1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF 21.01.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
2 Europass… åpner dører til utdanning og arbeid i Europa Bergen, Kjersti Skjervheim.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
NRT 13/07 Kvalifikasjonsrammeverk Nasjonalt råd for teknologisk utdanning.
EQF- hvor står vi nå Terje Bogen. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk på høring Kunnskapsdepartementet har nå sendt et forslag til et nasjonalt kvalifikasjons-
NASJONALT FAGSKOLERÅD
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Status 3+2 prosess farmasi
NLS – Stockholm Februar 2012 Gun Aamodt Ny førskolelærerutdanning i Norge.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.
Kandidatundersøkelsen 2013  Undersøkelsen ble sendt til kandidater som avla en grad ved NTNU i perioden 2009 –2012, og som hadde en registrert post- og/eller.
Sammenhengen mellom; regional plan for vannforvaltning og regionalt overvåkningsprogram! Presentasjon - Seminar om overvåkning av vannmiljø, 9. februar.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Kvalifikasjonsrammeverket for høyere utdanning:
Denne informasjonen gjelder for
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Det nye forbrukerstyrte Reiselivet
Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring
Kvalifikasjonsrammeverk
UHRs utdanningsutvalg 23. september 2008
Kvalifikasjonsrammeverket
Øvelser med kommunal kriseledelse
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Utlysning av studentoppgave
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Nestleder Nasjonalt fagskoleråd
Karin Helle og Gro Beate Vige
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
VELKOMMEN TIL INFOMØTE OM UTVEKSLING
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UTVEKSLING
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Hvordan få oversikt over læringsmål LIS må oppnå i annen virksomhet
Framtidas fagskole. Framtidas fagskole Felles eierstrategi for fagskolene i Østlandssamarbeidet.
MNs læringsdag Kvalitet i utdanning
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Utdannings- og doktorgradsdata til DBH
Yrkesfaglig fordypning – Hva er det egentlig??
Om opprykk til førstelektor
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Implementering - sentralt
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Rektormøte – arbeidsmarkedsutfordringer i vår region, hva gjør UIS?
Oppfølging av Høstrapporten
NVP – Avstandsoppfølging på Agder Prosjektperiode: 2018 – okt 2021
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Fylkesmannens oppgaver LIS 1 og LIS 3
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Tilbud og tjenester til studenter
Utskrift av presentasjonen:

1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF

2 Kvalifikasjonsrammeverket Kvalifikasjonsrammeverket er del av den europeiske Bologna- prosessen, og skal gi et felles europeisk rammeverk for systematisk å beskrive kvalifikasjonene studentene skal ha oppnådd etter fullført utdanning Bologna-prosessen skal gi sammenheng, kvalitet og transparens i Europas utdanningssystem: Målet er å gjøre Europa til et sterkere, bedre og mer enhetlig utdanningsmarked (som en tydelig konkurrent til USA). Kvalifikasjonsrammeverket er en komplettering av tiltak som allerede er gjennomført i Norge og som handler om gradsstruktur, studiepoeng og karaktersystem (jfr.Kvalitetsreformen i 2003).

3 Dublin descriptors Irland ca 2000 : Dublin desciptors; en beskrivelse av kompetanser differensiert for de enkelte gradstrinnene (”syklusene”) i hele utdannings-systemet. Progresjon fra syklus til syklus skal kunne måles. Kompetansene knyttes derfor til kategorier: -Kunnskaper -Ferdigheter -Selvstendighet og ansvarlighet -Læringskompetanse -Kommunikasjon og sosial kompetanse -Faglig og yrkesrettet kompetanse Disse Dublin descriptors har lagt grunnlag for videreutvikling i de enkelte europeiske utdanningssystemene.

4 Nasjonale steg i prosessen 1.Konferanse i Bergen i mars 2005, initiativ fra Universitetet i Bergen. 2.Konferanse i Oslo februar 2006, Kunnskapsdepartementet. 3.Samstemmighet om at dette også skal være grunnlag for nasjonal beskrivelse av læringsutbytte i form av læringsmål med fagspesifikke kvalifikasjonskrav. 4.Departementet kom i gang med egen utredningsgruppe og referansegruppe – og tok føringen. Leverte rapport med forslag i april 2007 til høring. 5.Endelig utforming sendt fra departementet i mars Departementet har gitt institusjonene frist ut 2012 med fagspesifikk implementering av rammeverket.

5 De viktigste føringene fra KD: En felles mal som beskriver læringsutbyttet vi forventer studentene skal ha etter fullført utdanning. Kravene for hver syklus (grad, nivå) skal være tydelig og ensartet, og formes som fagspesifikke læringsmål Fokuset skifter fra innsats (det vi ønsker å tilby studenten) til utbytte (det vi ønsker at studenten skal sitte igjen med): i utformingen av læringsmålene skal vi rette oppmerksomheten mot det utbyttet studentene skal sitte igjen med etter endt utdanning mer enn det vi ønsker at Det utdanningsinstitusjonen forventer som resultat av studentens fullførte studieprogram, spesifisert som det målet studenten skal nå fram til gjennom sin utdanning

6 Kategorier som kvalifikasjonene knyttes til: - kunnskaper - ferdigheter - generell kompetanse 3 Sykluser som kvalifikasjonene har en progresjon i forhold til: 1. syklus: bachelor (3 og 4 år) 2. syklus: 2-årig master og profesjonsutdanninger på 5 – 6 år 3. syklus: doktorgrad, både ph.d. og dr.philos. – i tillegg diplom ved kunstnerisk stipendprogram I integrerte studieløp er kvalifikasjonene i 1. syklus inkludert