Birkebeinere, baglere og borgerkrig Bjørn Bandlien Høgskolen i Sørøst- Norge.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Den vesle gutten og julenissetoget
Messa for travle familier
Fra høvdingdømme til kongedømme av Guds nåde
Kapittel 9: Vikingferder, kristning og rikssamling i Norge
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
«SØNDAG FOR DE FORFULGTE» 2011
”Se, vi går opp til Jerusalem”
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Nye klær –nytt hus. Forandring Fryder - Klær Klær – synd og tilgivelse Sakarja 3,1-5 Så lot han (engelen) meg se Josva, ypperstepresten, som stod foran.
Med sekken full av penger!
Martin Luther Martin Luther ble født i Tyskland i 1483.
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Kong David Salmene.
Kapittel 5. Middelalderen i Europa
808 – Guds offerlam 1/3 Si, hvem er han som bærer sår og skrammer,
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
Getsemane – Matteus 26,36-56.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
Yggdrasil – Verdenstreet. Del 2.
Bayeux-teppet 01 Romansk
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Ære i saga og samfunn HIS september 2007.
M. kort viktig ellers minst fortsatt opp veien.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
ÅSATRO Gud = ås, flertall – æser
Den store forsoningsdagen, 3.Mos.16
Napoleon Bonaparte.
Følg det lammet! En taleserie om Johannes Åpenbaring. Åpenbaringen åpenbart
Stiklestad og Olav den hellige.
Robin og Tommygun. Samisk kirkehistorie Pietistene på 1700-tallet, misjonsarbeid. Myndighetene ville omvende samene, ikke bare religiøse grunner. Handelsveier.
Hva menes med demokrati? Hva forbinder dere med demokrati? Skriv en liste.
HVEM DREPTE JESUS? Hvorfor måtte han dø?. IKKE EN LIKNING + = +
FAMILIEGUDSTJENESTE XXX kirke, 6. mars Milde Jesus, dine hender La du kjærlig på de små, Og du sa til dine venner at til deg skal barna gå.
Hva er egentlig en menighet -og hva er vår oppgave.
«Hei! Jeg vil gjøre avtale med deg!». Dersom (hvis) du/dere … så (da) skal jeg…»
Ser du Jesus? – Jesaja 52/53. Ser du Jesus? – Jesaja 52/53 - å kjenne igjen noen.
Tinget. Mål Jeg vet hvordan lov og rett ble ordnet på tinget Jeg hvordan kristendommen kom til Norge.
Middelalder i Norge. Mål Jeg kan fortelle om kirkens makt og betydning Jeg kan navn på noen viktige konger Jeg vet hva «svartedauen» var og hvilken betydning.
Jesus – meg - forsamlingen - verden. Johannes 21, Siden åpenbarte Jesus seg igjen for disiplene ved Tiberias-sjøen, og han åpenbarte seg da på denne.
På jakt etter julen i Det Gamle Testamentet. 25 Da sa han til dem: Så uforstandige dere er, og så trege i hjertet til å tro alt det som profetene har.
Det gamle testamentet. 1) Loven - 5 Mosebøkene 2) Profetene - «de tidligere profetene» - «de senere profetene» 3) Skriftene - historier, - visdomsord,
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Kolosserbrevet 1,1-1,23 fra BIBELEN GUDS ORD, 1997/2007
Fristet, men fri! – Matteus 4,1-11
© Nelly Bube/Bibelselskapet
Frem.
© Nelly Bube/Bibelselskapet
ADAM (1) Det første mennesket. Ble til en levende sjel.
Gang.
Dommer og Frelser.
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
Hvor er vi som kirke? Funn fra «Kirken i Stavanger mot 2020».
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
2. Melissa, Petter og Cindy
Den store forsoningsdagen, 3.Mos.16
HVA KAN VI LÆRE AV GIDEON?
I utsnitt fra Getsemane, Våle kirke, Re i Vestfold.
VIKINGTID KORT OVERSIKT.
Prøve i tema «Den Franske revolusjon»
Det siste måltidet etter at Jesus hadde vasket disiplenes føtter
Velkommen til Storsamling for hele menighetsfamilien
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
Utskrift av presentasjonen:

