Øyvind Urnes. Hva er en personlighetsforstyrrelse etter DSM-IV? Et vedvarende mønster av indre opplevelse og adferd som avviker betydelig fra forventningene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Internundervisning om førerkortvurderinger i spesialisthelsetjenesten
Advertisements

Intern presentasjon for medlemmer
Hva er psykisk utviklingshemming?
Personlighets-forstyrrelser
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Nasjonal kompetansetjeneste for personlighetspsykiatri, NAPP
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Utredning av utviklingshemming hos voksne
GROW modellen.
Fagdag Vestmo Behandlingssenter
Alvorlige emosjonelle ustabile personlighetsforstyrrelser Den ”vanskelige” bruker/pasient/klient Morten Samsonsen.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
”Depresjon og sårbarhet”: Kognitiv unngåelse som sårbarhetsfaktor for tilbakevendende depressive episoder. Ved: Marianne Halvorsen.
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Diagnostiseringskriterier i DC-LD.
Rus; to helt forskjellige betydninger;
Behandling Etablere og bevare en alianse: En god behandlingsalianse virker klart positivt inn på forløpet og pasientens psykologiske funksjonsnivå Følg.
Psykiatri på reisen Foredrag for FIRM
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Rus og avhengighet i arbeidslivet CAKE Q1, AKAN. Når bruk av rusmidler virker forstyrrende på oppgaver og funksjoner som skal ivaretas i familien eller/og.
Emosjoner Espen Røysamb.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Nevropsykiatri Andres Magnusson.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Emosjon, spenning, stress
Personlighetsforstyrrelser i DSM-5
Hva er en personlighet? Hva er en personlighetsforstyrrelse?
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Øyvind Urnes NAPP Avhengig personlighetsforstyrrelse 1.
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
SKOLEVEGRING Oslo kommune Veileder.
1 Marit S. Indredavik Oppsummering barnepsykiatri Mai 2015.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Knut A. Hestad, NTNU Psykologisk Institutt. Blodtrykk relatert til demens hos eldre er et komplisert bilde Det reiser spørsmål om demenstype, Alzheimer.
TIDLIG INNSATS OG UTFORDRENDE ATFERD Boka: Kompetanseløft i bhg Pål Roland.
Kapittel 1. Tilpasning til samfunnet Del 1: Individ og samfunn Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 2a definere.
1 ANGST OG DEPRESJON BLANDT ELDRE I DEN GENERELLE BEFOLKNING. Fjernundervisning alderspsykiatri Overlege Eystein Stordal.
DEPRESJON HOS ELDRE: EN UNDERSØKELSE FRA 26 SYKEHJEM MARIA LAGE BARCA DOKTORGRADSSTIPENDIAT.
Kjemisk institutt - Skolelaboratoriet Nøkler til naturfag 22. og 28. oktober 2015 Kursdeltakerne har «studentrollen»
Symptomutforming av psykiske lidelser blant innsatte i fengsel
Verdensdagen for Psykisk Helse
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Opptakskrav til master i pedagogikk
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Vansker i relasjonen mellom foreldre og små barn: Effekt av manualisert Marte Meo Magnhild Singstad Høivik NTNU, Det medisinske fakultet, RKBU Nasjonalt.
Spiseforstyrrelser Øyvind Rø Forskningsleder/professor II
Roller.
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
HVORDAN FORSTÅ OG STØTTE FORELDRE OG BARN SOM HAR OPPLEVD SEKSUELLE OVERGREP?
Yngre personer med demens
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Tidlig innsats og utfordrende atferd
Emosjoner Espen Røysamb.
Utskrift av presentasjonen:

Øyvind Urnes

Hva er en personlighetsforstyrrelse etter DSM-IV? Et vedvarende mønster av indre opplevelse og adferd som avviker betydelig fra forventningene i individets kultur. Dette mønsteret manifesteres på minst 2 av de følgende områdene:  1. tenkning (måter å oppfatte og forstå seg selv, andre og hendelser på)  2. emosjoner og følelser (omfang, intensitet, labilitet og avstemthet av følelsesmessig respons)  3. interpersonlig fungering  4. impuls-kontroll

Hva er en personlighetsforstyrrelse etter DSM-IV-TR?  B. Det vedvarende mønstret er rigid og gjennomgripende i en rekke personlige og sosiale situasjoner.  C. Det vedvarende mønsteret fører til klinisk betydningsfull lidelse eller nedsatt funksjon sosialt, yrkesmessig eller på andre viktige områder.  D. Mønsteret er stabilt og har vedvart lenge og har begynt senest i ungdomstiden eller tidlig voksen alder.  E. Mønsteret kan ikke forklares bedre av en annen psykisk lidelse.  F. Mønsteret er ikke direkte forårsaket av fysiologiske effekter av et kjemisk stoff (f.eks. medikament-misbruk, medikasjon) eller en generell medisinsk tilstand (f.eks. hodeskade).

PF NOS (not otherwise specified) i DSM-IV er PF som ikke fyller kriteriene for noen av de ti offisielle kategoriene, men trekk fra fler (PF NOS mix). Denne kategorien kan brukes om andre typer PF (appendix) som har vært inkludert i tidligere DSM- versjoner eller er vurdert som kandidater – passiv aggressiv PF – sadistisk PF – selvødeleggende PF – depressiv PF Blandet personlighetsforstyrrelse 4

Et eller fler personlighetstrekkdomener eller spesifikke trekk (trait facets) innenfor domener, ved å ta i betraktning alle de følgende domenene:  1. Negativ emosjonalitet Negative AffectivityNegative Affectivity  2. Tilbaketrukkethet DetachmentDetachment  3. Antagonisme AntagonismAntagonism  4. Uhemmethet versus overkontrollert Disinhibition vs. CompulsivityDisinhibition vs. Compulsivity  5. Psykotisisme PsychoticismPsychoticism Blandet personlighetsforstyrrelse 5

Anna Bartak, Roel Verheul, Suzan Kara (2005) Viersprong, Nederland 6

PF NOS har inntil nylig vært en lite påaktet kategori. Mye bruk i klinikken. En stor metaanalyse viste at PF NOS er den tredje hyppigst brukte PF-diagnosen i klinisk praksis og prevalensen i kliniske utvalg er vurdert til å ligge mellom 8 % og 13 % (Verheul & Widiger 2004). Epidemiologiske undersøkelser inkluderer sjelden PF NOS. Funn: 3 % og 6 %. Anna Bartak, Roel Verheul, Suzan Kara (2005) 7

 Nettverk for Personlighetsfokuserte Behandlingsprogrammer (Wilberg et al., 2008) - PF NOS den tredje hyppigste.  22 % av alle med PF hadde PF NOS Blandet personlighetsforstyrrelse 8

 Reliabiliteten usikker fordi de generelle kriteriene for PF er dårlig operasjonalisert:  DSM-IV angir bare at når de generelle kriteriene for PF er tilstede må trekk fra mer enn en spesifikk PF være tilstede  ingen retningslinjer vedr. antall trekk (ca 10?) Blandet personlighetsforstyrrelse 9