Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Erfaringer med akkreditering av masterprogram ved HiAk Oversikt over de masterne (og en ph.d.) HiAk har fått akkreditert fra 2004 – d.d. ■Læring i komplekse.
| 1 Rammer for god utdanningskvalitet ? Om NOKUTs kriterier og akkrediteringer Prosjektleder for revidering av NOKUTs forskrift, s eniorrådgiver.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Læreren Rollen og utdannningen St. meld. nr. 11 ( ) kunnskap gir vekst
Hvordan kan kvalitet i utdanningen dokumenteres? Samlingen angående forberedelse og videre prosess ved etableringen av Database for statistikk om fagskoleutdanning.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Rune Nilsen prorektor.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Om Kunnskapsdepartementets forskningssatsinger
Evaluering av 2- og 3-årige ingeniørutdanninger ( 30. mai 2007: Om evalueringsprosjektet Rådgiver Astrid Børsheim, NOKUT.
Kvalitetssikringssystemet – stimulerer det til kvalitet? NOKUT-konferanse Av Svein Olaf Thorbjørnsen.
Det norske institusjonslandskapet og ordningen med institusjonsakkreditering – perspektiver fra et nyskapingsuniversitet Rektor Aslaug Mikkelsen
Studentenes medvirkning i kvalitetssikringsarbeidet. Stine Hjerpbakk (PS) og Emilie Bjerke Melbye (StL) NOKUT-konferansen Oslo 2010.
Nasjonale prøver.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
NOU >: Kva betydning har rapporten for UMB-studentane? Liv Hatleli.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Hva er utdanningskvalitet?
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Velkommen til AITeL årsmøte 2011 Oppdal 24. – 25. mars 2011.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Organisering for utdanningskvalitet: Problemer og fremtidige utfordringer Bjørn Stensaker.
Mandat og rammeverk for evalueringen
Nye forskrifter - på vei mot en kvalitetsmelding
Senter for læring og utdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Det integrerte universitetssykehuset
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
Gjennomføring av tilsynet
Strategi for Nord universitet 2020
Til diskusjon Med utgangspunkt i spørsmålene i KDs invitasjon til innspill og arbeidsgruppens første tanker og innspill til disse spørsmålene: Hvilke temaer/budskap.
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
Arbeid med Handlingsplan for undervisning ved UiS
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Studieutvalget 19. oktober 2016 Lars Helliksen og Inger Langeggen
Utdanningskvalitet-ny modell og nye trender Dr
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet ved Nord universitet
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning og analyse Møte i Nasjonalt forum for utdanningsforskning 24. april 2013

side SFU-ordningen Ordningen er en nasjonal prestisjeordning for utdanningsvirksomhet i høyere utdanning på bachelor- og masternivå Hensikten er at den skal være en parallell til SFF og andre toppsenterordninger innen forskning Det er et særlig fokus på å stimulere og belønne integrerende modeller mellom studenter, undervisere og utdanningens kunnskapsbase Det er utviklet egne krav og kriterier for utvelgelsen av sentrene der beslutningene tas i eksterne ekspertkomitéer Hovedkriteriene for utvelgelsen av sentrene er dokumentasjon av fremragende kvalitet i eksisterende utdanning En senterplan som viser operative tiltak for utdanningsinnovasjon og spredning av senterets kunnskap 2

side Hva sier evalueringen av pilotfasen? Gir positive vurderinger av SFU som et nasjonalt virkemiddel for å heve utdanningskvalitet  Men påpeker at den økonomiske rammen ble vurdert som lav for å nå ambisjonen om spredning nevnt i senterordningens mandat NOKUTs rolle som forvalter av ordningen har fungert meget godt, og SFU-ordningen bør utvikles i tråd med de hovedkriterier og prosedyrer som ble utviklet i første runde Merverdi for søkermiljøer som ikke nådde opp i pilotrunden  Økt bevissthet om indikatorer som dokumenterer det fremragende 3

