IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.
Advertisements

Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
RFF årskonferansen 2012 Henvisningen av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring (NKR) til det europeiske kvalifikasjonsrammeverket EQF.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Kvalifisering av universitets- og høyskolekandidaten Biblioteket som støttespiller for utdanningene Det 72. norske bibliotekmøte, Hamar 2010 Eystein Gullbekk.
Metakognitive læringsstrategier og tren tanken
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
IMPLEMENTERING AV DET NASJONALE KVALFIKASJONSRAMMEVERKET – HVA ER UNIVERSITETS- OG HØGSKOLEPEDAGOGENES ROLLE? Norsk nettverk for universitets- og høgskolepedagogikk.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Seminar om nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for høyere utdanning – internt seminar UiT h Førsteamanuensis Marit Allern, ILP, HSL-FAK.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Lansering. Prosjektet Kunnskapsgrunnlag Våre valg PhD on Track.
Hva er god undervisning? Doris Jorde, Viserektor.
FORMATIV VURDERING.
Tilgjengeliggjøring av offentlig finansiert forskning Arvid Hallén, Tromsø 14.november 2007.
Pedagogisk leder Ny stilling under prorektor, enhet for faglig tilsyn og kvalitet
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
European Qualifications Framework (EQF). EQF – Status 23. april 2008; EQF-anbefalingen formelt signert av presidentene i EU-parlamentet og Rådet.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Læringsutbytte i profesjonsutdanning Næringslivets syn på læringsutbytte som bærende prinsipp i et nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk Onsdag 30. april 2008.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
1 Kan kvalifikasjonsrammeverket bidra til mer/økt/bedre/dypere læring? Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk.
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Using the personalized system of instruction in an introductory programming course Hallgeir Nilsen Universitetet i Agder.
Med fokus på læringsutbytte siden 1996 "Oslo' 96" - en omlegging av profesjonsutdanningene i medisin og odontologi Per Brodal Institutt for medisinske.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Effektiv undervisning
Læringsutbytte-debatt og høyere utdanning i endring
Kvalifikasjonsrammeverk
OM BRUK AV LÆRINGSUTBYTTEBESKRIVELSER
Kvalifikasjonsrammeverket
Senter for læring og utdanning
Relevant questions for the Reference Group
Læringsutbytte frå eit studentperspektiv
Utdanning som sprenger grenser
Gjennomføring av tilsynet
Centre for Engaged Education through Entrepreneurship
Økonomiske forutsetninger
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Et kognitivt perspektiv på læring
Pedagogisk merittering
Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2015 Inger Njølstad
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer Guttorm Sindre.
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Miljø for Masteroppgaven?
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk, Universitetet i Oslo

Kort innledning To rammeverk – Bologna om høyere utdanning (2005) – EU-kommisjonen om livslang læring (2008) – de to skal samordnes Intensjoner – skape transparens mellom de forskjellige systemene for høyere utdanning i Europa – felles gradsstruktur, standarder for kvalitetssikring, karaktersystem – studiebeskrivelser – en endring av fokus fra ’innsats’ til ’utbytte’

Læringsutbytte A learning outcome is a written statement of what the successful student/learner is expected to be able to do at the end of the module/course unit or qualification. The key aspect … is the desire for more precision and consideration as to what exactly a learner acquires in terms of knowledge and/or skills when they successfully complete a period of learning. (Stephen Adam, after having reviewed a number of different definitions)

Typer av motstand en kan regne med ikke vår jobb har ikke ressurser til dette ikke opptatt av tilpasning/globalisering Universitets oppgave er å fremme kritisk tenkning, læringsutbytte kan ikke defineres på forhånd dannelse impliserer også læringsløp som ikke lar seg operasjonalisere

Noen dilemmaer med læringsutbyttebeskrivelser Et indre forhold mellom et fag og beskrivelser av faget Faglige begreper kan bli definert, snakket om og forstått på forskjellige måter innen ulike fag e.g. analyse, kritisk tenkning, problembasert læring, terskelbegrep Kan et felles overordnet rammeverk favne distinkt ulike fagområder? Hvordan vurdere faglige begrepers epistemologiske gyldighet? Hvordan kan vitenskapelig ansatte engasjeres i implementeringen?

Andre perspektiver på kvalifikasjonsrammeverket Kvalifikasjonsrammeverket skal ikke endre det faglige innholdet, men formidlingen av det faglige innholdet Kvalifikasjonsrammeverket behøver ikke harmonisere utdanningene, men kan også vise hvordan utdanninger er ulike Kvalifikasjonsrammeverket kan brukes som et verktøy til å forbedre studiebeskrivelser Kvalifikasjonsrammeverket kan bidra til tydeligere kommunikasjon av forventinger til studentene

Noen universitetspedagogiske utfordringer Ikke bare lærersentrering/innholdsorientering, men også studentsentrering/læringsorientering Skape indre sammenhenger mellom forventninger, læringsaktiviteter og vurderingsordninger i studieplaner (”constuctive alignment”) Starte med en gjennomtenkning av hvilke akademiske ferdigheter det forventes at studentene skal demonstrere etter gjennomført studium.

Nytte kan vi ha av læringsutbyttebeskrivelser Kan gi økt refleksjon blant lærere om hva studentene skal lære Kan medføre tydeligere kommunikasjon av forventninger til studentene Kan gi bedre sammenheng mellom mål, undervisning og evaluering Kan gi metaperspektiv på undervisning og læring, både hos lærere og studenter

En veiledning for implementring Læringsutbytte - læringsresultat og læringsmål Målområder og kravnivåer Inkonsekvenser i kvalifikasjonsrammeverket Rammeverket som tankemodell Det vitenskapelige personalet i faget må ta ansvar for å formulere læringsmål Formuler først mål for program Se deretter hvordan mål på emnenivå bidrar til mål på programnivå

Litteratur Adam, S. An introduction to learning outcomes. Filformat: PDF/Adobe Acrobat - Biggs, J. (1999) Teaching for Quality Learning at University: What the Student Does. Buckingham: Society for Research in Higher Education and Open University Press Kember, D. (1997) A reconceptualisation of the research into university academics’ conceptions of teaching. Learning and Instruction, 7, 3, National Academy of Science (2000) How People Learn. Brain, Mind, Experience and School. Washington: National Academy Press. Aamot, P. O., Prøitz, T. S., Hovdhaugen, E. & Stensaker, B. Læringsutbytte i høyere utdanning. NIFU STEP rapport 40/2007.