Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
Individuell Plan Palliasjon
Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
Barn som pårørende - i fastlegenes smågruppemøte.
Brukermedvirkning og pasientmakt
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
Line Hurup Thomsen, PKO sykepleier Stavanger universitetssykehus
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Å innarbeide sykehusapotekets aktiviteter i behandlingsprosessen.
Overordnede mål for medisinerutdanningen ved UiO
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
målet Hovedmål i PR modul 2 var å
Taushetsplikt for frivillige
Om å skrive om litterære tekster
Demensteam Lier Kommune
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
TELEMEDISIN I REHABILITERING
Behandlingshjelpemidler - opplæring
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Når mor og far får demenssykdom Astrid Håland sept
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Vestfoldmodellen Sammen om rehabilitering 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Geir Oustorp, politi, Søndre Buskerud pd..  Plassering av ting på ditt kontor  Rømningsveier  Varsle andre på legekontoret  Er du alene eller sammen.
God morgen! Tanker etter i går?
LCP – Liverpool Care Pathway Et pilotprosjekt i Hol Kommune i samarbeid med Utviklingssenter for sjukeheimar i Buskerud
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Oslo universitetssykehus er lokalsykehus for deler av Oslos befolkning, regionssykehus for innbyggere i Helse Sør-Øst og.
Kommunikasjon – et avgjørende klinisk verktøy som må trenes og veiledes Pål Gulbrandsen Universitetet i Oslo og Akershus universitetssykehus.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
1 Misbruk av A- og B-preparater hos gamle Dr. Cecilie Wium, Geriatrisk Daghospital Lovisenberg Diakonale Sykehus.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Forberedende samtaler
Astma - kurs Kursinformasjon
”I pasientens fotspor”
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Hydrocephaluspoliklinikken
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Prosjektdirektør i Helse Sør-Øst Andreas Moan
Sett av tid til spørsmål på kursene
Erfaring fra tilsyn 2016 Tema: Pasient- og brukerrettighetsloven kap
KVALITETSPOLITIKK for Rehabiliteringsklinikken
Likeverdige helsetjenester for eldre
Når mor og far får demenssykdom
Fagseminar for sykepleiere 11.feb. 2015
Hvordan forstå og lære av data?
To år med Nasjonal helse- og sykehusplan
Avdeling for Kreftbehandling og medisinsk fysikk
Seksjon for kvalitetsutvikling
Velkommen til Heggedal skole
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Velkommen til Løft Presentasjon av case, sett i lys av hvordan Løft jobber med ettervern. Belyst ved Løft - metodikk v/Roar Andersen.
Hvordan støtte barn og unge når ALS rammer familien
Erfaringsutveksling og praktisk info
Likeperson Navn:……………
Alkoholikeren og første linje tjenesten
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Digitale innbyggertjenester - målbilde
Hensikt med veilederen Beslutningsprosesser ved begrensning av livsforlengende behandling:
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Ingen ting om meg - uten meg! 1 ​ Nasjonal informasjonskampanje -for og med helsearbeidere

Bare spør! ​ Hva: Kampanje for å få helsepersonell til å oppmuntre pasienter og pårørende til å stille spørsmål ​ Hvorfor: En av fire pasienter i sykehus har ubesvarte spørsmål ​ Når: Uke (fyll ut til fra dato) ​ Hvordan: Foredrag for ansatte, stands og utdeling av brosjyrer og visittkort til pasienter Ditt bidrag: Spør pasienten om det er noe han/hun lurer på – og men det oppriktig! Ingen ting om meg - uten meg!2

Hva er problemet? En av fire pasienter har spørsmål de ikke stiller og bekymringer de ikke snakker om fordi:  de er redde for å være til bry  helsepersonell er så travle  Manglende kjennskap til egen sykdom og behandling Ingen ting om meg - uten meg!3

PasOpp – nasjonale resultater – Ikke i det hele tatt/i liten og noen grad I stor/svært stor grad Fikk du fortalt pleiepersonalet alt du mente var viktig om din tilstand Ble du tatt med på råd i spørsmål som omhandlet din pleie Fikk du fortalt legene alt du mente var viktig for din tilstand? Fikk du tilstrekkelig informasjon om din diagnose/dine plager? Ingen ting om meg - uten meg!4

Kjennetegn ved pasient-kommunikasjon

Bare spør! Mål:  Informere  Skape holdninger  Endre atferd ​ Verktøy: ​ Brosjyrer Stands hele uka ​ Fagmøte den (fyll ut dato) ​ Evaluering ​ Plakater ​ Løpesedler til ansatte ​ Visittkort ​ Sosiale medier Ingen ting om meg - uten meg!6

Hvordan stille spørsmål når du ikke forstår Ingen ting om meg - uten meg!7 Helsepersonell har faglig ekspertise, men du er ekspert på deg. En god dialog vil hjelpe deg til å få den informasjonen du trenger og vite hva du selv bør informere om.

Undersøkelse, sykehus, behandling, utskriving og medisiner ​  Hva er hensikten med denne undersøkelsen?  Jeg vil gjerne ha mine pårørende med. Hvordan kan vi få til det?  Er opererende lege informert om sykdomshistorien min, medisinbruk og allergier?  Hva bør jeg være oppmerksom på når jeg kommer hjem?  Hvor ofte og hvor lenge skal jeg ta denne medisinen? Ingen ting om meg - uten meg!8

Gode råd på veien Ingen ting om meg - uten meg!9

La oss heie på spørsmålene! Helsearbeider:  Støtte og oppmuntring gjør det lettere å stille spørsmål og fortelle om bekymringer.  Spørsmål kan være med å redusere risiko for feil og misforståelser. Pasienter:  synes det er ubehagelig å fortelle helsepersonell om feil  kan identifiser feil  ønsker å bidra til kvalitet og involveres i arbeid med pasientsikkerhet Ingen ting om meg - uten meg!10

Gevinst En god samtale gir forståelse. Forståelse gjør legen (og pasienten) kompetent. Mer presis diagnostikk Færre reinnleggelser Bedre etterlevelse Mer tilfredse pasienter Mer fornøyde ansatte - og best mulig helse Ingen ting om meg - uten meg!11

Blir du med? ​ «Ikke vær redd for å spørre. Spør til du forstår.» Ingen ting om meg - uten meg!12