Forsvarsbygg Utleie 26.09.20161 NS-INSTA 800 Norsk og Internordisk standard som beskriver et system for å fastlegge og bedømme rengjøringskvalitet 1. Utgave.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Sandefjord kommune Omlegging av renhold til behovsrenhold og kvalitetssikring med Insta 800.
Toleranser og NS 3420 Byggmesterforbundet Oslo 5. februar 2009
Krav til dokumentasjon i kap
Er standarder en betingelse for godt evalueringsarbeid? Foredrag på EVA-seminar 8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
Brannforebyggende tiltak
Er byggebransjen klar? Ja, men til hva?
SIKKER VANNinstallasjon
Hvordan inngår SKADEDYR TRESKADEINSEKTER I BOLIGSALGSRAPPORTEN?
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
ANDRE AKTUELLE PLANER I ET BYGGEPROSJEKT
Info om ny renholdsavtale
Sikkerhet ved skytebaner
Etikk, ansvar og god praksis Direktør Dag Westby Byggeavfallskonferansen 2012.
Services offered by hearing aid professionals Draft prEN
Prosjekt institusjonshygiene
Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo andre kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Hva er en artikkel?.
- dataarbeidsplassen - Utarbeidet av Knut Frodahl
Tilsyn med styring av renhold, hygiene og arbeidsmiljø for forpleining
Region øst. Region sør Region vest Region midt.
Struktur Oversikt over programfagene: Årstrinn Vg2 Programfag
STATENS BYGNINGSTEKNISKE ETAT BYGGEREGLER, BYGNINGSTEKNIKK, PRODUKTDOKUMENTASJON OG GODKJENNING AV FORETAK Funksjonsrettede krav er ikke krav i veiledning!
Mål i prosjekter.
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Sand i vann, det går an - Abrajet
Rehabilitering av enebolig
Farlig avfall 2010 Nye krav til farlig avfallsbransjen og andre viktige budskap til de frammøtte 14. September 2010 Rica Nidelven Hotel i Trondheim Harald.
Sikkerhetsforskriften – status og fremdrift v/Arild Tømte
Prosjektavslutning og sluttrapport
Specification texts for building, construction and installations
B O L I G P R O D U S E N T E N E S F O R E N I N G 1 NEK400:2010 Utgitt av Norsk Elektroteknisk Komite (NEK) Inneholder 41 enkelt-normer (delnormer),
Om Norsk Finansbarometer 2010
Veiledning Beslutningsprosess
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Brukerundersøkelse for formater og tjenester Metereologisk Institutt, Norsk Polarinstitut og Havforskningsinstituttet med hjelp av Sjøkartverket.
Kirkebygget og biskopens oppgaver Presentasjon under kurs for kirkelige fellesråd 2016 Agder og Telemark bispedømme.
Arbeidstidsordninger Fagforbundets politikk 24.februar 2015 Jorunn Iversen Bente Stokker Knutsen.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
God service er å innfri over en forventning\ et behov ”gi det lille ekstra”
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
FDV - Hva er det? En del av slutt-dokumentasjonen I byggesaker Hva trenger bedriftene fra produsent / leverandør? BKF Son
Kvalitetssikring gjennom 40 år FABRIKKBETONG - KONFERANSEN 2012 Standarder og rammeverk Gir de økte muligheter eller er det negativt?
NYHETER I ISSFs VILTMÅLREGLER 2017
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Digitalisering handler om mer enn teknologi.
Fastmonterte hjelpemidler i bolig
De fire regneartene.
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Revisjon av sentral godkjenning våren 2017
Servicetorget
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Brukerveiledning Saxi 900 Februar 2012.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Kurs for brukere av KFF-KSS
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Renhold i helseinstitusjoner: Er det viktig og hva skal til for tilfredsstillende resultat? April 2019.
Mottakskontroll av fiskeråstoff til klippfisk Ålesund 2019
Aktivitetsappen Utvidelser :45 1.
Utskrift av presentasjonen:

Forsvarsbygg Utleie NS-INSTA 800 Norsk og Internordisk standard som beskriver et system for å fastlegge og bedømme rengjøringskvalitet 1. Utgave utgitt i oktober 2000, revidert 2006 Systemet bygger på en beskrivelse av seks forskjellige kvalitetsnivå, der hvert nivå er definert ved ulike resultatkrav. Resultatkravene uttrykker hvor stor mengde urenheter som kan være igjen etter rengjøring på så vel lett tilgjengelige som vanskelig tilgjengelige steder innenfor de fire ulike objektgruppene. Kvalitetsnivået fastsettes på objektgruppe nivå. Objektgruppene er pr rom, Inventar, Vegg, Gulv og Himling. Tabellen på neste side angir det høyetse tillatte antall samlinger av urenheter; avfall og løst smuss, støv og flekker, samt andel flatesmuss, innefor hver objektgruppe, oppdelt i inspeksjonsenheter/lokaler. Kvalitetsnivåene er uttrykk for den rengjøringskvalitet kunden ønsker oppleve visuelt. Nivåene er nevnt i tabellen på side 11. På sidene 12 og 13 kan du se hvor mange samling urenheter det er i forskjellige kvalitetene på objektgruppe gulv, i et rom som er 12m2. Standarden gjelder kun for renholdsrelaterte oppgaver og den sier ingenting om hvordan renholdet skal utføres. Det er med opp til den som leverer renholdet å foreslå egnede metoder, midler og utstyr, i forhold til materialer og smusstyper. Standarden omfatter ikke måling av servicerelaterte oppgaver som for eksempel påfylling av toalettartikler, tømming av søppel, blomsterstell, oppvask, skifting av lyspærer og sengetøy med mer.

Forsvarsbygg Utleie NS-INSTA 800 Standarden forutsetter en kvalitetskontroll minst fire ganger pr år, en i hvert kvartal. Kontrollen skal utføres rett etter renhold eller senest før rommet er tatt i bruk. Det er leverandøren som er ansvarlig for å utføre kontroll, mens kunden inviteres til å være med. Rapport utarbeids innen 10 dager. Kontroll av rengjøringskvaliteten gjøres visuelt ved alminnelig ferdsel rundt om i inspeksjonsenheten/lokale. Alle objektgruppene kontrolleres. Ved alminnelig ferdsel menes at man går rundt i de naturlige gangbanene. Det er tillat å se rett eller skrått på overflatene. Det er tillat å bøye seg ned for å se etter urenheter under f.eks bord og å trekke ut stoler. Ved høyt plasserte flater er det tillat å benytte stige eller lignende for å se. Det er ikke tillatt å bruke hjelpemidler, for eksempel fingre, penner, kluter, ekstra belysning og lignende. Likevel er det i tvilstilfeller tillatt å bruke egnet metode, for å vurdere om fastsittende urenheter skyldes manglende bygningsmessig vedlikehold. Ved kvalitetskontroll benyttes en digitalpenn. Dokumentasjonen lagres elektronisk og gjøres tilgjengelig for Forsvaret på Forsvarsbyggs kundetorg. Dersom kontroll skal utføres på graderte lokaler, bes Forsvaret beskrive for Forsvarsbygg hvordan dette skal håndteres.

Forsvarsbygg Utleie

Forsvarsbygg Utleie Metode for vurdering av rengjøringskvalitet Hvor ofte skal en kontroll utføres? NS-INSTA 800 sier minimum 4g/år