Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanseprogram for fylkeskommuner og kommuner om universell utforming innenfor plan- og bygningslovens virkeområde Et samarbeid mellom KRD, MD, Deltasenteret,
Advertisements

Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Hvem skal bestemme?.
Kommunale råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne – en ”vaktbikkje” også for utviklingshemmede? Gunn Strand Hutchinson, medlem av Bodø kommunale råd.
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Hvordan lykkes i det lokale/kommunale trafikksikkerhetsarbeidet?
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE
Barn og unges rett til deltakelse
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Nordisk tilsynskonferanse
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
- Hvordan bidra til helsefremmende samfunnsutvikling i kommunene?
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
FAU Møte 3. september 2013 Velkommen Registrering ved døren.
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Deltasenteret Foto: Einar M. Aslaksen
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
FORELDREMØTE I KORSVOLLTOPPEN BARNEHAGE 21 OKTOBER 2008
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
SKOGER SKOLE På samme lag respekt – mestring – samhandling.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
FAU - Lysarkene ligger på MEDLEM AV FAU - HVA NÅ? - Hva gjør FAU? - Hvordan jobber FAU? - Hvorfor har vi FAU? Alle foreldre som.
Lokale foreldreutvalg for barnehager
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Presentasjon 2009 Innbyggerakademiet i Øvre Eiker – utløser gode ideer.
Dokumentasjon, fremstilling og formidling
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Idrettsrådets ansvar og rolle
Modellkommunene Hva er unikt?
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
Blir velene hørt? Medvirkning i planprosessen i Oslo kommune NIBR-rapport 2011:1 Sosiolog Lillin Knudtzon.
Vi leker, vi lærer , vi trives!!
Bibliotek på dagsorden! Om å bli hørt i kommunale prosesser Ruth Ørnholt Bodø, 5.otober 2011.
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Flyktninger som ressurs Nordre Land kommune Fra bosatt til aktiv innbygger.
Hvordan vil vi ha det? Trygt og robust oppvekstmiljø! HVEM ER TJØME KOMMUNALE FORELDREUTVALG? MÅ KOMMUNEN OG HOVEDUTVALGET FOR LEVEKÅR FORHOLDE SEG TIL.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Organisasjonsmedvirkning som metode for å sikre universell utforming Temadag om Universell Utforming Nordland fylkesting 16. februar 2010 Lizett Ulrika.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Kommunalt foreldreutvalg KFU Et fellesorgan for alle foreldre med barn i grunnskolen i din kommune.
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
ETABLERING AV ET LOKALT FUB Østre Toten Kommune 1.
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Et praktisk verktøy for å kartlegge dine lokale aktører
Kompetanseplan oppvekst
Aktivitetskort- «Aktiv i Asker»
April på Pytten Tiden som gikk:
Kommunen og Fylkeskommunen
Familieråd En for alle, alle for en
Nettverk for foreldre i barnehager på tvers av barnehagene i bydelen
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Brukermedvirkning i praksis – bruk av FIT
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Samhandling mellom Folkehelsealliansen og kommunene i Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Involvering av barn og unge

Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere Handling

Hva er involvering? Reell deltagelse Dialog Kommunikasjon 15. november 2012 ”Hvorfor flyttet dere hit? Hvorfor blir dere boende” ”Hvordan kan vi vise frem alle kvaliteter vi har!” ”Hvilke verdier er viktige!” ”Hvordan skal vi få flere til å flytte hit?” ”Hvordan kan dere få tak i andres erfaringer og kompetanse?” ”Spør dem det gjelder da vel!”

Hvorfor skal dere involvere? Viktig for å skape et godt beslutningsgrunnlag følge lovkrav skape gode demokratiske prosesser ivareta at vi planlegger helhetlig og langsiktig 15. november 2012

Hvordan involverer dere barn og unge i dag? 1 representant fra hovedutvalg for levekår i samarbeidsutvalg på skolene og i barnehagene. Hva gjør representantene for å sikre involvering? Hvordan sikrer de informasjonsflyten til og fra barn? Hva gjør dere i andre saker som ikke tas opp i SU? Hvilke saker gjelder ikke barn og unge? Obs! Ta på alvor hva det gjør med vårt lokalsamfunn hvis vi ikke klarer å få til gode prosesser for de det gjelder. 15. november 2012

