Kvinnesyn i bibelen og i kirkehistorien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetansemål: Drøfte kristendommens syn på kjønn og kjønnsroller
Advertisements

Jane Sunde, verdi 2 - "at alle som går her har som mål å leve slik at livet ærer Kristus og tjener forsamlingen.” Marit Thingbø, verdi 11 - "å ta et særskilt.
Det Nye Testament Timens plan Jesus Revolusjonen Eksegese Bøkene
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
Hva er den katolske kirkens syn på kjønn og kjønnsroller?
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
STØRST AV ALT 5.Klasse Bibelklubb!!!.
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Om hellige skrifter.
De nye slaverutene jenter blir solgt hvert år, fra Nepal til andre land, som India.
Den «fordømte» friheten Hvor frie er vi egentlig?.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Hva er egentlig en menighet -og hva er vår oppgave.
«Du er frelst!».  יְהוֹשֻׁעַ  Jesjua = Jesus = Herren + frelse  frelse  fri + hals  «Han er den som fridde oss ut av mørkets makt og satte oss over.
Den forundrede forvandlede Del 2 i serien «Fortellingen om Far»
Seminar Kvam 2009 Building a relentless team Rene Changuion CMA.
1 Kan noen virkelig tro at Jesus stod opp fra de døde?
NT – Evangeliene og Apostlenes gjerninger. Bibelen Basic Det gamle testamentet (GT) 1. Historiebøkene 2. De poetiske bøkene 3. Profetbøkene Det nye testamentet.
Hvordan kommuniserer vi egentlig?.  Om morgenen – med familien – på jobb  I kassa på super’n  Taxisjåføren  Telefonselgeren  I møtesammenheng – i.
Joanna Haynes Barn som filosofer Å lære gjennom spørsmål og dialog i førskole og skole.
«Det onde» 1. Vi opplever det onde Gjennom naturen 2.
Hvem var Paulus Uke Klasse.
BIBELEN.
PAULUSBREVENE KRLE UKE 47.
Bønn - Forbønn Påske uken Johannes
Fristet, men fri! – Matteus 4,1-11
DÅP.
Det er 7,4 milliarder mennesker i verden
Anbefaling «Dette brevet er det egentlige hovedstykket i Det nye testamentet, og det aller reneste evangelium. Det er vel verdt at den kristne ikke bare.
Tydelig misjon Joh 4 – Mark 2. Tydelig misjon Joh 4 – Mark 2.
Efeserne 2,8-10.
Det er 7,4 milliarder mennesker i verden
Hvordan skal det egentlig se ut?
KRLE 27. SEPTEMBER 2017.
Idretten er så stor del av identiteten min.
ADAM (1) Det første mennesket. Ble til en levende sjel.
Gang.
Kristendommen har hatt stor betydning for samfunnet vårt gjennom flere hundre år.
Identitet handler om hva du tror er den dypeste og mest virkelige virkeligheten, om hvem eller hva som beskriver denne virkeligheten, hvordan du forholder.
For å forstå oss selv, henter vi svar fra blant annet naturvitenskap, religion og filosofi.
Salige er de fattige i ånden
Matt  I samme stund kom disiplene til Jesus og sa: Hvem er den største i himlenes rike? 2 Han kalte da et lite barn til seg og stilte det.
Begeistret for Jesus, det vil høres
PRESENTASJONER Minutter Foiler Font 10 –
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Bibelen Det greske ordet biblia betyr bøker. Bibelen består av 66 bøker. Tekstene ble utvalgt på kirkemøte i Nikea, 325 e.Kr.
I begynnelsen var Ordet: Ordet som nådemiddel hos Luther
I utsnitt fra Getsemane, Våle kirke, Re i Vestfold.
Den matematiske samtalen
Matematikk på ungdomstrinnet
Matteus 1, Gud tenner lys i mørket
Nattverd, for hvem – også for barn?
Speilbilde = virkeligheten
- til Gud og til andre mennesker
Evangeliet for dummies
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Kristendommen.
Lukas 9,57-62, Jesus krever alt
Religion og Identitet Lisa Stornes
Laget av: ANdrine og Eydis
Det er 7,4 milliarder mennesker i verden
Vi beklager, men opptaket mangler for første del av talen
En bibelsk forståelse av ekteskapet
Jesu utfordring: Radikal og uventet kjærlighet
Jesu budskap og eksempel
I det kristne fellesskapet skal vi vite at vi er del av Kristi legeme.
Sex og forelskelse 1.
Utskrift av presentasjonen:

Kvinnesyn i bibelen og i kirkehistorien Hva er egentlig kvinnesynet i kristendommen?

Kompetansemål drøfte kristendommens syn på kjønn og kjønnsroller tolke noen sentrale tekster fra Bibelen og kristen tradisjon gjøre rede for eksempler på kontinuitet og forandring i kristendommens historie i og utenfor Europa Påstand: «De første kristne kirker utfordret den patriarkalske samfunnsstrukturen ved at kvinner og menn ble ansett som likeverdige og ved at kvinnene kunne ha en framtredende posisjon i menigheten.»

