​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen og innledning. Velkommen til fjerde og siste samling! −Er vi i mål? −Eller er vi underveis? Side 2.
Advertisements

I TRYGGE HENDER ERFARINGER FRA PILOTPROSJEKTET: «TILTAK FOR Å FORHINDRE OVERDOSE ETTER UTSKRIVELSE» Silje Svarstad 1.
Kvalitetsregister for rusbehandling Amund Aakerholt, prosjektleder Sverre Nesvåg, faglig ansvarlig.
INFOHEFTE FOR FORELDRENE «LØFT ER TØFT». INNLEDNING: I gjorde vi i Skaubo AS en stor satsning hvor alle ansatte i alle barnehagene gikk på kurs.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Trond Haukedal AS Hordaland Fylkeskommune - LO - NHO Læreplasskonferansen 2016 Bergen den 11.
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Ledelse Metode Arbeidsgrupp e Profesjonell kunnskap Fag, ferdighet, verdi, etikk Organisasjons kunnskap System, prosess, samarbeid m.m.
Nasjonalt toårig tverrfaglig utdanning i behandling av pasienter med alvorlige psykiske lidelser Torleif Ruud Professor, Akershus universitetsykehust
1 Tilfredse og kompetente IKT-brukere i Flekkefjord kommune. Utfordringer.
Pasientsikkerhetskampanjen - forebygge overdosedødsfall Pasientsikkerhetskampanjen Forebygging av overdoser Pilotprosjekt Seksjon rus.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Målinger. Hva kan vi gjøre annerledes? Veiledersamling, april 2014.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Syv siders begrunnet avslag på søknad om støtte til malerutstyr og pass…til en mann som ikke åpner posten ( noe alle vet), har store lese/skrive vansker.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
+ Mestringstro Lise Andersen – Sykepleier Vårkurset i Oslo 22.April 2016.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Leanreisen i Bamsebo barnehage
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
KONGSVINGER KOMMUNE.
Ingela Enmarker og Siri Andreassen Devik Steinkjer 23. november 2016
Benchmarking som kilde til forbedring
Hvorfor skal vi måle? Hvordan?
Høstsamlingen 2014 Pasientsikkerhetsprogrammet
Pasientsikkerhet og læringsnettverk
Asker velferdslab Komite Helse og omsorg
Faglig utvikling hos sykepleierne
Gevinstrealisering velferdsteknologiprogrammet 2016
Kvalifikasjonsrammeverket
Skrivekurs 1. avdeling Høsten 2016 v/Kristine Helen Korsnes
Berit Lien seniorrådgiver
Håndtere endringer i organisasjonen
Som Helsesøster FÅR jeg GJENNOMSLAG NÅR jeg
Samarbeid og medbestemmelse
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Fellesmøte Fellesmøte.
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
Tilbud til pasienter med hjerneslag i Horten kommune Hjemmebasert og institusjonsbasert «Hva er viktig for deg»
Tvungent psykisk helsevern – orienteringssak til styret i HMN RHF febr 2017 Presentasjon for RBU 6.februar 2017 Lov om psykisk helsevern: § 2.1 Frivillig.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Standardiserte pasientforløp i et lokalt og regionalt perspektiv
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Toleransevinduet Lærer forklarer. Snakke om at læring, vennskap og deltakelse får vi bare til når vi er inne i toleransevinduet. Noen har smale, noen har.
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Forbedringsarbeid PEVS
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Skolens utviklingsplan B – Samarbeid
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Kompendium for læringsnettverk
Evaluering eBorger Pilot
Klubbutvikling oppfølging
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
«Tanangermodellen» Organisert Diabetesbehandling i primærhelstejensten
Gjennomføring etter 5 år
Teknisk utvalg Årsplan 2018
We serve.
Velkommen til foreldremøte
Pasientsikkerhet – Regionalt brukerutvalg
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 3 – Intensiv opplæring
Utskrift av presentasjonen:

​ Stort nasjonalt engasjement for forebygging av overdosedødsfall! Oppsummering fra det nasjonale læringsnettverket1

Forebygging av overdosedødsfall etter utskrivning fra rusinstitusjon Side 2

Hvor kommer teamene fra? Region Antall sluttrapporter Antall HF + private Private Avdelinger / enheter* Midt65211 Nord7417 Sør-Øst Vest76212 Sum Oppsummering læringsnettverk forebygging av overdosedødsfall 3 * overslag, basert på rapportene

