Lysbilde 1/23 Kan den gamle hjernen trenes? Presentert av Andreas Engvig Lege i spesialisering i geriatri Diakonhjemmet sykehus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Advertisements

Forflytningskunnskap for helsepersonell
Hva nytter innen tobakksforbyggende arbeid
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Forebyggende arbeid satt i system
Mestring og forebygging av depresjon
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
- en nyttig test i demensutredningen?
Kognitive symptomer etter små hjerneslag
Grunnleggende spørsmål om naturfag
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Aldring brukergruppe – hva kan det innebære for kompetansesentrenes
Placeboeffekter i smerte
Olaviken tilbyr spesialisthelsetjeneste-tilbud ved å drive:
Kulturhistorisk perspektiv
University of Tromsø – Faculty of Medicine uit.no NAFKAM Når pasienten beveger seg ut i det alternative, hva da…? Vinjar Fønnebø Professor NAFKAM, Universitetet.
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
NKIs erfaring med Læringspartnere
Helsebiblioteket.no ”...og bedre skal det bli!” 9. oktober 2006, Grete Strand.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Kompetanse og lærerprofesjonen - bruk av evidens i den praktiske pedagogikken Professor Thomas Nordahl Senter for praksisrettet utdanningsforskning
Ulikheter og variasjoner
Folkehelseinstituttet Hege Bøen november 2008 Hvem er brukere av eldresentrene ? En sammenligning av hjemmeboende over 65 år som er brukere av eldresentrene.
Fysisk aktivitet på Mørkved Sykehjem.
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
Angell og Henriksen, Fysisk institutt Prosjekt FYS 21: Empirisk-matematisk modellering i skolefysikken Carl Angell (UiO) Øystein Guttersrud (UiO) Ellen.
Helsebiblioteket.no – gratis kunnskapsressurser for helsepersonell
Virtuell avdeling et nødvendig bindeledd i oppfølging av den utskrevne multisyke eldre pasienten?
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Genital chlamydiainfeksjon Nye strategier for bekjemping av sykdommen Hilde Kløvstad Nasjonalt folkehelseinstitutt
Spill for å trene – hva er kognitiv trening og har det effekt?
Kvalitative forskningsmetoder
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Randomiserte kontrollerte studier
Lekser – et viktig bidrag til elevenes læring, eller en unødvendig byrde for unge mennesker? Tom KlepakerKnut Alne, Tor Ivar Neppelberg Universitetet i.
1 Trombolytisk behandling av akutt iskemisk hjerneslag Eivind Berge Ullevål Universitetssykehus 1. november 2001.
Forebygging av fall Læringsnettverk, Drammen, 13. oktober 2015 Hilde H. Holte, seniorforsker.
Knut A. Hestad, NTNU Psykologisk Institutt. Blodtrykk relatert til demens hos eldre er et komplisert bilde Det reiser spørsmål om demenstype, Alzheimer.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
Hvordan skille mellom depresjon og demens (primært Alzheimer) Ole K Grønli Avdelingsoverlege /ph.d. Alderspsykiatrisk avdeling UNN-Tromsø.
”Nye” kognitive tester Peter Wetterberg, overlege Hukommelsesklinikken Ullevål sykehus.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
Polyfarmasi i sykehjem Øyvind Holme Tilsynslege Songdalstunet.
Er det farlig å gjennomgå delirium? Lege/stipendiat Maria Krogseth Geriatrisk avdeling Oslo Universitetssykehus.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Språklig variasjon LUT 2 HØST Oversikt over emnet  Språklig variasjon – hva er det?  Språk og dialekt  Språk og identitet  Språklig variasjon.
Målinger og bruk av Extranet –nasjonale og lokale registreringer Vi vet hva vi skal måle på og hvorfor ? Prosess målinger: 1.Andel operasjoner der sjekkliste.
Kognitive testprofiler. 1 Kløveråsen: Poliklinikk: Hukommelse, demens, alderspsykiatri. Utredningsavdeling: Utredningsopphold. Kognitiv utredning for pasienter.
Samfunnsutviklingens konsekvenser for yrkesutøvelsen i helse- og sosialsektoren.
Utholdenhetstrenings rolle i preventiv geriatri
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Teampresentasjon Innhold: Hva er et team?
Irene W. Langengen
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
DEMENSPILLEN Indikasjoner, effekt og oppfølging av brukere
Om å vurdere effekten av medikamentell behandling
Forskningsdesign: eksperiment
1 Kommunikasjon.
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Av: Linett, Jon-Robert, Ying og Ingvild
Yngre personer med demens
Fra Idé til virkelighet
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Utskrift av presentasjonen:

Lysbilde 1/23 Kan den gamle hjernen trenes? Presentert av Andreas Engvig Lege i spesialisering i geriatri Diakonhjemmet sykehus

Lysbilde 2/23 Fenomener i tiden – treningfokus, unghetsideal, eldrebølge 2 2

Lysbilde 3/23 Disposisjon +Aldersendringer i kognitiv funksjon +Hvilke faktorer påvirker kognitiv funksjon i eldre år? +Kognitiv trening hos eldre voksne

Lysbilde 4/23 Park and Reuter-Lorenz, 2009, Annual Review of Psychology Kognitive tester viser alderssreduksjoner innenfor de fleste områder

Lysbilde 5/23 Når begynner hukommelsen å bli dårligere, egentlig?

