H jelpemiddelformidling lokalt hjelpemidler og tilrettelegging Denne presentasjonen finnes på vår hjemmeside Finnes under Her finner du: NAV Hjelpemiddelsentral Finnmark
Bruker Aktiviteter Hjelpemidler Omgivelsene Synshemmet Hørselshemmet Bevegelseshemmet Kognitiv hemmet Multifunksjonshemmet «Over alt» Hele tiden 24/7/365 … Finansieringsansvar Folketrygden Selv Andre (arb.giver, skole, kommune, ) Arena Hjem Skole Fritid Arbeid Institusjon Samfunn Aktører Foresatte Pårørende Skole, barnehage Arbeidsplassen Off. tjenester Omsorgstjenesten Frivillige Universell utforming Bygninger Ferdsel Produkter Teknologi Hjelpemiddelformidling Tilrettelegging & hjelpemidler
Ansvar, roller, oppgaver (aktører) Bruker Kommunen (helse. Skole, mfl) NAV HMS Sam- handling Andre aktører: Hjelpemiddelleverandører Tjenesteleverandører Andre hjelpemiddelsentraler 3.linje instanser andre Lege, spesialist
Formidlingsfaser Brukeren Praktisk problem Utredning av totalsituasjon Målsetting Plan Valg Utprøving Vurdering Søknad Vedtak Anskaffelse Tilpasning Spesialtilpasning Evaluering Tilbakemelding Veiledning Opplæring Trening Reparasjoner Teknisk Service Oppfølging Hjelpemidler og tilrettelegging Kompetanse om funksjonshemming Samhandling Finansiering av tiltak/hjelpemidler
Lokalt nettverk i kommunen Kontaktinstans Hjelpemiddelsentralens kontakt på systemnivå Kontaktpersoner lokalt: Hørsel Brukersaker hørsel Syn Brukersaker syn Bevegelse og bolig Brukersaker bevegelse/bolig Kommunikasjon/data Egen kontaktperson for hver bruker Vaktmester Utlevering, henting, reparasjoner