side Hva vektlegges i de nye SFU-ene? SFU-ordningen skal: Stimulere universiteter og høyskoler til etablering og utvikling av fagmiljøer som tilbyr fremragende utdanning Bidra til kunnskapsbasert analyse og utvikling av undervisning og læringsarbeid som grunnlag for kvalitetsheving og fornyelse ved institusjonene Bidra til gode relasjoner mellom utdanning og relevante samfunns- og yrkesfelt Bidra til utvikling og spredning av kunnskap 4

side Krav som skal oppfylles for å kunne tildeles SFU-status Tilby fremragende FoU-basert utdanning Utvikle innovative måter å arbeide med FoU-basert utdanning Bidra til utvikling og spredning av kunnskap om utforming av undervisning og læringsmiljø som fremmer læring 5

side SFU-prosessen i 2013 Tre nye SFU-er ble lyst ut i mars – gitt tilfredsstillende kvalitet – skal en av disse innen helse – og sosialfag Søknadsfrist 12. mai Åpent søkerseminar 19. april med internasjonale og nasjonale foredragsholdere  Stor interesse både fra universiteter og høyskoler Etablere internasjonal ekspertkomité (fem medlemmer – første runde) Gjennomgå søknader og plukke ut finalister Institusjonsbesøk til finalekandidater (høst)  Komiteen suppleres med fagspesifikk kompetanse Eventuell tildeling av nye sentre (november/desember) 6

side Hva er utdanningskvalitet? Overordnet: Utdanningskvalitet = kvalitet og relevans på studentenes læringsutbytte Kvalitetskriterier: NOKUT har satt noen minimumskrav (akkrediteringskriterier) og vi har utviklet et sett med kvalitetsindikatorer i NOKUT-portalen Institusjonene bør sette høyere krav til seg selv ut fra egne forutsetninger SFU-ordningen – noe å strekke seg etter | 7

side SFU og FoU-basering- forventninger Vise ulike måter å sette FoU i «spill» inn mot utdanningsvirksomheten»  Formålet med FoU-basert utdanning er å heve kvaliteten på utdanningene  Den primære faktoren er ikke kvaliteten på det FoU- arbeidet som drives i seg selv, men hvordan koblingen mellom FoU og utdanning kan bidra til å styrke studentenes sluttkompetanse  For å dreie fokus over på institusjonenes realisering av FoU-basert utdanning synes det formålstjenlig å koble kravet om FoU-basert utdanning tettere til tenkningen rundt læringsutbytte og arbeidslivsrelevans 8

side 9 Utdanningskvalitet= Kvalitet og relevans på studentenes læringsutbytte Ledelse- og programdesign Relevans Digitalisering FoU-basering Internasjonalisering Dannelse Praksis Nasjonalt kvalifikasjons- rammeverk

side Hvordan styrke utdanningskvaliteten: Hva NOKUT selv vil gjøre Arbeide for endringer i tilsynsmodellen, bl.a.: Erstatte evalueringene av kvalitetssystemene med ny type institusjonsevaluering med skarpere blikk på institusjonenes håndtering av programnivået (fokus på læringsutbytte) Videreføre den nye modellen for direkte tilsyn med enkeltstudier Redusere ressursbruken på akkreditering etter søknad gjennom endringer i regelverk og prosess Arbeide for flere Sentre for fremragende utdanning Prioritere arbeidet med å fremskaffe og legge til rette data om utdanningskvalitet i portaler Prioritere helhetlige sammenstillinger og analyser om kvalitetstilstanden

side Hvordan styrke utdanningskvaliteten: NOKUTs oppfordring til institusjonenes ledelse Etabler flere interne incentiver for å styrke utdanningenes kvalitet og status Gå i bresjen for å styrke kvaliteten på programnivå: Fokus på læringsutbytte, programdesign og -ledelse