Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
Advertisements

15 En urolig verden.
7 Demokrati.
8 Det politiske systemet i Norge
1. 2 Vær i forkant, man skal jobbe sammen også i etterkant -Klargjør med bedriften saker som kan bli tema under en streik. -For eksempel: -Hvordan kontakt.
Opplevelsessenteret Hvite Busser
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
FNs fredsarbeid Foredragsholder Dato.
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
FN Forente Nasjoner.
Internasjonale forhold. Det internasjonale systemet Det er i underkant av 200 stater i verden Konflikter mellom stater kan løses ved at FN megler i konflikten.
De seks viktigste organene i EU Det europeiske råd Ministerrådet (Unionsrådet) EU-kommisjonen Europaparlamentet EF-domstolen Den europeiske sentralbanken.
Konfliktar etter den kalde krigen. Ordforklaringar  Krig mellom statar: Blir brukt våpen mellom dei militære styrkane (USA mot Irak)  Borgarkrig: Bruk.
Kapittel 5. Politikk og demokrati Del 3 Politikk og demokrati Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 4a utforske.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Kapittel 12. Det internasjonale samfunnet Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a.
Olje som verdens blod. Olje i internasjonal politikk 95 prosent av all transport med fly, båter og biler er basert på drivstoff fra olje. Derfor er nesten.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Vedtekter kommunenivået Lokallag i Finnmark. Vedtektene  § 55 LOKALLAG  55.1 Utdanningsforbundet er inndelt i lokallag – ett i hver kommune.  55.2.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
STUDIEFORBUNDET FUNKIS I TELEMARK. Styret 2015/2016.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Kommunestyrekomiteer > Hjemlet i kommuneloven (kl) § 10a (endring i 2006) –Ment å være «politiske verksteder» –Ment å vitalisere rollen som folkevalgt.
Den franske revolusjon. På 1780-tallet var det stor misnøye i den franske befolkningen. Landet hadde store økonomiske problemer. Sult og uår gjorde livet.
Fattige og rike på samme klode FNs tusenårsmål, HDI, Vann, Utdanning.
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
FN - FRED OG SIKKERHET Kan FN skape fred?. INNHOLD Hva er FN? FNs sikkerhetsråd Hva gjør FN med krig og fred?
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Tvangsekteskap,- kultur, overgrep eller visumavtale?
SU – Mortenstua skole skoleåret
Den politiske styringskjeden
Representative inhabitants survey in Norway
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
Hovedmomenter i forslagene til tiltak:
Nytt siden sist Henriette Hillestad Thune juridisk sjef, NIF.
Stortingets organisering
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kapittel 7 Demokrati.
Definisjon av begrepet ”makt”
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Konfliktar etter den kalde krigen
Den internasjonale arenaen
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Erfaringer med bruk av NS 8435
Den lovgivende makten i Norge
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
HMS © Caritas Norge..
Oppstart SU Jevnakerskolene
Landsmøtesak 5/15 Lærerprofesjonens etiske råd
WTO 149 land er medlemmer, de fleste fattige U-land
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
En punktvis oversikt over noen viktige momenter
Grunnlovens grenseland Energiunionen og grunnloven
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
1. Innledende påstander om organisasjoner
Det vil bli stasjonert rundt soldater i Hedmark. 10
Naturmangfold i internasjonalt farvann
Diskuter formålet med FN og anna internasjonalt samarbeid
Voldsforebyggende opplæring
Tverrfaglige tema.
Seniorråd og ny Kommunelov
Velkommen til KFF Kurs for skoleledere 5. august 2019
Utskrift av presentasjonen:

Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er ledet av FNs generalsekretær (velges for 5 år), står for den daglige driften av organisasjonen og forbereder saker for Sikkerhetsrådet og Hovedforsamlingen. Det økonomiske og sosiale råd (ECOSOC) samordner mye av FNs innsats når det gjelder menneskerettigheter, internasjonale miljøproblemer og bekjempelse av fattigdom. Den internasjonale domstolen i Haag behandler tvister som er knyttet til folkeretten, det internasjonale regelverket mellom stater. Domstolen består av 15 dommere som blir valgt av Hovedforsamlingen og Sikkerhetsrådet for en periode på ni år.

