Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage 08.09.16 18.00-18.40 – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Advertisements

Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Bli kjent dag ved Korsgård skole – onsdag 4.juni 2014
Samarbeidsutvalgets rolle og oppgaver
Rolighetsmoen barnehage
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Samarbeid mellom skole og hjem
"God bagasje på livets reise."
Magritt Lundestad, høgskolelektor, pedagogikk, FLU,
HelART i Ulåsen barnehage
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
FORELDREMØTE Hommelvik, Grønberg, og Mostadmark barnehage
Lyshovden Oppveksttun!
Barnehagens samfunnsmandat
FORELDRESAMARBEID Emilie Foyn-Bruun 2007
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Grunnleggende verdier for oss:
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
MÅNEDSBREV FOR TYRIHANS september 2015 Velkommen til nytt barnehageår! Dette månedsbrevet kommer seint, men som man sier: Bedre seint enn aldri Først av.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – div info v /Vigdis – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Foreldremøte Høsten STAVANGER KOMMUNE Jeg skal si litt om: ■ Skole-hjem-samarbeid ■ Gjensidige forventninger ■ Trivsel – læring – mestring – motivasjon.
Brukerundersøkelse i barnehage Rælingen kommune Februar-mars 2016 Overordnet rapport for Petrine barnehage.
TLF: –
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2010.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Skolestart ”Da klokka klang” Foreldremøte for foreldre/foresatte til nybegynnere høsten mai mai 2011.
DIALOG TIL BARNETS BESTE – “VI SKAPER FRAMTIDA”
RAMMEPLAN FOR SFO OVERORDNEDE MÅL Det overordnede målet for SFO er å sikre trygge og stimulerende oppvekstsvilkår i nær forståelse og samarbeid.
Velkommen til foreldremøte. Stavangerbarnehagen  kompetanse heving av alle ansatte i stavanger kommune sine barnehager.  En felles kompetanse plattform.
HILLEVÅG BARNEHAGE ”ET STED DER ULIKHETER SKAPER MULIGHETER”
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Velkommen til nytt barnehageår!. Velkommen til nytt barnehageår Lille Roligheden bygg og organisering Innhold felles – hva er viktig for 1 og 2 åringen.
Velkommen til foreldremøte Brunes naturbarnehage 24.september 2015 «Trivelig og annerledes - En herlig barndom»
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Septembernytt 2017 Velkommen til nytt barnehageår!
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
JORDBÆRVEIEN BARNEHAGE
Foreldremøte Hamretun barnehage 26. September. 2017
Velkommen til foreldremøte!
Årsplan Barnas Hus barnehage del 1
Velkommen til foreldremøte på SFO
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Velkommen til foreldremøte
FORELDREMØTE 27. AUGUST 2018 «Ingen ville vel ønske å leve uten venner, selv om han hadde alle andre goder» Aristoteles.
Velkommen til foreldremøte!
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Samarbeid hjem – skole (en veileder)
VELKOMMEN TILVENNING I SOMMERLY BARNEHAGE
Oppstart i barnehagen.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Odderøya barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage – Presentasjon, Sammen om barn og hvordan skal vi sammen lære barna våre sosial kompetanse? – avdelingsvis; Bjørner og Ekorn – foreldreråd, m/ valg av foreldrerepresentanter

Velkommen til nytt barnehageår i Setskog Barnehage – en kort presentasjon av personalet og foreldre Barnehagens mandat; bhg er en del av utdanningssystemet, skal gi barn under opplæringspliktig alder gode utviklings- og læringsmuligheter i nært samarbeid med hjemmet. Legge til rette for et godt og gjensidig samarbeid mellom hjem og barnehage – veldig viktig for barnas trivsel og utvikling. Vi skal opprettholde en dialog til det beste for barnet. Vi tar saker når vi lurer på noe, med de det gjelder. Hos oss går lek og læring går hånd i hånd

Sammen om barn Aurskog Høland har utarbeidet en interaktiv modell i det tverrfaglige og forebyggende arbeidet Ligger på hjemmesiden til kommunen Klikke seg inn på de ulike områdene Ansatte er forpliktet til å ta med seg denne modellen i sitt arbeid, og informere foreldrene holand.kommune.no/barn- og-skole/Sammen-om-barn/

