E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Advertisements

E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
E6 Helgeland Alternative utbyggingsmuligheter
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Kjerringsundet Ny veg mellom Otrøy og gossen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
KVU for kryssing av Oslofjorden
NTP og vegnettet – forfall, fornyelse og planeffektivitet v/fylkesordfører i Hordaland, Tom-Christer Nilsen.
E6 mellom Ulsberg og Melhus har mange trafikkulykker, samt at dårlig og varierende vegstandard gir dårlig trafikkflyt og fremkommelighet.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
o Regnskapet til bedriften forteller oss hvor mye penger bedriften har tjent i løpet av en periode, hvilke eiendeler bedriften har, og hvordan den har.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Vegpakke E6 Helgeland Prosess og konkurranseform Møte med Entreprenører 18. august 2014.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 1. oktober 2014.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Valg av krysstype Samfunnsøkonomiske vurderinger Færøyene 16. juni 2006 Odd Nygård Statens vegvesen, Norge.
Nasjonal transportplan 2010 – Oppfølging i handlingsprogram og budsjett.
Leverandørmøte – felles bransjemøte Utfordringer Vegdirektør Terje Moe Gustavsen 20. mai 2009.
Prekvalifisering E6 Helgeland Delprosjekt Korgen - Bolna Informasjonsmøte Meyergården Hotell 6. mai 2014.
Bør flytebrygger erstatte pælebryggene i fremtiden ?? Medlemsmøte 7.april 2016.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
Drifts- og vedlikeholdskontrakter med funksjonsansvar – alternative modeller årets utlysing Informasjonsmøte 9. oktober 2009 Bjørn Erik Selnes.
Rv. 4 Mohagen-Lygna Nytt kryss Lygna og akselerasjons- og retardasjonsfelt Mohagen.
Drift og vedlikehold Kjell Bjørvig Trafikkdirektør 20.Mai 2009.
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
Bybanen AS Anskaffelse av renhold og vedlikehold av holdeplasser og plattformer og tilhørende banelegeme Anbudsbefaring 3.mars 2014.
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Drift og vedlikehold i støpeskjeen
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Møte Brynseng SVV Funksjonskontrakter EBA.
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Status fra fellesnemnda
Vegvesenprosjektet Nina Larsgård.
Kostnadsutvikling i vegprosjekter
Statsbudsjettet mangler klarspråk. Eksempler fra delen «Hovedtrekk».
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Bypakkane i Møre og Romsdal Status i prosessen og prosjektoversikt
SVMF årsmøte Malmø 18 november 2016
Fv 260 Frogner bru Åpent møte 28. mai
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Hvordan bør funksjonskontraktene utvikles?
OMRÅDEREGULERING SEGALSTAD BRU
«Fra Kyst til Marked» RTP Handlingsprogram har et bilde på forsiden av parkerte laksebiler ved Nova Sea på Lovund. Det skal illustrere overordnet strategi.
Informasjonsmøte E6 Helgeland Sør Gardermoen 26. august 2015
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Dagens sykehusområde på Bragernes - byutviklingskonkurranse
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Firmanavn Forretningsplan.
Helse og velferd i nye Stavanger
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
Velkommen Konseptvalgutredning (KVU) E10 Fiskebøl - Å
MidtSkandias årsmøte Ternaby 09. juni 2016
Mellom barken og veden vol. 2 - Rådgivers rolle
Utredningsgruppe samferdsel
Utskrift av presentasjonen:

E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes

E6 Helgeland - utfordringer Smal veg Svingete veg Flaskehalser Dårlig bæreevne Telehiv Mange avkjørsler  Lite effektiv transport  Store kostnader for næringslivet  Ca 40 trafikkulykker årlig  2-3 mennesker omkommer i trafikken hvert år

E6 Helgeland 60 km tilfredsstillende standard 110 km utbedring etter omforent utbedringsstandard 50 km nybygging fase I 30 km nybygging fase II Innspart kjøretid estimert: min lette kjøretøy min tunge kjøretøy Kostnad for pakken 4 mrd kr (2010)

E6 Helgeland - omfang

E6 Helgeland – løsningen Ser hele strekningen som ett objekt/pakke Kombinerer prosjektering, utbygging og drift/vedlikehold over en lengre strekning Utvikler en vegutviklingskontrakt Bompengepakke som avviker fra det normale… Forenklet planlegging – omforent standard for utbedring Innebærer 3 – 5 kontrakter ”tradisjonelt”: 30 – 50 kontrakter

