26.09.2016 s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen 16.10.2012.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Advertisements

Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Et velfungerende forskningssystem.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Hvordan stimulere og fasilitere næringer med utviklingspotensial?
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Fylkeskommunal boligpolitikk?
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Strategi og handlingsplan
Arealpolitikk Ole Haabeth, fylkesordfører Østfold Fylkesordførernes sommermøte 8. aug 2011.
Høgskolen i Telemark Status og videre ambisjoner lokalt og regionalt Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Hvorfor Kulturplan? Vedtak oppfølging Forny ”Kulturstrategier for Levanger kommune”. Behovet for å lage Levanger kommunes første kulturplan. Behovet.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Handlingsplan for økt tilgjengelighet gjennom universell utforming Satsingen på pilotkommuner (tiltak BU 31) Forventninger til pilotkommunene Ekspedisjonssjef.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Begrensninger og muligheter
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
Planer og pågående prosesser som har betydning for næringsutvikling 1 Kommuneplanens samfunnsdel Kommuneplanens arealdel ATP-plan Buskerudbyen.
Aktørenes roller i planprosessene
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regionale fortrinn som grunnlag for marin næringsutvikling Andreas Stokseth, Fiskeri- og kystdepartementet.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Strategisk næringsplan - Høringsforslag PSN
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Dialogkonferanse Oslo Ny helhetlig tilnærming til regional- og distriktspolitikken v/Johan Petter Barlindhaug Leder av Distriktskommisjonen.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Foto: Bjørn Erik Olsen Regionale utfordringer og regionale planer Greta Johansen Plankonferansen Foto: Thor-Wiggo Skille.
Når skal planer konsekvensutredes? Geir Davidsen, fagleder plan 9. april 2015 Foto: Aase Kristine Lundberg.
God planlegging Rådgiver Marianne Siiri, seksjon for plan og miljø Dato
Kommuneplanens arealdel og konsekvensutredning rådgiver Geir Davidsen
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Kenneth Ruud Prorektor forskning og utvikling UiT 2020: Drivkraft i nord Foto: Geir Gotaas.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Kommuneplanlegging Lokale utfordringer sett fra regionalt ståsted Dato 11.juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Velkommen til Verdiskapingsforum Østfold. Bakgrunn Avtale mellom KS og IN: ”videreutvikling av kommunenes arbeid med lokal næringsutvikling” Kommunens.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Hva er Tilretteleggingsbehovet ? Gisle Sæterhaug, FNF Nordland Temasamling, Bodø 14. mars 2014.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
Byregionprogrammet for Namsosregionen «Infrastruktur som grunnlag for økt samhandling og økonomisk vekst»
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Generell tilnærminger og holdninger Tilhørighet i en viss periode av livet Styrking av identitet Holdningsendring hos voksengenerasjonen Bevissthet hos.
Konsekvensutredning og kunnskapsgrunnlaget Rådgiver Marianne Siiri, plan og miljø plannettverDato Foto: Peter Hamlin.
Forvaltningsplanen er sektorovergripende og skal bidra til å styre og samordne både vannforvaltning og arealbruk på tvers av kommune- og fylkesgrenser.
SPR for SBATP og jordvern Olav Malmedal
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Kommunemøter RPBA - om RTP
Kulturbasert næringsutvikling i distrikta
Anne-Marte Kolbjørnshus, komitéleder
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Regional plan for internasjonalisering i Nordland

Mulighetenes Oppland i en grønn framtid:
Fylkesrådsleder Alf Daniel Moen Stiklestadkonferansen 2008
Kvar skal handel og kjøpesenter bli plassert i byane og bygdene våre?

ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Kompetansestrategi Agder 2030
Hva har det med GIS å gjøre?
Utskrift av presentasjonen:

s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen

s. 2 Konsekvensutredning Vurdere konsekvensene av planens føringer for arealbruk, og ser da på miljø- og samfunnsinteresser Pålagt gjennom plan- og bygningsloven og forskrift om konsekvensutredninger Forankret i planprogrammet til fylkesplanen

Hovedkonklusjon Gjennomgående positive konsekvenser for befolkningsutvikling (herunder næringsutvikling, arbeidsplasser o.l.) Strategier om regionsentre som lokomotiver i livskraftige regioner og utvikling av attraktive og funksjonelle regioner. Setter press på: forurensing, transport, jordvern, kulturminner, Strategier om konkurransedyktig, innovativt og bærekraftig arbeids- og næringsliv (ta i bruk fylkets naturressurser med en bedre balanse mellom vern og bruk) Setter noe press på: forurensing, transport, biologisk mangfold, natur- og kulturlandskap, friluftsliv og reindriftas arealinteresser s. 3

