Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Regionreformen Trond Nerdal Fylkesrådmann Fellesmøte 22. april

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Regionreformen Trond Nerdal Fylkesrådmann Fellesmøte 22. april"— Utskrift av presentasjonen:

1 Regionreformen Trond Nerdal Fylkesrådmann Fellesmøte 22. april

2 Oppdraget fra Stortinget
Stortinget har bedt regjeringen gjennomgå oppgavene til det regionale folkevalgte nivået parallelt med arbeidet med å gi flere oppgaver til kommunene Kilde: regjeringen.no

3 Målene for reformen Skal legge til rette for en positiv samfunnsutvikling i alle deler av landet, basert på regionale fortrinn, forutsetninger og prioriteringer Samordning av sektorer og prioriteringer Legge til rette for sektorovergripende initiativer i regionene Forenkle og tydeliggjøre ansvarsdeling for samfunnsutvikling Endring i regionalt folkevalgt nivås rolle og oppgaver bør bidra til redusert byråkrati og økt effektivitet. Styrke demokratiet Kilde: regjeringen.no

4 Reformen – St. meld. 22 ( ) Stortinget har vedtatt at det skal være tre folkevalgte nivå Skal legge til rette for utvikling og vekst i alle deler av landet, ut fra regionale muligheter og fortrinn Bedre samordning av sektorer og prioriteringer Tydeliggjøre og utvikle det regionale folkevalgte nivået som samfunnsutviklere Regional inndeling bør omfatte større og mer funksjonelle regioner – bedre samsvar med samfunnsutfordringer regionalt Regjeringens mål er rundt 10 regioner Kilde: regjeringen.no Denne ble offentliggjort 5. april av kommunalminster Jan Tore Sanner

5 Hva sier stortingsmeldingen?
Behov for endringer i både regionstruktur og virkemidler, roller og ansvar = styrke folkevalgte regioners rolle. Kilde: regjeringen.no

6 Oppgaver Nye oppgaver til regionalt nivå - forutsetter færre fylkeskommuner/regioner av en viss størrelse. Hovedprinsipper Oppgaver løses på lavest mulig effektive nivå Staten løser oppgaver som er like over hele landet Oppgaver som krever kjennskap og initiativ lokalt – bør delegeres til region – eller kommunenivå. Kilde: regjeringen.no Vedtak i stortinget: nye oppgaver til regionalt nivå forutsetter at prosessen fører til færre fylkeskommuner/regioner av en viss størrelse. (vedtak i stortinget) hovedprinsippene som må ligge til grunn for oppgavefordelingen mellom statlig, regional og kommunal sektor, er at oppgaver bør legges på lavest mulig effektive nivå, at staten bør ta seg av oppgaver som skal gjennomføres likeartet over hele landet, og at oppgaver som forutsetter lokalt kjennskap og initiativ bør delegeres til region- eller kommunenivå. (vedtak i stortinget)

7 Stortingets bestilling av oppgavevurdering fra juni 2015
vurdering av fylkesvegene etter forvaltningsreformen fra Større veger med sterke næringsinteresser kan vurderes overført til staten som en del av denne vurderingen landbruksoppgaver som ikke er naturlig å legge til kommunene klima- og miljøoppgaver som ikke er naturlig å legge til kommunene styrking av de regionale forskningsfondene fordeling av relevante prosjektmidler oppgaver på integreringsområdet som i dag ligger hos IMDi og som bør flyttes nærmere innbyggerne ny ansvarsfordeling og finansiering mellom stat, regioner og kommuner på kultur- og kulturminneområdet, herunder en vurdering av riksantikvarens rolle og ansvar vurdere å avvikle sentral godkjenning av regional planstrategi og overlate bestemmelsen til det regionale selvstyret.

8 Hovedlinjer og framdriftsplan pr. april 2016
Framdriftsplan nasjonalt 5. april - St. meld. 22 ( ) om rolle, struktur og oppgaver for nye folkevalgte regioner. Juni – Behandling av St.meld. 22 i Stortinget. 1. desember – Frist for fylkeskommunene til å fatte vedtak om sammenslåinger. Våren 2017 – Regjeringen legger fram St. prop. om kommunereform og regionreform. Juni 2017 – Stortingsbehandling av St. prop. September 2019 – Kommunevalg og fylkestings/regiontingsvalg. 1. januar 2020 – Reformene iverksettes formelt.