2-3 år 2 år Kommunedelplan Reguleringsplan Finansiering Byggeplan Bygging Drift og vedlikehold Prosessen fra planlegging til ferdig vei. Grunnerverv ? E6 Helgeland - utfordringer

Mål for utvikling og standardheving av E6 - utbedringsstandard Vegbredde minst 8,5 m der det gjøres tiltak og bruer mindre enn 7,5 m utbedres Ingen kurve skal ha mindre horisontalradius enn 150 m og ”problembakker” skal utbedres Faktisk bæreevne skal være større enn 10 tonn og telehiv fjernes Det bygges gang- sykkelveger rundt byer, mellom tettsted og langs skoleveg Etablering av stoppesteder/ hvileplasser for tunge kjøretøy Hovedrasteplasser utbedres Utvalgte kollektivknutepunkt gis universell utforming Krav til stoppsikt oppfylles. Hindre i siktsoner fjernes eller sikres. Skog ryddes i en bredde på 10 m. Rekkverk utbedres. Avkjørsler samles for å bedre trafikksikkerhet Skilt skal oppfylle krav i skiltnormalene

Standardvalg - stamvegutredningen Trafikk kjt/ døgn: Hovedsakelig utbedring etter eksisterende trase Trafikk : 2 kjørefelt, 10 m vegbredde Trafikk >8000: På lang sikt midtdeler og 2 eller 4 felt. Nye regler kommer: Midtrekkverk > 6000, spesielt ulykkesbelastet

Vegutviklingskontrakten

Statsbudsjettet 2011 Side 75: ”En kontraktstype som til nå ikke har vært utprøvd i Norge er såkalte utviklingskontrakter ….. Statens vegvesen vurderer nå muligheten for å benytte en slik kontraktstype på E6 Helgeland…” Side 208: Om E6 Helgeland Side 201: ”Det er ønskelig å legge til rette for å se utbygging, vedlikeholdstiltak og drift for en lengre, sammenhengende strekning under ett…”

E6 Helgeland Utviklingskontrakt - prinsipper Ny kontraktsform som kombinerer utbygging/ utbedring og drift/ vedlikehold Kontraktsperiode 15 år. Utbygging i de 8-10 første årene Innhold –Prosjektering og bygging av nyanlegg. –Planlegging og utførelse av utbedringer –Periodisk vedlikehold –Drift Betaling over statsbudsjettet og fra bompenger. Årlig sum Opsjoner?

E6 Helgeland Utviklingskontrakt - hensikt Kontinuerlig, sammenhengende og forutsigbar utbygging av en lengre strekning. Kontraktsforpliktelse som sikrer framdrift. Som del av forpliktelsen vil også finansieringen måtte låses og bindes opp til kontrakten. En (eventuelt to) helhetlige og langsiktige kontrakter bør gi mindre kostnader. Koblingen mellom utbygging og drift bør gi incitament til entreprenøren for å levere både kvalitet og kostnadsgunstige løsninger.

Kontraktsstørrelser Driftsdel ca 300 mill kr - Ca 20 mill pr år Utbygging/ utbedring mill kr –Varierende mill kr pr år

Dialog med bransjen Hva kan være interessant å få vite noe om –Kontraktsbestemmelser –Kontraheringsform. Forhandling/ prekvalifisering –Størrelse – dele opp kontrakter –Varighet på kontrakt –Hvilke type arbeider –Hvordan skal vi beskrive arbeidene - detaljering –Risikofordeling –Håndtering av etterslep på vegnettet –Incitamenter? –Opsjoner? –Kobling mot funksjonskontrakt, drift- og vedlikehold.

E6 Helgeland Prosess videre Prosess: Detaljplanlegging for vedtak i kommunene Bompengeproposisjon for stortinget Bransjehøringer Kontraktsutforming Pakketilpasning Kontraheringer Bygging Tidsplan: Planbehandling i kommunene i høsten 2011/vår 2012 Kvalitetssikring og forberedelse for Stortingsbehandling våren 2012 Framlegging av St.prp. Vår 2012 Byggestart tidligst høst 2012 Politiske avklaringer ?