Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Individuell Plan Palliasjon
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Med et nyfødt barn i våre hender
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Pårørendetilbud ved lett traumatisk hjerneskade
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Hva er aktivitet og deltakelse?
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Strategiarbeid i praksis
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Min kafé En presentasjon av prosjektet Mari Rollag
Rolighetsmoen barnehage
1.1 MÅL : Elevenes grunnleggende ferdigheter er betydelig forbedret Strategisk initiativ: 1.Rammeplanens krav til innhold og aktiviteter blir iverksett.
Målrettet motivasjon av ansatte for fagutvikling
ARBEIDSRETTET REHABILITERING METODEUTVIKLING
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
Human Factors i boring og brønn
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Etikk i Haugesund Kommune
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Prosjekt Samhandling kommune, lege og NAV sykefravær
Demensomsorgens ABC.
Oppfølging i bolig- nye grep i bydel Stovner
Lek og Læring i barnehagen
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
En bedriftsintern opplæringsmodell for primærhelsetjenesten
Fremme helse og forebygge sykdom
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Definisjon av ulike HMS-begreper
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
PSU Tariff 2015 Lønnsoppgjør Orientering.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
KRAFTSENTERET ASKIM Presentasjon av nærværsprosjektet i Askim kommune.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Fleksible arbeidstidsordninger – muligheter og utfordringer – hva mener partene i arbeidslivet Samarbeidskonferanse 22. februar 2006 – Bente Stenberg-Nilsen.
Vilkår for læring i kommunene – En kartlegging av 4 arbeidsfelt Pleie og omsorg 1.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
13.3 Personalarbeidet Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Vurderingskompetanse klinisk blikk og ansvar Hensikten er å styrke og videreutvikle medarbeidernes kliniske blikk og ansvar i den tjenesten de utøver.
Forebygging og tiltak. Hva gjør oss langtidsfriske? Innflytelse på arbeidssituasjonen Å føle seg sett, hørt og verdsatt Å oppleve arbeidet som meningsfylt.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Prosjekt ”Pårørende en ressurs”
Komite for helse og omsorg
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Miljørettet helsevern
økt grunnbemanning og ansvarliggjorte medarbeidere for økt nærvær
Helsesøsterkongressen 2017
Erfaringer og utfordringer ved etablering av prosjektet «Mu eallilan eallin – Guovdageainnu modellen» Kari Johanne Johannessen, VIPS-veileder Britt.
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Ny medarbeiderundersøkelse i 2014
Systematisk utviklingsarbeid - drivkrefter og motkrefter
Arbeidskultur i Drammen kommune
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Sykefravær / personalpolitikk
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Voldsforebyggende opplæring
Utskrift av presentasjonen:

Spjelkavik omsorgssenter Hvorfor gjør vi som vi gjør? En bedre hverdag gjennom økt kompetanse Avdelingsleder Kjerstin Holen og Virksomhetsleder Fredrik Grüner

Spjelkavik omsorgssenter

103 årsverk – 170 ansatte Leger Sykepleiere Vernepleiere Sosionomer Helsefagsarbeidere Fysioterapeuter Ergoterapeuter Syn-/Hørselskonsulent Husmor Sekretærer Vaktmester Pleiemedhjelpere

Hvorfor prosjektet Stort og kompleks virksomhet med flere tjenesteområder og spesialfunksjoner Ansatte hadde ulik faglig tilnærming ut fra sitt faglige perspektiv Ansatte arbeidet på flere avdelinger – feil faglighet Negativ trend i arbeidsmiljøet Fokus mot problem og begrensninger Høyt sykefravær 10,1% 2. tertial 2013

● Målsettinger 1.Større fokus mot faglighet i yrkesutøvelsen for å øke kvaliteten i de tjenestene vi leverer. 2.Felles faglig forankring og forståelse av hvorfor vi gjør som vi gjør. 3.Økt arbeidsglede og bedre arbeidsmiljø. 4.Redusert sykefravær. 5.Faglig forankret opplæring av nytilsatte og vikarer. 6.Informasjon til bruker og pårørende om den faglige forankringen i arbeidet.