MÅLOMRÅDE 1: LIVSKVALITET MÅLOMRÅDE 2: LIVSKRAFTIGE LOKALSAMFUNN OG REGIONER MÅLOMRÅDE 3: VERDISKAPING OG KOMPETANSE Mål 1: Alle i Nordland skal ha mulighet til å kunne utvikle sine evner, ferdigheter og interesser Mål 1: Regionsentrene skal være lokomotiver i livskraftige regioner Mål 1: Økt kompetanse og FoU-aktivitet Stimulere barn og unges samfunnsengasjement og aktive fritid Styrke regionsentrene som funksjonelle sentraStimulere til økt samarbeid mellom forskningsmiljø, utdannings-institusjoner og næringsliv, offentlig sektor og innovasjonsaktører Inkludere tilflyttere og innvandrere slik at de blir aktive samfunnsdeltakere Styrke Bodøs rolle som fylkessenter, universitetsby og motor i nordområdesatsinga Offentlige aktører i Nordland skal utvikle og videreformidle ny kunnskap Tilrettelegge for utdannings-, opplæringstilbud og læringsmiljø av høy kvalitet Bidra til å videreutvikle kompetansemiljøene i fylket Stimulere til aktiv bruk og formidling av natur, kulturarv, kunst og kultur Stimulere til økt bruk av nasjonale og europeiske FoU- midler Mål 2: Innbyggerne i Nordland skal ha gode levekårMål 2: Nordland skal ha attraktive og funksjonelle lokalsamfunn og regioner Mål 2: Nordland skal ha tilstrekkelig og kompetent arbeidskraft Utvikle en boligpolitikk som ivaretar befolkningen, næringslivet og spesielle gruppers behov Videreutvikle kommunalt og regionalt samarbeidStyrke og målrette rekrutteringa av arbeidskraft Styrke barnehager, skoler og arbeidsplasser som helsefremmende arenaer Satse på utvikling av byer og tettsteder med grunnlag i stedenes egenart Stimulere til kompetanseheving i arbeidslivet Utvikle robuste samfunn med velfungerende infrastruktur og god omstillingsevne Øke gjennomføringen av utdanning Skape gode og funksjonelle arenaer for kunst, kultur, fysisk aktivitet og idrett i alle regioner Legge til rette for gående og syklende og gode kollektivløsninger Mål 3: Nordlands befolkning skal ha tilgang til fleksible og robuste utdanningstilbud Mål 3: Nordland skal ha et konkurransedyktig, innovativt og bærekraftig arbeids- og næringsliv Samordne innsatsen og utvikle et forpliktende samarbeid mellom regionale kompetanseaktører Stimulere til nyetableringer, omstillinger og vekst i eksisterende bedrifter Tilrettelegge for desentraliserte og fleksible utdanningstilbud i regionene Ta i bruk Nordlands mangfoldige kultur, kulturmiljø og naturressurser som potensial for verdiskaping Utvikle rådgivertjenesten i skolen og en livslang tjeneste for karriereveiledning Jobbe for å skape en bærekraftig samfunns- og næringsutvikling med god balanse mellom bruk og vern TEGNFORKLARING: Foredle mest mulig av råvarene nærmest mulig der ressursene finnes Grønn = positiv eller ingen konsekvens for miljø og samfunnsinteresser. Styrke kunnskapsbasert næringsutvikling innen sektorer hvor Nordland har spesielle fortrinn Gul = negativ konsekvens for miljø og samfunnsinteresser. Legge til rette for effektive og miljøvennlige godstransporter Rød = stor negativ konsekvens for miljø og samfunnsinteresser.

s. 5

Naturmangfoldloven kap II Naturmangfoldloven er en sektorovergripende lov som i kapittel II omfatter «Alminnelige bestemmelser om bærekraftig bruk». Kapittelet omfatter fem prinsipper som skal legges til grunn som retningslinjer ved utøving av offentlig myndighet, jf. nml §7. Prinsippene er fastsatt i lovens §§8 til 12, og vurderingen av prinsippene skal fremgå av beslutningen i saken. I denne saken må vi spesielt vurdere kunnskapgrunnlaget (§ 8) føre-var-prinsippet (§ 9) økosystemtilpasning og samlet belastning (§ 10) s. 6

Vurdering av planen i forhold til naturmangfoldloven Kunnskapsgrunnlaget er tilfredsstillende til å fatte vedtak i saken. Da planen ikke omfatter konkret arealbruk, men strategier som gir føringer for arealbruk, er føre-var-prinsippet ivaretatt. Forutsatt at arealkonsekvenser av planen skjer innenfor en bærekraftig ramme, er hensynet til økosystemtilpasning og samlet belastning, på et overordnet nivå ivaretatt s. 7