LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 VISJON ”Et lærende lokalsamfunn”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Rapport Elevs navn: Ismaiel Alokozai
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Forventninger og videre arbeid…...
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
Lærende nettverk IKT + skolebasert vurdering = SANT Av Vibeke N Holm
Dag Johannes Sunde, Ida Large, Trude Saltvedt, Hedda Huse
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
Fafo Nettverk for kompetanseutvikling 22. oktober 2004 Forskningsstiftelsen Fafo Anna Hagen.
Melding til Stortinget…
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
MØTE FOR SKOLELEDERE TEMA: REKTOR OG SKOLELEDELSENS ROLLE I PEDAGOGISK UTVIKLINGSARBEID – MED UTGANGSPUNKT I VURDERING FOR LÆRING.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Utvikling av samarbeidsformer mellom lærerutdanningen og skole- og barnehageeier 6 mill til prosjektet 27 søknader –Variasjon ift innfallsvinkel, omfang,
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Lokal arbeidstidsavtale
Bakgrunn for skolehelserådet
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Kompetanse for kvalitet Videreutdanning mill kr 37 nye tilbud høsten 2010, samlet 91 videreutdanningstilbud med omfang 30 studiepoeng Fire nye.
Lokalt arbeid med læreplaner og vurdering, KRS FYLKESMANNENS UTVIDEDE UTDANNINGSMØTE TEMA: LOKALT ARBEID MED LÆREPLANER OG VURDERING.
Prosjektplanen og rolleavklaringer
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Hvorfor kunnskapsformidling og kompetanseheving?  Et utdanningssystem i fremste rekke.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Juni 2001 IKT-utviklingsprogram Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Interkommunal samhandling - felles intranett Interkommunal samhandling.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mai 2001 Visjon ”Et lærende lokalsamfunn”
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2000 Hva står LINK for? Lokale informasjonsnettverk i Numedal.
Stavangers system for kvalitetsvurdering og utvikling av våre grunnskoler Bruk av resultater og dialog.
LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Kunnskap og kompetanse.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal og Kongsberg Mars 2001 ”Et lærende lokalsamfunn” Jan-Arve Overland Prosjektleder.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Desember 2001 Søkekonkurranse  Målgruppe: Elever på ungdomstrinnet.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Halvdagsseminar 20. April 2001 Lampeland Kurs og Turisstenter,
Formål Gi en bred oversikt over EVU-aktiviteten blant lærere og instruktører i grunnopplæringen i 2003 Deltakelse Omfang og tidsbruk Innhold, organisering,
Den gode skoleeier I Nes.
Husbanken og kommunene
Ungdomstrinn i Utvikling 4. samling i pulje 2
LiNK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg
NORDPLUS junior Programmet
Skolebasert kompetanseutvikling
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Skolebasert kompetanseutvikling
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
VELKOMMEN TIL NETTVERSSAMLING!
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 VISJON ”Et lærende lokalsamfunn”

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Overordnede mål  Høyne den generelle IKT kompetansen  Utvikle kompetanse gjennom livslang læring

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Organisering  Arbeidsgruppe:  Aril Svinterud – Kongsberg vgs.  Petter Kongsgården – Tislegård u-skole  Bjarte Johannessen – KOS  Sigrun Svenkerud – HiBu – Hønefoss  Kari Fagerjord – HiBu – Kongsberg  Kari Håvardsrud – Rødberg skole

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Organisering 2  Delprosjektgruppe:  Unni Fjeldheim – Kongsberg  Asbjørn Brækhus – Flesberg  Kari Sylte – Rollag  Ole Jørn Solberg – Nore og Uvdal

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 STATUS PR. FEBR  Kurs lokalsamfunnet:  De vgs. som ressurssentra  WiT som grunnlag for å lære for å bruke  IKT-ped. Nettsted:  Forstudium fremlagt  IKT-veiledere:  Utlysning klar – 1.3 – Høgskolen i Volda  KIKOM:  Forprosjektplan lagt fram – KOS sin rolle

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 STATUS PR. FEBR  BIBLIOTEKENE:  Søknad om prosjektstøtte Statens Bibl.tilsyn  INTERNOPPLÆRING VGS:  WiT – SEU – Nettverksuniversitetet  OPPLÆRING I GRUNNSKOLEN:  Samarbeid med HiBu Hønefoss –  PILOTSKOLER:  Forprosjektplaner Raumyr og Tislegård

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 1  Kompetanseutvikling IKT i opplæringen – ungdomstrinnet: 45 mill.  Kompetanseutvikling permisjonsordning ungdomstrinnet: 50 mill.  Kompetanseutvikling knyttet til læreplanverket: 55 mill.  Internett på ungdomstrinnet – pr. skole

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 2  Utviklingsarbeid – sentralt prioriterte områder – ungdomstrinnet: 13 mill.  Utviklingsmidler knyttet til IKT: 13 mill.

