Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

Internkontroll i kommuner
KOMMUNEN- EN AKTØR I GRUNNBEREDSKAPEN
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Samspill mellom de nye plantypene
Kommunal beredskapsplikt – nasjonale forventninger - Narvik 27
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Ny plan- og bygningslov – ny struktur Planlegging i kommunen med fokus på kulturlivet Arild Axelsen, plan- og bygningssjef Frosta kommune Leder Frosta.
Kontaktmøte 21. mars 2013.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
ROS-analyse.
Risiko- og sårbarheitsanalysar v/Haavard Stensvand fylkesberedskapssjef.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Informasjon Velkommen til en kort presentasjon av Risikoanalyse-programmet “RiskAssess Express 2007” RiskAssess - et verktøy for analyse og vurdering av.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Tynset rådhus, nå også et Miljøfyrtårn! Foto: Ingrid Eide.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Plansyklus, planstrategi og kommuneplanens samfunnsdel Folkevalgtopplæring
BARNEHAGER ” Det er her grunnlaget legges…”  Anerkjennelse for at barnehagen er første steg i ” Livslang læring ” – en del av utdanningssystemet. Det.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Læring etter øvelser Hva gjøres nasjonalt for å bidra til endring av atferd og implementering av læring etter evaluering? Elisabeth Næss og Guro Hjortland.
Kommunal beredskapsplikt
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Samarbeid mellom skole og barnevern
Internkontroll i praksis – informasjonssikkerhet Hva handler det om
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Drømmedag – beredskapskontakter
ROS-analyse.
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Bærekraftig samfunnsutvikling
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Øvelser med kommunal kriseledelse
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
En verden av usikkerhet
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Beredskapsorganisering knyttet til selvangivelsesperioden
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Funn fra landsomfattende tilsyn i Buskerud Klækken,
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Samfunnssikkerhet og ROS!
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
ROS Trøndelag ”ville, vakre, trygge Trøndelag”
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
Valgfag innsats for andre
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Presentasjon på KS-nettverk
Utarbeidet av Difi, november 2014
Hensynssoner rundt Borregaard
Samarbeidsutvalg Bergensregionen Liv Olsen
Møte med beredskapskapsledere i Buskerud
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Informasjon til berørte kommuner Sikkerhet - trusselbilde
Valdres Brann- og redningstjeneste IKS
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Asbjørn Lund, stabssjef, Fylkesmannen i Oppland
Arbeidsgruppe 1. Beredskap 2020 og ROS analyse for sammenslåingsprosessen
Ymse om regelverksutvikling
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Program for administrativ forbedring og digitalisering
reddbarna.no/jegerher #JegErHer
Utskrift av presentasjonen:

Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen

Presentasjonen  Kommunal beredskapsplikt (2010) –§14 ROS-analyse –§15 Beredskapsplan  Helhetlig og systematisk arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap –Helhetlig risiko- og sårbarhetsanalyser er en del av dette  Oppfølging av helhetlig ROS

Kommunal beredskapsplikt – mål:  Kommunen skal: –ivareta befolkningens sikkerhet og trygghet –bidra til å opprettholde kritiske samfunnsfunksjoner –samordne på tvers av sektorene i kommunen –være pådriver overfor andre samfunnssikkerhetsaktører –ha god beredskap for å håndtere uønskede hendelser –jobbe helhetlig og systematisk med samfunnssikkerhet og beredskap Ny kunnskap Ny erfaring Læringspunkt (etter hendelser og øvelser)

Kommunal beredskapsplikt – krav i forskrift:  Krav til den helhetlig ROS-analysen: –Skal omfatte (som et minimum): a)eksisterende og fremtidige risiko- og sårbarhetsfaktorer i kommunen b)risiko og sårbarhet utenfor kommunens geografiske område som kan ha betydning for kommunen c)hvordan ulike risiko- og sårbarhetsfaktorer kan påvirke hverandre d)særlige utfordringer knyttet til kritiske samfunnsfunksjoner og tap av kritisk infrastruktur e)kommunens evne til å opprettholde egen virksomhet når den utsettes for en uønsket hendelse og evnen til å gjenoppta virksomheten f)behov for befolkningsvarsling og evakuering –forankres i kommunestyret –vurderes revidert hvert 4. år eller ved endringer i risikobildet  Krav til involvering: Relevante offentlige og private aktører skal inviteres i ROS-arbeidet  Krav til systematikk: Oppfølging av forebyggende og skadebegrensende tiltak etter funn i ROS, gjennomføre detaljanalyser ved behov

