Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Konstruksjon av barn og barndom
Pedagogisk analyse.
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Øystein, Susana og Anita
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Kristin Danielsen Wolf, HiOA
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Kognitiv utvikling (del 2)
Rolighetsmoen barnehage
Lek og begynneropplæring
Ulike linker i forbindelse med virksomhetsteori
Tilpasset opplæring AU 1
Kulturhistorisk perspektiv
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Læringsteorier En første oversikt.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Mangfold og fellesskap
LEK – Ped 1 Litteratur: Røys ”Pedagogikk i barnehagen” kap 4, Lov om barnehager, Rammeplan for barnehager 1 DEFU 3. oktober 2008 Mette Røe Nyhus 2008,
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
FORSKJELLIGE LÆRINGSSYN
ULIKE TEORIER OM LEK Trudvanglia barnehage praksis gruppe F2B, 2002
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
(Barne-og ungdomspsykologi)
Barns læring, voksnes ansvar!
Tanker om barnehagens læringsmiljø
"God bagasje på livets reise."
Etikk i pedagogisk arbeid
Den bevisste opplevelsen av seg selv som menneske
Lek og Læring i barnehagen
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Fritid med Bistand.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Motivasjon Våren 2005 Christine Mohn
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Tidlig psykologisk antropologi:
Av Kari, May Linn, Silje og Hanne
Om Å være som andre og samtidig være seg selv.
Læring Forelesning i A1ab 2008
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Daniel Stern`s Teori.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
læring Tønsbergstudiet, videreutdanning,
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
PPU1, uke Eli Kari Høihilder
Vårt pedagogiske grunnsyn.
Kognito ergo sum.
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Skrivepedagogikk POS som metode
Deltakende læring.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Oppsummering -f3a-2003-rakel k.r.næss PIAGET-skjema og stadietenkning - vi erfarer den ytre verden gjennom handling og utforskning. Det som sitter igjen.
Forestillinger om barn og barndom og konsekvenser for arbeidet i barnehagen Emilie Foyn-Bruun Skal vi forstå hvordan forståelse av barndom har blitt til.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Emnebeskrivelse Matematikk spiller en stor rolle i moderne samfunnsliv. Kunnskaper i matematikk er ofte avgjørende for yrkesvalg og senere karriere.
Sosiokulturellt perspektiv på læring Camilla Wiig, uke
Lekens egenverdi.
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Tilrettelegging for læring med IKT … Kompetanseheving for PV-gruppa
Pedagogisk dokumentasjon
Tidlig psykologisk antropologi:
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Skifter i tiden Barndom som kulturelle konstruksjoner

Hva er en teori? Teorier er prinsipper om erfaringer som er systematiserte og generaliserte. En teori er å forklare et fenomen med ord og begreper. Det og klassifisere og definere. Der er et ”kikkehull” inn til å forstå praksis.

psykoanalytisk Freud, Eriksson Det kliniske barnet Personligheten bestemmes av tre strukturer Det`et, Jeg`et,Over-jeg`et Eriksson: Ego (selvet) som kjernen i personligheten. Emosjonelle tillitsforhold selvstendighet, initiativ Betydningen av samspill preget av faser

Behavioristisk Skinner, Watson, Pavlow Mennesket stimuleres av ytre stimuli som de respnederer i forhold til. Mennesket som objekt

kognitivismen Mennesket et biologisk individ Stadier og utvikler seg i kvalitative sprang Barnet er i aktivitet alene i samspill med de materielle omgivelsene ut fra ønsket om tilpasning og likevekt Balanseteori: balansen mellom det barn erkjenner og har ekjent og det de erfarer i forhold til omgivelsene. Balanse erfaring og erkjennelse Adaptasjonsprosessen er prosessen mellom assimilasjon og akkomodasjon

Det sosiokulturelle perspektivet (situert perspektiv) Dewey,Mead, Vygotsky, Bakhtin, Bruner Kunnskapssyn: vekt på interaksjon og samhandling kunnskap er alltid situert innfiltrert i en historisk og kulturell kontekst. Kunnskapen må oppleves som viktig. Læringssyn: Konstruktivistisk, avgjørende vekt på at kunnskap blir konstruert gjennom samhandling. Samarbeid er grunnleggende for læring. Individet er alltid situert. Kunnskap distribueres mellom mennesker innen et fellesskap, ulikehet en ressurs. Samspill med kulturelle redskaper, for eksempel bøker og ikt.

