H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NAV Hjelpemiddelsentral Hva kan hjelpemiddelsentralen bistå med for at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet ? Arbeidsmetoder og.
Advertisements

NAV Hjelpemiddelsentral Arbeidsmetoder og samhandling Eli Hulbækdal NAV Hjelpemiddelsentral Sør-Trøndelag
Habiliteringsteamet for barn og voksne
AVLASTNING Melhus
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HJELPEMIDDELSENTRALEN I AUST-AGDER
Avtale mellom RHFene og NAV  Oppdragsdok. HOD:  For å få en mer samordnet formidling av høreapparater skal det inngås avtaler om oppfølging og rehabilitering.
Psykologspesialist Mogens Albæk Christensen
HLF Hørselshemmedes Landsforbund
Sidsel Nerheim Kari Rønsen
Kommunen og samhandling - utfordringer
Ravneberghaugen rehabiliteringssenter Dagrehabilitering
Bruk av velferdsteknologi – Hvor trykker skoen?
individuell oppfølgingsplan
Møteplass: Allmennhelse
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland sin rolle i velferdssamfunnet.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
– en betingelse for aktivitet
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
TELEMEDISIN I REHABILITERING Bodil Helene Bach Rådgiver e-helse og telemedisin, NST Fra prosjekt til tjeneste……?
Hvordan jobbe godt med IA!
Oslo kommune Bydel Gamle Oslo
Kjell Erik Øie Statssekretær
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Fagnettverksmøte 17. september 2009
Helsefremmende arbeidsmiljø i hjemmetjenesten
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Hvordan bli kvitt utrangert utstyr? MTF Landsmøte, Arena hotell Lillestrøm 6. mai 2013 Trond Dahl Hansen, adm. direktør LFH.
Universell utforming fra ide til realitet Husbankens jubileumskonferanse Førde 3.oktober 2006 Seniorarkitekt Eli Holmefjord Clarke.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Dysleksi hos voksne.
Velferdsteknologi i Værnesregion Boligkonferansen 2014 innlegg 8. Mai
Hva er pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT)?
Universell utforming i offentlige anskaffelser
Hjemmene blir intelligente – nye muligheter for omsorgstjenestene
1 Studiekvalitet for alle - vårt ansvar? Rådgivningstjenesten for studenter med funksjonshemming NTNU.
Universell utforming Fagsjef Toril Laberg Fagpolitisk konferanse
Kombinert syns- og hørselshemming/døvblindhet Regionsenteret for døvblinde Britt Anita Mikkelsen Regionsenteret for døvblinde er et kompetansesenter.
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Stavanger kommunes satsing på Velferdsteknologi
Tjenester, koordinering og samarbeid om barn og unge med habiliteringsbehov Bydel Grorud.
Tekniske hjelpemidler Aktivt liv og likestilling Guri Henriksen,
Ringerike kommune ALS-seminar oktober Park Inn Hotell, Gardermoen Ergoterapi, tilrettelegging og velferdsteknologi Kari Hidem Sætre,
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Universell utforming UU i kommunene. Hva er Universell Utforming (UU)..?? Universell utforming i kommunale planer Praktisk diskusjon.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Kontekst: Kompetanseprogram i Familiestøtte Utviklet ved KoRus-Øst. Igangsatt Målgruppe: Tjenesteutøvere og ledere innen rus og psykisk helse i kommuner.
Brukermedvirkning i formidling av aktivitetshjelpemidler og hvordan har vi på NAV Hjelpemiddelsentral Møre og Romsdal valgt å gjøre denne formidlingsprosessen.
Hva er viktig i livet ditt?
KOORDINERENDE ENHET v/ Ragnhild Vignes
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
Statusrapport for IA-handlingsplan
Høring “En mer effektiv og fremtidsrettet hjelpemiddelformidling”
Asker Kommune Helse og omsorg
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Kap. 3 - Legekontroll innhold innhold.
Hvordan tilrettelegge for elever med nedsatt funksjonsevne
Universell utforming i regional og kommunal planlegging
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Syns-og Audiopedagogisk Teneste i Hordaland(SAPT)
NAV Hjelpemiddelsentral Hordaland
Bergen Voksenopplæring skole og kompetansesenter
Larvik kommune - med fokus på mestring Roy Sæther, avd
Henvisninger Hvem skal du henvise til og hvordan?
Utskrift av presentasjonen:

H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under Her finner du: NAV Hjelpemiddelsentral Finnmark

Bruker Aktiviteter Hjelpemidler Omgivelsene Synshemmet Hørselshemmet Bevegelseshemmet Kognitiv hemmet Multifunksjonshemmet «Over alt» Hele tiden 24/7/365 … Finansieringsansvar Folketrygden Selv Andre (arb.giver, skole, kommune, ) Arena Hjem Skole Fritid Arbeid Institusjon Samfunn Aktører Foresatte Pårørende Skole, barnehage Arbeidsplassen Off. tjenester Omsorgstjenesten Frivillige Universell utforming Bygninger Ferdsel Produkter Teknologi Hjelpemiddelformidling Tilrettelegging & hjelpemidler

Ansvar, roller, oppgaver (aktører) Bruker Kommunen (helse. Skole, mfl) NAV HMS Sam- handling Andre aktører: Hjelpemiddelleverandører Tjenesteleverandører Andre hjelpemiddelsentraler 3.linje instanser andre Lege, spesialist

Formidlingsfaser Brukeren Praktisk problem Utredning av totalsituasjon Målsetting Plan Valg Utprøving Vurdering Søknad Vedtak Anskaffelse Tilpasning Spesialtilpasning Evaluering Tilbakemelding Veiledning Opplæring Trening Reparasjoner Teknisk Service Oppfølging Hjelpemidler og tilrettelegging Kompetanse om funksjonshemming Samhandling Finansiering av tiltak/hjelpemidler

Lokalt nettverk i kommunen Kontaktinstans Hjelpemiddelsentralens kontakt på systemnivå Kontaktpersoner lokalt: Hørsel Brukersaker hørsel Syn Brukersaker syn Bevegelse og bolig Brukersaker bevegelse/bolig Kommunikasjon/data Egen kontaktperson for hver bruker Vaktmester Utlevering, henting, reparasjoner