Birkebeinere, baglere og borgerkrig Bjørn Bandlien Høgskolen i Sørøst- Norge

Da jula var gått, tok dei [birkebeinane] på ferd frå Hamar og fór dit som guten var, og førte han og mora bort med seg til Litle-Hamar, og veik så deretter til Østerdalen og etla seg derifrå nord til Trondheim (…) På denne ferda sleit dei mykje vondt av styggever og frost og snø. Dei var stundom ute om nettene i skogar og audner. Ein kveld vart det så fælt ver at dei visste ikkje kvar dei fór. Da tok dei to som var dei beste skilauparane til å fare føre med guten; den eine heitte Torsten Skeivla og den andre Skjervald Skrukka. (…) Dei kom til nokre utløer, og der slo dei eld og laga ei lege åt guten. Det var eit vondt tilhelde, for det draiup over heile løa så snart som snøen bråna av elden. Dei fleste tykte da det var betre å vere ute enn inne. Det var ingen anna føde til guten enn snø, som dei smelta i munnen på han. Så har kloke menn sagt, at det slitet og den møda som birkebeinane hadde på denne ferda, attåt den faren dei ottast frå uvennene sine, før dei kom nord i Trondheim med kongssonen – det har vore mest likt den møda som Olav Tryggvason og Astrid, mor hans, hadde på ferdene sine, da dei rømde frå Noreg aust til Svitjod unna hardstyringa til Gunnhild kongemor og sønene hennes. (Sturla Tordsson, Håkon Håkonssons saga, kap. 3)

…uverdig ville det være å gi videre til etterslekten minnet om alle forbrytelser, drap, falske eder, frendemord, krenkelser av hellige steder, gudsbespottelse, kvinnerov og andre udåder – for mange til å regnes opp her – som da fant sted. (Theodoricus, c. 1180) Relieff fra Hallvardskirken, Oslo. Nå satt inn i Domkirken, Oslo

Sem kirke, utenfor Tønsberg Harald Gille går på glødende plogjern, ca. 1127

Haugar, Tønsberg Magnus Sigurdsson blir gjeldet og blindet, 1135

Magnus Erlingssons kroning og salving, 1163 Nidarosdomen, mot oktogonen

Borgerkrigene, forklaringsmodeller Den gamle tronfølgeordningen Samkongedømmet skaper strid Kongemakt vs. aristokrati Landskapsmotsetninger Holmsen: godsdannelse skaper sosiale motsetninger Bagge: Godsmangel skaper kamp om kongedømmets ressurser (nye kongsmenn og Kirken får mye jord) kongsemner og lendmenn utnytter nettverk i maktkamper Orning: Konflikter var vanlige i det førstatlige samfunnet Ny kirkelig kongeideologi skaper et bilde av en kaotisk tid Balansen forrykkes av for sterke aktører (Erling Skakke) Press fra den danske kongemakten

Valdemar II Seier (dansk konge 1202–1241)

Pave Innocens III om kong Sverre Hva skal vi si om manndrap, innebrenning og horing, og om dette at dere våger å holde lag med slike som er bannlyst, da særskilt med Sverre, den bannlyste gudssvikeren, han som med sine gjerninger er en fiende av Gud og hans hellige? Vi tror at det med Guds tillatelse har hendt til straff for deres og alle nordmennenes synder at Sverres grufulle styre har kommet over dere. Forbered deg (Danmarks konge) til å støte ned dette monsteret som bare skåner de han ikke kan skade, (…) støtt de som forfølger en så grov urettferdighet, og gjør motstand mot de som følger ham, slik at denne Satans lem ikke lenger kan rase i Norges rike eller vekke mer forfølgelse i kirkene.

