Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Bokanmeldelser..
DIKT virkemidler.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
EPISK DIKTNING inkl novelle
Roman- og novelleanalyse
Om å skrive om litterære tekster
Om å skrive om litterære tekster
Analyser en sakprosatekst
Kapittel 2: Episk diktning
Litterære virkemidler
Vedlegg 1 kompetanseveileder
som lingvistisk disciplin
Fortelling Novelle Roman
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
LESEARBEID Elevene kan bruke disse kortene i selvstendig lesearbeid på skolen. Kortene er delt opp i før, under og etterarbeid. Lærer kan også bruke kortene.
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
ANALYSE/PRESENTASJON AV REKLAMEFILM
Sammenheng i tekst Trinnforelesning A
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
1890-årene - Hamsuns Pan LUT, årene – et omdiskutert periodebegrep Nyromantikk Dekadanse Symbolisme Modernisme.
Fra lyrikk til lyrics Lyrikk er et forsøk på å uttrykke noe som ikke kan uttrykkes (Rolf Jacobsen) Å skrive poesi er blant annet et forsøk på å si noe.
Litteraturen fra 1900 til 1945 En oversikt. Inn i et nytt århundre Brytningstid mellom gamle og nye verdier Allmenn stemmerett Sentralisering. Folk flytter.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Lesing og minoritetselever LUT 2, 8. sept 2009 Marit S. Solem.
Lyrikk Ordet lyrikk kommer fra «lyre», som er et musikkinstrument.
SKRIV EN FAGTEKST OM ET PORTRETT Vurderes i norsk og i kvalitet og dokumentasjon.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
Leseprosjekt VG1.
| Å argumentere Å analysere argumenterende tekst.
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Å skrive noveller.
Retorikk og skriving.
BILDEANALYSE Marie Moen Liane.
Informasjon om eksamen
Herre Gud ditt dyre navn og ære
Tekstseminar Hvor ble det av leken?.
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
6. November 2015 VURDERING FOR LÆRING. Høyskolen i Østfold.
Samtaletrekk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Analysere nyheter
Kapittel 4 Sjangrer Del 3: Skjønnlitteratur, lyrisk diktning
Sammensatte tekster Panorama Vg1 Del 4: Reklame Kapittel 6 Læreplanmål
Modernismens poetiske provokasjon
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyrikk og poetisk språk
Velkommen til foreldremøte
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Kapittel 5 Argumentasjon
Forberedelse til praksis
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia

Førlesingsoppgave Diskuter følgende i grupper: Hva er et dikt? Hva består et dikt av? «En rap er et dikt.» Diskuter dette utsagnet i grupper. Begrunn svaret.

Vi skiller mellom to hovedtyper lyrikk Tradisjonell lyrikk kjennetegnes av enderim og regelmessig, kunstferdig rytme. Strofene har regelmessig form. Vi finner ofte utstrakt bruk av språkbilder. Modernistisk lyrikk kjennetegnes av en fri form som ofte bryter med vanlig setningsbygning.

Dette bør du tenke på når du tolker lyrikk Hva blir fortalt? Hvordan blir det fortalt, og hvilken virkning har måten det er skrevet på? Hvorfor blir det fortalt?

Innledningen Her bør du ha med dette: tittel lyrikerens navn når og hvor diktet er skrevet og publisert hvilken sammenheng det er skrevet/publisert

Sammendraget - Motivet I denne delen refererer du det konkrete innholdet i diktet (denotasjon) Når du skriver noe om diktets motiv, skal du ikke tolke, men bare gjengi innholdet. Du kan stille spørsmål som: Hva handler diktet om? Er det et episk, fortellende dikt? Uttrykker diktet en klar holdning, følelse eller stemning?

Komposisjonen Vi skiller mellom ytre og indre komposisjon. Når du skal si noe om diktets ytre komposisjon, kan du stille følgende spørsmål: Har diktet mange eller få strofer og vers? Er strofene og versene lange eller korte? Er diktet bygd opp etter et bestemt mønster?

Den indre komposisjonen handler om å se på innholdet og hvordan det er satt sammen. Er det en utvikling i diktet, en kronologi? Finner du mange gjentakelser (anafor) eller kontraster? Har diktet en klar avslutning eller en moral? Er det et episk, fortellende, dikt, eller handler det om et kort øyeblikk?

Kommenter språk og virkemidler Se kapittel 6 Hayri Er/iStockphoto

Motiv, tema, budskap Motiv er diktets konkrete innhold, det som fortelles eller skildres i diktet på det ytre plan. Tema er diktets dypere mening, det som ligger bak den ytre handlingen eller skildringen. Budskapet i diktet er hensikten, det forfatteren vil ha sagt til leseren gjennom diktet.

Avslutningen Avslutningsvis kan du oppsummere og gjerne sette diktet inn i en større sammenheng. Er det relevant for samfunnet i dag? Kan det settes i sammenheng med noe i vår tid?

Huskeliste Har jeg en klar og tydelig innledning? Er handlingsreferatet kort og presist? Sier jeg noe om motiv, tema og budskap? Har jeg kommentert komposisjonen? Nevner jeg rim og rytme? Har jeg nevnt ulike virkemidler? Har jeg brukt nok sitater for å underbygge påstandene mine? Har jeg skrevet noe om diktet er relevant i dag?