Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Advertisements

VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Rett på sak.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Retorikk og tekstanalyse
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Retorikk og tekstanalyse
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Modell for analyse av elevtekster
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Essay er en skriftlig sjanger.
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Skriving av prosjektrapport
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Litterære virkemidler
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Å skrive akademisk Formelle krav.
Artikkel. Bruk ulike kilder på en selvstendig måte Overskrift: Kort setning/frase som fremhever innholdet Første avsnitt: Hvem Hva Når Hvor Legg vekt.
som lingvistisk disciplin
som eksamensbesvarelse
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
Fagartikkel – et eget prosjekt Noen påminnelser. Det jeg lurer på … … fører meg til problemstillingen Er det ingen ting jeg lurer på, undrer meg over,
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Hvordan kan vi forberede elevene best mulig på skriftlig eksamen?
LYRIKK Ordet lyrikk kommer opprinnelig fra det greske ordet lyra – ”dikt sunget til lyrespill” Utarbeidet av Sissel Vestre.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
INTRO GRAMMATIKK A1A/B
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
Hvordan føre kilder?. Hvorfor oppgi kilder? Du skal:  anerkjenne andre forfatteres arbeid.  vise at du har satt deg inn i emnet.  vise at du behersker.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Hvordan bør oppgaven bygges opp? Avsluttende arbeid Spama.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Kapittel 7 Analyse Å analysere lyrikk SG- design/Fotolia.
Arbeid med sakprosatekster Å skrive om en sak. Sakprosa Alle tekster som ikke er fri fantasi. Dreier seg om en sak eller et tema. Er basert på fakta.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
| Å argumentere å skrive argumenterende tekst. Å komme i gang Bestem tema Finn informasjon om saken. Se en film, let på Internett, les i aviser, fagbøker.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Kilde-/litteraturliste
Leseprosjekt VG1.
Hamar katedralskole Biblioteket
Metodekurs – Forvaltningsrett I
Retorikk og muntlig kommunikasjon
Retorikk og skriving.
Essayet Kåseriet Artikkelen Sjangeroversikt Sakprosa Tredelt tekst
Kilder og kildebruk.
Estetiske virkemidler
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
Lyst til å lage poster? - tips og veiledning
Sette tekster i kulturhistorisk sammenheng Langsvarsoppgave 1 Sidemål, høsten 2018 Lenke til oppgaven:
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Sitering, referering og plagiering
Kapittel 5 Argumentasjon
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Retorikk og skriving

Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa

Analyse og tolkning av episke tekster Innledning Hoveddel: a) Innhold: Motiv, handlingsreferat, person- og miljøbeskrivelse, tema og budskap b) Form: komposisjon og virkemidler Si noe om virkningen. Avslutning

Analyse og tolking av lyrikk Innledning Hoveddel: a) Innhold: Motiv og konkret innhold, tema og budskap b) Form: komposisjon og virkemidler Si noe om virkningen. c) Sammenheng mellom form og innhold? Avslutning

Analyse og tolking av bilder Innledning Hoveddel: a) Beskriv formen: format, komposisjon, linjer, perspektiv, utsnitt, farger, lys og skygge, andre virkemidler Si noe om virkningen. b) Tolk innholdet: stemning, tema, sammenheng mellom form og innhold Avslutning

Å skrive artikkel Argumenterende tekst: grunngi påstander Resonnement: summen av flere argument

Å skrive artikkel Argumenterende tekst: begrunne påstander Resonnement: summen av flere argumenter Innledning: presentasjon, avgrensing, definisjon Hoveddel: påstander og motargumenter med begrunnelser Husk eksempler, relevans og holdbarhet, ett moment i hvert avsnitt Avslutning: oppsummering, konklusjon, vurdering

Å skrive kåseri og essay Mellom sakprosa og skjønnlitteratur Personlig fortellerstemme Hovedidé Overrask eller provoser

Kåseri Innhold: personlig, hverdagslig og overraskende morsomt, enkelt, konkrete eksempler, belyse emnet fra ulike sider Stil: muntlig Oppbygging: rød tråd, assosierende, tilsynelatende spontan, ikke logisk argumenterende Språk: enkelt og muntlig Vanlige virkemidler: humor, overdrivelser, ironi

Essay Innhold: personlig, person- eller saksorientert, filosofisk, krevende, går i dybden, bevisst på mottaker, kombinerer det abstrakte og konkrete, argumenterer, belyser emnet fra ulike sider, er ikke skråsikker Stil: skriftlig Oppbygging: rød tråd, assosierende og planlagt Språk: elegant og bearbeidet Vanlige virkemidler: ironi, paradokser, metaforer, sitater eller referanser

Kortsvar Egen oppgavetype til eksamen Skal vise din innsikt i norskfaglig emne knyttet til en tekst Kortfattet og presis (250 ord) Skal fungere selvstendig Hele setninger og avsnitt Kortfattet åpning og avslutning

Riktig kildebruk Gir deg som skriver troverdighet Du må skille mellom viktig/ uviktig informasjon, pålitelig/ upålitelig informasjon Bruk egne ord, unngå å kopiere Noter underveis hvilke kilder du har brukt Ikke oversett titler og sitater

Å oppgi kilder Ikke oppgi allment kjent informasjon Sitat: direkte sitat i anførselstegn, forfatternavn, årstall og side i parentes bak. Unngå mange direkte sitater tett på hverandre Sitat fra dikt: / viser linjeskift hvis du siterer i løpende tekst, rykk inn egen venstremarg hvis du siterer en lengre del Lag fullstendig kildeliste bakerst: alfabetisk etter forfatters etternavn, tittel på teksten, navn på utgiver, utgivelsesår (gjelder også kilder fra nettet, muntlige kilder, bilder…) Titler på korte tekster føres med anførselstegn, titler på verk eller samlinger kursiveres Kilder fra Internett: forfatternavn/ utgivers navn, tittel, publiseringsdato/ nedlastingsdato

Når du søker kilder på Internett Søk fokusert på kjente portaler, sjekk domenet Finn ut hvem som er avsender Vurder om informasjonen er troverdig Sjekk informasjonen opp mot andre kilder