Ledelse i universiteter og høyskoler - spesielle utfordringer Innledning på UHRs lederutviklingsprogram 12. mars 2009 Tom Colbjørnsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Advertisements

Motivasjon.
Praktisk Ledelse Kompetanseprosjektet Et samarbeidsprogram mellom Kompetanseprosjektet og Mercuri International for utvikling av ledere. Hvorfor lederutvikling.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Hvordan betrakter Vroom & Yetton lederstilten?
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
Faglig ledelse i U/H sektoren
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
Universitetet i Tromsø
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Prosjekt trainee Sykehuset i Vestfold August 14-august 16.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Tilbakemeldinger fra nettverket våren 2006 MOBILITETSBARRIERER FOR FORSKERE Eystein Kallhovde Norges forskningsråd
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
Regionalt lederutviklingsprogram Programmet er utarbeidet i et samarbeid mellom: Vest-Agder Fylkeskommune kommunene i Knutepunkt Sørlandet Mandal kommune.
FORUM FOR NATUR OG FRILUFTSLIV Hva er Tilretteleggingsbehovet ? Gisle Sæterhaug, FNF Nordland Temasamling, Bodø 14. mars 2014.
Leverandørmøte 20. mai 2009 Næringens kapasitet og muligheter Terje R. Venold, Konsernsjef.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
TEMADAG For Tillitsvalget, ledere og ellers andre interesserte Seminar OM DEN GODE ORGANISASJONSKULTUR, SAMARBEIDSMILJØ OG YRKESIDENTITET FOR.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
Valg av verdier bilde. Våren 2015 SSK fotball ønsket å bli mer bevisst på hva vi vil og hvordan vi vil ha det. Alle lag ble bedt om å diskutere verdier.
UHR. Dir skole 1 Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse på fakultetsnivå. Knut Fægri Mat.-nat. Fakultet, UiO.
Gruppeoppgaver Kurs Sørmarka 13. januar Oppgave I – rammer for medbestemmelse Innkalling til møte og sakspapirer kommer sent. Det er usikkert hvilke.
LEDELSE I ET MER MYNDIG NAV- KONTOR Tom Colbjørnsen Professor Handelshøyskolen BI Konferanse om partnerskapet i NAV-kontorene 25. april 2016.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Oppgavestruktur <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Kick Off bøsseaksjonen
PRAKTISKE OPPGAVER.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
MEDBESTEMMELSE, UNDRING OG LÆRING Sikkerhetsforums årskonferanse 2017
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Lederforventninger (fokus i perioden )
Fleksibel arbeidstid Hjelpemiddel for å ivareta de verdier som ligger til grunn for virksomheten. Eks. Gi tjenester ut fra brukernes reelle behov Myndiggjorte.
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Hvordan skal vi gjøre jobben vår i 2060?
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Samarbeid og medbestemmelse
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
Visjon/Strategi 2020 Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet
samrådningsmøte Regionsentra vs omkringliggende kommuner
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
OVERORDNET MÅL: Kontinuerlig utvikling av skolen, for å kunne gi en best mulig opplæring til elevene TILTAK 1: Tilbakemeldingskultur – vurdering Videreutvikle.
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Årets norske Leanvirksomhet
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Matematikk på ungdomstrinnet
Arbeidsmetodikk Navn Dato.
Inspirasjon og ledelse
Strategibegrepet Strategi som plan: Et forsøk på å vise tiltak og delmål på vei mot overordnede og mer langsiktige mål. Strategi som mønster: Det mønsteret.
Årets norske Leanvirksomhet
«én innbygger - én journal» 7. mars 2019 Christine Bergland
Direktoratet  for IKT og fellestjenester  i høyere utdanning 
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019
Arbeidsgiver: Dette kan du gjøre for å forebygge seksuell trakassering
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Ledelse i universiteter og høyskoler - spesielle utfordringer Innledning på UHRs lederutviklingsprogram 12. mars 2009 Tom Colbjørnsen

Tom Colbjørnsen Oversikt  Ledelse av kunnskapsmedarbeidere – spesielt faglige medarbeidere  Mulig å lede faglig ansatte?  Kunnskapsarbeidets særpreg  Lederutfordringene

Tom Colbjørnsen Mulig å lede faglig ansatte?  Mange fristes til å svare nei:  ”Å lede kunnskapsmedarbeidere er som å gjete katter!”  De lever etter mottoet ”Fri oss fra ledelse!”  De har egne agendaer på tvers av ledelsens mål og strategier  De involverer seg stadig i ”utagerende konflikter”  Temaet vinkles ofte moralistisk  ”Er ikke dette presumptivt intelligente folk som burde vite å oppføre seg bedre?”

