Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STAVANGER REGIONEN SOM NASJONALT LOGISTIKK-KNUTEPUNKT
Advertisements

Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Hvor vil BRB – er dere med? Ole Hope
IT Fornebu Visjon / Forretningsidé "I et samspill mellom forskning, utdanning og næringsliv, på lang sikt å skape et mangfold i et fremtidsrettet kunnskapsmiljø¸
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Nå starter jobben! Trøndelagsrådet 14. sept Quality hotell, Stjørdal Merethe Storødegård NHO Trøndelag.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Virkemidler for regional FoU og innovasjon VRI – 2007 – 2017 Seminar om kultur/opplevelsesnæringer og FoU 17. april 2007 Tindved Kulturhage, Verdal.
Strategi for Puls-programmet Denne presentasjonen støtter kortversjonen av programmets strategi publisert på programmets nettside i juli 2003.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Kulturbiz 1 september 2015 Margit Klingen Daams.
Klimajobber i nord Broen til framtiden 2015 Gaute Håkon Holand Wahl.
FNF-samlingen, Granavolden Kjetil Bjørklund, KS 28. august 2007.
Internasjonal engelsk Verdens mest brukte språk. Verdens mest brukte språk. Gode engelskkunnskaper åpner nye muligheter, gjør livet lettere og gir selvtillitt!
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
VRI-Virkemidler for regional forskning og innovasjon.
Trondheim Helseklynge Intensjonsavtale om samarbeid 4 November 2008.
Kapittel 9. Norsk økonomi Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne informasjon.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Prosjekt Arbeidskraft Hovedformål og delprosjekter Vi tror på muligheter.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
1 Agderforskning AS En presentasjon Samling for kompetansemeglere – Kristiansand 30.mai Torunn Lauvdal.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet Felles formannskapsmøte Kjell Hulløen.
Henry Ford ( ) ” Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess! ”
Innovasjon Norge – Utfordringer og muligheter når kultur blir næring Verdiskapingskonferansen 20. januar 2009 Trine Gansmoe.
FUGE-videreføring av UiBs satsing Hva gjorde vi i FUGE?
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet
Interreg Europe - forutsetninger og erfaringer med norsk deltakelse så langt Mobiliseringskonferanse for Interreg B- og C-programer, Garderoen
«Oppvekst og kunnskap» Que vadis?
Henry Ford ( ) ”Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess!”
«Å bygge nye Asker kommune»
Sluttkonferanse Opplevelser i nord
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Fylkesmannens notat: EN STRATEGISK PLAN FOR SAMFUNNSUTVIKLING I HAMARREGIONEN. En viktig forutsetning for utvikling er å se sammenhengen mellom sine sterke.
KS Folkevalgtprogram Knutepunkt Sørlandet
Status Biotek 2012-prosessen Ny bioteknologisatsing fra 2012.
Kulturstrategi for Hedmark fylkeskommune
Næringslivets muligheter i Horisont 2020 – Møre og Romsdal
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Husbankens Hovedkontor flytter til Drammen - Oppfølging av storbymelding og byutvikling i Drammen Miljøsjef Ole Bjørn Edner.
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Hvordan formes samferdselen i nord
Helhetlig boligpolitisk innsats
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Kor attraktiv er Bø og korleis kan vi påvirke nærings- og besøksattraktiviteten? 16. Februar 2015.
«Hvordan organisere kultursektoren «i kommunen»?»
En fremtidsrettet jordbruksproduksjon
Husbanken i omstilling - fra boligbank til velferdsetat og kompetansesenter Adm. Dir. Geir Barvik.
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Firmanavn Forretningsplan.
Grenland Stabbestad 10 januar 2019.
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
Kompetansestrategi Agder 2030
Evaluering Regionrådet
Universitetet, IPR og næringsliv
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud som mulig.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Det geografiske området de syv kommunene utgjør, omtales som ”Kristiansandsregionen”. Dette for: –å lettere skille mellom samarbeidsorganet, som enhet, og den geografiske regionen –forenkle profileringsarbeidet

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Interkommunalt samarbeid Styrke felles bo- og arbeidsmarked Felles mål og planer Kommunalt og regionalt samspill Implementering av planen

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Prosess –Utarbeidelsen av den strategiske næringsplanen er basert på tidligere planer, ulike utredninger og prosesser. Næringslivet i alle kommunene har fra starten av arbeidet kommet med verdifulle innspill.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Knutepunkt Sørlandet må, etter vedtak av plan utlede konkrete handlingsplaner knyttet til hvert strategiske satsningsområde