Alle er like for Gud ”Her er ikke jøde eller greker, her er ikke slave eller fri, her er ikke mann og kvinne. Dere er alle én i Kristus Jesus.” Paulus brev til Galaterne 3:28 Alle mennesker har like stor verdi

Kvinner i GT Eva, Deborah, Rut, Ester, Jesabel, Rahab, Batseba Finn ut hvordan hver av disse kvinnene blir framstilt. Hvem framstilles med positive- og hvem framstilles med negative egenskaper? Begrunn hvorfor! Tror du noen av de verdiene Rut og Ester representerer, kan oppfattes negativt av moderne, vestlige mennesker? Hvorfor tror du kvinnene Tamar, Rahab og Urias hustru nevnes i ættelista til Jesus i Matteus 1?

Jesus i møte med kvinner Johannes evangelium 4:3ff Tre kontroverser Samaritanerne Snakket med en kvinne - Kvinne av det ”tvilsomme” slaget. Johannes evangelium 8:3ff Hva sier historien om synet på kvinner i det jødiske samfunn på Jesu tid? Hvor er mannen? Må det ikke ha vært en mann også som ble avslørt? - Hvorfor går alle bort? - Hvilke holdninger representerer Jesus?

Kvinnenes sentrale plass ved evangeliets utbredelse Mange kvinner fulgte Jesus (Luk 8:1-3) De første som så Jesus etter oppstandelsen, var kvinner (Matt 28:1ff) Ifølge Acta var kvinner sentrale i Paulus misjon: Lydia som var den første troende i Makedonia (Acta 16:14ff), og Priska (Acta 18:2,18,26 ) Priska nevnes også hos Paulus (Rom 16:3; 1Kor 16:9; 2Tim 4:19) Paulus nevner også andre sentrale kvinner i sin misjonsvirksomhet, som Føbe (Rom 16:1), Kloe (1Kor 1:11) og Nymfa (Kol 4:25)

To tekster som har dannet grunnlag for kvinneundertrykkelse i kirkehistorien ”Som i alle de helliges menigheter skal kvinnene tie når menigheten samles. Det er ikke tillatt for dem å tale; de skal underordne seg, slik også loven sier. Hvis det er noe de vil lære, så la dem spørre sine menn hjemme. For det er en skam for en kvinne å tale i menigheten.” 1 Kor 14:32-34 ”En kvinne skal ta imot opplæring i stillhet og underordne seg i alt. Jeg tillater ikke en kvinne å undervise eller bestemme over mannen, hun skal være stille. For Adam ble skapt først og så Eva. Og det var ikke Adam som lot seg lokke, men kvinnen lot seg lokke og brøt budet. Men hun skal bli frelst gjennom barnefødselen – bare de viser forstand og lever i tro, kjærlighet og hellighet.” 1Tim 2:11-15

To løsningsforslag til forståelsen av 1 Kor 14:32-34 i lys av de andre bibeltekstene 1. Dette er ikke skrevet av Paulus, men er senere tillegg. 2. Dette må ses i lys av konteksten og som praktisk veiledning. (Forsøk på å harmonisere) Det Paulus advarte mot, var unødvendig ”babling” (som i en ”syforening”), som ikke ble tillat fordi det forstyrret. Må ses i sammenheng med at de gifte kvinnene, som sjeldent var ute av hjemmet, hadde sosiale behov og derfor kunne ”bable” mye. At kvinnene var mindre aktive i det offentlige liv, gjorde at de manglet en del kunnskap. Noe som gjorde at de også hadde mange spørsmål – noe som kunne virke forstyrrende. Kommentaren må altså anses som praktiske utfordringer knyttet til de kristnes samlinger, og ikke som kvinnediskriminerende.

Noen løsningsforslag til forståelsen av 1Tim 2:11-15 i lys av de andre bibeltekstene 1. Brevet er ikke skrevet av Paulus 2. Må ses i lys av konteksten (Forsøk på å harmonisere) Det er her snakk om gifte kvinner som ikke kunne ha en posisjon i menigheten som var høyere enn sin ektemann. Ugifte kvinner kunne ha sentrale roller i menigheten, men også de var underordnet mannlige ledere. Dette forklarer seg selv ved at du aldri ser at kvinner hadde de høyeste posisjonene i menighetene, men alltid var underordnet mannlige apostler. - Dette må anses som en praktisk løsning for å unngå unødvendige konflikter i menighetene – i lys av den patriarkalske kultursfæren menigheten vokste fram i.

Et paradoks På 1800-1900-tallet var det vanskelig for kvinner å slippe til som talere og ledere i norske menigheter og kristne organisasjoner – så vel ”statskirke” som ”frie menigheter/organisasjoner” – fordi det ble hevdet at det var å gå imot ”Guds ord”. På denne tiden ble mange kvinner sendt ut som misjonærer i ”den tredje verden”, der de ble ledere for store menigheter bestående av både menn og kvinner. Hvorfor kunne kvinner være ledere i ”den tredje verden” og ikke i Norge? Var ikke ”Guds ord” om mannlige ledere like viktig der?