VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_4#KAPITTEL_4.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Advertisements

Vurdering for læring.
Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Velkommen til foreldremøte 9.trinn! HØYLAND UNGDOMSSKOLE HØYLAND UNGDOMSSKOLE
Samarbeid. Om samarbeid Hvis du har et eple og jeg har et eple og vi bytter, har vi begge fortsatt ett eple. Men hvis du har en idé og jeg har en idé.
Elevmedvirkning og egenvurdering Orkdal/Øy
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 6.september 2016 Rustå for livet 1.
Velkommen til foreldremøte 9D. Innhold Nye fag for året. Bruk av hjemmesiden til 9D og informasjon om foreldreundersøkelsen. Tips: Hvordan gi tilbakemelding.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Læreren som sosialiseringsagent og relasjonsbygger. Kommunikasjon med barn og andre mennesker. Forelesning A1A og A1B S.100 den Bjørn Damsgaard.
Velkommen til Foreldremøte for 9. trinn
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem
Skulestart 2011.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Foreldremøte 9 A
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Cafe med elevene.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering for læring.
Øvelser med kommunal kriseledelse
Velkommen til foreldremøte for 7D og 7E
Nettverksledersamling
Relasjonskompetanse DEL 2
Møte for foresatte 10.trinn
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Muntlig vurdering – å veilede andre
Foreldre og foresatte for 8D
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Venner & valg Avslutning.
Tilbakemeldinger som fremmer læring
Fellesmøte Fellesmøte.
Valgfag innsats for andre
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Velkommen til foreldremøte 9.trinn
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Hva kan foreldre gjøre for å bidra til et godt og trygt skolemiljø?
Den matematiske samtalen
Reiseliv og språk © Leena Pedersen, Vadsø.
Karlsrud skole.
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Ida Large Utdanningsdirektoratet
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 9
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Om vurdering og nye eksamensformer
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Gjeldende regelverk om vurdering
Foreldremøte 9.klasse
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3

To typer vurdering UNDERVEISVURDERING: - fremme læring - gi grunnlag for tilpassa opplæring - bidra til å øke kompetanse i faget Finner sted daglig, i tillegg til den uttrykkes gjennom halvårsvurdering med / uten karakter SLUTTVURDERING: - gi informasjon om elevens måloppnåelse ved avslutningen av opplæringen i faget. Uttrykkes gjennom standpunktkarakter

VURDERING FOR LÆRING Vurdering for læring har vært et satsingsområde på Lurahammaren de siste årene. 4 hovedprinsipper for Vurdering For Læring (VFL): Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem. Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg. Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling.

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal forstå hva de skal lære og hva som forventes av dem. KLARE MÅL OG KLARE KRITERIER PÅ ARBEIDSPLANEN - Målene formuleres slik at språk og innhold blir forståelig for alle elevene. - Viktig med klare kriterier, lett forståelig for alle elevene. Kriteriene er viktige både for at elevene skal skjønne innholdet i målene og for videre arbeid med både tilbakemeldinger og vurderinger. - Til enhver tid skal elevene være klar over hva som er målet for opplæringen i timen / perioden. - Elevene skal være kjent med hva som er kriteriene for måloppnåelse, ofte formulert i forhold til høy, middels og lav måloppnåelse. - Elevene vil oftes få ha kriterier for måloppnåelse med seg på eventuelle prøver / tester

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal ha tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Elevene skal få gode tilbakemeldinger: - knyttet opp mot målene og kriteriene - personlige med fokus på positiv utvikling - ved prøver, vil elevene få kommentarer / tilbakemelding først, deretter eventuell karakter. - tilbakemeldingene kan være både muntlige og skriftlige

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal få råd om hvordan de kan forbedre seg. Elevene skal få gode fremovermeldinger -noen få, men viktige forbedringsområder -eventuelt plukke ut 2 – 3 ting å jobbe spesielt med til neste prøve, og at elevene må ta med fremovermeldingene på prøvene. -«oppdra» elevene til å aktivt bruke fremovermeldingene -i flere fag vil fremovermeldinger bli lagret i mapper

Hva betyr VFL for elevene på Lurahammaren? Elevene skal være involvert i eget læringsarbeid ved bl.a. å vurdere eget arbeid og egen faglig utvikling. -La elevene på grunnlag av formulerte mål og kriterier av og til vurdere egen måloppnåelse i form av enten høy-middels-lav måloppnåelse eller karakter. -La elevene p å grunnlag av formulerte mål, kriterier og tilbakemeldinger av og til foreslå karakter på prøve. -La elevene på grunnlag av formulerte mål og kriterier av og til vurdere hverandres arbeid.