Tom Colbjørnsen Mulig å lede faglig ansatte?  Kunnskapsarbeid har sine særpreg  Medarbeiderne respekterer ledelse når disse særpregene ivaretas  Ledelse kan derimot være et minefelt når særpregene overses  Anbefalt lesning: Helle Hedegaard Hein: ”Ledelse af primadonnaer – myter og fakta” NHH Bulletin nr. 4, 2008 (

Tom Colbjørnsen Kunnskapsarbeidets særpreg  Medarbeidernes sterkeste dedikasjon og forpliktelse er overfor faget og yrket, og ikke virksomhetens mål og strategier  Yrkesutøverne er del av en ”mission” for høyverdige formål  Involveringen i arbeidet er dyp og personlig  Grensene mellom arbeid og fritid er flytende  Faglig ”kick” og ”flyt” er kunnskapsarbeiderens viktigste kilder til motivasjon og glede  Men ikke glem pengene!

Tom Colbjørnsen Kunnskapsarbeidets særpreg  Kunnskapsmedarbeidere ønsker også tydelig ledelse  Ledere kan formidle en tydelig strategisk retning som gir forutsigbarhet og ”ro” til å konsentrere seg om det faglige arbeidet  Ledere er nødvendig for å skaffe ressurser og infrastruktur for faglig arbeid  Ledere kanaliserer positive og kritiske tilbakemeldinger  Ledere bidrar til konfliktløsning  Tian Sørhaug, UiO: Kunnskapsledelse er å binde vold

Tom Colbjørnsen Kunnskapsarbeidets særpreg  Faglige medarbeidere stiller seg ikke prinsipielt avvisende til å bli ledet  De er også raske til å kritisere ledere for mangelfullt lederskap  Samtidig reiser ledelse av faglige spesielle utfordringer!

Tom Colbjørnsen Lederutfordringene  Fag versus administrasjon  Kunnskapsmedarbeidere reagerer sterkt på beslutninger og lederstil som oppleves å krenke faglige verdier og standarder  Faglige verdier og standarder betraktes som overordnet virksomhetens administrative, økonomiske og strategiske hensyn  Reaksjonene blir ofte personlige og beslaglegger mye energi hos både leder og medarbeider

Tom Colbjørnsen Lederutfordringene  Administrative og økonomiske hensyn må være mest mulig forenlige med medarbeidernes faglige verdier og standarder  Utvikle interne møteplasser for diskusjon og utvikling av gjensidig respekt  Motvirke intern ”apartheid” mellom faglig og administrativt ansatte

Tom Colbjørnsen Lederutfordringene  Frustrasjonsutblåsninger  Veien mellom de gode stundene med ”kick” og ”flyt” er som oftest brolagt med slit og frustrasjon  Frustrasjonen tas ofte ut i form av aggresjon mot praktiske rammer for arbeidsutførelsen  Typiske hoggestabber er IT-avdelingen, ledelsen, administrasjonen, kantinen, og andre yrkesgrupper  ”Frustrasjonsregresjon”: Manglende oppfyllelse av behov på ett nivå (faglig suksess), fører til overdrevet fokus på ”lavereliggende behov” (praktiske forhold) (Hedegaard Hein)

Tom Colbjørnsen Lederutfordringene  Arbeidsmiljø for godt faglig arbeid  Kunnskapsmedarbeidere er mest ”lykkelige” når de lykkes i arbeidet  Ledere bør vise romslighet overfor utlufting av frustrasjon i periodene mellom ”de lykkelige stunder”  Det bør allikevel være tydelige grenser mot uakseptabel utagering  Alle medarbeidere har et medvirkningsansvar for et godt arbeidsmiljø

Tom Colbjørnsen Lederutfordringene  Ledelse er ikke en avansert form for tjenerskap (”curlingledelse”)  Strategiske grep kan kreve inngrep som oppleves som faglig krenkende  Kunnskapsmedarbeidere har et medvirkningsansvar i gjennomføring av virksomhetens strategi og mål  Styringsretten gjelder også i kunnskapsorganisasjoner  Her har de tillitsvalgte et stort ansvar

Tom Colbjørnsen Lederutfordringene  For lett for medarbeidere med egne agendaer å manøvrere ut ledere?  Mindre vern mot svakt begrunnede beskyldninger  Utydelige sperrer mot ”uforsvarlig varsling”  Styret abdiserer og iverksetter privat gransking

Foreløpig takk for oppmerksomheten! Tom Colbjørnsen