Digital vurdering og eksamen Juridiske rammer Læringsfestivalen 2015 Maren Magnus Jegersberg Juridisk rådgiver IT-direktørens stab Universitetet i Oslo.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Debattmøte ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet
Advertisements

# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Inneholder din applikasjon personopplysninger?
Årsplan for USIT for : – Tiltak og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Roar Bjarne Kvamme1 Foreldremøte 10. trinn Smestad ungdomsskole.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Hossein Banitalebi Lege Oslo Akutten bedriftshelsetjeneste.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Velkommen til tilbudskonferanse Digitale læremidler.
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
Digitale hjelpemidler i Færder-skolen
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Opphavsmannens beføyelser
Nytt personvernregelverk fra EU
Eilert Sundt videregående skole
MARKOM2020 Et langsiktig utviklingsprosjekt for maritim professjonsutdanning Norge skal ha maritim profesjonsutdanning i verdensklasse.
Kvalifikasjonsrammeverket
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
Fordypningsemner: Vurderingsform
Dokumentasjon av og innsyn i rettslige beslutningssystemer
Aksjonsliste 2006 Avklare hvordan beregning av gjennomsnittskarakter beregnes i FS. (May) Lage 5-6 maler for emnebeskrivelser. (Geir Ove og Else) Lage.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Gruppearbeid til bolk D for emnet Digital forvaltning (DRI)
Utlysning av studentoppgave
HVA ER BPA? Brukerstyrt personlig assistanse
Sensorveiledning ved Universitetet i Bergen
Karin Helle og Gro Beate Vige
Digital arbeidsflyt for vurdering
Offentlige anskaffelser Sentrale spørsmål i emnet
GDPR og helse Advokat Stian Sørensen Schilvold
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
USITs Målbilde og prioriteringer
Informasjonssikkerhet
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Digitale systemer ved OsloMet
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Finanskomité møte 9. mai 2018 Kommunal Forvaltning.
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Ymse om regelverksutvikling
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Utbyggingsavtaler - muligheter og utfordringer
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Voldsforebyggende opplæring
Deltakeravgift på distriktsarrangementer
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Sensorveiledninger på MN
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
GDPR – fra teori til virkelighet
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Utskrift av presentasjonen:

Digital vurdering og eksamen Juridiske rammer Læringsfestivalen 2015 Maren Magnus Jegersberg Juridisk rådgiver IT-direktørens stab Universitetet i Oslo

Juridisk utredning våren 2014 Et samarbeidsprosjekt mellom:

Definisjon og avgrensning Identifisere og vurdere juridiske utfordringer knyttet til gjennomføringen av digital vurdering og eksamen ut i fra dagens rettstilstand Digital eksamen: skriftlig eksamen ved bruk av digitale verktøy/hjelpemidler Avgrenset mot muntlig eksamen og andre typer vurderingsformer Ingen endring i studentenes rettigheter og plikter etter gjeldende lovverk

Kan vi kreve at studentene bruker eget utstyr? Gratisprinsippet i norsk høyere utdanning –Kan ikke kreve betaling utover «reelle kostnader knyttet til læremidler». Ikke hjemmel for å kreve bruk av eget utstyr Frivillig bruk av eget utstyr? –Ingen rettighet for studenten å bruke eget utstyr –Institusjonen må ha nok utstyr tilgjengelig

Forslag om endringer i regelverket Anmodning fra arbeidsgruppen og UHR om ny vurdering høsten 2014 Høringsforslag med frist 20. august 2015 Ny vurdering av definisjonen av «læremidler» –Foreldet definisjon –PC er et læremiddel Nytt forslag innebærer at –Institusjonene kan kreve at studentene har egen bærbar PC –Legges til grunn at programvare dekkes av institusjonene

Rettigheter, plikter og ansvar Erstatning –Skade på institusjonens utstyr –Skade på studentens utstyr Krav til studenten –Spesifikasjon av utstyr og programvare Rettigheter til studenten 1)Institusjonens utstyr bryter sammen under eksamen og studenten mister innholdet 2)Studentens utstyr bryter sammen under eksamen og studenten mister innholdet Ansvar for besvarelsen

Lagring –Oppgaver, besvarelser, oppmøteprotokoller, sensurprotokoller etc. –Sikre løsninger som oppfyller loven og andre krav Innsyn –Oppgaver, besvarelser, sensorveiledninger –Utgangspunktet er full offentlighet Unntak Lokale regelverk Administrative problemstillinger

Hvilke krav stiller institusjonene i dag? –Identifiserer seg ved legitimasjon og signatur Hvilke krav kan stilles ut i fra dagens juridiske situasjon? –Gjennomføring av eksamen –Sensur –Klager Krav til autentisering Illustrasjon: colourbox.com

Behandlinger av personopplysninger Monitorering –Når kan vi monitorere av tekniske hensyn? –Når kan vi monitorere for å hindre og oppdage fusk? Plagiatkontroll –Teknisk oppbygning av verktøyet og personvern Skytjenester ved digital eksamen –Hva skal til for å kunne ta i bruk en skytjeneste: Hvilke krav som gjelder Hvilke vurderinger må foretas Sjekkliste Illustrasjon: markedsklinikken.wordpress.com

Veien videre Avhengig av endret eller fortsatt rettstilstand av definisjonen «læremidler». Nye og andre typer juridiske utfordringer –Krever at vi gjør oss godt kjent med de rammer som finnes –Krever at vi gjør de nødvendige vurderingene basert på den enkelte løsning og vurderingsform Hver enkelt institusjon er selv ansvarlig for å følge loven Gjør vi dette har vi mange muligheter innenfor de rammene som finnes!

Spørsmål?