Forts. Motivasjon: avgjørende å skape gode læringsmiljø og situasjoner der barna kan være aktive deltakere. Oppleve å bli verdsatt som en som kan noe og som kan bidra i fellesskapet. Evaluering: vekt på kvaliteten på barns deltagelse og medvirkning i læringsaktivitetene. Vurdering blir sett på som en integrert del i læringsprosessen. Vurdering underveis, ikke bare til slutt. Barna deltar selv i vurdering og dokumentasjon.

Et nytt syn på barnet Barn er sosialt innstilt helt fra fødselen av Språk og tanke utvikles i sosiale kontekster Følelsesmessige og kognitive sider henger sammen Fokus på hva barn mestrer Barndom sees ikke primært som en mangeltilstand. Forskningen studerer barnet som aktør. Barn skaper mening med

Paradigmeskifte fra barnepsykologi til barndompsykologi Store allmenne teorier Universell viten Vitenteologi Eksperters nøytralitet Familiesentrering Morssentrisme, det skrøpelige novisebarnet Stadieutvikling Sosialisering Stimulering og innlæring Miniteorier, partielle teorier Kultur- og historisk bundet kunnskap. Viten må alltid oppdateres Relativ, ikke formålsbestemt kunnskap Stemmer i tiden nettverksrelasjoner Barnets flerpersonelle verden. KOMPETANSEBARNET Utvikling av kulturell, sosial og personlig kompetanse Barnet som aktør og iscenesetter av sitt eget liv. Oppsøking av informasjon og aktiv læring

Pedagogiske utfordringer ”Pedagogikkens regulative ide er det autonome subjekt”. Erling Lars Dahle

Tidløse sannheter om barn? Det finnes ikke evige sannheter om barn, bare kulturelle passende måter å oppdra dem på.

Lekeforskning og bilder av barn Lekeforskning forsket ikke bare for å studere lek, men som et instrument for annen type utvikling. Forskere har forsket fram ulike typer barn –Barn som primitive vesener –Barn som hermet etter eller imiterer –Barn som lærling –Barn som kritikere av kulturen

Psykologisk- pedagogisk forskning på lek Piaget, Erikson, sovjetpsykologene 1.Kjennetegn: lystbetont, indrestyrt, funksjonell, frivillig, spontan 2.Sutton Smith kritiserer mye av pedagogisk- psykologisk forskning 1.Leken blir idealisert og glorifisert. Leken er ikke bare idyll. 2.Leken blir framstilt som noe som bare er knyttet til barndom. Barn leker ikke voksne. Barn ser på lek akkurat som voksne ser på lek.

Antropologisk inspirert forskning om lek Tverrfaglig (hva er meningen med leken innenfor kulturer) Ikke individorientert Studerer lekens uskjønne sider Metodisk ”etnografi- observerer barns lek der den er. Lek unndrar seg definering. Den er vanskelig å gripe både teoretisk og empirisk Lek er å bli lekt med Dobbeltheter eller bi polariteter, metaplan Flow Maktspill og hengivelse pluss flow gir et helhetlig bilde av leken

Reduserende perspektiver Definisjon og kategorisering er en direkte trussel for leken. Leken lar seg ikke plassere i skuffer uten å mist noe av sin karakter. Bardomsperspektivet blir også delt opp og en mister helhet og mangfold i synet på leken.

Lek som noe særegent Barnet tar opp noe nytt utenfra og skaper noe nytt. På den måten blir barnet en kritiker av kulturen. I det barnet kritiserer kulturen kommenter de det miljøet de er en del av og er i. hvis en er åpen for denne kritikken ser en at barn bruker satire og ironi i denne kritikken. Det kan Sammenlignes med voksnes humor. Lek blir barnets redskap for samfunnskritikk.