Kunnskapsløftet – «Tilbudsstruktur, gjennomføring og kompetanseoppnåelse» NIFU 26/2012, Østlandssamarbeidet Jan-Helge Atterås
Hovedtendens Bfk - utdanningsavdelingen Akademisering –Økt andel studieforberedende, MK, påbygg –Påbygg særlig innen HS, SS, NA. Positivt valg i HS –Nedgang DH, formgivning, fagbrev HS Tydeligere kjønnssegregering Mangel på læreplass en strukturell defekt. Rett til vgo med fagkompetanse gjelder i realiteten ikke for alle Anbefaler større satsing på fagopplæring i skole
Gjennomføring Svak økning studieforberedende, mer uklart bilde YF Store forskjeller mellom jenter og gutter Strukturer påvirker ikke – elevenes forutsetninger påvirker Å få førsteønsket innfridd betyr mye Yrkesfaglig kompetanseoppnåelse enerådende på BAT og TIP Kunnskapsløftets struktur uten betydning for gjennomføring og kompetanseoppnåelse. Trendene fra før Kunnskapsløftet fortsetter Bfk - utdanningsavdelingen
Konklusjoner? Bfk - utdanningsavdelingen Reduserte tilbud DH og formgivning Redusering av fagbrev HS Bredere Vg2 på BAT, TIP og RM gir ikke store virkninger. Men konjunkturendringer påvirker. Ellers ingen klare anbefalinger.