Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAnn Eggen Endret for 9 år siden
1
i lys av John Strands 10 Megatrends Telenor, NetCom, Chess og Ventelo i lys av John Strands 10 Megatrends INF5905MA - Mobilt Arbeid
2
Telenor den største tele- og kommunikasjons- aktøren i Norge betydelige mobil-operasjoner internasjonalt Mobilvirksomheter er Telenors primære fokusområde for fremtidig vekst
3
NetCom Nest største mobiloperatør i Norge Satser mobile telekommunikasjonsløsninger og er Nordens og Baltikums ledende kommunikasjonsselskap Visjonen til Netcom er “Simplicity makes everything possible”
4
Ventelo Mer enn 75.000 norske og svenske bedrifter - med en million bruker telefonitjenester fra Ventelo. De er en av de store og solide aktørene i bedriftsmarkedet. Noen bedriftskunder er Forsvaret, Halliburton, CreditInform, Interconsult og UDI. Ventelos store fortrinn er stabile og brukervennlige løsninger, fleksibel og oversiktlig fakturering, lave priser og meget god kundeoppfølging.
5
Chess Chess er en av de største eksterne tjenesteleverandørene. Chess fokuserer hovedsakelig på privatsegmentet, men tilbyr også abonnement til bedrifter. Chess synes ikke å differensiere mellom bedrift og privat bortsett fra at prisene for bedriftsabonnementer oppgis uten merverdiavgift. De vurderer å bygge et nytt norsk mobilnett. Nettet vil, hvis Chess bestemmer seg, bare dekke de fire eller fem største norske byene hvor halvparten av Norges befolkning bor.
6
1: Trusselen fra web-basert MVNO- discountmobilteleoni +Telenor, Chess og Netcom har egne tjenester og abonnementer (djuice o.l.) som er webbaserte og ligner på billigselskapene. +Djuice nonstop er et av de rimeligste abonnementer hvis du sender store mengder sms. +Netcom tilbyr pcSMS til bedriftkunde og SMSmania og SMSpluss til privatkunde +Ventelo SMS Office – gratis sms fra PC +Alle har webshop -Økt konkurranse i forhold til tidligere -Fortjeneste synker
7
2: Fallende inntjeningsmarginer Tradisjonell inntjening på samtaler og sms får mindre margin. Hard konkurranse presse ned prisene Derfor nye tjenester som mobilt kontor Totalleverandør av data-tjenester Alle må se etter andre inntjeningsmuligheter
8
3: Fokus på outsourcing – for minimering av OPEX +Telenor tilbyr andre bedrifter outsourcing som tjenesteleverandør +Ventelo og Chess bruker nettet til Telenor og Netcom +Flere som tjener penger -Mister kjernekompetanse hvis de outsourcer mye
9
4: Fokus på reduksjon av CAPEX +Så vidt vi vet har ikke Telenor og Netcom fokus på reduksjon av CAPEX +Telenor og Netcom tjener på eksisterende infrastruktur v/ for eksempel utleie -Telenor bygger ny infrastruktur kontinuerlig (koster penger) -Chess vurderer å bygge eget nett. Det er uheldig med mange nett for forbruker. -Mye makt til de som eier nette kan gi problemer for de små.
10
5: Terminalprodusentenes og mobiloperatørenes anvendelse av mikro- segmentering +Telenor, Netcom og Chess tilbyr alt fra kontantkort til bedriftsabonnementer +Ventelo satser hittil mest på bedrift, liten anvendelse av mikrosegmentering -Store kostnader til markedsføring av alle de forskjellige konseptene -Kompliserte strukturer
11
6: Stigende markedsføringsomkostninger +Telenor og Netcom har mye penger på bok til markedsføring +Ventelo skal satse på privat, gir økte omkostninger til markedsføring. +Chess markedsfører seg mye på nett og i kiosker -Telenor og Netcom har en rekke markedsføringstiltak mot alle sine mikro-segmenter -Økende konkurranse fører til økte markedsføringsutgifter -Det kan bli dyrere for forbrukere
12
7: Høyere stock rotation risks og fare for feildisponering +Alle selger terminaler over nett -Telenor og Netcom er eiere av egne utsalg som lagerfører et stort antall mobil- modeller. -Her vil det være stock rotation risk som kan tappe for penger -Subsidierer et stort antall terminaler som selges med abonnement.
13
8: Tilpasning av verdikjeden for å unngå modsatrettede finansielle interesser mellom aktørene -Alle bedriftene er både selgere av terminaler og mobile tjenester. De kan innad ha motadrettede interesser. +Godt samarbeid med innholdsleverandører i Norge +Kan overføre kunnskapen og lignende samarbeid til sine nye markeder.
14
9: Utsikt til kompleks verdikjede – hvor mange flere aktører vil leve av ARPU +Telenor og Netcom søker å være så store at de dekker stadig nye deler av den voksende verdikjeden +Alle prøver å finne nye måter å tjene penger på, det fører til nye tilbud. +Kan skape spennende samarbeid og bringe nye aktører inn i bransjen -Når en operatør dekker mange ledd i verdikjeden, kan det være vanskelig å være god og tjene penger i alle ledd.
15
10: Mobilpeneetrasjon vs. SIM- penetrasjon +SIM-kort inngår i Telenor tvilling, i mobilt kontor, og sikkert i flere tjenester +En ”vanlig” kunde vil da fort ha 3 SIM-kort som generer inntekter for Telenor +Netcom og Ventelo har lignende tjenester -Kostnad for produksjon av SIM-kort -Selskapene må sponse mange abonnementer
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.