Mange andre krav: Stabilt fagmiljø Tilsatte innen fagkjernen Resultater i forskning Aktiv deltaking i nettverk… Krav Dr.gradsstudier: Min. 50% tilsatte prof., resten førsteamanuenser Krav Dr.gradsstudier: Min. 50% tilsatte prof., resten førsteamanuenser Som overstående pluss Forskning med bredde, høgt internasjonalt nivå Som overstående pluss Forskning med bredde, høgt internasjonalt nivå

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell Ett eksempel på NOKUT-arbeid-1 NOKUTs konklusjon, reakkreditering sykepleie (her tilfeldig valgt HiB): Institusjonen hadde klare mangler når det gjelder: forskningsbasert undervisning studenter involvert i forsknings- og utviklingsaktivitet (FoU-aktivitet) andel ansatte med førstekompetanse forskningsbasert undervisningsmateriell NOKUTs konklusjon, reakkreditering sykepleie (her tilfeldig valgt HiB): Institusjonen hadde klare mangler når det gjelder: forskningsbasert undervisning studenter involvert i forsknings- og utviklingsaktivitet (FoU-aktivitet) andel ansatte med førstekompetanse forskningsbasert undervisningsmateriell

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell Ett eksempel på NOKUT-arbeid-2 NOKUTs krav til HiB mth. til reakkreditering: Få forpliktende kompetanseutviklingsplan > krav om 20 prosent førstekompetanse. Tydeligere strategi for å sikre studietilbudets forskningstilknytning. Styrke forskningsbasert tilnærming ved gjennomgang og justering av studiets litteratur. Tiltak for økt studentinvolvering i FoU- aktiviteter. Styrke studietilbudets kunnskapsgrunnlag innen forskning, organisasjon og ledelse. NOKUTs krav til HiB mth. til reakkreditering: Få forpliktende kompetanseutviklingsplan > krav om 20 prosent førstekompetanse. Tydeligere strategi for å sikre studietilbudets forskningstilknytning. Styrke forskningsbasert tilnærming ved gjennomgang og justering av studiets litteratur. Tiltak for økt studentinvolvering i FoU- aktiviteter. Styrke studietilbudets kunnskapsgrunnlag innen forskning, organisasjon og ledelse.

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell En annen NOKUT-tilnærming mht ’FU’: Evaluering, HiSTs kvalitetssystem 2006: NOKUT fikk mange ulike oppfatninger om ’FU’ gjennom intervjuer med studenter og tilsatte. En del tilsatte viste til Problembasert Læring som uttrykk for ’FU’: oppøve evnen til å lete opp og vurdere nyere forskning, utvikle kritisk evne. Studentenes stemme: Utvikling av kritisk holdning viktigste inngangen til vitenskapelig tenkemåte i profesjonsutdanninger; en mente at PBL hadde begrensninger mht ’FU’, det var ingen automatisk nøkkel til ’FU’. … og NOKUTs anbefaling….. … og NOKUTs anbefaling….. Høgskolen bør arbeide for at det utvikles en større bevissthet om hva som menes med forskningsbasert undervisning i de ulike fagmiljøene. Videre må det avklares hvordan betingelsene best kan legges til rette for forskningsbasert undervisning både på institusjonelt og individuelt nivå. Høgskolen bør arbeide for at det utvikles en større bevissthet om hva som menes med forskningsbasert undervisning i de ulike fagmiljøene. Videre må det avklares hvordan betingelsene best kan legges til rette for forskningsbasert undervisning både på institusjonelt og individuelt nivå.

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell ’FU’ og profesjonsutdanninger – ferskeste tilstandsrapport:

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell Stjernøutvalgets vurderinger - 1 Utvalget er urolig og bekymret, ut fra en oppsummering av evalueringer og forskningsrapporter knyttet til de store norske profesjonsutdanningene allmennlærer, sykepleie og ingeniør (kap ff): studiekvaliteten er ofte for lav kompetanse til de ansatte svarer ikke til lovens forventninger FoU-virksomheten er for lav og produserer ikke tilstrekkelig kunnskap om de yrkesutfordringene og yrkesfeltene som utdanningene skal kvalifisere for. Bekymring for utviklingen i profesjonsutdanningene er en viktig begrunnelse for utvalgets forslag om organisering av sektoren i større enheter…

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell Stjernøutvalgets vurderinger - 2 Om kompetansen innen de korte profesjonsutdanningene: På tross av pågående kompetanseutvikling: 1.Om graden av forskningsbasert undervisning: Det er … vanskelig å se at de i uoverskuelig framtid vil kunne fylle den rollen som er beskrevet i lov om universiteter og høgskoler: at de skal tilby høyere utdanning, forskning og faglig utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå. 2.Om FoU-virksomheten: FoU-virksomheten er – 13 år etter Høgskolereformen – fortsatt svak når det gjelder volum og usikker når det gjelder kvalitet… 3.Om den doble utfordringen til profesjonsutdanningene: Utvalget stiller seg tvilende til hvordan FoU-arbeidet …klarere kan målrettes mot å styrke kunnskapsgrunnlaget for yrkesutøvelsen, i lys av at tradisjonelll disiplinbasert forskning fortsatt er det som belønnes høyest i form av merittering og tilgang på finansiering

HiST Trondheim Arnulf Omdal, Rica Hell Stjernøutvalgets slutning Peker på profesjonsutdanningenes framtidige utfordringer: … at utdanningen i større grad er basert på nasjonal og internasjonal forskning … at utdanningen i større grad er basert på nasjonal og internasjonal forskning … at studentene undervises av lærere som produserer kunnskap om yrkesutøvelsen og yrkesfeltet… … at studentene undervises av lærere som produserer kunnskap om yrkesutøvelsen og yrkesfeltet… … at det utvikles profesjonsrettede masterstudier med utspring i sterke fagmiljøer … at det utvikles profesjonsrettede masterstudier med utspring i sterke fagmiljøer Dette vil gjøre … at utdanningene i større grad imøtekommer intensjonene i lov om universiteter og høgskoler Dette vil gjøre … at utdanningene i større grad imøtekommer intensjonene i lov om universiteter og høgskoler MEDISINEN? PENGER til kompetanse- heving FUSJONER: fra 35 til ca 8 læresteder MEDISINEN? PENGER til kompetanse- heving FUSJONER: fra 35 til ca 8 læresteder