Introduksjonsforelesning 4. studieår, 8. semester – JUS 4111 Vår 2016 Professor Johan Boucht 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
VITENSKAPEN OM SAMFUNNET
Advertisements

DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking Introduksjon
Lederutvikling og skreddersøm
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Noen studietips I Valg av litteratur
Ad. oppsummering av FINF4001
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
ETIKK Hva er det? Hvor kommer det fra? Hva brukes det til?
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Lærerprofesjonens etiske plattform
1 Nye læreplaner – Noen utfordringer for lærerne Utdanningsforbundet 3. mai 2005 Stein Dankert Kolstø Institutt for fysikk og teknologi Universitetet i.
Kort om rettsdogmatisk metode
Notater til Dag Wiese Schartums forelesning den 8. september 2003
Offentlige anskaffelser 1 Innledning og oversikt
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Etikk i pedagogisk arbeid
Valgfag i juridiske emner, orientering 3
Den nasjonale helserettskonferansen 10. og 11. mars 2008
Spesifisering av det rettslige innholdet av beslutningssystemer Dag Wiese Schartum.
Professor Inge Lorange Backer
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rettsdogmatikk og rettspolitikk (de lege lata og de lege ferenda)
Steinar Hafto Myre 23. januar 2007 VALPRAKS PRAKSISORDNINGEN I PRAKSIS En gjennomgang av –Opplegget –Frister –Informasjonskilder.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Lovforberedelsen – utvalgte spørsmål Forelesninger i lovgivningslære H 2014 Inge Lorange Backer.
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer Dag Wiese Schartum, AFIN.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Introduksjon til DRI1010 Personvern i offentlig forvaltning: Oversikt over personvern og personvernlovgivningen Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utvikling av rettslige beslutningssystemer, oversikt over emnet og presentasjon av ”Fra lovtekst til programkode” Utvikling av rettslige beslutningssystemer,
Ole Kr. Fauchald Noen studietips I n Valg av litteratur ä Viktig at boka er best mulig oppdatert ä Kjøp traktatsamling og bruk den aktivt! n.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Kort og elementært om rettsdogmatisk metode
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Juridisk metode innen forvaltningsinformatikken Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
YrkesetikkYrkesetikk Førstelektor Knut-Rune Olsen Undervisning A1ab høst 2008.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Velkommen til Det juridiske fakultet Kriminologi Demokorati og rettigheter i informasjonssamfunnet Master i rettsvitenskap.
Introduksjonsforelesning 4. studieår, vår 2013 JUS 4211, 4111, 4121 og 4122 Professor Inge Lorange Backer 1.
Filosofi og etikk uke 4 Innledning. Etikk og filosofi (målområde 1c) Studenten skal ha kunnskap om grunnleggende etiske teorier, om etiske verdier i de.
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Å skrive masteroppgave
Samspill mellom lovgivere og domstoler
Spesifisering av det rettslige innholdet i beslutningssystemer
Kapittel 2- Juridisk metode
Dokumentasjon av rettslige beslutningssystemer
Forelesninger i statsrett - Dag 2 Vår 2017 av Benedikte Moltumyr Høgberg Professor ved Det juridiske fakultet, UiO.
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 10. januar
Rettskilder til fots - Innledning
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Loven som rettskilde Dag Wiese Schartum.
Transformering; fra lovtekst og andre rettskilder til programkode
Om det rettskildemessige grunnlaget for transformering
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
(Eksamen JUR 1000 og JUS 1111 – H2011, dag 1, oppg. 2)
Rettskilder til fots - Innledning
JUS4122 Rettssosiologi Introduksjonsforelesning
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjonsforelesning 4. studieår, 8. semester – JUS 4111 Vår 2016 Professor Johan Boucht 1

8. semester: JUS 4111, 4121, 4122 og 4123 Obligatoriske fag: Metode og etikk Semiobligatorisk: Rettsøkonomi/rettssosiologi/rettsfilosofi Valgemne: Obligatorisk valg (inkl. praksisordning) Eksamen: – JUS 4111: 30. mai 10.00, – JUS 4121: 29. april kl , – JUS 4122: 3. mai kl , – JUS 4123: 9. mai 10.00) – 4 timer skriftlig eksamen – holdes som digital eksamen – Oppmøte 90 minutter før eksamensstart grunnet bokkontroll 2

