Kontaktutvalget 5.6.2015 Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Advertisements

LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
SYNSPUNKTER FRA KS. ADMK KS’ utgangspunkt i hjemfallsaken Den kommunale og fylkeskommunale vannkraftproduksjonen er bygget ut og betalt av kommunene,
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Per Rune Henriksen 23. Mars 2007 Regionale fortrinn – regional framtid.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Planstrategi som nytt verktøy
Velkommen til plandialogdag Marit Moe, KS Nord-Trøndelag Roald Huseth, Fylkesmannen i Nord-Trøndelag Karl-Heinz Cegla, Nord-Trøndelag fylkeskommune.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Gruppeoppgave Uu-pilotfylkeordningen fra 2009 Oppgave 1: Uu-pilotfylkeordningen 1.Gi innspill til forventninger, kriterier, mv. for et uu-pilotfylke.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Christian Grorud
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Hvordan kan offentlig sektor – kommuner, fylker, stat – jobbe for små og mellomstore bedrifter– trenger vi en ny regionalinndeling ? Innlegg av kommunal-
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
NTP og RTP - grensesnitt og samspill Alf Daniel Moen fylkesrådsleder.
1 Statsråd Åslaug Haga Osloregionens rådsmøte 30.mai 2006 Regjeringen vil bidra til å styrke Osloregionens kvaliteter og fortrinn.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Hvordan kan regionalt nivå bidra til verdiskaping og regional utvikling? Hva er ambisjonene for neste regionalmelding? Kommunal- og regionalminister Erna.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Regionale forskningsfond
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
Oppgavemeldingen Kommunal- og forvaltningskomitéen 14. april 2015 Gunn Marit Helgesen, styreleder KS Tore O. Sandvik, leder fylkesordførerkollegiet.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Forvaltningsreformen Hva mener KS?. DISPOSISJON Meningsdokumenter fra KS Komitéinnstillingen i lys av vedtak i KS Inndelingsspørsmålet.
Verdiskapingsforum Østfold Forventninger Aktuelle saker Aktuelle arbeidsmetoder.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
1 8. september 2010 Spesialrådgiver Christine Hjortland, KRD Forvaltningsreformen.
Status Knutepunkt Sørlandet, i lys av: Valgperioden – kort tilbakeblikk Bakteppet – utviklingstrekk KS-analysen – interkommunalt samarbeid KS konferansene.
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
SVV 2010 Forvaltningsreformen Overordnet organisering.
Østlandssamarbeidet Presentasjon på fellesmøte mellom ORE og ØS i Brussel 1. april Ann Irene Sæternes.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Fylkeskommunene ”Fra tjenesteprodusent til regional utviklingsaktør” – sykehusene over til staten Ansvarsreformen Regionreformen
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
K ommunen som nærings- og samfunnsutvikler Fylkeskommunens rolle Verdiskapingsforum Østfold 21/ Hans L. Clementz, KS.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Samhandling for effektive planprosesser
Regionalisering i Arbeids- og tjenestelinjen Brukerutvalget for NAV Hedmark 24. mai 2017 // Hans Petter Emilsen.
Regionreform og kulturpolitikk
Prosjektleder Ann Evy Duun
Forvaltnings- og regionreformen Trøndelagsrådet 31. januar 2006
Mobiliseringskonferanse Interreg
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Terje Skjeggedal og Roald Lysø
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Regionreformen – status og veien videre
Pådriver og partner i endringsprosessen Janne Johnsen fylkesordfører
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
utfordringer i en ny region
Regionalt samarbeid/ partnerskap
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Regionreformen Fylkesråd for samferdsel og Miljø Ivar B Prestbakmo,. Fylkesrådets nestleder.
Regionreformen Trond Nerdal Fylkesrådmann Fellesmøte 22. april
Sammen for livet eller et liv i samkommunen
Utskrift av presentasjonen:

Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015

Mandatet til arbeidsgruppen I forbindelse med eventuelle overføringer av oppgaver til kommunene eller fylkeskommunene ikke bare bør konstateres at det er mulig. Det bør også gjøres vurderinger av hvilke konsekvenser det vil ha for kvalitet og kostnadseffektivitet samlet sett, samt mulighet for politisk styring på lavest mulig effektive nivå. Kartlegge fordeler og ulemper ved alternative løsninger med færre og større regioner. I dette arbeidet må forhold knyttet til kvalitet og kostnadseffektivitet vurderes samlet sett. Få fram relevant faktamateriale om dagens situasjon, og som grunnlag for vurdering av ulike modeller for framtidig regionnivå på Østlandet.

Regionene – omtale i meldingen Nødvendig å drøfte regionenes rolle i forvaltningssystemet – deretter oppgaver –tjenesteprodusent og samfunnsutvikler sentrale for regionenes funksjon –tjenesteprodusentrollen kan styrkes ved overføring av oppgaver fra statlig nivå – oppgaver underlegges demokratisk folkevalgt kontroll –ser samfunnsutviklerrollen som den mest aktuelle rammen for det videre arbeidet med konkretisering av det regionale folkevalgte nivåets oppgaver og funksjon Større regioner –vil kunne styrke samhandlingen mellom stat og region –vil i sterkere grad påvirke samfunnsutviklingen –fagområdene kompetanse, kommunikasjon og næringsinnsats trekkes fram.