9 Kriterier for regioninndeling
Regionene bør utgjøre funksjonelle enheter. Et regionalt folkevalgt nivå som i større grad sammenfaller med kunnskapsinstitusjonenes og statlige infrastruktur- og ressursforvaltningsetaters inndeling, kan bedre legge til rette for samhandling og samordning av innsats. Muligheten for samhandling med næringsliv, kommuner og regional statsforvaltning er vesentlig for utøvelsen av samfunnsutviklerrollen. Regionene bør ha et innbyggergrunnlag som legger til rette for brede fagmiljøer med kapasitet og kompetanse til å ivareta nåværende og fremtidige oppgaver og funksjoner, og at innbyggere i alle deler av landet kan motta gode tjenester. Kilde: regjeringen.no

10 Enighet om å starte «naboprater»
Rogaland Fylkestingsvedtak 1. mars Samtaler Vestlandet og Agder. Hordaland Fylkestingsvedtak 9. mars Samtaler Vestlandet Sogn og Fjordane Fylkestingsvedtak 9. desember (2015) Vedtak Rogaland Rogaland fylkeskommune er positiv til innledende naboprat med Vestlandet (Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane og Hordaland) og Agderfylkene med mål om å forhandle fram en intensjonsavtale for en utvidet region. Under følgende forutsetninger innledes det forhandlinger med sikte på utvidet formalisert samarbeid eller etablering av nye regioner: Stortinget i juni 2016 delegerer oppgaver til det regionale nivået med et omfang og en karakter som er på nivå med det fylkestinget vedtok i februar 2015. At nye oppgaver blir knyttet opp mot rollene som samfunnsutvikler og tjenesteprodusent. Dagens grenser til fylkeskommunene ikke er førende eller begrensende for nye regioner. Statlig inndeling følger den nye regionale inndelingen. Uavhengig av Stortingets vedtak i juni 2016 gjennomføres det våren/sommeren 2016 et utredningsarbeid av mulige samarbeidskonstellasjoner mellom de nevnte fylkeskommuner. En slik utredning må også ta opp i seg en sammenlignende vurdering av dagens oppgaveportefølje og geografiske inndeling. Fylkesutvalget holdes løpende orientert om dialogen mellom fylkeskommunene. Intensjonsavtalen skal godkjennes av fylkestinget Vedtak Hordaland Fylkestinget oppnemner eit forhandlingsutval som får mynde til å iverksetje samtalar/naboprat med dei andre vestlandsfylka, med mål om å forhandle fram ein intensjonsavtale for ein utvida vestlandsregion. Som grunnlag for dette arbeidet skal det gjennomførast eit utgreiingsarbeid av mogelege samarbeids-konstellasjonar mellom fylka. Intensjonsavtalen skal godkjennast av fylkestinget. Forhandlingsutvalet skal fortløpande gjennom prosessen rapportera til ei politisk styringsgruppe beståande av fylkesutvalet sine medlemmer og gruppeleiar for dei partia som ikkje er representerte i fylkesutvalet. Ein ny vestlandsregion, med folkevald forankring, vil styrke demokratiet og fremje maktspreiing. Etablering av ein ny vestlandsregion føreset tildeling av oppgåver både som samfunnsutviklar og tenesteprodusent, med eit omfang og karakter som er i tråd med fylkestinget sitt vedtak av Forhandlingsutval og styringsgruppe får slik samansetjing; Forhandlingsutval: Fylkesordførar Anne Gine Hestetun (AP) Vara: Sveinung Valle (A) Fylkesvaraordførar Pål Kårbø (KrF) Vara: Benthe Bondhus (Sp) Opposisjonen Terje Søviknes (FrP) Vara: Mona R. Strømme (H) Fylkesrådmann Rune Haugsdal Vara: Fylkesdirektør regional utvikling Bård Sandal Hovudtillitsvald: ………………… Vara: ………………… Politisk styringsgruppe: Fylkesutvalet + gruppeleiar Rødt. Vara møter ved forfall. Vedtak sogn og fjordane Fylkestinget i Sogn og Fjordane ønskjer at dei fire vestlandsfylka Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal greier ut ein handlekraftig, folkevald landsdelsregion på Vestlandet. Eit slikt arbeid bør vere ferdigstilt så tidleg i 2016 at eventuelle vedtak om fylkessamanslåingar vert gjorde i fylkestinga seinast hausten 2016. Sogn og Fjordane fylkeskommune set som vilkår for å vere med på ei landsdelsløysing at Stortinget gjennomfører ei regionreform der det regionale folkevalde nivået får eit tungt ansvar for oppgåver som er både utviklingsorienterte og innretta mot tenesteyting overfor eit stort tal innbyggarar. Fylkestinget meiner alternativet til ein landsdelsregion på Vestlandet er at dagens fylkeskommunar får ein styrkt regionalpolitisk posisjon som samfunnsutviklar og tenesteleverandør. Dersom ein folkevald landsdelsregion på Vestlandet ikkje kan realiserast, går fylkestinget inn for at vi gjennom kommune- og regionreforma vidareutviklar, styrkar og effektiviserer Sogn og Fjordane fylkeskommune innanfor dagens norske forvaltningsmodell