Hvem har ansvar for hva i 4. studieår? Studieårsansvarlig lærer: Johan Ansvarlige faglærere: Metode – Jan E. Helgesen Etikk – Marit Halvorsen Rettssosiologi – Knut Papendorf Rettsøkonomi – Endre Stavang Valgemner – [Benedikte Moltumyr Høgberg 3

Påmelding til kurs – 8. semester Obligatorisk kurs: 8 timer etikk Valgfrie kurstilbud i metode og semi-obligatoriske fag Påmelding eller kursbytte til ledige kursplasser kan gjøres av den enkelte i studentweb innen 13 januar (2 runde) 4

Metode Bygger på og viderefører kunnskap fra innføringsfaget (1. studieår) og juridisk argumentasjon i de enkelte fagdisipliner Hvordan går man frem for å ta standpunkt til spørsmål om gjeldende norsk rett? – Riktig metode – som avspeilet av Høyesterett – Faktisk praktisert rett: rettslig pluralisme avgjørelser i klagenemnder og offentlig forvaltning uttalelser (f.eks. fra Sivilombudsmannen eller Justisdepartementets lovavdeling) – Beslutningstaker eller argumentering for et standpunkt? 5

Eckhoffs faktorliste 1.Lovteksten 2.Lovforarbeider og etterarbeider 3.Rettspraksis 4.Andre myndigheters praksis 5.Privates praksis (sedvaner mm.) 6.Rettsoppfatninger 7.Reelle hensyn 6

Men: rettskildelærens «pluralisme» – Ulike rettsområder kan ha ulike særdrag F.eks. strafferetten sml. med sivilretten – legalitetsprinsippet Grunnlovtolking Internasjonalisering av retten: relevansen av internasjonale rettskilder – EØS-retten (EØS-loven § 2) – Menneskerettskonvensjoner (mrl. § 3 jf. § 2) – Alminnelig folkerett 7

Metode - hovedlitteratur - Eckhoff, Torstein: Rettskildelære ved Jan E. Helgesen (5. utg. 2001), unntatt: – kap. 3 IX: etterarbeider – Boe kap. 12 – kap. 9: myndighetspraksis – Boe kap. 14 og 16 – kap. 10: privates praksis – Boe kap. 15 – kap. 11: rettsvitenskapen og andre rettsoppfatninger – Boe kap. 16 og 17 - Erik Magnus Boe: Rettskildelære under debatt (2012) kap. 3 (polysentri), 12, og 19 (internasjonalisering) 8

Metode – supplerende litteratur Andre kapitler i Boe 2012, særlig: – kap. 1-2 (hva er rettskildelære? Grunnlaget for rettskildelæren) – kap. 10 (om Eckhoffs avveiningsmodell) – kap. 11 (om relevans) – kap. 18 (om reelle hensyn) Nils Nygaard: Rettsgrunnlag og standpunkt (2. utg., Bergen 2004) Hans Petter Graver: Utfordringer til rettskildelæren, i: Asbjørn Kjønstad (red.): Nye trender i rettsvitenskapen (Oslo 2013) s

Supplerende litteratur - II Finn Arnesen og Are Stenvik: Internasjonalisering og juridisk metode (2009) Schei: Har Høyesterett en politisk funksjon? LoR 2011 s Aasland: Argumentasjonsmønsteret i nyere høyesterettspraksis, LoR 2006 s. 387 flg. Artikler i Lov og Rett 2011 nr. 1 Backer: Lov og lovgivning (2013) Backer: Loven – hvordan blir den til? (2013) 10

Supplerende litteratur - III Knut Bergo: Høyesteretts forarbeidsbruk (Oslo 2000) Sverre Blandhol: De beste grunner. Reelle hensyn i juridisk argumentasjon (Oslo 2013) Thomas Frøberg: Rettslig prinsippargumentasjon (Oslo 2014) Jens Edvin A. Skoghøy: Den nødvendige dissens, JV 2014 s Schei, Skoghøy og Øie (red.): Lov – sannhet –rett. Høyesterett 200 år (Oslo 2015) Jørn Øyrehagen Sunde: Høgsterett (Bergen 2015) 11