Selvevaluering: Gjennomsnitt = 4,4 SkårBetydningAntall i.o. Ikke oppgitt i sluttrapport 6 1 Teamet har ikke kommet i gang: Planer og ideer, men ingen aktivitet. 0 2 Aktivitet uten forbedring: Møter, kartlegging, utarbeidelse av skjemaer, gjennomgang av historiske data, diverse målinger etc., men ingen endret atferd eller praksis. 2 3 Enkelte forbedringer har kommet frem: Endret atferd eller praksis i forhold til tidligere Ikke definert mulig skår, men rapportert allikevel 3 4 Påtagelige forbedringer er målt : Endringene har ført til målbare forbedringer sammenliknet med tidligere praksis Ikke definert mulig skår, men rapportert allikevel 1 5 Påtagelige forbedringer er målt, og forbedringene har fått gjennomslag i systemet. Endringene er standardisert i systemet, og forventes å bestå også etter at prosjektet er avsluttet. 10 Sum 31 Oppsummering læringsnettverk forebygging av overdosedødsfall4

Erfaringer fra sluttrapportene Oppslutning om tiltakene Informasjon og kriseplan Engasjement hos pasienter og ansatte Noen utfordringer Veien videre Bunntekst5

Oppslutning om tiltakene Praksisnære Meningsfylte for personalet og pasientene. Positivt og nyttig Videreutviklende Synergieffekter Godt mottatt Oppleves som meningsfullt og en ser at kampanjen kan redde liv. Bunntekst6

Informasjon og kriseplan – døråpnere til «de gode samtalene» Samtalen om overdosefare: Fra monolog til dialog Kriseplanen: Personale forteller om ”gode samtaler” under utformingen.» HLR undervisning: Tidvis fungert som ”døråpner” for samtale omkring traumatiske erfaringer pasienter har gjort seg». 7

Personalets opplevelse Kampanjen ble godt mottatt av tilsatte. Tiltakene oppleves som meningsfulle. En ser at kampanjen kan redde liv. Likevel tungt å pålegge tilsatte nye oppgaver i en ellers travel hverdag. Ansatte er tryggere i forhold til å ta samtaler om overdosefare. Vi satt forebygging av overdosefare i system Motiverende å se systematiske resultater og grafer underveis. Kan observere om det er systematiske svikt som man bør gjøre en innsats for å forbedre. Bunntekst8

Personalets opplevelse Økt fokus på avbrutte opphold. Lite/utydelig dokumentasjon på dette området. Vi har avlivet myten om at «dette gjør vi jo» Prosjektet viset at det ikke har vært en systematisk tilnærming til denne problematikken tidligere. Økt bevissthet, betydelig endring og forbedring! Bunntekst9

Pasientenes opplevelse Givende å se responsen blant pasientene. HLR -stort engasjement og mange sitter igjen med følelsen av at de har lært noe nyttig. Tilbakemeldingen fra brukerne er at de føler seg tryggere på å gi HLR når de får praktisert. Vi oppnår økt kunnskap, trygghet, samspill og relasjonsbygging. Bunntekst10

Utfordringer ​ I: Hvordan sikre at personalet får informasjon og opplæring? Nå frem til alle ansatte med budskapet i løpet av kort tid. En krevende jobb å få implementert tiltakspakken i hele systemet. ​ II: Nok tid Å forankre noe nytt i en avdeling er både utfordrende og tidkrevende. Motstand – personalet hadde ikke god nok kunnskap om kampanjen og dens formål -kampanjen ble oppfattet som tidkrevende ​ III: Motstand mot endring Utfordringen har primært vært å få personalet til å føle et eierskap til kampanjen. Bunntekst11

Resultatene – mange er på vei, noen er nesten der Signifikante forbedringer er oppnådd. Vi er i skrivende stund nær målet om 100 % implementering av alle tiltak per pasient. Tiltakene har i høy grad blitt en integrert del av de daglige rutinene. Prosjektgruppen - godt mottatt av postpersonalet. Hadde i liten grad prosedyrer for å ivareta overdoseproblematikken. Systematisert vårt arbeid. Funnet bedre rutiner for å ivareta tiltakene. Fokuset på overdoseproblematikken er økt. Godt læringsutbytte til hele personal-/ og pasientgruppen. ​ Bunntekst12

Siste samling, men begynnelsen på det videre arbeidet! Arbeide videre med allerede definerte tiltak for å nå målet om 100% gjennomføringsgrad for alle inkluderte pasienter. Prosjektgruppen vil fortsette med møter for å følge prosessen videre. Det ser vi som nødvendig når vi nå skal utvide kampanjen til de øvrige enheter/avdelinger i vår klinikk. Det oppleves viktig og meningsfylt å tilby tiltakspakken til pasientene. Personalet liker å jobbe med mestringsplaner sammen med pasientene. Det er positive tilbakemeldinger på at Tiltakspakken er kommet for å bli. Bunntekst13

​ Jeg tror vi har gitt god behandling tidligere ​ Jeg er sikker på at vi gir bedre behandling nå ​ Bunntekst14