Grunnlag for helhetlig samfunnssikkerhetsarbeid OversiktForebyggingBeredskapKrisehåndtering

Uønskede hendelser i kommunal beredskapsplikt Potensielt store konsekvenser Berører flere sektorer/fagområder og som krever samordning Går ut over kommunens kapasitet til håndtering ved hjelp av ordinære rutiner og redningstjeneste Skaper stor frykt/bekymring i befolkningen Foto: DSB

Hva bør være på plass i det lokale beredskapsarbeidet? - kritiske samfunnsfunksjoner

Hva skal samfunnet beskytte?

Helhetlig ROS – trinn for trinn:

Uønskede hendelser  Uønskede hendelser er ofte komplekse hendelser  De hendelsene som setter kommunen på de største prøvene  En kjede av hendelser

Vi anbefaler å bli ganske konkret  Hvis kvikkleireskred: hvor, når, hva? –Et boligområde –Om natta, folk er hjemme og blir tatt av skredet, flere omkomne –Hovedveien blir stengt, hvilke følger får dette, spesielt for viktige samfunnsfunksjoner, for eksempel helsevesen og beredskap –Strømforsyningen til bygda innenfor blir brutt. Hvilke samfunnsfunksjoner blir rammet av dette?

For hver av de uønskede hendelsene gjøres en beskrivelse/vurdering av  Hendelsesforløpet  Årsaker  Identifiserte eksisterende tiltak  Sannsynlighet  Sårbarhet  Konsekvenser  Behov for befolkningsvarsling og evakuering  Usikkerhet  Styrbarhet  Forslag til nye tiltak og forbedring av eksisterende tiltak  Overførbarhet Hver uønskede hendelse dokumenteres i et analyseskjema

Analyseskjema for helhetlig ROS

Oppfølging i kommunen  Kommunens ledelse behandler helhetlig ROS og plan for oppfølging, justerer, prioriterer og gir ansvar, og fremmer arbeidet for kommunestyret  Plan for oppfølging legges til grunn for kommunens videre arbeid med systematisk samfunnssikkerhet og beredskap

Systematisk samfunnssikkerhetsarbeid 1.Kartlegge risiko og sårbarhet 2.Utarbeide forpliktende mål, forankring og plan oppfølging 3.Gjennomføre –forebyggende tiltak kommuneplanens samfunnsdel tiltak i fagområder /sektorområder/ arealplanleggingen –beredskapstiltak beredskapsplaner øvelser og opplæring –som pådriver 4.Evaluere og utvikle –evaluering etter øvelser og uønskede hendelser –oppfølging etter tilsyn –oppdatering og revisjon –endringer i risiko- og sårbarhetsbilde –kommunens system for egenkontroll

Integrering av samfunnssikkerhet og beredskap i planer etter plan- og bygningsloven  Planleggingen etter plan- og bygningsloven skal fremme samfunnssikkerhet (pbl. § 3-1 (h)), for eksempel i: –Kommunal planstrategi –Kommuneplanens samfunnsdel og handlingsdel –Kommuneplanens arealdel og reguleringsplaner  Integrering i av samfunnssikkerhet i planleggingen forankrer, synliggjør og legger til rette for prioritet og kontinuerlig utvikling  Revisjon og oppdateringer i beredskapsplikten skal følge plansyklusen

Kommuneundersøkelsen 2014  2 av 3 kommuner tilfredsstiller ikke kravene i kommunal beredskapsplikt knyttet til helhetlig ROS og overordnet beredskapsplan  85 prosent av kommunene oppgir at de har gjennomført en helhetlig ROS. –kun 36 prosent tilfredsstiller minimumskravene til analysen  91 prosent av kommunene oppgir at de har en overordnet beredskapsplan. –kun 30 prosent tilfredsstiller minimumskravene til planen

Fylkesmannens tilsyn Fylkesmannen fører tilsyn med kommunene for å sikre kvalitet og kontinuitet i kommunens arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap  Målet er ikke å lete etter avvik, men veilede og sikre god utvikling av kommunenes samfunnssikkerhetsarbeid  DSB analyserer tilsynsresultater, og ser etter særlig behov for utviklingen av DSBs og FMs arbeid mot kommunene

Takk for oppmerksomheten