Mulighetenes Oppland ”Kollektivtransport i distriktene” Lillehammernettet Del II Geir Kristiansen – Fagenhet Samferdsel Oppland fylkeskommune.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FORELØPIGE RESULTATER EVALUERING AV SD'S PRØVE- PROSJEKT OM SAMORDNING AV BESTILLINGS- OG TT-TRANSPORT Alternative title slide.
Advertisements

Mulighetenes Oppland Program 10: :30 PlanOppland 10: :00 Regional planstrategi/Fylkesstatistikk 11: :30 Kommunal planstrategi, Gausdal.
Regional kompetanseportal i Kongsbergregionen kort historikk ✔ September 05 Oppstart av et regionalt prosjekt for å vurdere mulighet og nytteverdi av å.
Sammenheng mellom IKT-bruk og læringsutbytte i videregående opplæring Rapportering om status og framdriftsplan for prosjektet til Østlandssamarbeidet 25.
Orientering og oppfølging av forsøksprosjekt for bestilling og samordning av TT fritidsreiser PRØVEPROSJEKT BYDEL ØSTENSJØ OG BYDEL NORDSTRAND Arbeidsgruppe.
Innspill fra Salten Regionråd til planprogram for RTP Nordland Møte 4. mars Norsk Luftfartssenter.
”Velger du bussen, kan du ta livet med ro og studere landskapet mens det glir forbi.” 19. august 2009 Bengt Aarum - Østfold kollektivtrafikk.
:PULS - mandat og strategi HANNE SCHOU RØISING, LEDER FOR PULS.
Ungdomssatsinga til Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland Hva? Hvem? Hvor? Hvorfor? Hvordan?
Rusplanarbeidet ved Molde videregående skole. Organisering av planarbeidet Utgangspunkt: vi hadde arbeidet med tiltaksplan……… Arbeidsgruppe – ledet av.
Prosjekt BLINK Prosjekt BLINK – nye omsorgsboliger i Bodø.
Inntakskvalitetsundersøkelsen Høsten 2008 Presentasjon LMU
Transporttjenesten for forflytningshemmede – i gamle spor eller på ny vei ?
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Universell utforming Asker kommunes arbeid med universell utforming i kommunikasjon med innbyggerne.
Prosjekt Etterbruk av skolebygg Felles oppstartmøte for arbeidsgruppene onsdag Agenda:  Presentasjon av organiseringa av prosjektet  Presentasjon.
Hurtigbåter og lokale båtruter i Nordland.
Nav veileder i videregående skole
Kommunalt råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Forum for Fagskoler studenter ved private fagskoler i 50 fagskoler over hele landet Skoler med yrkesrettet utdanning innen IKT, teknologi, design,
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Prosjektpresentasjon – Innsikt og idé
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Utdanningskomiteen 19. mai
Regionsamlinger november 2016
Møtestruktur i Altinnsamarbeidet (Operativt)
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
MÅL FOR ARBEIDSGRUPPENS ARBEID
Aktivitetsplan Internrevisjonen HMN-RHF - Presentasjon for Regionalt brukerutvalg 9. mai Vedtatte aktiviteter 2016 Aktiviteter som vurderes.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
NAV-veiledere i vid. skole
Arbeid for å gjøre Nordland universelt utformet
Brønnbygging i Afrika.
Nye rutebilkontrakter i Sør-Trøndelag fra 2008
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Internt handlingsrom (IHR)
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
STATUS - ARBEIDET MED LÆRLINGER PER JUNI 2014
Dagens sykehusområde på Bragernes - byutviklingskonkurranse
Avdeling for skoleanlegg
NLF konferanse lørdag, den 9. november 2013
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Samlokalisering etter fusjon
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
EN KORT PRESENTASJON AV PROSJEKTET
Digital postkasse til innbyggere
Nasjonale Bruker-undersøkelser
Hvordan lager du en åpen kravspesifikasjon og behovsbeskrivelse når du skal lage en IKT-løsning Kapittel 2 i SSA-S, SSA-T og innovasjonspartnerskapskontrakten.
”Kollektivtransport i distriktene” Lillehammernettet Del II
Nå er vi spente!.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Evaluering Regionrådet
Fra regioner til divisjoner
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Ressurser og økonomi:
KILDER TIL LIVSKVALITET, Regional folkehelseplan Nordland
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
STATUSRAPPORT F N T Overordnet status Dato: Fremdrift: Status:
STATUSRAPPORT UiO Saksbehandling og arkiv Delprosjekt 1 &
Utskrift av presentasjonen:

Mulighetenes Oppland ”Kollektivtransport i distriktene” Lillehammernettet Del II Geir Kristiansen – Fagenhet Samferdsel Oppland fylkeskommune

Arbeidet i del II av prosjektet omfatter bestillingsdelen av konseptet. Det har vært arbeidet med datagrunnlag, der en har lagt vekt på brukermedvirkning og detaljerte undersøkelser av brukerbehovet. Planarbeidet har imidlertid vært relativt krevende, og har tatt noe mer tid enn forutsatt ved starten. I 2009 vil følgende bli prioritert: –Forprosjekt for nye anropstyrte tilbud i regionen videreføres –Detaljplanlegging av pilotprosjekt er igangsatt og under ferdigstillelse. En har valgt å konsentrere arbeidet med et første pilotprosjekt i Gausdal kommune våren 2009 –Pilotprosjekt i Øyer kommune planlegges startet høsten 2009 Lillehammernettet del II – Pilotprosjekt Gausdal, - Fleksiskyss