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Planens struktur –Knutepunkt Sørlandets visjon med næringsarbeidet danner utgangspunkt for planens overordnede mål. –Gjennom strategiske satsinger avklares de områder det i oppfølgingen av planen skal utarbeides tiltak innenfor.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 2. Visjon – Verdier Visjon: –Kristiansandsregionen tilbyr spennende arbeidsplasser og grunnlag for langsiktig verdiskaping gjennom kreativitet, kunnskapsdeling og innovasjon.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 2. Visjon – Verdier Verdier –Toleranse –Åpenhet –Bærekraft

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 3. Hovedmål: Målet for planen er: –”Kommunene i Kristiansandsregionen preges av høy vekst og verdiskaping”.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 4. Regionens utgangspunkt 65% sysselsatt i privat sektor Handel og service sysselsetter flest og øker mest bedrifter i regionen Omsetning - små øker mest Stor eksport og import, av store og små bedrifter

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 4. Regionens utgangspunkt Institusjonelle forutsetninger –Kristiansand Næringsforening –Sydspissen –EVA-senteret –Knutepunkt Sørlandet –Andre

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 4. Regionens utgangspunkt Strukturelle forutsetninger –Felles bo og arbeidsmarked –Storbyen Kristiansand –Kommunenes avgjørende ressurser –Forventet befolkningsvekst

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 4. Regionens utgangspunkt Regionens utfordringer –Sterk konkurranse –Sårbare for internasjonale konjunkturer –Behov for samordning –Likestilling og levekår

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 4. Regionens utgangspunkt Regionens muligheter –Næringsutvikling –Befolkningsvekst –Klima og geografi –Kompetanse og nettverk

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 4. Regionens utgangspunkt Flere næringer har naturgitte forutsetninger for å lykkes i regionen. Klima og geografi gjør f.eks. at turisme, opplevelsesindustri og eksportrettede virksomheter har gode forutsetninger i regionen.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 4. Regionens utgangspunkt Det er utviklet gode strukturelle forutsetninger innen bransjer som har bygd kompetanse og nettverk over lang tid. De viktigste av disse er: –1. Innholdsproduksjon og innholdsformidling basert på IKT –2. Styringssystemer for offshore, shipping og industri –3. Kultur, opplevelser og reiseliv

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 4. Regionens utgangspunkt Listen er ikke uttømmende og andre bransjer har også gode forutsetninger i regionen. Dette gjelder blant annet følgende næringer: –1. Grossistvirksomhet –2. Prosessindustrien –3. Tradisjonelt håndverksbedrifter

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 5. Delmål for planen Delmålene henger sammen og tiltak knyttet til et delmål, vil støtte opp om også andre.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 5. Delmål for planen Delmål 1: –Bedriftene i Kristiansandsregionen kan rekruttere nødvendig kompetanse.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 5. Delmål for planen Delmål 2: –Kristiansandsregionen ansees som en attraktiv plass å arbeide og lokalisere virksomheter.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 5. Delmål for planen Delmål 3: –Bedrifter i Kristiansandsregionen utnytter støtte fra nasjonale og internasjonale kilder bedre enn bedrifter i andre regioner.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 5. Delmål for planen Delmål 4: –Det er et internasjonalt toppmiljø for nyskaping og vekst, både innen nye og eksisterende bedrifter.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 5. Delmål for planen Delmål 5: –Kristiansandsregionen utnytter de muligheter som et mer åpent internasjonalt marked innebærer.

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 6. Strategiske satsingsområder og kommunenes roller Satsingsområder og tiltak Kommunene som tjenesteprodusent Kommunene som myndighetsutøver Strategiske områder knyttet til kommunenes rolle som eiere Kommunene som samfunnsaktør

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 7. Suksesskriterier Tripple Helix Klar og befestet strategi Klar rollefordeling Interkommunalt samarbeid Mangfold Møtesteder Korporativt styresett

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 7. Suksesskriterier Ordførers rolle Bevisst egne styrker EU og statlige tiltak Offensiv arealpolitikk Image fokus

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 7. Suksesskriterier Sentrale faktorer for å nå de mål som er skissert i planen Interne: –Organisering –Økonomiske virkemidler –Sterkt politisk lederskap

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 7. Suksesskriterier Sentrale faktorer for å nå de mål som er skissert i planen Eksterne: –Dialog og samkjøring av tiltak –Identifisering og handlefrihet –FoU utvikles i tråd med satsingsområdene –Sterkt bedriftsengasjement

Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 7. Suksesskriterier Visjon: –Kristiansandsregionen tilbyr spennende arbeidsplasser og grunnlag for langsiktig verdiskaping gjennom kreativitet, kunnskapsdeling og innovasjon. Målet for planen er: –”Kommunene i Kristiansandsregionen preges av høy vekst og verdiskaping”.