Innspill til komiteen Hensynet til hvor oppgaven løses best mulig for innbyggerne, må være avgjørende for hvilket forvaltningsnivå som skal løse oppgaven. Kvalitet og effektivitet må vektlegges. Hvilke oppgaver som skal ivaretas på ulike nivåer må sees i sammenheng i den videre prosess – og behandles parallelt tidsmessig. For å styrke regionalt folkevalgt nivå i rollen som samfunnsutvikler, må regionene ha myndighet, virkemidler og en relevant oppgaveportefølje. Av hensyn til kvalitet på tjenestene advarer vi sterkt mot en fragmentering særlig av videregående opplæring og kollektivtransport, men også tannhelsetjenesten. Oppgavefordelingen mellom det regionale folkevalgte nivået og statlige instanser, spesielt fylkesmannsembetene, må avklares. Fylkeskommunene og KS må involveres aktivt i videre arbeid med utvikling av regionnivået.

Tre hovedalternativer arbeidsgruppen vurderer – dagens fylkeskommuner – 0-alternativet – mellomalternativ med – innbyggere (modell 1) – Landsdelsalternativet (modell 2) Et uendelig antall mulige mellomalternativer med større regioner. To hovedkategorier av mellomalternativet: – sammenslåing av eksisterende fylkeskommuner – Eksisterende fylkeskommuner deles (enkeltkommuner flytter) og inngår i forskjellige regioner Arbeidsgruppen vurderer ikke hva som er beste regioninndeling på Østlandet, men vi omtaler noen mulige modeller med fordeler og ulemper Hvilke nye større regioner kan det være mulig å danne på Østlandet?

Dagens fylkesinndeling – 0-alternativet

Ulike mellomalternativer – Modell 1

I tillegg kan det være andre varianter der nye regioner går på tvers av dagens fylkesgrenser: Deler av Buskerud, Oppland og Hedmark inngår i en større region rundt Oslo sammen med Akershus og Østfold. Nordlige deler av Hedmark kan vurderes som del av en eventuell trøndelagsregion. Deler av Telemark kan vurderes som del av en eventuell Agderregion.

Landsdelsalternativet – modell 2

Nye oppgaver fra staten – sak til fylkestingene Folkevalgte regioner bør få overført oppgaver fra staten innenfor følgende områder: –Statens vegvesens regionapparat/fylkesavdelinger –Kulturrådet og tildelinger til regionale formål fra Kulturdepartementet –Kjøp av regionale jernbanetjenester –Deler av Forskningsrådets programmer –Konsesjonsoppgaver og veiledningsoppgaver fra NVE og annen naturressursforvaltning av regional karakter –De deler av Bufetat som ikke kan legges til kommunene –Miljø/klima –Landbruk –Prosjektskjønnsmidler

Hvordan styrke regionenes rolle som utviklingsaktør? Flere oppgaver fra staten Større regioner gir grunnlag for flere oppgaver Arbeidsgruppen har vurdert nye oppgaver til regionene ut fra kriteriene demokrati, funksjonalitet, kvalitet og effektivitet MEN regionene trenger mer enn bare nye oppgaver ansvar må delegeres – i dag for stor grad av detaljstyring fra departementer og direktorater øremerkede virkemidler må reduseres Må være rom for regionalt skjønn og regional politikkutforming – tilpasset regionenes utfordringer og konkurransefortrinn Tydeligere ansvar gjør det lettere å ta strategiske og langsiktige politiske grep i regionen Flere virkemidler vil øke regionenes muligheter for å være en robust aktør i samspillet med bl.a. kommuner, næringsliv og regional stat

Seks politikkområder som kan danne grunn- laget for regionenes samfunnsutviklerrolle Nærings-, innovasjons- og forskningspolitikk Samferdselspolitikk Opplærings- og kompetansepolitikk Kulturpolitikk Miljøpolitikk Helsepolitikk Dette er oppgaver som vurderes å ha stor betydning for regionenes framtidige rolle knyttet til regional planlegging og utvikling Oppgavene/tjenestene i regionene må bygge opp under rollen som samfunnsutvikler. Oppgaver, ansvar og myndighet innenfor og mellom de ulike politikkområdene må ses i sammenheng Stortingsmeldingen trekker fram områdene kompetanse, kommunikasjon og næringsinnsats

Hva sier innstillingen fra komiteen om regionalt nivå Prinsipp - oppgaver til lavest mulige effektive nivå videregående opplæring fortsatt på regionalt nivå (forsøkslovgivningen) Kollektivtrafikk som hovedregel på regionalt nivå Tannhelsetjenesten til kommunene Oppgaver og ansvar i hovedsak relatert til rollen som regional aktør for samfunnsutviklingen. Dette vil også omfatte innbyggerrettet tjenesteproduksjon Nye oppgaver til regionene forutsetter at prosessen fører til færre fylkeskommuner/regioner av en viss størrelse Oppgaver til regionalt nivå vurderes i stortingsmelding våren 2016 Fylkesmannen skal i utgangspunktet ha ansvar knyttet til tilsyn, kontroll og beredskap og noen veiledningsoppgaver Oppgaver som legger til rette for bruk av politisk skjønn kan som hovedregel vurderes med sikte på overføring til regionene Det bør vurderes å begrense fylkesmannens oppgaver innenfor næringsutvikling og veiledning av kommunene som samfunnsutviklere

Innstillingen – vurdere følgende oppgaver Vurdering av fylkesvegene – større veger med sterke næringsinteresser vurderes til staten Landbruksoppgaver som det ikke er naturlig å legge til kommunene Klima- og miljøoppgaver som det ikke er naturlig å legge til kommunene Styrking av de regionale forskningsfondene Fordeling av relevante prosjektmidler Oppgaver på integreringsområdet (IMDI) Ny ansvarsdeling på kultur- og kulturminneområdet, herunder vurdere riksantikvarens rolle og ansvar Vurdere å avvikle sentral godkjenning av regional planstrategi Melding om det nye regionnivået skal drøfte tiltak for å sikre at flere statlige arbeidsplasser lokaliseres i hele landet

Takk for oppmerksomheten!