Lunner kommune: Medbestemmelse - lønner det seg ? Fagforbundets konferanse : Kommuner og egenregi Gardermoen, 5. mai 2015/Ole Øystein Larsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Sammen om en bedre kommune”
Advertisements

Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Utredning kommunesammenslåing 2014
Veileder i Trepartssamarbeid
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Kva med dei stadig omstilte arbeidstakarane? Arbeidsmiljøkonferansen Ulvik 2005.
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Oppegård kommune innbyggere 37 km2 Pleie- og omsorgsektoren og tjenester for funksjonshemmede har til sammen 472 årsverk og består bl.a. av: - 3.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Tillitsvalgtes ved under omstilling Sørmarka 20. april 2016 Thomas Sandvik.
Trysil kommune stavtaket foran Arbeidsgiverpolitikk i Trysil kommune Hvordan kombinere strategisk arbeid med praktisk arbeid ved utviklingen.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Ny ishall på Risenga Rådmannens innledning til formannskapet
Temaplan Legetjenester Komité Helse og omsorg.
Prognoser for arbeidsmarkedet i Oppland i NAV, Side 2 Prognose: Arbeidsledighet i konklusjon: Antall registrerte helt ledige i.
Tema TV’s rolle i turnusarbeid/ NSF politikk Litt om fleksibel arbeidstid Litt om turnusavtaler Helg- og høytidsturnus.
Kommunereform Kommunereform: 1.Utredningene 2.Våler kommunes vedtak 3.Nabopratene 4.Status 5.Økonomi ved å stå alene 6.Utfordringer og fordeler ved å stå.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Tilstede med glede ØKT GRUNNBEMANNING OG ANSVARLIGGJORTE MEDARBEIDERE FOR ØKT NÆRVÆR Januar 2014 – desember 2015.
Kvalitetskommune- programmet.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Sluttpresentasjon KS FoU-prosjekt; Kvinner i kommunal toppledelse ( )
Kommunereformen – status
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
«Å bygge nye Asker kommune»
Omorganisering / endringer i styringslinje
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Handlingsplan og Budsjett 2017
Strategikonferansen okt 2016
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Landbruksnæringen i den nye kommunen vil bli en del større
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
AVTALE OM RESULTATKRAV (Jfr. Pkt 8 i Arbeidsavtalen)
SAS Den første sammenslåingen
Bedriftsundersøkelsen 2017
Tallpakke uføretrygd per 3.kvartal 2017
Økonomiplanprosessen Budsjett 2018 Økonomiplan
Omstilling på lokalt nivå Flere i arbeid Fylkesmannens januarmøte 2018
Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,
KS veileder i BU organisering av Eiendom og tekniske tjenester.
Topplederne i kommunesektoren
FoU KS - Mangfold i ledelse Helle Sekkesæter, Christian Skattum Asplan Viak Anette Thiis Evensen, Kulturell Dialog Undersøkelsen er gjennomført i.
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Indirekte kostnader i forskningsprosjekter
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Budsjett og økonomiplan
Lønnsutvikling og lønnsforhandlinger i staten En veiledning for ledere
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Tilbud til YS medlemmer
LOs pensjonsseire Sikring av ytelser til sliterne Tette hullene i AFP
Kurs for nye hovedtillitsvalgte
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Kandidatundersøkelsen 2018
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Tillitsvalgtes rolle under omstilling
Workshop interessepolitikk Bergen 31 januar 2019 Valg 2019
Evaluering av Hovedavtalen
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
SO YOU THINK YOU CAN HELTID?
Evaluering Regionrådet
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Lunner kommune: Medbestemmelse - lønner det seg ? Fagforbundets konferanse : Kommuner og egenregi Gardermoen, 5. mai 2015/Ole Øystein Larsen

Lunner kommune Hadelandsregionen i Oppland fylke hvor Lunner er den sørligste kommunen Naboer: Nannestad, Nittedal, Oslo, Ringerike, Jevnaker og Gran kommune Skogkommune, 77 % av arealet. Marka. Stedlige arbeidsplasser: Helse/sosial (31%), Bygg/anlegg (15%), Varehandel (13%), Undervisning (11 %), Offentlig administrasjon (8%), Transport (4%), Jord/skog (4%) Grendestruktur med sentrumsprofil i utviklingen: o Grendeskoler, 4 hvorav 5->1, barnehager o Institusjoner, bemannede omsorgsboliger o Boligutbygging o Servicevirksomhet Pendlerkommune, utpendling antall 2310 (50,5 % av de sysselsatte i kommunen) herav 1905 (41,1 %) til Osloregionen 9000 innbyggere, kommune med befolkningsvekst 25 representanter i kommunestyret. 700 fast ansatte. H