Forholdet norsk – internasjonal rett Litteratur: – Eckhoff/Helgesen 2001 kap. 12, Boe 2012 kap. 3.2 og 19 – Elgesem: Tolking av EMK - Menneskerettsdomstolens metode, LoR 2003 s – Graver: Internasjonale konvensjoner som rettskilde, LoR 2003 s

Prinsipper i rettslig argumentasjon Supplerende litteratur – Boe 2012 kap. 10 og 18 – Eng: U/enighetsanalyse (1998) s – Graver: Rett, retorikk og juridisk argumentasjon (2010) s (opprinnelig i TfR 2006 s ) – Steinar Fredriksen i JV 2011 s – Thomas Frøberg: Rettslig prinsippargumentasjon (2014) 13

Metode – læringskrav (kunnskap) Kunnskap Metodelæren er nøkkelen for å forstå juridisk tenkemåte. Studenten skal ha god forståelse av: prinsippene om rettskildefaktorenes/argumentenes gyldighet («relevans»), tolkningen/slutningen fra dem («slutningsprosessen) og deres vekt («harmonisering») Av disse tre problemstillingene er den siste den helt sentrale og vektlegges særlig i metodestudiet. 14

Ferdigheter Studenten skal kunne: Argumentere rettslig Begrunne standpunkter til rettsspørsmål. Generell kompetanse Metodelæren gir grunnlag for å arbeide med kjente og fremmede rettsområder. Metodelæren gir et viktig perspektiv for hele masterstudiet i rettsvitenskap. For øvrig vises til omtalen av generell kompetanse i den alminnelige beskrivelsen av læringsutbytte for masterstudiet i rettsvitenskap. 15

Etikk og gjeldende rett Lovfesting av moralske normer – Eks.: strl §§ 275 (drap) og 321 (tyveri) Henvisning til etiske normer eller overveielser i lovbestemmelser – Eks.: Genteknologiloven 1993 § 11b («dyreetiske hensyn- dispensasjon fra forbudet mot å klone virveldyr og krepsdyr), patentloven 1967 § 1 b (patent får ikke stride mot offentlig moral) Kan moraliska normer rettsliggjøres generelt? – Eks.: Advokatforskr. kap. 12 (regler for god advokatskikk) 16

Profesjonsetikk (yrkesetikk) Forskjellige yrkesroller kan aktualisere forskjellige etiske problemstillinger – Dommer – Advokat – Politi/påtalemyndighet – Offentlig forvaltning – Lovforbereder og rettsforsker 17

Profesjonsetikk (yrkesetikk) forts. Etisk bevissthet – Uavhengig av skrevne etiske retningslinjer – Opptreden innenfor rettsreglenes ramme: eksempler Hva slags rådgivning? «Min klients interesser» – foreldretvister og avtaler om bonusordninger Balansering på kanten av loven: enkelte former for skatteplanlegging Straffesaker: Påtalemyndighetens objektivitet og forsvarerprosedyre mot faktum og fornærmete Saksforberederrolle: utgi et rettslig standpunkt for sikrere enn det er – eller unnlate å frarå Deltakelse i beslutningsprosesser: egne verdier og upartiskhet 18

Etikk - læringskrav Kunnskap Studenten skal ha god kjennskap til hvilke etiske regler og retningslinjer som gjelder for de sentrale juristprofesjoner. Ferdigheter Studenten skal i aktuelle situasjoner reflektere over mulige etiske utfordringer i juristrollen og hvorfor det både er etisk riktig og i det lange løpe faglig klokt å følge yrkesetiske normer Studenten skal være på vakt overfor faktiske og mentale prosesser som kan påvirke jurister til å fravike de etiske krav 19

Etikk – læringskrav forts. Generell kompetanse Studenten skal kunne oppfylle de yrkesetiske kravene i sitt virke som jurist. For øvrig vises til omtalen av generell kompetanse i den alminnelige beskrivelsen av læringsutbytte for masterstudiet i rettsvitenskap. 20

Etikk – undervisning og eksamensinnhold Forelesningene: dekker først og fremst det teoretiske pensum Obligatoriske kurs: gir grunnlag for refleksjon over praktiske oppgaver Regelsett: Finnes i «kursheftet» under undervisningsmateriale på semestersidene Eksamensoppgaver: teoretiske (med grunnlag i hovedlitteraturen) eller praktiske (à la oppgaver i kursheftet) 21