11 Stiller krav om flere oppgaver til ny Vestlandsregion
Statens vegvesens regionapparat, med tilhørende fylkesfunksjoner. Kulturrådet og tildelinger til regionale formål fra Kulturdepartementet. Kjøp av regionale jernbanetjenester. Deler av Norges forskingsråds programområde. Konsesjons- og rettledningsoppgaver fra NVE og annen regional naturressursforvalting. De delene av BUF-etat som ikke kan legges til kommunene. Regionale miljøvern- og landbruks- forvaltningsoppgåver som ikke innebærer kontroll og tilsyn. Integrerings- og mangfaldsdirektoratets (IMDi) regionale funksjoner. De statlige høgskolene bør vurderes overført til regionene. Utrede nærmere i hvilken grad ansvar, eierskap og finansiering av hele eller deler av spesialisthelsetjenestene kan legges til det nye regionale folkevalgte nivået. Det vil tjene den norske forvaltningsmodellen om staten i større grad organiserer sin virksomhet slik at den korresponderer med den folkevalgte regionstrukturen som blir etablert. 7

12 Forhandlingsutvalg utnevnt (FU 19. april)
Mandat: Gjennomføre naboprater og eventuelle forhandlinger fram mot en intensjonsplan Dette er forhandlingsutvalget fylkesordfører, vararepresentant Arne Bergsvåg (Sp) fylkesvaraordfører, vararepresentant Anja Berggård Endresen (V) Representant fra mindretallet: Janne Johnsen (H), vararepresentant fra FrP fylkesrådmannen, vararepresentant assisterende fylkesrådmann hovedtillitsvalgt: navn kommer. Vararepresentant: navn kommer Hvorfor: Det er etter dette behov for å nedsette et forhandlingsutvalg, samt en styringsgruppe, som gis mandat til å gjennomføre nabopraten og eventuelle forhandlinger. Vedtak i fylkesutvalget 19. april Forhandlingsutvalget gis myndighet til å innlede og fortsette naboprat med en eller flere av fylkeskommunene Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland, Vest Agder og Aust Agder. For det tilfellet at forutsetningene i fylkestingets vedtak 5/16 innfris gis forhandlings-utvalget myndighet til å innlede forhandlinger med de samme fylkeskommunene, med sikte på utvidet formalisert samarbeid eller etablering av nye regioner. Forhandlingsutvalget skal fortløpende gjennom prosessen rapportere til styringsgruppen, bestående av fylkesutvalget. Forhandlingsutvalget skal ha følgende sammensetning: - fylkesordfører, med vararepresentant Arne Bergsvåg (1) - fylkesvaraordfører, med vararepresentant Anja Berggård Endresen (2) - rep. fra mindretallet: Janne Johnsen med vararepresentant Representant fra FrP - fylkesrådmannen, med vararepresentant assisterende fylkesrådmann - hovedtillitsvalgt: ………………., med vararepresentant ………………. Styringsgruppen skal bestå av fylkesutvalget og gruppeleder i SV, samt en representant fra de tillitsvalgte.