VURDERING FOR LÆRING 2013 LuhaNasjonalt 8. trinn4,34,2 9. trinn4,13,9 10. trinn3,93,8 LuhaNasjonalt 8. trinn4,24,1 9. trinn3,83,9 10. trinn3,93,8 LuhaNasjonalt 8. trinn4,24,0 9. trinn3,93,8 10. trinn3,7 LuhaNasjonalt 8. trinn4,23,9 9. trinn3,7 10. trinn3,73,6 LuhaNasjonalt 8. trinn4,03,7 9. trinn3,73,6 10. trinn3,63,5 LuhaNasjonalt 8. trinn4,13,6 9. trinn3,43,2 10. trinn3,23,1 LuhaNasjonalt 8. trinn3,53,1 9. trinn2,62,7 10. trinn2,6 LuhaNasjonalt 8. trinn3,52,9 9. trinn2,82,5 10. trinn2,62,4 LuhaNasjonalt 8. trinn3,73,5 9. trinn3,13,2 10. trinn3,0 Mer enn 0,3 høyere(signifikant forskjell) 0,1-0,2 høyere Likt 0,1-0,2 lavere Mer enn 0,3 lavere(signifikant forskjell) Forklarer lærerne hva som er målene i de ulike fagene slik at du forstår dem? Får du være med å foreslå hva det skal legges vekt på når arbeidet ditt skal vurdere? Får du være med og vurdere skolearbeidet ditt? Forklarer lærerne godt nok hva det legges vekt på når skolearbeidet ditt skal vurdere? Har læreren snakket om hva som kreves for å oppnå de ulike standpunktkarakterene? Forteller lærerne deg hva som er bra med arbeidet du gjør? Snakker lærerne med deg om hva du bør gjøre for å bli bedre i fagene? Hvor ofte får du tilbakemeldinger fra lærerne som du kan bruke for å bli bedre i fagene? Får du hjelp av lærerne til å tenke gjennom hvordan jeg utvikler meg i faget?

VURDERING FOR LÆRING 2014 LuhaNasjonalt 8. trinn4,34,2 9. trinn4,03,9 10. trinn4,23,8 LuhaNasjonalt 8. trinn4,34,2 9. trinn4,13,9 10. trinn4,03,8 LuhaNasjonalt 8. trinn4,34,0 9. trinn4,13,7 10. trinn3,83,7 LuhaNasjonalt 8. trinn4,24,0 9. trinn4,03,7 10. trinn3,73,6 LuhaNasjonalt 8. trinn4,03,8 9. trinn4,03,6 10. trinn3,93,1 LuhaNasjonalt 8. trinn3,83,7 9. trinn3,53,3 10. trinn3,43,1 LuhaNasjonalt 8. trinn3,23,1 9. trinn3,12,8 10. trinn2,82,6 LuhaNasjonalt 8. trinn3,22,9 9. trinn2,82,6 10. trinn2,92,4 LuhaNasjonalt 8. trinn3,83,6 9. trinn3,53,2 10. trinn3,33,1 Mer enn 0,3 høyere(signifikant forskjell) 0,1-0,2 høyere Likt 0,1-0,2 lavere Mer enn 0,3 lavere(signifikant forskjell)

Andre konsekvenser av arbeidet med VFL? Karakterpresset er mindre. - Mindre og færre prøver - Ikke heldagsprøver i skriftlige fag før i 10. klasse - Underveisvurderingen er med på å danne grunnlaget for vurdering med karakter til halvårsvurdering og stand- punktvurderingen

Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid? Følge med på: Periodeplan – oversikt over hva som skjer (prøver, ekskursjoner, alternative dager osv) – Se hjemmesiden: Arbeidsplaner i fag – oversikt over mål, tidsbruk, oppgaver o.l. Ligger også på hjemmesiden.

Hva kan foreldre bidra med i elevenes læringsarbeid? Spør først og fremst om hva de har lært på skolen i dag!