Formidle og aktualisere industrihistorie for ungdom. Nord-Jarlsbergmuseene - en avdeling i Vestfoldmuseene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokanmeldelser..
Advertisements

Gutter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Tannhelse- tjenesten
Nasjonalforeningen Os helselag i samarbeid med Os skole
Vårt Lokalsamfunn En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker,
Storyline Fag / tema Historie/samfunnsfag – engelsk - norsk Trinn
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Barnets sekstende leveår Trinn 18. Tema for trinnet Ungdommens egen tidsalder Egne behov og barnas behov Når ørene flytter ut Oppsummering og evaluering.
VÅRT LOKALSAMFUNN En oppdagelsesferd på samspill mellom mennesker, næringsliv og offentlige tjenester i et lokalsamfunn.
- Jenter i fokus Et Samhandlings Prosjekt Fysioterapeut Helsesøster
Friluftskortet. -Barna skal bli glad i å være ute -Barna skal kjenne mestring ved å ha erfaring og kunnskap om naturen -Barna skal bli i stand til å ta.
Velkommen til klimatoppmøte! Klimatoppmøte i skolen Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening.
INF Introduksjon til design, bruk, interaksjon Kapittel 3 – bruk og brukere 25. august 2015 Institutt for Informatikk, Universitetet i Oslo
TEKSTILFABRIKKEN Et rollespill om bærekraftig arbeidsliv.
Et innblikk i barns nettliv Bryn skole 16./
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Sokrates.
En introduksjon.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 8. trinn:
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
for psykisk helse 2017 tirsdag 10. oktober
Cafe med elevene.
3 STRESSMESTRINGSTIPS FOR LEDERE
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Til deg som skal holde denne presentasjonen: I 2017 markerer kirkene i Norge at det er 500 år siden reformasjonen, og de har valgt Fasteaksjonen som sitt.
Krle 9.trinn Beatrice Bjørnbakken
Dilemmatrening Difis opplæringsmateriell informasjonssikkerhet.
INF1500 Introduksjon til design, bruk, interaksjon
Dette er en presentasjon av skolen Cristiania i Lima, Peru.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Venner & valg Avslutning.
Julekalender 2014 En meningsfull julekalender
Rekruttering og deltakelse i korps
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Den industrielle revolusjon
Tittel/problemstilling Eventuell undertittel
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Årshjul for kommunikasjon
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Veiledende mal for oppfølging av medarbeiderundersøkelsen i ledergruppene Avdeling for HR Høst 2018.
Matematikk på ungdomstrinnet
Foreldre – Barnas viktigste Forebygger
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Barnehagenorsk Samling 14
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Steng ruteren før skolegangen ryker,- eller?
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Salgsopplæring Presentert av [Navn].
Sokrates.
Makroøkonomi for økonomer BI Trondheim Johannes Mauritzen K7.5 Steigum
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Tverrfaglige tema.
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Fysisk og psykisk helse
Et heldagsopplegg om anstendig arbeid og bærekraftig utvikling
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Hvor privilegert er du?
FAGFORNYELSEN hva innebærer det -hvordan jobber vi i Færder
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Sangtekstens innhold 5.-7.trinn
Utskrift av presentasjonen:

Formidle og aktualisere industrihistorie for ungdom. Nord-Jarlsbergmuseene - en avdeling i Vestfoldmuseene

Nord-Jarlsbergmuseene er:

300 år med industrihistorie 7.trinn 8.trinn 9.trinn

Nytt museum Berger = nytt DKS opplegg for 8.trinn Arbeidsvilkår for tekstilarbeidere – i dag og med paralleller til den industrielle revolusjon i Storbritannia og på Berger Minimale kostnader Aktivitet – ta i bruk flere sanser Tema i fokus

Kort om Berger

Hva gjør vi nå???

Tidsdisposisjon Tidsforbruk Aktivitet 15 min Introduksjon til opplegget 10 minHvor kommer klærne dine fra? 45 minFilm og rollespill «Lønningsdag» 20 minOppsummering og refleksjon

Hvor kommer klærne dine fra?

-En øvelse for å «komme i gang» på morgenen eller etter lunsj -Elevene blir mer bevisste på hvor klærne deres er produsert -Mange av elevene vet ikke/har ikke hørt om produksjonslandene. ( Bangladesh, Vietnam og Kambodsja er gjengangere)

En lønn man kan leve av -filmen brukes som utgangspunkt for rollespillet -Det tas opp temaer som lønn (hva koster ting?) arbeidsforhold, boforhold, kosthold, og muligheter for fremtiden

Lønningsdag! På bakgrunn av filmen, skal spille livet til en tekstilarbeider og må ta mange tøffe valg. Spillet passer for ca. 6 elever per gruppe. Hver gruppe fører dagbok over valgene de tar Oppsummering hvor alle gruppene forteller om sin skjebne. Valg må begrunnes!

Hvor mye er genser eller bukse er verdt. 300 kr? 600 kr? Hva er konsekvensen av at vi vil ha billige klær? Skal vi forbrukere slutte å kjøpe klær fra Asia? Og hva kan ungdommene selv gjøre?. Refleksjon og oppsummering