Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering for læring.
Advertisements

Foreldremøte Vg1 Studiespesialisering tirsdag 6. september 2016 Velkommen til Et naturlig førstevalg.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Rundskriv fra Utd.direktoratet Bruk av alternative opplæringsarenaer i grunnskolen En alternativ opplæringsarena karakteriseres av at en eller flere.
2. mars trinn Vormsund ungdomsskole. Nasjonale prøver.
Velkommen til foreldremøte 9.trinn! HØYLAND UNGDOMSSKOLE HØYLAND UNGDOMSSKOLE
Elevmedvirkning og egenvurdering Orkdal/Øy
Livsmot og livsmestring -Kunnskap om sunnhet som grunnlag – Martha Bjelland Bø – Sagavoll folkehøgskole.
Kunnskapsløftet – fra ord til handling Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring og vurdering Elevinfo - database for planlegging, gjennomføring.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 6.september 2016 Rustå for livet 1.
Velkommen til foreldremøte 10.trinn 1.september 2015 Rustå for livet 1.
Jørpeland ungdomsskole Et godt sted å være - Et godt sted å lære Velkommen! Foreldremøte 8. trinn høsten 2016.
2 3 Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
VURDERING FOR LÆRING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Kunnskapsløftet – Fra ord til handling Prosjekt for skolene i Meldal kommune Delmål: Samarbeid heim skole.
Velkommen til foreldremøte 2.trinn Onsdag 30. september 2015.
Slåtthaug skole En skole på høyden. Program 1. Fellesmøte Skolens satsingsområder Arbeidsplaner Vurdering og varsling Karakterterminer Eksamen, skriftlig.
Vi setter høye krav til oss selv Vi krever mye av andre Vi oppnår gode resultater
SkoleVfL 2.1 Jåttå vgs august 2017 – mars 2019.
VELKOMMEN TIL REVHEIM SKOLE.
Punkt 1 - Forstår hva de skal lære og hva som forventes av dem
Standpunktvurdering Velkommen i videregående opplæring til fagdag om
Skulestart 2011.
ELEVUNDERSØKELSEN Høsten 2016.
Foreldremøte 9 A
Elevstatus, omvalg og forsering
Refleksjon over egen læring har stor effekt
Cafe med elevene.
Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Vurdering for læring.
Informasjon til FAU
Foreldremøte 8.trinn
Møte for foresatte 10.trinn
Velkommen til August 2017.
Foreldre og foresatte for 8D
Fellesmøte Fellesmøte.
Vurdering for læring Camilla Wiig, HIVE.
Vurdering for læring -erfaringsdeling
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Velkommen til foreldremøte 9.trinn
Vurdering for læring. Torsnes skole og Torp skole
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
Forsert løp Foreldremøte 3. juni 2014
Lekser.
Den matematiske samtalen
Karlsrud skole.
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
VELKOMMEN FORELDREMØTE LUNDEHAUGEN UNGDOMSSKOLE 8
Ida Large Utdanningsdirektoratet
Vg1 Studiespesialisering Onsdag 23. januar 2019
Elev/foreldremøte 2. april 2019
Andre hjelpemiddler.
Egenvurdering i matematikk B – Samarbeid
Vi oppnår resultater gjennom samarbeid Vi respekterer hverandres meninger Vi gjør det som er besluttet Vi oppnår resultater.
Om vurdering og nye eksamensformer
Hvordan lærer vi best? Kurs 4
Pedagogisk tiltaksplan Sandgotna skole
Gjeldende regelverk om vurdering
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Foreldremøte 9.klasse
Foreldre og skole 6. og 7. trinn.
Utskrift av presentasjonen:

Vurdering -hva ligger i en karakter? -forventninger lærere og elever

Erfaringer Elevene har gått et halvt år på skolen Karaktersjokk? Forventninger innfridd? Dempe karakterfokus Kunnskap vs kompetanse Hva er forskjell på å jobbe hardere og jobbe annerledes? Læringsstrategier

Hva kan foresatte gjøre for å støtte elevene i deres læringsarbeid? Snakke positivt og vise interesse for barnas skolegang. Ha positive forventninger til skolens ansatte og det som skjer på skolen Sjekke at lekser blir gjort Høre på foredrag og øvinger til framføringer Aktiv foreldrebruker på It’s Learning Abbonere på skolens hjemmeside Hjelpe med skolearbeid hvis en har anledning Oppfordre barna til å gå på Læringsverksted

Vurdering for læring 4 prinsipper: Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem. Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen. Får råd om hvordan de kan forbedre seg. Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og utvikling.

Underveisvurdering vs sluttvurdering Alt fram til standpunktvurdering våren 10. klasse er underveisvurdering. (Unntak Mat og helse karakter i 9. klasse + valgfag dersom en bytter valgfag i løpet av 3 år) Maraton – ikke sprint – hold ut Eksamen – sluttvurdering Det er de samlede kompetansemålene i 10. klasse som skal vurderes på slutten av 10.klasse som er utgangspunkt for standpunktkarakterene Standpunktvurdering og eksamenskarakterer gir klagerett. Alle andre karakterer elevene får er underveisvurdering som skal hjelpe elevene til å få vist kompetanse, og øve seg i å nå målene

Endret vurderingsforskrift Større fokus på underveisvurdering i og under opplæringen Elevene blir vurdert i det daglige arbeidet når de viser kompetanse. Elevene skal selvfølgelig få øve seg – slik at de klarer å jobbe mot å opparbeide seg kompetanse. Fordeler/ulemper Færre formelle vurderingssituasjoner – prøver, framføringer – jobber med å finne alternative vurderingsmåter Skolen har satt egne føringer for hel- og halvdagsprøver Jobbe jevnt vs skippertak

Realistiske målsettinger Læringsplan – ulike nivåer Under middels, middels, over middels Hvilket nivå en jobber mot kan variere i ulike fag og emner innenfor faget Det som står på læringsplanen er en samlet oversikt over mål og arbeidsoppgaver som skal gjøres på skolen og hjemme den neste uka. Valg av nivå vil ikke direkte ha innflytelse på karakteren, men det kan bli vanskelig å jobbe mot høy måloppnåelse, dersom en kun velger lav måloppnåelse på læringsplanen. Det er viktig at elevene jobber på et nivå der de opplever mestring, men at de blir utfordret i passelige mengder. Hvor mye hjemmearbeid det blir avhenger av hvor mye elevene får gjort på skolen Kjennetegn på måloppnåelse: hjelper elevene til å vite hva som kreves for å oppnå de ulike karakterene

Kilder: Udir.no age%20og%20oppl%C3%A6ring/Skole/Arbeidslivsfag/Arbeidslivsfag _Taksonomier.pdfhttps:// age%20og%20oppl%C3%A6ring/Skole/Arbeidslivsfag/Arbeidslivsfag _Taksonomier.pdf