Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sandefjord kommune Omlegging av renhold til behovsrenhold og kvalitetssikring med Insta 800.
Advertisements

Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Sentrumskonferansen 26. September 2007 Levende Oslo v/byråd Merete Agerbak-Jensen.
NaFun 30. oktober 2007 Even K. Sund Vegdirektoratet
Landskapstilpasning og krav til teknisk infrastruktur
MULIGHETSSTUDIER BYREMO
Inndeling av vegnettet
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
Trafikksikkerhetstiltak – fysiske tiltak på vegnettet
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
NÆRINGSAREALER/INFRASTRUKTUR Viktigheten av å se etablering av næringsarealer og planlegging av infrastruktur i sammenheng. Distriktssjef Johan Mjaaland.
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Handlingsprogram for fylkesveger
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Levanger kommune Orientering til Plan- og utviklingskomiteen – Johannes Bremer, Innherred samkommune BAKKEN REGULERINGSPLAN.
NTP 2010 – 2019 Drift, vedlikehold og trafikksikkerhet Bransjemøte 2. april 2008 Ole Christian Torpp.
Klassifisering av vegnettet ut fra risikoen for saltskader på vannmiljøet Kjersti Wike (Statens vegvesen) Paul Andreas Aakerøy (Bioforsk) Stein Turtumøygard.
Planbestemmelser.
Dynamiske nettsider PHP Del 3 – Funksjoner. Funksjoner  Funksjoner brukes for å dele større oppgaver i mindre oppgaver  Når vi lager programmer basert.
Dimensjonering av vegoverbygning etter 018
Sognsveien sør for John Collets Plass - Kirkeveien
The Peer-to-Peer Architecture Av Ingunn Lund og Anja Lønningen.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Trang Tran | Veg- og transportavdelingen | Seksjon for planlegging og grunnerverv | Vegdirektoratet.
Kristin Loe Kjelstad 3.juni 2009
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Ringgatas forlengelse Åpent møte 20.mars 2014 Informasjon Spørsmål Synspunkter Høringsfrist 28.april 2014.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Historiske data oHistorikk på geometri. o Trafikk (ÅDT) Tellepunkter Klimastasjoner o Aksellast o Dekke Spor Skade Jevnhet Vegdekke Vedlikeholdsstrekninger.
Ny Standard Samordning av ledninger i grunnen Del 1: Avstandskraving
Kvalitetssikring av vurderingsordningene Felles rammer og lokale løsninger Seksjonssjef Hege B. Pettersen.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Universell utforming i TEK 10 - og Tromsø kommune.
Transportplan Nordland Handlingsprogram fylkesveger og ferjer.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Bruk av salt i vinterdrifta Bruk av salt i vinterdrifta november 2015 Dagens praksis og erfaring med ny vinterdriftsstandard Hågen Ven Statens vegvesen.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
DET NORDLIGE ALTERNATIVET : Den 100% vintersikre vegen over Filefjell som binder landet sammen og som raskt og rimelig kan fullføres. Høgfjellskonferansen.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Utvikling av E6 Helgeland. Utvikling og standardheving av E6 på Helgeland Omfang (mill kr) Ca kostnad Utbedring vegbredde til 8,5 m1000 Utskifting av.
Riksvegutredningen Pressekonferanse 16/03/2015 Fung. vegdirektør Lars Aksnes, Statens vegvesen Foto: Knut Opeide.
Møte GNA strategisk nettverk og Operative nettverk Felles funksjonskrav drift og vedlikehold København 2. Februar 2010 Odd Barstad Vegdirektoratet.
Kompetanseutvikling drift og vedlikehold Norsk etatsprosjekt Øystein Larsen Statens vegvesen, Vegdirektoratet i Norge.
Forsvarsbygg Utleie NS-INSTA 800 Norsk og Internordisk standard som beskriver et system for å fastlegge og bedømme rengjøringskvalitet 1. Utgave.
Fv. 91 Breivikeidet bru - Hov Forprosjekt. Bakgrunn Bygging av ny Breivikeidet bru i 2010 –Grunnforhold –Kostnader.
E6 Helgeland Utviklingskontrakt Utbygging – utbedring - drift og vedlikehold NVF-møte 10. juni 2011 Bjørn Erik Selnes.
NYE TOMTER VALLANDSHAUGANE / VALLANDSÅSEN PRESENTASJON TIL FORMANNSKAPET 26. FEBRUAR 08. Nils Valland – Mikjelsgarden Eigedom AS Solveig Valland – Geoplan.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Hønefoss – Gardermoen –Gavle (Sverge) E 16 også europaveg mellom Bergen og Gavle Ny tverrforbindelse Nymoen-Eggemoen gir gode effekter Fv33 Bjørgo-Gjøvik.
Kunderelasjoner v/Olav Slaatsveen Norges Lastebileier-Forbund Skal se på hvordan vi som kunde/bruker opplever trafikksystemet i Norge.
Fremtidens spesialsykepleiere
Velferdsteknologi.
Steinar Berntsen ViaNova Plan og Trafikk AS
E 134 Åmot-Vinjesvingen i Vinje kommune. Planprogram 23
Kommunikasjon med deprimerte eldre
Harmonisering Vbase og Vegnett
Oppsummering 02.september 2016
Kilde: Ragnar Grøsfjeld
Forprosjekt E39 Thamshamn-Klett
Hålogalandsvegen – én region Planleggingen
NY SNARØYVEI – UTFORMING (1)
Arbeidsopplegg for Region vest
Venner & valg Velkommen.
Etterarbeid – Et luftig oppdrag
GIS – samarbeidet Demo av veiprosjektering i Gemini Terreng
Kurs i veiprosjektering GIS - Samarbeidet
Kurs i vegprosjektering 29/
Utskrift av presentasjonen:

Nye norske vegnormaler Harald Norem, NTNU Standardvalg Tverrprofiler Dimensjonerende hastighet

Premisser for vegplanlegging Natur Areal Trafikk Veg

Valg av standardklasse Eldre normal

Spredt bebyggelse Middels tett bebyggelse Tett bebyggelse HovedvegH1H2H3 SamlevegS1S2S3 AdkomstvegA1A2A3 G/S-vegG1G2G3

Valg av standardklasse Ny normal Veg: Visuelt åpne rom Spesialisert vegnett Tverrprofil med grøfter Gate Visuelt avgrensede rom Tverrsnittet bygget opp av bebyggelse, fortau og kjørebane Lukket drenering Flere trafikantgrupper

Hovedveg i middels tett bebyggelse

Valg av standardklasse Ny normal, veger Innenfor hver standardklasse er det krav til: Tverrprofil Horisontalradius Vertikalradius Stigning Sikt/stopplengder Vegkryss Avkjørsler

Tverrprofiler ÅDT Eldre normal Ny normal

Tverrprofiler, hovedveg ÅDT ,53,5 1,5 10,0 Eldre normal Ny normal

Tverrprofiler, hovedveg ÅDT ,0 3,5 13,0 Eldre normal Ny normal

Tverrprofiler, hovedveg ÅDT > ,0 2x3, ,0 Eldre normal Ny normal

Lærebøker innen vegplanlegging Utgitt i 1997 Systematisk gjennomgang av eksisterende litteratur Sammenlikner forskjellige lands vegnormaler

Lamm’s sikkerhetskriterier I V 85 – V dim I < 10 km/t V 85 =85% hastighetsfraktil V dim =Dimensjonerende hastighet Dimensjonerende hastighet V 85 Fartsgrense

Dimensjonerende hastighet-Fartsgrense Dimensjonerende hastighet setter krav til: –Horisontalradius –Vertikalradius –Overhøyde –Siktlengder Dimensjonerende hastighet velges ut fra vegens funksjon, trafikkmengde og topografi Dimensjonerende hastighet har vært vanskelig å kommunisere overfor publikum –V dim =100 km/t –V fartsgrense =80 km/t Fartsgrense fastsettes på grunnlag avkjøringer og sideaktivitet langs vegen, i liten grad er denne koblet til standard og topografi. Radier og siktlengder fastsettes på grunn av forventet hastighetsprofil. I spredt bebyggelse kan vi bare planlegge med den generelle fartsgrensen, 80 km/t etter de nye normalene

Landskapsmessige effekter av stor dimensjonerende hastighet

Ulykkesfrekvens- ulykkeskostnad

Ulykkesfrekvens-Ulykkeskostnader

Hva gjør vi i vanskelig terreng?

Hva gjør vi i middels tett bebyggelse?

Målet med vegnormalene bør være at det blir naturlig å velge den løsningen som vi mener er riktigst

Krav til utformingen av tverrprofilet God sikkerhet for alle trafikantgrupper med hensyn til den hastigheten som er ønskelig på vegstrekningen Akseptabel reisekomfort og framkommelighet for alle trafikantgrupper Muliggjøre enkelt, sikkert og rimelig drift og vedlikehold Sikre mot nedfall av is og stein Sikre vegens bæreevne

Smal firefeltsveg

Pigman and Agent (80 km/t) V=60 km/t V=70 og 80 km/t V=90km/t