VED ARNE MELLA Norsk skoleledertenkning i kristent perspektiv.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

Åpenbaringen om Jesus Hvem er Jesus Kristus?.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Fra ord til liv Mars 2011.
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
… vitenskapen ikke gir rom for å tro på Gud.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
1. Innledende påstander om organisasjoner
Goffman, Garfinkel og Giddens
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE TROSLINJE FØDSEL Guds skaperverk For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg.
Åndenes og Åndens makt.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Hva skal ledes i menigheten? Noen refleksjoner om hva som særpreger menighet til forskjell fra andre institusjoner og organisasjoner Ledelse.
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Kvalitative og kvantitative metoder
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Ordet poesi betyr stemningsfullt, lyrisk, versediktning.
Forelesning i mikroøkonomi.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
”Skapt i Kristus” Efeserne 2,1-13
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Tre ”klasserom” Tor Sofie Haldis Ut.pkt Kunnskaper Metoder/læring
Kroppen som Gud har villet
“Disippel-høring”.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Om hellige skrifter.
Studiesamling 18. januar 2007 for Førskolelærere i INNERTIEREN
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
«Du er frelst!».  יְהוֹשֻׁעַ  Jesjua = Jesus = Herren + frelse  frelse  fri + hals  «Han er den som fridde oss ut av mørkets makt og satte oss over.
Bibelen Basic Brevlitteraturen I NT. 21 brev i NT 13 Paulus brev Romerbrevet, Korinterbrev, Galaterbrevet, Efeserbrevet, Filipperbrevet, Kolosserbrevet,
APG 1,8 MEN DERE SKAL FÅ KRAFT NÅR DEN HELLIGE ÅND KOMMER OVER DERE, OG DERE SKAL VÆRE MINE VITNER I JERUSALEM OG HELE JUDEA, I SAMARIA OG LIKE TIL JORDENS.
JORDENS BARN - teologi i og med naturen Vandring i Bibelens tekster med samisk tradisjon som veiviser Tore Johnsen.
Om sosiologi og sosialantropologi Fagene har det menneskeskapte som studieobjekt Vi studerer sosiale fenomener = et trekk eller en side ved samfunnet Fagene.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Fra ord til liv februar 2011 "Alle som drives av Guds Ånd, de er Guds barn" (Rom 8,14).
Visdom Beredskap til å lide Kunnskap Organisering Gjestfrihet Barmhjertighet Sjelesorg Kunstnerisk kreativitet Musikk Håndverk Gi Hjelpe Frivillig fattigdom.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Stoisismen og kristendommen
PAULUSBREVENE KRLE UKE 47.
Utrustet! «min kirke!» MATT 16: 18
Begynnelsen.
Sant Sann Guds Ord Teori Teori På kollisjonskurs?
Idretten er så stor del av identiteten min.
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Kristendommen har hatt stor betydning for samfunnet vårt gjennom flere hundre år.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
JØDISK TRO OG TRADISJON
Hvor er vi som kirke? Funn fra «Kirken i Stavanger mot 2020».
Lederrollen UHR Sep 2007 Arne Kjøde AFF.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
1. Innledende påstander om organisasjoner
7. Motivasjon i organisasjoner
12. Organisasjonsutvikling
1. Innledende påstander om organisasjoner
“Disippel-høring”.
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Kristendommen.
Danning og voksenrollen i barnehagen
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

VED ARNE MELLA Norsk skoleledertenkning i kristent perspektiv

Det postmoderne samfunnet og skolen Fleksible økonomier – ny kompetanse Globaliseringens paradoks – nasjonal gjenreisning Døde sannheter – lokale planer og metoder Den bevegelige mosaikk – selvstyre, men uten makt? Det grenseløse selv – personlig identitetsbygging Trygge simulasjoner – styrte prosesser Komprimering i tid og rom - overflatiskhet Andy Hargreaves: Lærerarbeid og skolekultur (kap. 4)

Noen spørsmål til oss Satser vi på grunnleggende ferdigheter og generell kompetanse framfor visdom? Er kristen kulturarv en motsetning til globalisering? Hvorfor er kristen tro sann når alt annet (inkl. vitenskap) er usikkert? Hvordan kan barn og unge bygge en trygg identitet? Blir vår autonomi spist opp av ytre krav? Er også vi mer opptatt av utseende enn innhold? Har vi tid til etisk refleksjon?