Overordnet målsetting: «Omstilling, utvikling og fornyelse skal skje i nært samarbeid mellom politisk nivå, administrativt nivå og de ansatte» Trepartssamarbeid En naturlig forlengelse av vedtatt arbeidsgiverpolitikk og verdigrunnlaget 3 H

4 Hvorfor trepartssamarbeid - erfaringer Innbygger-/brukerperspektiv kommunale tjenester Positive erfaringer med åpenhet, dialog og tidlig involvering av de tillitsvalgte -fra idestadiet, i prosess og under gjennomføring Gir flere løsningsalternativer og bedre valg Bedre forankring gir raskere, bedre og enklere gjennomføring Felles arenaer for uenighet Synlig alliansebygging og partnerskap Tillit = være troverdig over tid Konfliktdempende T

5 Trepartssamarbeidet - Hvordan har vi gjort det? Trepartsavtale og vedtekter om Treparts- organ vedtatt av kommunestyret i 1988 Bygger på tett partssamarbeid mellom rådmannen og arbeidstaker- organisasjonene (fagforeningene) Likeverdig trepartssamarbeid, partnerskap o 3 politikere fra formannskap o 3 ansattrepresentanter (hovedtillitsvalgte) o 3 representanter fra rådmann H

6 Hva dreier trepartssamarbeidet seg om? Forandring o Omstilling o Utvikling (Lea’n) o Fornyelse Rådslaging o Arbeidsgiverpolitikk, verdigrunnlag o Mål, tiltak og retningslinjer for personal - og lønnspolitikken o Annet Garanti mot konkurranseutsetting av tjenester Ansattes medbestemmelse gjennom tillitsvalgte H

7 Hva har vi oppnådd så langt? Lønnsom medbestemmelse gjennom:  Flere heltidsansatte  Bedre likestilling  Lavere turnover  Lavere sykefravær  Færre AFP-pensjonister  Redusert uføreandel per årsverk  Løpende produktivitetstiltak (medledelse/medarbeiderskap (profesjonalisering), lean/Kaizen (medbestemmelse/medvirkning/ innovasjon), nedbemanning (ressursbank/ stillingsbank)) H

8 Flere heltidsansatte Økt fra 260 i 2009 til 391 i 2014 (50 %) Brukere forholder seg til færre ansatte – bedre forutsigbarhet og tjenestekvalitet Færre stillinger – mindre administrasjon – beholder ansatte – enklere å rekruttere Mer konsistent arbeidsmiljø, forutsigbar lønn for flere H

9 BEDRE LIKESTILLING Justert for: Årstall Kvinners måneds- for- tjeneste i % av menns Kvinners grunn- lønn i % av menns Kvinners måneds- for- tjeneste i % av menns Kvinners grunn- lønn i % av menns Kvinners måneds- for- tjeneste i % av menns Kvinners grunn- lønn i % av menns Kvinners måneds- for- tjeneste i % av menns Kvinners grunn- lønn i % av menns Alder ,395,498,897,4 98,497,3 Ansatt- gruppe ,499,3101,4100,9 100,8 Stillings - kode ,2100,7101,8101,7 102,6101,6 Ut- danning ,696,7100,1100,4 99,6100,6 H

10 Lavere ekstern turnover Ekstern turnover redusert. Er nå mellom 5 og 6 % for fast ansatte. -Mindre behov for rekruttering av og introduksjon av nyansatte -Kostnadsreduserende -Kvalitetsfremmende H

11 Sykefraværsutvikling H

12 Færre AFP-pensjonister Gruppen ansatte i alderen (62 – 64) år har i antall økt til det dobbelte uten at antall AFP`ere i KLP i samme aldersgruppe har økt siden seniortiltak ble iverksatt. Selvrisikodekningen redusert med kr ,- fom 2011 tom 2014 (fra 1,10 til 0,55 mill. kr) dvs halvert på 4 år. Utjevningsordningen i samme periode har økt med kr ,- til 0,93 mill. kr. H

13 Redusert uføreandel per årsverk Uføreandelen per årsverk i KLP (fellesordningen) er redusert fra 14,64 % i 2007 til 10,77 % i 2014 dvs 26 %. (KLP total i 2014: 10,26 %/Oppland: 11,01 %) H

14 Lønnsom medbestemmelse: Beregning av besparelser og ekstra tjenesteproduksjon De Facto gjorde i 2014 en svært forsiktig beregning med utgangspunkt i at Lunner har lavere sykefravær, vesentlige færre AFP`ere og vesentlig lavere turnover enn en middels norsk kommune. Beregningen viste en besparelse på minst 9 mill. kr og en ekstra tjenesteproduksjon på minst 14 mill. kr i året på dette for Lunner kommune. H

Spørsmål… Om hva det måtte være 15 H