M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010. Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Programvare for nisje SMS
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Hvorfor mister vi gjester?
Styrearbeid i Norwegian
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
Anvendelse av verktøyene
Konkurransevirkemidlene PRIS
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Figur 1.5: Kapitaleierne står i en særstilling som interessent i et selskap Leverandører Ansatte Alle interessentene har sikret sin “betaling” gjennom.
Analyseverktøy for valg av markeder
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
EKSTERN ANALYSE BRANSJEANALYSE.
Agenda Ekstern Analyse.
Planlegging og strategi
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Matkjedeutvalgets analyseramme
Konkurranse og samarbeid
Øving 1 - Forretningsideen
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
Øving 2 – Markedsplanen I
I lys av John Strands 10 Megatrends Telenor, NetCom, Chess og Ventelo i lys av John Strands 10 Megatrends INF5905MA - Mobilt Arbeid.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Marketing BMW – M5. Vårt mål med oppgaven er: -Hvorfor selges det ikke flere av denne bilen i Norge? -Hva kjennetegner dem få som kjøper en slik bil?
Mer om studentbedrift forretningsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Introduksjon.  ITIL står for Information Technology Infrastructure Library.  Det er mye snakk om ITIL i næringslivet for tiden, og veldig mange bedrifter.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Nordisk Vegteknisk Forbund Direktør Michael Bors.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
M&L2 Kap. 7, del 1 Prisstrategier Oslo, januar 2010.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Ufullkommen konkurranse I kapittel 5 ser vi på markedsformer som ligger mellom fullkommen konkurranse og monopol. Det betyr at vi nærmer oss virkeligheten..
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
M&L2 Kap. 4 - ver.1 Markeds- undersøkelser Oslo, sept 2010.
H E L G E L A N D – D E R D U H Ø R E R H J E M M E HELGELAND SPAREBANK Foreløpig årsregnskap 2005 Oslo, februar 2006.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Utvidet situasjonsanalyse Oslo, sept 2010.
Monopol og markedsmakt
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Markedstilpasning © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Markedsføring.
Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap
Kapittel 3: Psykologiske effekter av merkeverdi på kundene
Kjøpmannens perspektiv på lokale nisjematprodukter
Utviklingen av sushimarkedet i Norge 2016
Produktstrategi på Bedriftsmarkedet
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Product differentiation
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Selge et produkt eller en tjeneste
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010

Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer har forskjellig grad av konkurranseintensitet Konkurranseintensiteten kan ha forskjellige årsaker fra en bransje til en annen En analyse av konkurranseintensiteten hører med i enhver grundig situasjonsanalyse Er slakteriet og fiskebåten konkurrenter?

De fem konkurransekreftene Konkurransen i bransjen Nyetableringer Leverandører Substitutter Kunder

Konkurransen mellom bedrifter i bransjen Konkurransen i bransjen Viktig å analysere: Antallet direkte konkurrenter (få/mange)‏ Er det noen konkurrenter som er dominerende? - På penger? Makt? Størrelse? Annet? Hva kjennetegner bransjen generelt? - I vekst? Stagnasjon? Tilbakegang? Hva kan man si om produktene i bransjen? - Differensierte? Homogene? Hva slags kostnadsstruktur kjennetegner bransjen? - Høy andel faste kostnader? Variable kostnader? Hva kjennetegner avviklingen? - Dyrt/vanskelig å avslutte driften? Enkelt?

Er produktene blant mobilprodusenter i stor eller liten grad differensiert? Er forskjellene små eller store aktørene imellom i den norske meieribransjen?

Press fra substitutter Substituttet er ikke identisk med produktene i bransjen, men substituttet kan dekke samme behov Substitutter setter gjerne prisgrenser for hvor høyt vi kan prise våre produkter Analysen må avdekke i hvor stor grad vår pris, produktutvikling og strategiutvikling påvirkes av forskjellige substitutter Konkurransen i bransjen Substitutter

Reiser med tog kan oppfattes som substitutt til flyreiser Ledelsen i Norwegian holder helt sikkert et øye med hvilke strategiske tiltak NSB foretar seg. Med andre ord er det viktig å se på andre aktører enn f.eks. SAS og Widerøe

Trussel fra nyetableringer Er det enkelt å etablere nye bedrifter, vil det bety høy konkurranseintensitet Vi må identifisere og se etter muligheter for å bygge etableringshindringer Viktige spørsmål: kan vi skape samarbeidsmodeller og kjeder? kan vi differensiere våre produkter? kan vi øke kapitalbehovet for etablering? hva med lobbyvirksomhet overfor myndighetene? Konkurransen i bransjen Nyetableringer

Kundens makt Kunder som kjøper ofte og lite, har som regel liten makt Kunder som kjøper stort og sjeldent, har som regel mye makt Kan kunden erstatte produktet med et annet produkt, har han/hun mer makt enn om det ikke finnes gode alternativer Hvis vårt produkt ikke selger på egenskaper som kvalitet, men snare på pris og levering, har kunden som regel mer makt Konkurransen i bransjen Kunder

Tenk om kunden din ikke heter Pål eller Ingrid, men Rema Tror du kunden har makt eller ikke da?

Leverandørens makt Er det få leverandører, har disse mer makt enn om det finnes mange Er din bransje generelt lite viktig for leverandørene, har disse mer makt enn om det var motsatt Er leverandørens produkter viktige for din bransje, har de stor makt Konkurransen i bransjen Leverandører

En analyse av konkurransesituasjonen... konkluderer med hvor intensiv konkurransen er i bransjen gjør rede for hva som er de største truslene mot bedriftene i bransjen Viser hvordan makten er fordelt mellom aktørene i bransjen og de forskjellige kundene og leverandørene Viser hvilke muligheter bedriften har for å redusere trusselbildet og omfordele makt