Etikk - litteratur Hovedlitteratur Graver, Hans Petter: Hva er rett (2011) s og s Luban, David: Integrity: Its causes and cures. Fordham law review, Vol. 72, s Fanebust m fl: Juss og etikk (2005) s , s og s Påtalemyndighets-, dommer- og forsvareretikk. Etiske retningslinjer for statstjenesten - med kommentarer, FAD Tilleggslitteratur Knut Erik Tranøy: Det åpne sinn. Moral og etikk mot et nytt årtusen (1998) Jan-Fredrik Wilhelmsen og Geir Woxholth: Juristetikk (2003) Madeleine Leijonhufvud: Etiken i juridiken (2007) 22

Semi-obligatoriska fag: Rettsøkonomi, rettssosiologi og rettsfilosofi Særskilt orientering v. 2 ( ) Betydningen av samfunnsvitenskapelige, empirisk orienterte fag – til forskjell fra den normative jusen - beskriver og analyserer rettsnormenes og de rettslige institusjonenes årsaker og virkninger og funksjoner i det sosiale liv 23

Rettsøkonomi: å utnytte samfunnsøkonomisk teori til å analysere virkninger av eksisterende og alternative rettsregler – bidra til innsikt i konsekvenser av rettslige avgjørelser og til forståelse av rettsutviklingen Læringsmål – Studenten skal ha kunnskap om hvordan samfunnsøkonomisk teori kan anvendes for å analysere virkninger av offentligrettslige og privatrettslige regler. – Studenten skal kunne analysere hvordan forskjellige aktører tilpasser seg regler om rettigheter og plikter, og hvordan samfunnets ressursbruk derved blir påvirket. 24

Rettssosiologi: et samfunnsvitenskapelig fag som behandler retten i samfunnet – å beskrive og analysere rettsnormenes og de rettslige institusjonenes plass og virkninger i det sosiale Læringsmål: – Studenten skal ha god forståelse av: – Sentral rettssosiologisk teori (Weber, Habermas, Luhmann) – Utviklingen av nordisk rettssosiologi – Rettssosiologiske temaer som: forhold mellom rett og makt, rettsliggjøring, rettspluralisme, konfliktløsningsordninger, og den juridiske profesjon 25

Rettsfilosofi: Rettsfilosofi: Hva er «rett»? – Rett og normativitet: Hva er regler, og hvilke typer av regler opererer vi med i rett og jus? – Grunnleggende prinsipper og verdier i det norske rettssystemet av i dag – Rett og praktisk fornuft: Hvilke muligheter har vi for å erkjenne og diskutere rettsreglenes godhet? – Rett, jus og språk: Hva er forholdet mellom juristers utsagn de lege lata (deres utsagn om hva som er rett) og de grunnleggende utsagnstyper? Læringsmål: kunnskap om hovedspørsmål og hovedteorier i refleksjon over hva rett og jus er, og kompetanse til selvstendig og kritisk behandling av juridiske begreper og argumenter 26

Valgemner Variert tilbud: – Juridiske og enkelte samfunnsvitenskapelige emner – Nasjonale og internasjonale emner I alt ca. 70 emner (ca. 30 engelskspråklige) – 34 «høstfag» Tre praksisordninger (ekstern med rapport, Juss-Buss og JURK) – en forståelse for hva praktisk juridisk arbeid går ut på (infomøte ti kl ) Hvert valgemne teller 10 stp (Juss-Buss og JURK 30 stp) Ett engelskspråklig emne (av i alt 5) obligatorisk hvis ikke utenlandsopphold 27

Valgemner: Profiler Profiler (4. og 5. studieår): Valgfri spesialisering via valgemner som fremgår av vitnemålet – profil består av valgemner på masternivå og masteroppgave som har faglig sammenheng Profilene stiller krav om bestemte valgemner (4) og masteroppgave innenfor profilen Aktuelle profiler: – Internasjonale kommersielle relasjoner – Velferd og likeverd – Marked, innovasjon og konkurranse – Internasjonal rett – Skipsfart og offshore – Arbeidsliv og ikke-diskriminering – Naturressurser og miljø 28