Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pilotprosjektet, forebyggende veiledning satt i system
Advertisements

Rapport Nr Ann Margareth Aasen og Kristin Søby ”Vi ser at det funker” En kvalitativ og kvantitativ evaluering av arbeidet med LP-modellen
Kunnskapsløftet Matematikk i videregående skole
Hvordan intervjue en forsker?
Veiledning av elever / lærlinger
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Vitensenteret i Trondheim
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Mestringsmodell Breidablikk
Ta fag fra videregående skole
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Valg av matematikk og realfag
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Foreldremøte 2. trinn
Hvordan skaper vi landets beste læringsmiljø? Læringsuniversitetet.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Karriereveiledning for elever på 3.påbygg Et samarbeidsprosjekt mellom Bjertnes videregående skole og Veiledningssenteret Romerike Guri Mæhlum, Toril Storholt.
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Matematikk og motivasjon Matematikkhjelperen Hanan M. Abdelrahman Kristiansand
ToFs rolle og posisjon overfor høyere utdanning Egil Olsen Naturfagsenteret Nettverkssamling ToF 4/
STUA seminar 11. februar 2016 Marianne Jacobsen Veiledning hos MN-studieinfo.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
Mangfold i Fokus i Akademia ! Vi vil vise deg spekteret av utdannings- muligheter som finnes på UiO Vi vil at du skal gjøre et bevisst valg etter videregående.
Du har rett til å ha det bra! - Hva forteller oss «Ung i Rogaland 2016»?
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene?
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 25. januar 2017
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Framtid - Samspill - Skaperglede
En undersøkelse blant søkere til Universitetet i Oslo 2015
Rådgiversamling 16. september 2016
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Bachelor Hva betyr det for deg?.
Kunnskap rett fra kilden
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
Roede-kurslederen på Facebook
Etter vgs - ka(rriere) da? Info om høyere utdanning
Informasjonsmøte VG1 ST 6. januar 2018
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 24. januar 2018
1 Kommunikasjon.
Åpen dag 2017 Evaluering.
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Undersøkelse blant synshemmede For Norges Blindeforbund
Velkommen til Oslo Handelsgymnasium
RPHO regional plan for et helhetlig opplæringsløp
Brukerundersøkelse, vår 2017
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Evaluering av «MUSIT Ny IT-arkitektur»
Tips til hvordan å lykkes med læringspartner
Hvordan formidler UiO studiestart til nye studenter?
Studiespesialisering
Informasjon om fagvalg til Vg2
Nett og kommunikasjon Flere studenter på utveksling
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
Gjennomgang av øvelsen i ledergruppen Dato: Sted:
Formativ evaluering BI Stavanger
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016

09. Juni 2016Malin Littauer Yndesdal3 Svarprosenten er piloter har fått invitasjon. 40 personer har levert svar.

50 prosent planlegger å studere på UiO til høsten 35 prosent planlegger å studere på en høyskole 9. Juni 2016Malin Littauer Yndesdal4

MiFA-Pilot gjør pilotene mer bevisst på egne valg men det er personlige interesser som veier tyngst 9. Juni 2016Malin Littauer Yndesdal5 MiFA-Pilot har gjort meg mer klar over utdanningsmulighetene mine fått meg til å tenke mer over mine egne interesser og verdier gjort meg tryggere og mer bevisst på valgene mine

Flest bestemmer seg etter jul i VG3 9. Juni 2016Malin Littauer Yndesdal6 og tett opp mot søknadsfristen

Motivasjonen for å melde seg på MiFA-Pilot er ulik 9. Juni 2016Malin Littauer Yndesdal7 over halvparten vil lære mer om karriere og arbeidsliv

MiFA-Pilot møter elevenes forventninger i stor grad 9. Juni 2016Malin Littauer Yndesdal8

MiFA-Pilot møter elevenes forventninger i stor grad 9. Juni 2016Malin Littauer Yndesdal9

93 prosent sier de vil anbefale MiFA-Pilot til andre 9. Juni 2016Malin Littauer Yndesdal10 ønsket å lære mer om kunstfag og praktisk- estetiske studier

Gode rollemodeller betyr mye I fritekstsvarene kommer det tydelig frem at det er det gode samholdet og relasjonene i gruppa som betyr mest. Hytteturen og den gode maten trekkes også frem som positivt. Videre er det forholdet til studentveilederne som har gjort kurset til en god opplevelse. Veilederne beskrives som gode rolle- modeller. 9. Juni 2016Malin Littauer Yndesdal11

Evaluering av kurskvelder 9. Juni 2016Malin Littauer Yndesdal12 Til sammen oppgir størsteparten av pilotene at de har likt kurskveldene godt eller sånn passe. Svært få oppgir at de synes kurskveldene har vært dårlige. Av det faglige innholdet er det Karen O’Briens foredrag om klima som treffer best, mens kurskvelder relatert til prosjektarbeid kommer dårligst ut. I fritekstsvarene skriver pilotene at det er særlig inspirerende å høre veilederne fortelle om sine valg.

Evaluering av kurskvelder 9. Juni 2016Malin Littauer Yndesdal13

Pilotene vil lære mer om opptak og realfag Jeg vil lære mer om: kunstneriske fag, andre studiesteder eller studier i utlandet enkelte studieprogrammer på UiO, særlig innenfor realfag Jeg ønsker: mer veiledning på poenggrenser og forbedring av karakterer kortere økter og kortere kurskvelder 11. april 2011Ny Powerpoint mal

Enkelt sagt Pilotene har selv lært en god del, de har fått jobbe med egne utdanningsplaner, og fått være med på å inspirere andre. De har dessuten hatt det gøy og fått nye venner. 11. april 2011Ny Powerpoint mal

Videre tiltak Tydeligere retningslinjer og mer oppfølging i prosjektarbeidet Styrke pilotenes følelse av stolthet og ansvar knyttet til prosjektet Færre prosjektpresentasjoner på kurskveld, plukker ut to grupper Mer gjennomgående fokus på karriere og arbeidsliv Større vekt på enkelte studieprogrammer (parallellsesjoner) Økt innsats mot matematikk, naturvitenskap, teknologi og informatikk Andre innspill fra dere? 11. april 2011Ny Powerpoint mal