Generalforsamlingen Alle medlemsstatene er representert, og alle har én stemme. Vanligvis blir beslutninger truffet med simpelt flertall, men i viktige saker kreves det to tredels flertall. Forsamlingen har myndighet til å diskutere og vedta anbefalinger om alle emner som faller innenfor rammen av FN-pakten. Den har likevel ikke makt til å pålegge regjeringer å handle på en bestemt måte, men anbefalingene Generalforsamlingen kommer med, får ofte oppmerksomhet i mediene. Når Generalforsamlingen har sesjoner, møtes statsledere fra hele verden, og dermed fungerer organisasjonen som en viktig arena for dialog og tillitsskapende arbeid. Generalforsamlingen formulerer mål og legger planer for FNs utviklingsarbeid, godkjenner budsjettet for fredsbevarende operasjoner og innkaller til verdenskonferanser om viktige emner. Som det sentrale organet i FN mottar forsamlingen rapporter fra andre organer, tar opp nye medlemsland, godkjenner budsjettet og utnevner generalsekretær.

Sikkerhetsrådet 15 medlemmer Fem faste og med vetorett: Frankrike, Kina, Russland, Storbritannia og USA

Avstemning i Sikkerhetsrådet De fleste forslag krever ni stemmer for å få bli vedtatt – hvis ikke vetorett brukes Vetoretten skal sørge for at beslutninger som er fattet av Sikkerhetsrådet, ikke blir aktivt motarbeidet av noen av de fem landene. I praksis gir denne retten de fem stormaktene en helt spesiell maktposisjon i FN-systemet. Alle medlemsland i FN har plikt til å følge Sikkerhetsrådets beslutninger. FN har slik sett klare overnasjonale trekk – i prinsippet. Men i praksis er det annerledes. Det er svært vanskelig å sørge for at alle land respekterer Sikkerhetsrådets vedtak.

Sikkerhetsrådets virkemidler Frivillige tiltak er å legge politisk press på en eller flere av partene og oppfordre til ikke å bruke makt hjelpe partene i en konflikt til å nærme seg hverandre gjennom mekling osv. utplassere fredsbevarende styrker, noe som forutsetter at det er våpenhvile, og at begge parter godtar at FN er til stede

Sikkerhetsrådets virkemidler Tvangstiltak er å innføre økonomiske straffetiltak (boikott e.l.) mot ett eller flere av landene i strid bruke militære virkemidler, som kan være såkalt humanitær intervensjon, der FN godkjenner at det settes inn militære styrker for å hindre at menneskerettighetene til folkegruppe blir krenket. Sikkerhetsrådet kan også godkjenne såkalte fredsskapende operasjoner, der internasjonale styrker går inn som en aktiv del på den ene siden i en konflikt

Den internasjonale straffedomstolen – et barn av FN Med utgangspunkt i folkerettens regler for krig og bruk av vold slår den ned på krenkelser av reglene for krigføring, som for eksempel brutal behandling av krigsfanger og sivilbefolkning overgrep både på okkupert territorium og mot sivilbefolkningen i eget land overgrep både mot sivile og soldater folkemord, som omfatter handlinger som har som formål å ødelegge – helt eller delvis – en nasjonal, etnisk, rasemessig eller religiøs gruppe skal forebygge slike ugjerninger gjennom avskrekking –Alle som er involvert i en konflikt, skal vite at om de begår overgrep, kan de ikke føle seg trygge noe sted, men må til slutt stå til ansvar for det internasjonale samfunnet

Viktige spørsmål om FN Vanskelig vetorett – seierherrenes FN –FN-reform? Bør FN intervenere?