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 3  ” Kompetanseutviklingen skal bidra til at lærere, særlig på ungdomstrinnet, styrker og videreutvikler sin kompetanse i bruk av IKT i opplæringen”  LiNK:”Lære for å bruke”: Nettbasert tilgang til Interaktiv Multimedia opplæring – WiT ”Bruke for å lære”: utvikle kurs for lærere i samarbeid med HiBu Hønefoss – den svenske modellen

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 4  ” Kompetanseutviklingen skal bidra til at lærere, særlig på ungdomstrinnet, gjennom permisjonsordninger kan fordype seg i fag og områder der skolen trenger kompetanse.”  LiNK:Etter- og videreutdanne 10 IKT- veiledere i IT1- for lærere – 7 fra grunnskolen. Høgskolen i Volda. Veilederfunksjon i den videre satsingen

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 5  ” Kompetanseutviklingen skal bidra til at lærere videreutvikler sin faglige kompetanse knyttet til læreplanverket”  LiNK: ”Bruke for å lære” kurs HiBu – utprøves ved Raumyr og Tislegård skoleåret  Kurs for skoleledere – HiBu Hønefoss – skoleåret

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 6  ” Utviklingsarbeid skal bidra til at den enkelte skoleeier og skole forbedrer sin praksis…At den enkelte skoleeier og skole bruker IKT i opplæringen, særlig på ungdomstrinnet, for på den måten å bygge opp erfaringer….”  LiNK:Raumyr og Tislegård med utviklingsprosjektplaner  for hvert skoleår – 2 år.

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 7  ” Statens utdanningskontor tildeler midler på grunnlag av en samlet plan for den enkelte skoleeier. Planen skal inneholde en strategidel for og en tiltaksdel for det året det skal søkes tilskudd for”.  ” I planen bør det legges til rette for oppdatering og videreutvikling av kunnskaper og ferdigheter i pedagogisk bruk av IKT”

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 8  ” Det vil bli lagt vekt på at tiltakene i planen er samordnet. Kommunen skal også ha minst en person som kan fungere som bindeledd til SUBU og være ressurspersoner i det lokale arbeidet.”  LiNK: har ressurser og kompetanse her som kommunene kan spille på.

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 9  ”Dersom skoleeiere får tildelt statlige midler til utviklingsarbeid, bør dette samordnes med tiltak innen for kompetanseutvikling. Utviklingsarbeidet kan dessuten gjennomføres som en del av arbeidet med kompetanseutviklingen”  LiNK:begge utviklingsprosjektene ved Raumyr og Tislegård har dette innebygd

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 10  ” Det er viktig at kommunene, eventuelt flere kommuner i samarbeid, engasjerer seg i arbeid med kvalitetsutvikling på en forpliktende måte, blant annet ved:  Å ha god kommunikasjon med skolene og kartlegge deres kompetanse- og utviklingsbehov.  LiNK: har gjennomført en kartlegging pr. juni 1999  LiNK: vil etablere et IKT-ped. nettsted

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 11  Årlig planlegge og samordne tiltak..  LiNK:har lagt opp en strategi for 4 kommuner som gir mulighet for samordning  Sørge for at det finnes tilgjengelige veiledningsressurser  LiNK:vil etter- og videreutdanne 10 IKT- veiledere – samt kjøpe fri de 4 IKT-veilederne  Legge til rette for utveksling av ideer  LiNK: IKT-ped. Nettsted etc

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 KVALITETSUTVIKLING 12  Å sørge for god informasjon til foreldre og nærmiljø  LiNK:Raumyr sitt utviklingsprosjekt  Å oppsummere og vurdere tiltak for kvalitetsutvikling  LiNK:nært samarbeid med Rogalandsforskning og ITU

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 PROBLEMSTILLINGER  På hvilken måte kan LiNK bidra til at kommunene på best mulig måte kan innfri kravene til kvalitetsutvikling i grunnskolen?  Bør LiNK påta seg et ansvar for samordningen av ressursene?  Bør LiNK justere sin satsing for bedre å ivareta kommunenes målsettinger?

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 LiNK SINE PLANER 1  LiNK sin handlingsplan for 2000:  IKT-pedagogisk nettsted : kr  på kommunene i drift  IKT-veiledere: 15 % frikjøp av tid – LiNK dekker resten – 35% tid og alt annet  WiT: 15 instruktører på kurs før påske  Avtale med WiT ”lære for å bruke” innen 1. Mai  Kurs for skoleledere – høst 2000  HiBu i Kongsberg – Virtuelt kurssenter

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 LiNK SINE PLANER 2  Etter - og videreutdanning i grunnskolen  Modell prøves ut på 2 skoler – Tislegård og Raumyr  Utviklingstiltak:  fra LiNK utlyses 1. mai  To Pilotskoler  Bibliotekene  Egen søknad sendt – 3 mill. over 3 år. 1.7 mill statlige

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Det ville være ille hvis følgende er sant:  ” Alle barna fikk INTERNETT på skolen –Unntatt Anne! –Hu bodde på landet-”

LiNK Lokalt informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Februar 1999 Konklusjon ” “ What`s wrong with education cannot be fixed with technology.” Steven Jobs:( grunnleggeren av Apple Computer)