Tilbud, rammebetingelser og brukerbehov I dag kjøres det to ”handleruter” i Gausdal, en fra Svingvoll til Segalstad bru på fredag. I tillegg kjøres det to bestillingsruter for ungdom, natt til lørdag og søndag kveld. Prosjektgruppa kontaktet høsten 2008, aktuelle brukergrupper i kommunen. I tillegg har Live|work gjennomført intervjuer, fokusgrupper og workshop. Det har vært møter med representanter fra: - Eldrerådet - Rådet for funksjonshemmede - Ungdomsrådet - Elevrådet ved Gausdal videregående skole - Idrettsrådet - TT-tjenesten i kommunen - Reiselivet - Gausdal taxi - Grende/bygdeutvalg Møtene har vært viktige for å kartlegge dagens transportmønster og transportbehov. Flere av brukerne vil være med i en egen arbeidsgruppe gjennom hele prosjektperioden. Dette for å sikre at tilbudet som settes i gang er i tråd med brukernes ønsker og for å sikre eierskap ute i kommunene. Pilotprosjekt Gausdal - Fleksiskyss

Kravspesifikasjon – etter brukergruppene Dagruter til/fra sonene til/fra Segalstad/Follebu ”Handleruter” i Østre og Vestre Gausdal Helgeruter – bestilling til/fra Segalstad/Follebu Kveldsruter - bestilling til/fra Segalstad/Follebu Nattbuss i helger Pilotprosjekt Gausdal - Fleksiskyss

Sonekart Fleksiskyss Gausdal

Tilbud og løsninger – takster Kommuneinterne transporter – kr 30 for voksne/kr 15 for barn. Overgang til buss – kr 15. Ungdomskort og Periodekort på gjeldende strekning aksepteres mot fremvisning av gyldig kvittering. Bestillingstaxi på helg, – kr 50,-. Pilotprosjekt Gausdal - Fleksiskyss

Tilbud og løsninger – bestilling Ring senest en time før avgang fra startholdeplass. Pilotprosjekt Gausdal - Fleksiskyss

Oppstart: Fase 1 – uke 13 – dagtilbud, til/frabringertransport. Fase 2 – 1 mai 2009 – dag og kveldstilbud. Pilotprosjekt Gausdal - Fleksiskyss

Utfordringer: Etablering av tilbud, nytt fokus. Endring av reisevaner. Stabilitet. Teknologi – systemer og løsninger Pilotprosjekt Gausdal - Fleksiskyss

Utfordringer - Teknologi – systemer og løsninger Enhetlig bestillings og planleggingssystem. Enhetlig billetteringsløsning. Utvikling og tilpasning for fremtidens OBT Pilotprosjekt Gausdal - Fleksiskyss

”Status – hva har vi erfart så langt” Pilotprosjekt Gausdal - Fleksiskyss

Fleksiskyss Gausdal Erfaringer fra brukerne: ”Godt tilbud” ” Lett, og enkelt” ”Kunne ønsket dekning i Auggedalen” ”Vil gjerne reise fra Skåbu” ”Endelig, nå går det an å komme seg på by`n”

Fleksiskyss Gausdal Praktisk bruk i perioden 3 april – 31 mai 2009: Fleksiskyss Handlerute 194 enkeltreiser (Vestre 64, Østre 130) Fleksiskyss dagtid 9 enkeltreiser Fleksiskyss kveld 84 enkeltreiser (nattbuss 14) Samlet antall reisende med Fleksiskyss i perioden er 287 personer.

Fleksiskyss Gausdal Innspill fra brukerutvalget: Positivt med inkludering. Annen innfallsvinkel på tilbudet, ”kom bli med”. (ikke: ”dette må dere bruke….”.) Flytting av handlerute når den faller på bevegelig helligdag. Tydeligere brosjyremateriell, litt mye å sette seg inn. Tilgjengeligheten har vært litt vanskelig, da ikke har vært 100% operativt i perioden, og det har variert hvor man har kommet. (Gausdal Drosje har løst dette veldig bra). Tilbudet om interne reiser i kommunen kan presiseres i informasjonsmateriellet. Prisdifferensiering av takster internt i kommunen (drosje) kontra grensekryssende. Kart kan virke ”begrensende”, alternativ presentasjon. Bruke fargekoding fra områdene (fra baksiden avtabellen) inne i rutetabellen. Bredere informasjon om Fleksiskyss for TT-brukere, tilpasninger og muligheter. Se på flere muligheter for samordning av TT-brukere og andre reisende.

Veien videre KID II: Evaluering av prosjekt Gausdal, juli Øyer, oppstart av prosjekt juni Lillehammer, implementering av kommuneintern trafikk, bestillingsruter mv, oppstart forprosjekt juni Pilotprosjekt Gausdal