Innspel til folkehelsearbeidet Møre og Romsdal Roar Amdam Høgskulen i Volda

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Advertisements

Ny partnerskapsavtale - Vedtak 1 Fylkestinget Partnerskapsavtale Østfoldhelsa mellom fylkeskommunen og kommunene godkjennes som samarbeidsavtale.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Nordisk tilsynskonferanse
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Samskapelse og partnerskap Eksempler fra Norge
Folkehelsearbeid i Møre og Romsdal Hva gjøres i Kristiansund
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
8 Det politiske systemet i Norge
Balansert målstyring – keisarens nye klede eller?
10Velstand og velferd.
Fylkeskommunens rolle og innretning på folkehelsefeltet
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Partnerskap om folkehelse i Møre og Romsdal
Vannforvaltning som regional planlegging - Verktøy for teknokrati eller politikk? Fagkonferansen, HIOA, 24. oktober 2013 Sissel Hovik.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Visjoner for samhandling Geiranger Christian Bjelke.
Gratulerer med dagen ”Brukerens hjem – din arbeidsplass”
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Folkehelse, idrett og friluftsliv Handlingsplan for Troms 2008 – 2013
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Eierskap og Eierstyring.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Viktige styringssignaler for folkehelsearbeidet - Involvering og innovasjonsledelse Monica Fleisje, Akershus fylkeskommune.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Økonomisk rådgivning- og gjeldsrådgivning
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Balansert målstyring som styrtingsverktøy – eit system for medverking (?) Forelesing HiO 23. august 2005 Roar Amdam Høgskulen i Volda.
Kommunikativ planlegging på lokalnivået Fredrikstad
Planlegging av samfunnsutvikling i eit folkehelseperspektiv
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Medvirker partnerskapsmodellen til mobilisering og folkehelsearbeid? Marte Hanche-Dalseth Folkehelsekonferanse, Alta
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Hva kan regionale politikere tilføre folkehelsearbeidet? Thore Westermoen Fylkesordfører.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
Lokal og sentral statsforvaltning Statsforvaltningen består av to hoveddeler: Den sentrale statsforvaltningen (statsadministrasjonen). Her finner vi departementene.
BRATTEBERG SKULE ● Ein lærande organisasjon i utvikling ● Prosjektskule
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Folkehelsa som regionalpolitisk tema- partnerskap som strategi Foredrag Fredrikstad Roar Amdam Høgskulen i Volda
PLANLEGGING FOR OG MED ALLE. Kun senter for Kunnskap og Likestilling.
Initiativet var tatt av Pf M&R hvor vi initierte et prosjekt inn i regional delplan for folkehelsene Målet var å få etablert et prosjekt.
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Ny personvernlovgivning – etablering av personvernombud
«Kommuneoverlegens rolle i det overordnede folkehelsearbeidet»
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Samarbeid om god helse og livskvalitet
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Pedagogisk kafé Kuventræ skule.
Nærmiljø og lokalsamfunn som fremmar folkehelse
Hvordan støtte kommunene med å få oversikt over folkehelsen – og kommer vi videre fra oversikt til handling? Sigri Spjelkavik – rådgivar folkehelse.
Implementering av kompetanseplaner/strategier
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Arbeidsgivarpolitikk for framtida

Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Innspillskonferanse folkehelsemeldingen
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Innspel til folkehelsearbeidet Møre og Romsdal Roar Amdam Høgskulen i Volda

Folkehelsa og partnerskap Helsedepartementet Pressemelding “Arbeid for å fremme folkehelsen er avhengig av at mange aktører deltar og bidrar aktivt – både offentlig og privat virksomhet, det frivillige Norge og ikke minst befolkningen selv, og det må derfor forankres i demokratiske institusjoner med nærhet til befolkningen.”

Årsak Verknad MiddelMål Objektiv kunnskap Ekspert- makt Ekspertmåten å arbeide på Den instrumentelle fornuften skaper klientar

Strategiar Handlingar Visjonar Kunnskap Endra praksis Ny erkjenning Dialogmåten å arbeide på Den kommunikative fornuften inkluderer folk

Dei fem F-ane i partnerskap Forvaltning Foretak FrivilligeFolkevalde Folk elles

Organisasjonar i partnerskap Skular, universitet, forsking Departement og direktorat Bankar m.m. Sjukehus m.m Bedrifter Mobiliserande, forpliktande og gjennomsiktig arena Nærings- organisasjonar PENGAR TILLIT Frivillige lag og organisasjonar Andre FOLKEVALD KONTROLL Fylkesmannen Kommunar HANDLING Fylkeskommunen Politi

Makt i den politiske prosessen handlar om å Sette noko på den politiske dagsorden Organisere produksjonen Gjennomføre tiltak Evaluere og lære Oppnå aksept og legitimitet for arbeidet

Variablar i plan- og utviklingsarbeid

Verktøy i plan- og utviklingsarbeid

Råd til koordinatorane i kommunane 1/3 Hugs at folkehelsearbeidet skal gå vidare utan ekstrahjelp etter avtaleperioden Målet for koordinatoren bør vere å gjere seg sjølv overflødig i løpet av perioden Sørg for at arbeidet er underlagt folkevald styring og forankra i toppleiinga Bruk i størt muleg grad eksisterande organisasjonar og (plan-)prosessar

Råd til koordinatorane i kommunane 2/3 Mobilisering av forvaltning, foretak, folkevalde, frivillige og folk flest er ei kontinuerleg oppgåve, og den er tvingande nødvendig for å skape nødvendig endringstrykk og -vilje Ikkje krev sektorsamarbeid eller endra sektorpolitikk før du har mobilisert ein tilstrekkeleg maktbase i dei fem f-ane

Råd til koordinatorane i kommunane 3/3 Pass på å få andre til å gjere ting. Du kan ikkje gjere alt sjølv! Kommuniser og marker resultat. Få gjerne medieomtale av det som blir gjennomført, men pass på å dele æra med dei som fortener det Trekk lærdom av både det som går bra og dårleg. Hugsa at ting tek tid, og at det umulege ofte berre tek noko lengre tid!