Hvordan skal vi sammen lære barna sosial kompetanse? Nå er vi i gang med sosial kompetanse arbeidet i barnehagen Det jobbes gjennom forebyggende dialog sammen med barna og med i her-og nå situasjoner – når hendelser oppstår Sosial kompetanse må læres, og trenes på, iboende egenskaper er medfødt, men de må følges opp og stimuleres, det kommer ikke helt av seg selv Det er mange ferdigheter som skal trenes, denne «treninga» må foregå på alle arenaer barna er Hvordan den sosiale kompetansen blir/utvikler seg, avhenger av hvordan barna møtes (av voksne). Hva er akseptabelt språk/atferd? Barna trenger gode rollemodeller rundt seg. Å jobbe med sosial kompetanse forebygger mobbing og utestengelse I dagens samfunn er det viktig å ha fokus på inkludering og forebygge mobbing, dette er alle voksnes ansvar

Hva kan vi gjøre sammen? Barnehagen/Foreldrene: Dialog, samarbeid, tenke over hva man sier/gjør med barn tilstede, sette grenser, tenke inkludering, være rollemodeller,

Foreldreråd Setskog Bhg Foreldrerådet består av alle foreldrene i Setskog barnehage. 2 foreldrerepresentanter i barnehagen velges, de representerer barnehageforeldrene i SU (samarbeidsutvalg), som er felles med skolen: Vivian Holmedal 1 år (gjenvalg) og Grete Monsrud (ny 2 år) i bhgåret 2016/17. De treffes på mail: Ta kontakt med foreldrerepresentantene dersom det er saker som ønskes tatt opp i forhold til barnehagens innhold og organisering. Eller ta det opp med styrer/personalet. Støttegruppa er en foreldredrevet gruppe i Setskog Bhg. De arrangerer Luciabasar, mammakvelder og kan bistå med økonomisk støttet til barnehagen. Barnehagen søker støttegruppa, dersom de ønsker seg noe f.esk dumphuske, vogner osv. Har foreldrene noe på hjertet ønsker vi at det tas med de det gjelder, slik at vi sammen kan komme frem til løsninger Det kom forslag om å bidra til å gjøre uteområde i barnehagen mer attraktivt. Dette vil det være en dialog om fremover. Vigdis informerte om personalet: Ny ped.leder fra 1.nov når Monica Clausen slutter, Sarah tar videreutdanning i Spesialpedagogikk, Monica Delingsby og Monica Veiby tar fagbrev som barne- og ungdomsarbeider, Vigdis tar styrerutdanning.

Pedagogisk plattform for Setskog Barnehage «DU OG JEG PÅ SAMME LAG – MAGISKE SAMSPILL SKAPES HVER DAG» VOKSENROLLEN I SAMSPILL - Vi er bevisste rollemodeller i samspill med barna. - Vi bryr oss om, og spiller på lag med barna og foreldrene. - Vi viser respekt, gode holdninger og kommuniserer på en positiv måte. - Vi legger til rette for et godt foreldresamarbeid. - Vi bidrar til at barna blir den beste utgaven av seg selv. OMSORG OG TILKNYTNING - Vi er trygge og stabile voksne med kompetanse og erfaring i arbeid med barn. - Vi lytter til barnas behov, og gir nærhet og trygghet. - Vi har et fang og en armkrok til de som trenger. - Vi er der barna er, både fysisk og psykisk. - Vi øver sammen med barna på sosiale ferdigheter for lære seg selv å kjenne og å være en del av en gruppe LEK OG LÆRING - Vi har kompetanse om barns lek. - Vi lærer når vi leker – lek og læring går hånd i hånd. - Vi tilpasser aktiviteter og innhold til barnas alder og utvikling - Vi legger til rette for et variert pedagogisk innhold i barnas hverdag - Vi samler på samspillserfaringer gjennom lek og aktivitet. MESTRING OG UTVIKLING - Vi skaper et aktivt og utviklende læringsmiljø for barna. - Vi hjelper barna, men har også noe å strekke oss mot. - Vi gir veiledning og tilbakemeldinger i hverdagen, og hjelper barna å finne løsninger - Vi tar barna med i planleggingen av hva vi skal gjøre i barnehagen, sett i lys av deres alder og utvikling. - Vi spiller på lag med foreldrene for å samarbeide om utvikling.

Tilknytning - COS