ITU Monitor 2005 2005 ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Kunnskapsløftet og fysisk aktivitet: Kompetanseutvikling i skolen
Kilde: Yes!! Gruppe: Julie Veronica Frank Gruppe: Veruska Øystein DL Anita Gruppe: Espen Geir Irmelin Gruppe: Ann-Magritt Øystein LK Susana.
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Forskning og utvikling
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Senter for IKT i utdanningen Sylvi Barman-Jenssen.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Relasjonskompetanse -elev og lærer i samspill
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T U T D A N N I N G Rikets tilstand, ITU-konferansen1 Prosjektleder Vibeke.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
LK06 – fra ord til handling Prosjekt Åfjord vgs/Rissa vgs
Kunnskapsløftet Innføring : Trinn og Vg. 1
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Gruppe nummer 3; Tormod, Rune, Silje, Elin og Cecilie.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Erling L. Barlindhaug Avd.direktør, KS-Utdanning
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
DidIKTikk, digital kompetanse i praktisk undervisning
Utdanningsforbundet Bergen Seksjon grunnskole Nettverk våren 2011 Den digitale lærer.
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Ludvigsen-utvalet NOU 2014:7 Elevenes læring i fremtidens skole Revisjon eller revolusjon av læreplanen?
Digital grunnkompetanse Pedagogisk bruk av IKT
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Ungdomstrinn i utvikling
Digital kompetanse Innledning. FYLL UT Hovedpunkter i min forståelse av dette tema! (Hva kan jeg?) Hva vil jeg bidra med i tema- behandlingen? Læreplan.
LÆRENDE NETTVERK - KØBENHAVN 2008 REKTORUNDERSØKELSEN 2007 Erik Eliassen, LU/HVE Jan Sivert Jøsendal, ILS/UiO Ola Erstad, PFI/UiO.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
1 Kvalitet i opplæringa – om tilpassa opplæring (KIO) Høgskulen i Volda.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Digital kompetanse Presentasjon basert på essayet ”Den sjette kompetansen” Jostein Tvedte.
DIGITAL SKOLE HVER DAG Mattias Øhra. Hvor er vi i norsk skole ift. IKT? Digitale skiller:  Forskjeller mellom elever  Forskjeller mellom klassetrinn.
Loen-konferanse mars 2006 Tema: Kunnskapsløftet Pedagogikkseksjonen ved HVO Fokus: Didaktisk kompetanse Eldrid Digernes, Stine Ekornes og Kari Anne.
Voss kommune Personale og økonomi Dataopplæring i Voss kommune Målsetjing i Voss kommune Kvifor dataopplæring Kva betyr dette for oss? Gjennomføring av.
Kåre J. Straume Statlege prioriteringar 2006 Regional samling Molde
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
Kåre J. Straume Skuleleiarmøte KUNNSKAPSLØFTET REFORMARBEID I RAUMA 2006.
IKT OG SKULELEIING Eit samarbeids- prosjekt mellom kommunene Rauma, Vestnes, Nesset, Norsk Nettskole og HVO.
Arbeidsmøte Mål for økta: Skape betre forankring for utviklinga i dei tre fasene i progresjonsplan hausten Førebu prosessane gjennom dei.
Grunnskulen, - prosjekt betre læringsresultat
Kunnskapsutvikling gjennom samtaler
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
Per Olav Sørås Regionsamling 21.oktober 2010
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Velkommen til workshop 1: Digital kompetanse i kommunene
God læring og gode læringsresultat skal vere vårt varemerke
Utskrift av presentasjonen:

ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)

Intensjon, forankring og funn Kartlegg fagleg og pedagogisk bruk av IKT i grunnopplæringa Kartlegging 2003 og 2005 innretta mot vk 1 Resultat fortel om status for bruken av IKT i ulike fag og til ulike formål blant lærarar, elevar, på skulen og heime

Målsetting for ITU Monitor 2005 Å oppsummere kor Norge befinn seg i høve til fagleg og pedagogisk bruk av IKT, samt kartlegge og analysere korleis tilhøva endrar seg over tid Å teikne eit bilde av elevane og lærarane sin digitale kompetanse, samt vurdere føresetnader for utvikling av digital kompetanse i skulen

Måleindikatorar for digital kompetanse

Kva syner ITU Monitor 2005? Bl.a.: Stagnasjon i bruken av datamaskiner i skulen Store variasjonar i tidsbruk mellom grupper av elevar på same trinn Lærarane nyttar IKT i større grad til førebuing, etterarbeid og administrative oppgåver enn i undervisninga med elevar Større ulikskapar mellom grunnskule og vgs Internett og tekstbaserte er dei tenester som vert mest brukt Stor kontrast i høve til bruken av IKT i heimane

Sentrale utfordringar Tilgang og tid Strategiarbeid og leiing IKT-kompetanse Skule-heimsamarbeidet Nyttiggjering av læringsressursar Pedagogisk bruk av IKT Organisasjonslæring

Konklusjon …..”Ut ifra ITU Monitors dokumentasjon av skolens digitale tilstand kan ikke læreplanens mål om bruk av digitale verktøy gjennomføres i store deler av grunnutdanningen.”…...

Aktuell litteratur Ola Erstad (2005): Digital kompetanse i skolen ITU (2005) : Digital skole hver dag (hefte) ITU Monitor 2005 : På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen Ivar Frønes (2002) : Digitale skiller, utfordringer og strategier Ludvigsen & Østerud (red.) (2000) : Ny teknologi - nye praksisformer Brøyn & Schultz (red.) (2005) : IKT og tilpasset opplæring

Aktuelle nettadresser 70OT.pdf (PILOT-rapport) (IKT i skolen, Hva skal til for å lykkes?)

Den lærande organisasjon Kva karakteriserer lærande organisasjonar: (Grøterud/Nilsen med ref. til Hein-Sørensen 1997): sjølvfornyande praksis, evne til å utvikle seg sjølv kontinuerleg kompetanseutvikling sjølvvalde endringar basert på intern energibruk kreativ og eksperimenterande praksis læring integrert i det daglege arbeidet problemorientert utviklingstenking godt utvikla pedagogisk og fagleg kommunikasjon byggjer eigen kunnskapsbase samarbeidsorientert kultur leiing som utfordrar og støttar lærings- og utviklingsprosessar

Aksjonslæring – Om å lære av erfaring 1. Deltakarar som reflekterer og forbetrar eigen arbeidssituasjon 2. Refleksjon og handling nært knytt saman 3. Skular offentleggjer sine erfaringar også utanfor sitt område 4. Deltakarane samlar sjølv data om sine erfaringar 5. Deltakarane samarbeider om problemløysing og avgjerder 6. Etablering av kritiske forum 7. Skular som sjølv tar ansvar for vurderinga gjennom autonome grupper 8. Det foregår progressiv læring 9. Støttande prosessar i høve til ideen om reflekterande praktikarar (Zuber-Skeritt 1992)