13 Styringsgruppe utnevnt
Styringsgruppen skal bestå av fylkesutvalget og gruppeleder i SV, samt en representant fra de tillitsvalgte. Forhandlingsutvalget skal fortløpende gjennom prosessen rapportere til styringsgruppen. Endelig vedtak i sak om forhandlingsutvalg skjer i fylkestinget 26. april

14 Regional framdrift Nabosamtaler og forhandlingsmøter
18. desember (2015) – Rogaland og Vest-Agder (Stavanger) 29. mars – Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane (Bergen) 18. april – Rogaland og Vest-Agder 27. mai – Forhandlingsutvalgene i de tre Vestlandsfylkene møtes på Gardermoen. 23. august – Fellesmøte for de tre fylkesutvalgene i Bergen. Videre møteplan ikke fastsatt pr. april 2016.

15 Dette skal forhandlingsutvalgene jobbe med
Felles underlagsmateriell for de tre Vestlandsfylkene - «Vestlandsutgreiinga 2016» Bakgrunn Administrativ utredning for å skape et felles beslutningsgrunnlag (politisk) – kan arbeide videre for å etablere en handlekraftig landsdelsregion til beste for innbyggerne på Vestlandet. Målet Utredningen skal være et kunnskapsgrunnlag for intensjonsplanen og skal i hovedsak utarbeides av fylkeskommunene selv. Vestlandsutgreiinga 2016 skal ende i en intensjonsplan for eventuell sammenslåing. Målet med en slik administrativ utredning er å skape et beslutningsgrunnlag for politisk nivå, slik at de tre fylkeskommunene i fellesskap – og som likeverdige parter – kan arbeide videre for å etablere en handlekraftig landsdelsregion til beste for innbyggerne på Vestlandet. Utredningen skal være et kunnskapsgrunnlag for intensjonsplanen (se under) og skal i hovedsak utarbeides av fylkeskommunene selv. Noe eksternt utredningsarbeid må likevel påregnes f.eks i forhold til en problemstilling som: «Hvorfor ønsker vi sammenslåing og hva vil vi oppnå ?» «Intensjonsplan for samling av Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland» Med utgangspunkt i Vestlandsutgreiinga 2016 samt forhandlinger mellom de tre fylkeskommunene skal det lages en intensjonsplan for sammenslåing. Det tas sikte på at intensjonsplanen skal godkjennes i FTène i oktober 2016 og at det fattes vedtak om eventuell sammenslåing i desember 2016. Fylkesrådmennene skal i løpet av april 2016 lage et utkast til hovedstruktur i intensjonsplanen. Denne skal så behandles i FTène i juni 2016.

16 Framdrift jobbing med intensjonsplan
Vedtak om eventuell sammenslåing desember 2016. I løpet av april - fylkesrådmennene lager et utkast til hovedstruktur i intensjonsplanen. Hva intensjonsplanen skal inneholde behandles i fylkestingene juni 2016. Jobber mot: Godkjenning i fylkestingene i oktober 2016.

17 Når vi nå engang snakker om nabopraten..
Finnmark- en region? Troms – en Nordnorsk region? Nordland – stort nok – flere oppgaver? Trøndelagsfylkene – helt klare Møre og Romsdal – sterkt nok, og nært nok… Sogn og Fjordane – vil ha Vestlandsregion Hordaland – frir til S&F – m/fler Rogaland frir til Vestlandet og Agder Agderfylkene aktuelle – lukter på andre BTV er aktuelle – Vestfold som pådriver Østlandet for øvrig er i flere rom! Oppland – Hedmark m/ Akershus og Østfold Østfold og Akershus – Buskerud ? OSLO ER OSLO Kilde: KS

18 Utfordringer underveis
Møre og Romsdal «ute»? Ja, vedtak i april. For «tynn» oppgavemelding? Ja, kan bli en tung politisk utfordring. Organisasjonene protesterer? Avhengig av forhandlingene. Er tempoet for høyt? Utfordring - jobber mot vedtak i desember. Sentralisering mot Bergen? Mulig Samanheng med kommunereform? Ja, en klar samanheng mellom kommune- og regionreformen. Demokratisk konsekvens? Ja, redusert nærhet mellom velger/folkevalgt – men større interesse på grunn av ansvar og betydning for innbyggerne Maktforskyving stat – region? Vil staten forsøke å unngå maktforskyving fra det nasjonale til regionale politiske organ? 11

19 Intern organisering hos oss
Forhandlingsutvalg og styringsgruppe etableres i april (Vedtak i fylkesting 26. april) Fylkesrådmannen leder det administrative arbeidet og vil ha tett kontakt med sine kollegaer i Hordaland og Sogn og Fjordane. Regionalplanavdelingen organiserer arbeidet som et prosjekt - lager en skisse for en prosjektplan - arbeides med kommunikasjonsplan Viktige stikkord er blant annet ressursbehov og informasjonsbehov internt

