Sosial kompetanse. Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jakten på det gode liv går via selvfølelsen
Advertisements

Traumebevisst skole i Grimstad
Samhandling.
Sosial kompetanse Follo Hanne Jahnsen.
Mobbing i barnehagen.
Veiledning av elever / lærlinger
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
En lærende organisasjon?
Hva er aktivitet og deltakelse?
SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Trinn 2 Barnets første leveår.
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Rolighetsmoen barnehage
Utvikling av basiskompetanse på grunnlag av samfunnsfag
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Vurdering av lærerkompetanse
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Barns læring, voksnes ansvar!
”Foreldrenes betydning for barns vennskap”
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Bjerkebarnehagenes visjon og verdigrunnlag
 Lovpålagt organ  Godkjenne årsplan  Gjennomgang av brukerundersøkelse  Høringer fra kommunaldirektøren  Status økonomi  Saker fra foresatte 
UTDANNING MODUL 1 Utdanningssystemet i Norge Barnehagen Verdigrunnlag
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag. Noen grunnleggende fakta om livets gang som det er bra å bli klar over tidlig Ingen velger sine gener Ingen.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Sosial kompetanse Sosial kompetanse er kanskje det viktigste vi kan gi barna våre når de er små. Sosial kompetanse handler om å mestre samspill med andre.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
”Vi vet at vennskap er viktig for både barn og voksne”
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Vi vil «være sammen»; for barna…
Et godt sted og være, leke og lære…
RePULSE- styr dine impulser Presentasjon PPT
Sosial kompetanse Barn som fungerer i lek og lærer sammen med andre barn tilegner seg verdier som respekt og toleranse for ulike mennesker. Vi snakker.
Trond Haukedal AS Fagforbundet Kreativ Omsorg ’14 ”Motivasjon og arbeidsglede…” Hamar onsdag.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Felles tema i mars: Selvkontroll
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Sosial kompetanse Sosial: Forholdet mellom mennesker Kompetanse: Dyktighet.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Hvert år er Saksvik barnehage med på forutaksjonen hvor vi blir kjent med og lærer om barn i andre land. I år har vi besøkt Nepal og blitt kjent med flere.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE PÅ KLØVER- OG LYNGHUMLENE
Velkommen til SFO Velkommenr.
Sosial kompetanse i yrkesrollen
Velkommen til foreldremøte
Velkommen til foreldremøte
Danning og voksenrollen i barnehagen
Hva lærer barna om seg selv i barnehagen?
Utskrift av presentasjonen:

Sosial kompetanse

Ferdigheter og villighet til å løse en konkret oppgave En kompetanse vi trenger for å fungere godt sammen med andre –Kompetansen viser seg i måten vi utfører en bestemt oppgave på –Ferdighet viser seg i evne og dyktighet, kunnskaper og erfaringer som trengs for å løse en oppgave –Villighet viser seg i evne til å ta ansvar for å nå sine mål, og løse en oppgave

Sosial kompetanse kan beskytte –En grunnleggende forutsetning for å ta imot inntrykk vi møter og handle klokt i sosiale sammenhenger –Viktig for å gjøre trygge og gode valg, og vurdere hva som er uønsket atferd både av deg selv og andre Sosial kompetanse læres og utvikles over tid –Må innøves i praksis, bl.a. i skole og barnehage –Trening i ferdigheter, kunnskaper og holdninger som er nødvendige for å takle komplekse sosiale situasjoner

Grunnområder i sosial kompetanse Vi deler gjerne den sosiale kompetansen i fem grunnområder: –Empati –Prososial atferd –Selvkontroll –Selvhevdelse –Lek, glede og humor