Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAnita Andreassen Endret for 9 år siden
1
Services offered by hearing aid professionals Draft prEN 15927
2
Hearing aid professional = audiograf men i praksis alle som kan tilfredsstille disse krav
3
Europeisk standardforslag som nylig har vært til høring i Norge Dersom vedtatt blir det automatisk norsk standard Konsekvenser? Ferdig innen utgangen av 2010
4
Scope Spesifisere prosessen fra første kontakt med klienten til langtids oppfølging Beskriver: Utdannelse (lavere enn norsk audiograf) Romfasiliteter Utstyr Målinger, prosessen Kvalitetskontroll Etikk
5
Kan utelate visse grupper Barn Andre handikapp CI
6
Utdannelse Vises til europeisk direktiv Lavere grad enn BSc Nasjonale krav kan her bli gjeldende
7
Lokaler Mottakelse Rådgivning Audiometri Tilpasning Teknisk vedlikehold, høreapp.testing osv. Krav til belysning, støy, etterklang
8
Utstyr (minimum) Rentoneaudiometer med luft- og benledning (type 1 eller 2 i IEC 60645-1) (type 1 eller 2 i IEC 60645-1) Taleaudiometer (IEC 60645-2) Kalibrering, lydmåler, øresimulatorer Otoskopi Avstøpning for ørepropp Høreapp. programmerings-utstyr Innskuddsforsterkning Høreapp.testing Div. verktøy og vedlikeholdsutstyr Demonstrasjonsutstyr, bl.a. tekniske hjelpemidler (teleslynge osv.)
9
Etiske krav Forhold til klienten Forhold til leger og andre faggrupper Forhold til kolleger Reklamering, annonsering
10
Prosessen, målinger Første kontakt, registrering, informasjon Hørselprofil Audiologi Otoskopi Rentoneaudiometri Taleaudiometri Annet Tympanometri, UCL/MCL, loudness scaling
11
Henvisning til medisinsk utredning!
12
Tilpasning Valg av hovedtype app. Programmering Pre-setting Fine-tuning
13
Verifisering (minst en av 3 metoder) Taleaudiometri i lydfelt med og uten støy, med og uten app. Spørreskjema Innskuddsforsterkning Evt. annet Lydfeltsaudiometri med og uten app. Lokalisering (høyttaler-array)
14
Instruksjon Produkt-spesifikk instr. Plassere og bruke app. Skifte batteri Rengjøring Høre-taktikk Bruk med andre tekn. hj.midl.
15
Oppfølging Kontroll etter tilpasning Otoskopi Fysisk tilpasning Brukermessige forhold Ørevoks Hørselfunksjon Rejustering Hørselstrening (av andre?) Bistå ved feil, testing av app.
16
Annen service Sørge for batterier (info) Motta brukte batt. Rengjøringsprodukter Andre tekn. hjelpemidler (teleslynge, varsling osv.)
17
Kvalitetssikring ISO 9001 Tilpasningskvalitet Klientens tilfredshet Spørreskjema Taletesting Behandling av klager Korrektiv handling
18
Dokumentasjon Klient-journal med alle aktuelle opplysninger Demografisk Medisinsk Hørselprofil Høreapp. type, serienr. Tilpasningsdata Verifisering Oppfølging
19
Annex A Beskrivelse av utdannelses-moduler Administrative rutiner Anatomi, fysiologi Høreapp. Teknisk Tilpasn. Modifisere Ørepropp Klient-rutiner Akustikk, fysikk, elektronikk, data Praktisk trening
20
Annex B Anbefalt klient-info vedr. tilpasningsprosessen
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.