20 Nye oppgaver – hva sier stortingsmeldigen
a) vurdering av fylkesvegene etter forvaltningsreformen fra Større veger med sterke næringsinteresser kan vurderes overført til staten som en del av denne vurderingen Egen prosess b) landbruksoppgaver som ikke er naturlig å legge til kommunene Nei c) klima- og miljøoppgaver som ikke er naturlig å legge til kommunene d) styrking av de regionale forskningsfondene e) fordeling av relevante prosjektmidler Delvis vurderes f) oppgaver på integreringsområdet som i dag ligger hos IMDi og som bør flyttes nærmere innbyggerne g) ny ansvarsfordeling og finansiering mellom stat, regioner og kommuner på kultur- og kulturminneområdet, herunder en vurdering av riksantikvarens rolle og ansvar Ja (?) h) vurdere å avvikle sentral godkjenning av regional planstrategi og overlate bestemmelsen til det regionale selvstyret. Ikke omtalt

21 Nye oppgaver Statens vegvesens regionapparat/fylkesavdelinger
Ikke omtalt Kulturrådet og tildelinger til regionale formål fra Kulturdepartementet Delvis vurderes Kjøp av regionale jernbanetjenester Deler av Forskningsrådets programmer Nei Konsesjonsoppgaver og veiledningsoppgaver fra NVE og annen naturressursforvaltning av regional karakter De deler av BUF-etat som ikke kan legges til kommunene Miljø/klima Landbruk Prosjektskjønnsmidler

22 Hva kan skje? Stortinget har bestemt at det må bli større og færre regioner. Det blir ingen overføring av nye oppgaver til dagens fylkeskommuner Videregående skoler, kollektivtransport og tannhelse er satt i spill for mulig overføring til større bykommuner.

23 Konsekvenser – dette sier stortingsmeldingen
økonomiske og administrative konsekvenser på kort og lang sikt - kortsiktige – selve gjennomføringen - langsiktige – henger sammen med oppgaveoverføring Omstilling i tråd med departementets forslag antas å medføre overgangskostnader til forberedelse og gjennomføring av endringene, herunder personaltiltak og systemkostnader. Systemkostnader omfatter vurdering i regionene av organisering og implementering av nye strukturer, oppgaver og roller. Det vil også påløpe kostnader som følge av samordning av IKT- og arkivfunksjoner, samt opplærings- og kompetansebehov. Omstillingene vil videre kunne innebære flyttekostnader og endringer i husleiekostnader. En konsekvens av endringer i oppgaver, ansvar og struktur for regionalt folkevalgt nivå vil være tilpasning til nye organisasjonsformer. Også organer som avgir oppgaver, må vurdere organisasjonsmessige tilpasninger og endringer. I sammenslåings- og oppgaveoverføringsfasen vil det bli lagt opp til at endringene og omstillingene skal gjennomføres så smidig som mulig. Det forutsetter god håndtering av de ansatte og dialog med de tillitsvalgte, slik det er forutsatt i hovedavtalene for kommuner/fylkeskommuner og staten. Det er foreløpig ikke foretatt konkrete beregninger av de økonomiske konsekvensene av gjennomføringen av de foreslåtte endringene i struktur og oppgavefordeling. Dette vil bli gjort når Stortinget blir forelagt proposisjoner om endrede oppgaver og endret regional inndeling.

24 Veien videre Regjeringen vil gjøre en samlet vurdering av regionstrukturen i lys av målene for reformen og kriteriene for regioninndelingen etter fylkeskommunale vedtak høsten 2016.

25 Mange spørsmål – få konkrete svar
Legges fylkeskommunen ned? Hvilke oppgaver skal flyttes? Hvor blir fylkeshuset ved en sammenslåing? Hvordan involveres de ansatte? Kan jeg miste jobben? Hva skjer med arbeidsplassen min? Forsvinner den? Får vi nye oppgaver? Når får vi vite noe mer konkret? Kan Rogaland fortsette som eget fylke? Når får vi vite noe konkret -


Laste ned ppt "Regionreformen Trond Nerdal Fylkesrådmann Fellesmøte 22. april"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google