Lysbilde 6/23 Endring i verbal gjenkalling (%) Episodisk hukommelsesfunksjon faller trolig fra 45-årsalder Singh-Manoux et al., (2012), BMJ

Lysbilde 7/23 Alder (år) Hukommelsesfunksjon (nivå) HøytLavt Etter Nyberg et al., (2012), TICS; Habib, et al., (2007), Aging Neuropsychol. Cogn. Variasjon i hukommelsesprestasjoner innenfor hver aldersgruppe

Lysbilde 8/23 Spørsmål 1: Hva kan man gjøre for å opprettholde hukommelsen i eldre år? Forsøker å finne svar ved Pubmed-søk: Avgrenser søket til oppsummerte forskningsartikler

Lysbilde 9/23 Naqvi, et al., (2013), CMAJ

Lysbilde 10/23 Plassman, et al., (2010), Annals of Internal Medicine

Lysbilde 11/23 Plassman, et al., (2010), Annals of Internal Medicine

Lysbilde 12/23 Kognitiv trening – hjernetrening – og lignende begreper +Hva er det som egentlig menes med kognitiv trening? +Hvilke treningsformer finnes? +Hva slags type kognitiv trening er best? +Hvor mye må man trene? +Hvor lenge varer treningseffektene? +Kan hjernetrening forebygge demens?

Lysbilde 13/23 Definisjon av kognitiv trening: Et strukturert læringsprogram der personen øver, med gjentatte repetisjoner, på oppgaver som er relevante for bestemte kognitive funksjoner. Martin, et al., (2011), Cochrane Database Syst Rev

Lysbilde 14/23 Hvilke kognitive treningsprogrammer finnes? +Databasert eller pen-og-papir +Gruppe-basert eller individuell +Multi-domene eller enkelt-funksjoner

Lysbilde 15/23 Databaserte læringsprogrammer Bilde fra Kueider, et al., (2012) PLOS One +I eksemplet til høyre skal man hurtigst mulig identifisere fuglen som skiller seg ut fra de andre +Databasert trening kan: +gradvis øke vanskelighetsgraden +gi umiddelbar tilbakemelding +enkelt tilpasses brukerens nivå

Lysbilde 16/23 Gruppetrening muligjør veiledning og støtte fra instruktør +Lampit og kollegaer viste nylig at gruppe-basert trening er mer effektivt enn hjemme-basert trening +Kontekst-sensitive effekter, som sosial deltagelse og positiv tilbakemeldinger Lampit, Hallock & Valenzuela, (2014), PLOS Medicine

Lysbilde 17/23 Multisenter-studie fra USA studerte tre typer kognitiv trening Ball, et al., (2002), Willis, et al., (2006), JAMA

Lysbilde 18/23 Hvor mye må man trene? Minst 30 minutter maks tre ganger i uken synes å være mest effektivt. Lampit, Hallock and Valenzuela, (2014), PLOS Medicine

Lysbilde 19/23 Hvor lenge varer treningseffektene? +Effektene kan vedvare over flere år. +Med kort vedlikeholdstrening etter 11- og 35 måneder er det dokumentert effekter både ved og 10-årsoppfølgning ved resonerings- og reaksjonshastighetstrening. Ball, et al., (2002) og Willis, et al., (2006), JAMA; Rebok, et al., (2014) JAGS.

Lysbilde 20/23 Reaksjonshastighet (reverserte millisekund) Tid (antall år oppfølgning) Gruppen som trente på hastighetsoppgaver 10-års oppfølgning Vedvarende effekter opptil ti år – innenfor oppgaven det trenes på Rebok, et al., (2014) JAGS.

Lysbilde 21/23 Kan kognitiv trening forebygge demens? +Det er klare sammenhenger mellom markører for kognitiv trening (utdannelsesnivå, intellektuell stimulans i eldre år) og lavere demensrisiko. -Det mangler randomiserte kontrollerte studier. =Vårt beste svar per i dag er nei. Wilson, (2002), JAMA; Fratiglioni, (2004), Lancet Neurology; UpToDate.

Lysbilde 22/23 t Hukommelsestrening gir små, men målbare effekter på hippocampusstørrelse hos friske eldre voksne Engvig et al., (2014), JAD Kontrollgruppe Hukommelsestrening, frisk Hukommelsestrening, pasient

Lysbilde 23/23 Oppsummering +Funksjonsnivå innenfor de fleste kognitive domener svekkes med økende alder. +Kognitiv trening er et av meget få dokumenterte tiltak for å opprettholde kognitive testresultater i eldre år. +Kognitiv trening er trolig effektivt hvis en trener mer enn 30 minutter daglig 2-3 ganger i uken sammen med andre. +Treningseffektene kan varer over flere år, men hovedsakelig bare på de områdene man trener og i liten grad på hverdagsrelevante mål. +Vi vet ikke om kognitiv trening virker forebyggende mot demens.