Da sa Nikolas: «Hvorfor går du ikke i land, Sverre? Vil du ikke slåss nå, din gudsfornekter? Du liker vel ikke så godt det som å rane og herje. Her skal jeg vise deg håndlinet mitt» – og så holdt han opp skjoldet – «her har jeg den mitra og stav som jeg skal bære på pavens bud, og det er stålhue og sverd. Disse selvsamme våpen skal jeg bære helt til du er drept eller drevet fra land og rike.» Birkebeinene falt ham i talen med rop og sa så: «Vi skulle ikke være lenge om å gå i land dersom det bare var slike som deg til å ta imot oss, din niding! Og de våpnene der skal du bære frem på dommedag!» Og noen sa så: «Ille kommer du til å bære slike våpen, det har du gjort før!» Kongen sa de skulle ikke kjeftes med ham. Men biskopen sa: «Birkebeinene sier alltid at jeg mangler mot. Gå nå du, Sverre, aleine i land og jeg skal gå mot deg, og så skal vi prøve hvem som hjelper best, apostelen Peter og den hellige Hallvard, eller det gautske kvinnfolket som du tror på!» Da svarte kong Sverre så at hans menn hørte det: «Om Nikolas og jeg kjempet, ville det bli sagt at det var bikkjer som sloss, for vi har ikke mot noen av oss.» Kongen lot sine menn ro seg bort.

Jeg er ikke skikket til å styre, jeg er en mann som har vokst opp i et utskjær langt fra andre land. Heller ikke har jeg vært mye ute blant folk før jeg kom her til landet, langt mindre har jeg greie på å føre en hær eller styrke land. Jeg duger ikke til noe, ukjent som jeg er for alle. (Sverres saga, kap. 8)

Sverre drømte at han så en utgammel med snøhvitt hår, med langt skjegg og vide klær, kom til ham. Den gamle mannen tok han i handa og reiste han opp og sa «Vær ikke redd du, bror, fred være med deg, for jeg er Samuel, Guds profet og jeg har ærende ifra Gud til deg.» Så tok den gamle mannen et horn ut av en skreppe som han bar over halsen, og han syntes det var salve i hornet. Mannen salvet hendene hans og sa: «Måtte hendene dine helliges og styrkes til strid imot uvennene og motmennene dine og til å styre mange folk!» Etterpå kysset han Sverre og tok høyre handa hans og sa til han: «Vær du modig og sterk, for Gud vil hjelpe deg.» (Sverres saga, kap. 10 )

«Prester narrer andre menns koner og døtre eller andre kvinnelige slektninger til samleie…Kirken, som burde ha ledet oss, har blitt blind.» (fra Sverres tale mot biskopene) «Det bannet og den forbannelsen som han [erkebiskop Eirik] vil ha på meg, har nå satt seg i øynene hans, så han er blind. De kan være i bann, som gjør bannsverk; men jeg er kongssønn og rettbåren til dette landet, og jeg slet mye vondt før jeg vant det (…) jeg vil ikke bryte den hellige kong Olavs lov for hans skyld.» (fra Sverres saga) «Et stort tidsskifte har gått for seg – nå står én mann for tre; en for konge, en for jarl og en for erkebiskop. Og den mannen, det er jeg. (…) Som mange vet, så har erkebiskop Øystein og mange andre prestefolk titt og ofte sagt, at alle de som var med kong Magnus i strid og verget landet hans og mistet livet, så skulle sjelene deres være i paradis før blodet var kaldt på jorda. Nå kan vi her glede oss for at så mange har blitt hellige. Så kan vi tenke oss hvor hellig Erling jarl må være, han som først fikk Magnus tatt til konge, mens han var barn, og siden har støttet og styrket makta hans hele tida fram til nå; nå må visselig forbønnen hans bli en stor hjelp hos Gud – om da ikke erkebispen har vært noe vennekjær i denne verdenen (…) Erling jarl, en lendmann, gjorde seg så djerv at han lot gi sønnen sin kongsnavn og slo i hjel kongssønner og kongsætter og dermed brøt kong Olavs lov.» (Sverres tale etter Erling Skakkes fall i 1179, fra Sverres saga)

På denne ferden (gjennom Värmland) døyet han (Sverre) mye strev og slit, det var mest som det blir fortalt om kongsbarn i sagn fra gamle dager, når de kommer ut for stemødres ondskap; for det var 6-7 dager i trekk at han fór vill i store, ukjente skoger, og på denne flakkingen hit og dit måtte han tåle både sult og kulde. (Sverres saga, kap. 7)