Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettverksamling i matematikk
Advertisements

Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Naturfagsenteret Naturfag i norsk utdanning Anders Isnes Danmarksbesøk april 2005.
Vi ønsker å presentere Excel som verktøy.
Den digitale dimensjonen i fagplanen for matematikk i vgs
Cabri II Lukas Radziej - Hans Martin Faane Tom K. Markeng.
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Vitensenteret i Trondheim
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Tidligere læreplaner.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Læreplaner i matematikk
Foto: Carl-Erik Eriksson Realfagsamlinger – i Trondheimsskolen MESTRING _ MOTIVASJON _ MULIGHETER.
Læremidler – hvordan de kan støtte læringsarbeidet
Velkommen til Aschehougs matematikkurs
Hvordan hjelper vi barna våre med matematikk?
Borre ungdomsskole
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
PROGRAMFAG MATEMATIKK
Ny læreplan, nye utfordringer
Undersøkelseslandskap
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Valgfag på Kastellet skole
ARBEIDSLIVSFAGET Hensyn til variasjon mellom elevene Bedre motivasjon til flere 5 kommuner 2009/10 –Imponerende evne og vilje til å bidra i nybrottsarbeid.
Maria Tindberg.
Velkommen til: Debatt om ny læreplan i fysikk Norsk fysikklærerforening og Norsk fysisk selskap.
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Matematikk på mellomtrinnet
1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Læreplan K 06 Utdanningsdirektoratets læreplan s er matematikk
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Digitale hjelpemidler i matematikk Hva sier læreplanen – hva gjør vi?
Om Kunnskapsløftet Gjennomgåande opplæring. ”Grunnopplæringa”.
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Læring og undervisning i matematikk
Problemløsing og åpne oppgaver
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene Elevaktiv undervisning.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
Velkommen til nytt skoleår 2015/16
Foreldreskole i matematikk - Du utgjør forskjellen! Eirin Anette Ekeberg
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
TILPASSET OPPLÆRING I MATEMATIKK Hva sier K06? Læringsplakaten gi alle elever like muligheter til å utvikle sine evner og talenter individuelt og i samarbeid.
Nye Sinus 2P Bilde inn. Ny eksamensordning der eksamen i 2P ikke omfatter stoffet i 1P Har mye bedre tid i kurset, og kan gå grundigere inn på hvert tema.
Foreldremøte trinn. MATEMATIKK På skolenLeksebok.
Ny læreplan for grunnskolen Kunnskapsløftet  Bygger på L97  Generell del lik  Læringsplakaten.
PROGRAMFAG MATEMATIKK Verdt å merke seg: Dersom du på Vg2 velger matematikk R1 eller S1: faller fellesfaget i matematikk (3 t) bort og du må ta enten:
Tilpasset opplæring i matematikk LUT1 31. Mai 2010 Per Vinje-Christensen.
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Samfunnsfag.
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
REalfagskommune!.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Fagfornyelse: ny læreplan i morsmål for språklige minoriteter Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020: LK2020 Aleksandra Kuźnik.
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet

Ny læreplan Matematikkplanen Legger vekt på utforskende, lekende, kreative aktiviteter arbeid med tekniske ferdigheter arbeid med aktiviteter av praktisk art og aktiviteter med tydeligere teoretisk karakter

Ny læreplan Matematikkplanen Grunnleggende ferdigheter: Grunnleggende regneferdighet Grunnleggende skriftlig og muntlig ferdighet Grunnleggende leseferdighet Grunnleggende digital ferdighet

Ny læreplan Matematikkplanen Kreativitet, estetikk og pågangsmot Glede, fantasi og nysgjerrighet Positive holdninger Bred kompetanse I alt arbeid skal sentrale ideer, strukturer og sammenhenger synliggjøres og utnyttes

Ny læreplan Matematikkplanen Tydeligere mål Mål for 3-års bolker, ikke for hvert enkelt år. Kompetansemål for 4., 7. og 10. klasse for de ulike hovedområdene Matematikk i dagliglivet fjernet som eget hovedmål. Inngår i de andre målområdene.

Ny læreplan Matematikkplanen Teknologi og design eget kapittel. Flerfaglig Prosjektbasert arbeid Matematikk redskapsfag for teknologi og design Knyttes til de ulike kompetansemålene

Ny læreplan Matematikkplanen Bruker formuleringer som: ”Elevene skal kunne ….” istedenfor ”vinne erfaringer med”, ”øve seg i”, ”arbeide med” osv

Problemløsing Breiteig og Venheim: En matematisk oppgave som en person er interessert i å finne ut av, som engasjerer henne eller ham og der vedkommende ikke har noen umiddelbar tilgjengelig metode for å løse oppgaven

Problemløsing Polyas idé om problemløsing, en prosess i fire ledd: Formulere problemet Analysere problemet og komme fram til en løsningsmetode Foreta nødvendige beregninger Vurdere framgangsmåte og resultater

Utforskende aktivitet Breiteig og Venheim: Er gjerne mer åpne, mer elevstyrte enn problemoppgaver. Et problem er mer klart gitt, mer styrt og avgrenset

Eksperiment Et forsøk på å løse et problem Et steg på veien i en utforskende aktivitet

Undersøkelseslandskap Ole Skovsmose (Botten): Tradisjonelle oppgaver med entydige svar Undersøkelses- landskaper ”Ren” matematikk, uten noen praktisk anvendelse 12 ”Semi”- anvendelser 34 Ekte, reelle anvendelser 56

Ulike utforsking- og problemoppgaver Åpne oppgaver Rike problemer Realistiske, praktiske problemer Mulighet for ulike løsningsstrategier Mulighet for ulike løsninger