Hvilke saker ? Noen eksempler Kommuneplanen – Samfunnsdelen og arealdelen Kommunedelplan for kultur- og fritidsanlegg Salg av ungdoms- fritidsklubben Sammenslåing av skoler og barnehager (administrativt eller fysisk) Kommunikasjonskanaler Plassering og form på nye boliger? Arealutvikling. Utbyggingen av Verdens Ende Plassering av ny fylkesvei gjennom skogen (vil dere bruke barnetråkkregistrering, hvilke hensyn tas til ørretbekken?) Oppvekstsenter (med eller uten barnehage, andre muligheter?) 15. november 2012

Hvordan kan vi få det til på Tjøme? – La Tjøme kommunes størrelse bli vår styrke! – Etablere gode og tydelige rutiner for involveringsprosesser Forbilde- kultursjefen som har foreslått hvilken gruppe som skal sammensettes for å jobbe med kommunedelplanen kultur og fritids-anlegg – Etabler samarbeid med de det gjelder. Spør utvalgene, spør velforeningene, spør rådene, spør barna og ungdommen om hvordan man kan involvere 15. november 2012

Lær av andre! Kultursjefen Tjøme kommune Forberedelse av arbeid med kommunedelplan RE kommune AI- metode Organisasjonen voksne for barn kurs for hvordan barn og unge deltar i kommunal planlegging Få kunnskap om metoder og tilgjengelige verktøy for barn og unges deltakelse Island alle fikk si sin mening om ny grunnlov Larvik kommune etablerte arbeidsgrupper fra alle aldersgrupper for ny kommuneplan Sarpsborg kommune prosjektgrupper med involvering av alle for å skape nærmiljøhuset- hvordan vil vi ha det Oppland fylkeskommune Vi vil med! Veileder om hvordan barn og unge involveres Horten kommune rådmannens hovedoppgave er å ivareta gode demokratiske prosesser Vestby kommune Arrangerte medvirkningsmøte om kommunedelplan Svendborg kommune skape gode demokratiske prosesser november 2012

Hvordan kan vi få det til på Tjøme? Politikerne og kommuneadministrasjonen har et særlig ansvar for å skape god kultur tilrettelegge for gode prosesser tilrettelegge for å gi innspill og erfaringsutveksling skape gode dialoger få oversikt over kompetansen vi har 15. november 2012

Hvordan kan vi få det til på Tjøme? Etablere stedsutvikling – Stedsutvikling er samordnet, strategisk arbeid som søker å mobilisere kommunen, innbyggere og næringsliv til et felles løft for eget... – Spør barn og unge + deres foreldre og besteforeldre systematisk og ikke sporadisk; Hva er viktig for at barn og unge trives og familiene deres vil bo her? 15. november 2012

Hvordan kan vi få det til på Tjøme Oppvekstsak Barn (direkte eller elevråd) Foreldreutvalgene Ungdom (direkte, elevråd, ungdomsråd) Velforeningene 15. november 2012

Vi vil være med! Vi må snakke sammen, snakk med oss! Hvordan? Direkte Elevråd Ungdomsråd Foreldreutvalg Velforeninger Idrettslag m.m 15. november 2012

Hvordan løser vi utfordringene med skifte av foreldrerepresentanter, politikere og deltakere? Må vi ha ildsjeler for å bli hørt- er det nødvendig å måtte stå frem i aviser, lete på krevende hjemmesider, arrangere møter med hovedutvalg, ordfører, rådmann, etablere facebooksider, lage presentasjoner m.m – bare for å få informasjon eller bli hørt Etabler rutiner som lever uavhengig av hvem som blir valgt inn manglende involvering – høringsuttalelser fungerer svært dårlig for barn – Informasjon er ikke involvering kunngjøringer i avisen fungerer også dårlig for barn kommunens hjemmeside fungerer dårlig- særlig for barn og unge La oss prøve erfaringer fra andre og dra på kurs for å lære hvordan. Vi kan også starte med å snakke sammen og sørge for god informasjon. 15. november 2012

2010 Oppvekstkonferansen på Eidene Tjøme kan få det beste oppvekstmiljøet i verden- hvis vi bare vil! 2012 Nå er det tid for å vise at (vi) dere vil! Vi ber om dere blir pådrivere og etablerer prosesser for reell involvering og gode dialoger. 15. november 2012 Takk for oss