Modernitet Postmodernitet Tro på teknologi og vitenskap Rasjonell tilnærming Utdanning for øko. vekst Hierarki og byråkrati Stabilitet Kollektiv identitet Utvikling bygd på tradisjoner Usikker, motstridende kunnskap Sosiologisk tilnærming Basis-kompetanse Flat, bevegelig struktur Raske endringer Individualisme Alt er like gyldig = likegyldig? Henger ikke skolen med i utviklingen?

Et konstruktivistisk læringssyn Tanken er ikke utgangspunkt for handlinger, heller en bevegelse fra handling til ord. Språket beskriver ikke virkeligheten, men skaper den. En forskyvning fra individ til kontekst. Læring er primært en sosial prosess som skjer i samhandling med andre (Vygotsky m.fl.).  Dette perspektivet må balanseres med andre læringssyn!

Identitetsdanning Identitet er ingen fast kjerne, men en sosial konstruksjon. Identitet er temporært, noe som hele tiden endres. Vår identitet formes av historiene vi forteller om oss selv. Det handler om å holde en fortelling i gang (Giddens). Deltakelse i ulike praksisfellesskap gir erfaringer som grunnlag for identitet (Wenger).  Er identitet en fast kjerne eller bare noe som utvikles?

Salme 139, « For du har skapt mitt indre, du har vevd meg i mors liv. Jeg takker deg fordi jeg er skapt på skremmende, underfull vis. Underfulle er dine verk, det vet jeg så vel. Mine ben var ikke skjult for deg da jeg ble skapt i lønndom og ble formet i jordens dyp. Du så meg den gang jeg var et foster, i din bok ble alt skrevet opp; mine dager ble dannet før en eneste av dem var kommet. Gud, hvor høye dine tanker er, hvor veldig summen av dem! Vil jeg telle dem, er de talløse som sand, blir jeg ferdig med det, er jeg ennå hos deg.»

Ulike forklaringsmodeller på ledelse Individualistisk perspektivVektlegger hvilke egenskaper eller ferdigheter enkeltpersoner har når man skal forklare hvorfor bestemte resultater oppnås i en organisasjon Strukturelt perspektivVektlegger ytre forhold som rammer, økonomi, ressurser og organisering som forklaring på resultatene Relasjonelt perspektivVektlegger hvordan ulike aktører opptrer i forhold til hverandre, og hvordan de påvirker og påvirkes av strukturene. Distribuert perspektivLedelse som aktivitet. Perspektivet flyttes fra det ledere gjør og tenker til å se på hvordan aktører utøver ledelse i samhandling med hverandre, ved hjelp av de ressursene som er til rådighet i bestemte kontekster Jorunn Møller, ILS

Karismatisk lederskap Er ledelse bare en relasjon eller aktivitet? Hvilke gaver ser vi etter hos ledere? Hva med ledelse som kall?

Romerne 12,6-8 «Vi har forskjellige nådegaver, alt etter den nåde Gud har gitt oss. Den som har profetisk gave, skal bruke den i samsvar med troen, den som har en tjeneste, skal ta seg av sin tjeneste, den som er lærer, skal undervise, og den som trøster, skal virkelig trøste. Den som gir av sitt eget, skal gjøre det uten baktanker, den som er satt til å lede, skal gjøre det med iver, den som viser barmhjertighet, skal gjøre det med glede.»

«Tjenerledelse» lønner seg Utdanningsnytt En ny amerikansk studie viser at den beste lederen ikke nødvendigvis er den som står fremst og viser vei, men heller den som forsøker å være en tjener for sine medarbeidere. ‘Tjenerlederskap’ påvirker direkte bedriftens produksjon og forbedrer medarbeiders holdninger og atferd, heter det i fersk forskningsrapport.

Profeten Daniel som forbilde Bortført til Babylon og betrodd lederverv under flere, sekulære regenter Verdibevisst – «ville ikke gjøre seg uren med kongens mat og vin» Preget av visdom, innsikt og dømmekraft – «ti ganger visere enn alle åndemanere i hele riket» Personlig integritet – «vi finner ikke noe å anklage denne Daniel for» Fortsatte å be tre ganger om dagen, selv om han risikerte dødsstraff

Egen refleksjon Hva betyr den åndelige dimensjonen av ledelse på din skole? På hvilken måte gir Bibelen kritiske perspektiver til gjeldende ledelsestenkning? Hvilke forbilder på lederskap finner du i Bibelen?