Planlegging / Metode 1.FORANKRING – LEDELSE – TILLITSVALGTE OG VERNEOMBUD -Kartlegging, planlegging og tilrettelegging 2.Samarbeid med NAV Arbeidslivssenter – økonomisk støtte, veiledning og deltakelse 3.Alle ansatte skulle delta – fagligheten ligger hos ansatte Fagdager utenfor virksomheten Arbeidsgrupper mellom fagdagene Siste fagdag med fokus på arbeidsmiljø Eierskap til fagligheten

● ET EKSEMPEL FRA EN AVDELING - GJENNOMFØRINGSFASEN PLANLEGGINGSFASEN = INFORMASJON + BEVISSTGJØRING Tema på personalmøte : HVA TRENGER VI PÅ VÅR AVDELING AV FAGLIGE BESKRIVELSER: Hvilke tjenester er det vi skal tilby beboerne? Hva er det faglige særpreg for vår avdeling? Hvorfor gjør vi som vi gjør? = faglig fundament/ forankring i en sykepleieteori. Hvordan gjør vi det? = prosedyre rettet mot våre tjenester Dette ble vi enige om i felleskap.

GRUPPEINNDELING 3 grupper etter interesseområde. KONTEKST  Ut av huset, i sivil  Brusdalsheimen - Fagdager  Mat - Varm lunsj, kaffe og twist VIKTIG!  3 møter a 3,5 timer.

GRUPPE 1. Teoretisk fundament: Dorotea Orem sin sykepleieteori: Universelle egenomsorgsbehov I sin teori om egenomsorg mener Orem det finnes åtte universelle egenomsorgsbehov som gjelder alle mennesker: 1. tilstrekkelig inntak av luft 2. vann 3. mat 4. mulighet for kroppen å kvitte seg med avfallsstoffer. 5. balanse mellom aktivitet og hvile 6. balanse mellom å tilbringe tid alene og sammen med andre 7. beskyttelse mot situasjoner som skader menneskets liv, funksjon og velvære 8. utvikling i en sosial sammenheng med hensyn til dets ressurser, begrensninger og til behovet for å føle seg normal Disse åtte punktene representerer aktiviteter som til sammen dekker de viktigste menneskelige fysiske, psykiske, sosiale og åndelige behov. Gruppen jobbet frem konkrete faglige beskrivelser på hvordan pasienten får dekket de ulike universelle behovene.

Gruppe 2. Skriftlig bevisstgjøring av hvordan vi arbeider for å komme høyest mulig opp på Maslows behovspyramide i praksis på vår avdeling.

GRUPPE 3. Primær- og sekundærkontakter sine arbeidsoppgaver Konkrete faglige beskrivelser av hva de har ansvar for. -Mot vår teoretiske forankring -Mot Maslows behovspyramide

DE FAGLIGE BESKRIVELSENE BRUKES I DAG TIL: 1.Dynamisk arbeidsredskap 2.Personalmøter – hvor er vi i dag, på rett vei? 3.Motivasjonsverktøy : bevisstgjøring er motiverende og meningsfullt og gir faglig trygghet 4.Sikrer faglig begrunnet forsvarlige tjenester 5.Nyansatte 6.Vikarer 7.Jobbintervju 8.Pårørendesamtaler 9.Medarbeidersamtaler

FRAVÆRET NED – TRIVSELEN OPP

Måloppnåelse Alle avdelinger har en egen faglig forankring Teoretisk og praktisk Engasjement og initiativ til faglig utvikling Endret praktisk dagsplan p.g.a. faglighet Arbeidsmiljøet oppleves som bedre Fokus mot hva klarer vi å få til Økt aktivitetstilbud i avdelingene – mange nye aktiviteter Redusert konfliktnivå – Roligere i avdelingene

Måloppnåelse sykefravær Før prosjektet: 2013: 2. tertial 10,1%. 2015: 2. tertial 9,1% 1% poeng nedgang tilsvarer i overkant av 1 årsverk – 1850 timer.

Utfordringer Planlagt ferdigstilt sommer 2014 – ferdig sommer 2015 Lederressurs i større omfang enn forventet. Sikre fremdrift – støtte, tilrettelegge og organisere Sekretæroppgave Bevissthet på ikke «ta over» prosjektet

● Veien videre… Arbeidsmiljøkartlegging høst 2015 Er arbeidsmiljøet blitt bedre eller bare en leder-opplevelse Pårørendeundersøkelse høst 2015 Innføring av regelmessige fagdager Sikre faglig forsvarlighet og utvikling av faglighet til ansatte Faglige beskrivelser må gis god pleie og omsorg for at de skal utvikle seg. Pleie og omsorg av arbeidsmiljøet

Spjelkavik omsorgssenter Takk for oss! Kjerstin Holen Fredrik Grüner